Урок «Хотіла б я піснею стати!»

Про матеріал

Урок позакласного читання “Хотіла б я піснею стати” проведено з метою розширення знань учнів про життя і творчість видатної української поетеси Лесі Українки, активізації читацьких інтересіви, виховання любові і шани до художнього слова.

Перегляд файлу

Тема. «Хотіла б я піснею стати!»

Мета. Розширювати знання дітей про життєвий ітворчий шлях Лесі Українки.Формувати вміння аналізувати віршовані твори,удосконалювати навички виразного читання віршів.Розвивати зв`язне мовлення учнів,образне мислення.Виховувати любов до художнього слова.

Тип уроку.Урок позакласного читання.

Обладнання.Виставка книг,портрет Л.Українки,віночок, малюнки до творів.

 

Хід уроку

I.Організаційна частина

Усміхніться всім навколо:

Небу,сонцю,квітам,людям.

І тоді обов`язково

День тобі веселим буде!

-Будь яка робота виконується легше,якщо гарний настрій.Тому перед початком роботи посміхніться,і починаємо працювати.

ІІ.Актуалізація читацького досвіду

Унашім класі настолі стоїть портрет у рамі. Він всім знайомий:мені,і вам,і вашій мамі.

З портрета дивиться на нас відома поетеса.Це гордість нашої землі-нескорена,незламна Леся.

-Про кого ці слова?

-Для чого ми вивчаємо творчість Л.Українки?

Сьогодні цей урок ми присвячуємо  Л.Українці недарма.Адже 25 лютого будемо відзначати 147-у річницю з дня народження поетеси.

 Ти себе Украінкою звала,

І чи краще знайти ім `я.

Тій,що радістю в муках сіяла,

Як Вітчизна велика твоя.

(Заходить дівчинка під музику)

Вчитель.-Ти,дівчинко,в які світи мандруєш?

Леся.-Я до людей.

Вчитель.-А як твоє імення?

Леся.-Леся.

Вчитель.-А де зросла ти,дівчинко вродлива?

Леся. Мене весна при лузі породила,заквітчана у проліски.

Водила вона мене за руки у лани,на луки дальні до верби старої,

Розщепленої громом весняним,

Водицею з криниці степової щоранку напувала…

Була я вільна і щаслива.

Та якось вдень,коли  скінчилася злива,

Я на ставі дудочку знайшла,обвітрену,стару,робітникову.

Заграла я й почула дивну мову-то мова муки людської була…

Так вперше я відчула муку пісні,яка співцеві сну не принесла,

Яка його будитиме й вестиме ісіятиме слово молоде,

Аж поки сам він хащами густими пробуджених від сну не поведе…

І я тепер на шлях ступити мушу,я-поспішаю…

Я до вас іду!

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

-Ми сьогодні згадаємо все,що знаємо про життєвий і творчий шлях відомої української поетеси Лесі Українки,почитаємо її твори.Адже,творчість Л.Українки,її спадщина дуже багата і різноманітна. Всі її поезії свідчать про велику любов до рідної землі.Вона любила пісні і музику свого народу,його звичаї. Український віночок завжди був яскравою прикметою дівочого національного вбрання.Він оспіваний у піснях,оповитий легендами і переказами.Дуже любила Леся квіти,любила плести з них вінки.Влітку  їхня садиба нагадувала суцільний квітник.

ІY.Опрацювання теми уроку

1.Що ви знаєте про життя і творчість Лесі Українки?

Презентація «Леся Украінка».

2.Робота над творами Л.Українки.

-Леся Українка створила цілий поетичний світ,в якому живуть Прометей і лісова русалка Мавка. Вірші Л.Українки входять у наші серця,як весна,як чистий промінь сонця.Входять і назавжди залишаються з нами.Дуже багато віршів написала поетеса для дітей.Давайте деякі з них ми послухаємо.

а)Вірш «Надія»

Це перший літературний твір був написаний у дев`ятирічному віці.Написано поезію під впливом почуттів,які охопили дівчинку після звістки про арешт і заслання улюбленої тіточки  Єлі.Вражена звісткою,Леся написала твір,який засвідчив народження справжнього Поета.

-Читання вірша вчителем.

-Яка головна думка?(Волелюбність,справедливість)

б)Робота над віршем «Як дитиною,бувало…»

Ви знаєте що в дитинстві Леся тяжко захворіла.Але дівчинка мужньо переносила страждання,намагалася жити повноцінним людським життям.

 -Читання вірша підготовленими учнями.

  -Знайдіть слова,протилежні за значенням.Для чого їх.    використовує авторка.

-Відшукайте в творі слова,які переконують,що дівчинка була-горда.

в)Опрацювання вірша «Конвалія»

Це перший надрукований твір із підписом «Леся Українка»

-Читання вірша учнями.

-Яка головна думка?

г)Опрацювання вірша «Вечірня година».

-Хто для вас,дітей,є найкращою,наймилішою,найріднішою,найрозумнішою?(Мама).Так і для Лесі її мама була найкращою людиною.У листах до неї вона звертається ніжними словами:мамочка-серденько,ластівочко.

Чи знаєте ви,який вірш Леся присвятила мамі?

-Читання вірша «ланцюжком»

-Визначте настрій вірша.

-Словникова робота.

-Вибіркове читання.

-Аналіз змісту вірша.

-Яка головна думка твору?(Льбов до мами,уславлення рідної оселі)

Своїм віршем поетеса переконує,що людина завжди повертається серцем до своєї домівки, до коханої мами.

-Гра «З якого вірша ці рядки?»

Перевіремо,як ви знаєте твори Л.Українки.

1.Та недовго втішалась конвалія біла,

І її рука чоловіча віку вкоротила».(«Конвалія»)

2. «Поблискують черешеньки в листі зелененькім

Черешеньки ваблять очі діточкам маленьким».(«Вишеньки)

3. «Поглянути ще раз на синій Дніпро,

Там жити чи вмерти,мені все одно».(«Надія»)

4. «Он жовтими пушинками вже плавають

На чистім плесі каченята дикі…»(уже весняне сонечко припікає»)

5. «Була весна весела,щедра,мила,

Промінням грала,сипала квітки…»(«Давня весна»)

6. «Лунали б тоді мої мрії і щастя моє таємниче

Ясніше,ніж зорі яснії,гучніше,ніж море гучне». («Хотіла б я піснею стати»)

 

V.Узагальнення і систематизація знань

В останні роки свого життя Леся Українка працювала з особливим напруженням.Вона поспішала,вона хотіла встигнути якнайбільше сказати людям.До останньої хвилини не залишала вона своєї єдиної зброї-поетичного слова.

Слово, моя ти єдиная зброє,

Ми не повинні загинуть обоє!

-То в чому ж сила поетичного слова Лесі Українки?(Вона писала свої твори щиро,від душі,з великою любов`ю).

-Чи здійснилась мрія Лесі Українки?

Хотіла б я піснею стати

У сюю хвилину ясну,

Щоб вільно по світу літати,

Щоб вітер розносив луну.

-Ця мрія здійснилась.Могутньою  піснею її поетичне слово лунає по всьому світу.Ім`ям Л. Украінки названо вулиці,театри,школи,бібліотеки.

-Давайте сплетімо  віночок у пам`ять про Лесю Украінку. Вплетімо в нього квіти,які вона любила.А кожна квітка у ньому-це оберіг від лиха і щось символізує.До Лесиного віночка вплетемо маки-квіти краси і молодості.А тепер ромашку-квітку кохання й миру,улюблену квітку Лесі.Вплітаємо волошку-квітку ніжності,незабудку-квітку вірності,конвалію-квітку чарівності,безсмертник-символ безсмертя і вічнозелене листя барвінку-символ пам`яті і вдячності поетесі.

VI.Рефлексія

-Про що ви дізналися на уроці?

-Що було найцікавішим?

-Що найбільше запам`яталося?

Які почуття та емоції викликав урок?

VII.Домашнє завдання

Завдання до наступного уроку позакласного читання ви знайдете в куточку читача.

 -Гра «З якого вірша ці рядки?»

Перевіремо,як ви знаєте твори Л.Українки.

1.Та недовго втішалась конвалія біла,

І її рука чоловіча віку вкоротила».(«Конвалія»)

2. «Поблискують черешеньки в листі зелененькім

.

Черешеньки ваблять очі діточкам маленьким».(«Вишеньки)

3. «Поглянути ще раз на синій Дніпро,

Там жити чи вмерти,мені все одно».(«Надія»)

4. «Он жовтими пушинками вже плавають

На чистім плесі каченята дикі…»(уже весняне сонечко припікає»)

5. «Була весна весела,щедра,мила,

Промінням грала,сипала квітки…»(«Давня весна»)

6. «Лунали б тоді мої мрії і щастя моє таємниче

Ясніше,ніж зорі яснії,гучніше,ніж море гучне». («Хотіла б я піснею стати»)

docx
Додано
30 жовтня 2018
Переглядів
1471
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку