урок "Хто співає з чужого голосу, той назавжди втратив свій власний"

Про матеріал
Матеріал уроку. Юрій Ярмиш "Як Солов'ятко вскочило у біду". Мета: удосконалювати навички швидкого, правильного, виразного читання й усвідомлення прочитаного; розвивати вміння передавати різні почуття під час читан¬ня; збагачувати словниковий запас, формувати оцінні судження; розвивати увагу, уяву, зв’язне мовлення; виховувати любов до рідного слова, мови. Обладнання: мультимедійна презентація, чисті аркуші для групової роботи, завдання для групової роботи, мікрофон. Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Зміст архіву
Перегляд файлу

Урок 5. Хто співає з чужого голосу, той назавжди втратив свій власний

 

Матеріал уроку. Юрій Ярмиш "Як Солов'ятко вскочило у біду".

 

Мета: удосконалювати навички швидкого, правильного, виразного читання й усвідомлення прочитаного; розвивати вміння передавати різні почуття під час читан­ня; збагачувати словниковий запас,  формувати оцінні судження; розвивати увагу, уяву, зв’язне  мовлення; виховувати  любов до рідного слова, мови.

 

Обладнання: мультимедійна презентація,  чисті аркуші для групової роботи, завдання для групової роботи, мікрофон.

 

Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.

 

Хід уроку

І. Організація класу

Всі сідайте, діти, тихо.

Домовляймось не шуміти.

Руку вчасно піднімати,

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати. (Слайд 1)

Пропоную вам: -

Не просто слухати, а чути;

Не просто дивитися, а бачити;

Не просто читати, а й запам’ятовувати,

Щоб потім вміти розповісти.

 

ІІ. Активізація розумової та пізнавальної діяльності

1. Вправа «Інтерв’ю»

  • Діти, що таке казки?
  • Які бувають казки?
  • Яку казку називають авторською?

 

2. Перевірка домашнього завдання  (Слайди 2 - 4)

Чи уважно ти читав?    (Тестові завдання із самоперевіркою).

Всеволод Нестайко  «Жевжик»

  1. Жевжик народився:

а) у квітці;  

б) у гніздечку;

в) у капусті.

2. Чим займалася баба Горобчиха?

а) Чарувала;

б) садила город;

в) малювала картини.

3. Жевжик хотів:

а) шануватися;

б) реготатися;

в) працювати.

4. Село називалося:

а) Ранкові Квіти;

б) Чисті Струмки;

в) Великі Диваки.

5. Після того, як їх провчили, Савка і Здоровило дременули:

а) у ліс;

б) у місто;

в) додому.

6. Сміливість - це половина:

а) дружби;

б) перемоги;

в) впевненості.

 

Самоперевірка. 1. В.   2. В.   3. Б.  4. В.   5. А.  6. Б. (Слайд 5)

 

Переказ тексту.(Переказують текст учні за бажанням «ланцюжком»)

 

  1.  Мовна розминка

Гра «Хто більше?»

— Хто більше знає слів-назв птахів, які починаються звуком [с].

(Соловей, сорока, сокіл, снігур, страус, синиця ...)

 

Гра «Що птах робить?»

Сорока — ... (скрекоче),

синиця — ... (цінькає),

сова — ... (кричить, ухкає).

Далі діти самі пропонують аналогічні завдання однокласникам.

 

Робота зі скоромовкою (Слайд 6)

Має втіху Солов'їха:

солов'ята — всі у тата.

Всі співучі, голосисті,

всі із хистом, всі артисти.

 (С. Шаповалов)

Учні читають скоромовку виразно напівголосно у помірному темпі; швидко; дуже швидко.

Кілька учнів декламують скоромовку у різному темпі.

— Про кого йдеться в цій скоромовці? Чим утішається солов'їна сім'я?

 

 

 

Розчитування (Слайд 7)

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності  (Слайд 8)

  • Погляньте на екран. Чи знайомі вам тварини , які зображені на малюнках?

 (Знайомі)

  • Як ми можемо їх назвати одним словом? Чому?

(Це птахи, бо їх тіло вкрите пір’ям)

  • А чи знаєте ви як вони називаються? Давайте перевіримо.

 

Слухання запису пташиного співу (Слайд 9)

  •      Ви впізнали, хто це співає?
  •      Так, звичайно, це соловейко. Солов'їну пісню неможливо описати, її треба почути. Соловейко може відтворювати близько 70 звуків.
  •      Який настрій викликав у вас цей пташиний спів?
  •      Чи можете собі уявити соловейка, який співає, наприклад, як дрізд чи зяблик, а не свою чудову, дзвінку і мелодійну пісню?
  •      Чи можна тако­го птаха, який не знає своєї пісні, а співає лише чужі, називати соловейком?

 

IV. Повідомлення теми уроку

  •     Сьогодні на нас чекає знайомство ще з однією авторською казкою.

Казка авторська нова,

Зашифрована вона.

Пропоную не дрімати −

Назву казки відгадати.

 

– Прочитайте назву казки, викинувши літери, що повторюються.

(Слайд 10)

 

 

 

 

 

А щоб автора назвати,

Треба теж поміркувати.

(Слайд 11)

 

Ю    И    І      Р

 

                Я  

 

 

Ш    Р   М   Й  

 

  • Назвіть хором.
  •    Отже, сьогодні ми познайомимось із казкою Ю. Ярмиша  «Як Солов’ятко вскочило в біду». (Слайд 12)

 

V. Сприйняття, осмислення нового матеріалу

1. Знайомство з творчим шляхом Ю.Ярмиша (Слайд 13)

- Та спочатку послухайте повідомлення дослідника-літературознавця про творчий шлях Ю.Ярмиша. (Вправа «Мікрофон»)

 

2. Передбачення за заголовком

– Ще раз зверніть увагу на назву казки. Яка біда могла трапитись із головним героєм?

– А зараз ми дізнаємось, що ж трапилось насправді.

 

3. Первинне ознайомлення зі змістом казки

Вчитель читає половину казки вголос, продовжують читати діти вголос «Ланцюжком» (половину половини), решту діти читають самостійно мовчки.

– Чи справдились ваші передбачення?

 

  1. Словникова робота (Слайд 14)
  •    Чи зрозумілий зміст казки?
  •    Чи зустрічалися слова із незрозумілим змістом?

Митець - той, хто майстерно виконує що-небудь.

Утне - заспіває.

На один лад - одноманітно, однаково.

 

Фізкультхвилинка (Слайд 15)

Крильця пташки розправляють, (Руки розвести в сторони)

Їх до сонця піднімають.               (Руки – вгору, потягнутися)

Потім можна політати                 (Покрутитися)

І комашок поганяти.                    (Рухи руками вгору та вниз)

На галявину злетілись,                (Присісти)

Там зернят вони наїлись,            (Встати)

Потім знову полетіли                  (Рухи руками вгору та вниз)

У гніздечко хутко сіли.               (Сісти на місця)

 

  1. Самостійне читання твору учнями мовчки
  2. Аналіз змісту казки. Міркування за твором
  •  Як довго тривали описані події?
  • Чим здивувало Солов'ятко птахів лісу?
  • Чому спочатку всі птахи захоплювалися співом Солов'ятка?
  • Чому батьки-Солов'ї не віддали  Солов'ятко  в науку до майстра?
  • Чому він вирішив дати останній концерт?

 

  1. Вибіркове читання (Слайд 16)

Прочитайте:

Як зустріли співака слухачі? 

Як птахи відгукувалися про спів  Солов'ятка?

Що вони усі засуджували?

Що сказав співцю Соловей Дзвінкоголосий?

Чому Солов'ятко вскочило у біду?

 

8. Метод «Прес»

 - Чому із Солов’ятка не виріс гарний соловей?

а) Я вважаю, що…

б) Тому, що…

в) Наприклад…

г) Таким чином…

 

  1.    Робота в групах

а) Скласти план казки.

Орієнтовний план.

  1.                   Народження здібного пташеняти.
  2.                   Захоплення птахів.
  3.                   Слава Солов'ятка.
  4.                   Прощальний концерт.
  5.                   Думка славетного митця.

 

б) Дібрати до слів іменники

 І група: здібне — …..(пташеня);

лісового ----….(народу);

підхопили ---….(вівчарики).

ІІ група: нечуваний---…..(талант) ;

рознеслася---….(звістка);

літнього ---….(солов’я).

 

в) Гра « Розвідники»

Скільки разів автор вжив слово «солов’ятко»?

І група - с.104,

ІІ група - с.105.

 

10. Визначення головної думки казки

– У чому головна думка казки?

– Які рядки твору вирішують головну думку? Прочитайте.

– Чи тільки птахів стосуються ці слова?

 

11. Гра « Чи уважно ти читав» (Слайд 17)

- Пропоную вам заповнити кросворд. У порожні клітиночки вам потрібно вписати назви птахів, які зустрічаються у казці. А щоб виконувати вам було легко, скажу вам підказку: птахи знаходяться під тим номером, у якому порядку вони зустрічаються в казці.

 

 

 

6

 

2

 

4

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

1 – Соловей,

2 – Вівчарик,

3 – Зяблик,

4 – Дрізд,

5 – Очеретянка,

6 – Мухоловка,

7 – Іволга,

8 –  Вівсянка,

9 – Дятел.

 

VI. Підсумок уроку

  • Чого навчила вас ця казка?
  • Яких людей описав автор, створивши образ Солов'ятка?
  • Які рядки казки можуть бути їм як повчання?

Рефлексія результатів уроку

Цей урок навчив мене:

читати казку;

розкривати зміст казки;

працювати в групах;

висловлювати свою думку.

 

VIІ. Домашнє завдання (Слайд 18)

– Перед вами домашнє завдання різних рівнів. Оберіть для себе те, яке для вас найцікавіше.

Завдання середнього рівня

Виразно читати казку в особах, переказувати.

Завдання достатнього рівня

Переказувати казку від імені Солов’ятка. Скласти поради головному герою казки.

Завдання високого рівня

Написати есе «Хто своєї мови цурається, той сам себе стидається».

 

  – Любіть, шануйте, вивчайте рідну мову, українську пісню, нашу історію.

  І пам’ятайте:  « Хто не любить своєї рідної мови, солодких святих звуків свого дитинства, той не заслуговує на ім’я людини.» (Слайд 19)

 

 

 

zip
Додано
27 січня 2019
Переглядів
869
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку