Урок позакласного читання (2 клас)
Тема уроку. Краса рідного міста. Мій Харкове, як тебе люблю я...
Мета уроку. Розширювати уявлення дітей про рідне місто, вчити
висловлювати свої думки;
розвивати навички читання, уміння працювати над текстом, усне мовлення, фантазію;
виховувати любов до рідного міста, патріотизм, естетичні почуття.
У нас сьогодні незвичайний урок. Більшість творів, з якими ми будемо сьогодні знайомитись, створені вами самими. І оцінювати себе ви теж будете самі, разом з керівниками груп.
1. Вправи для очей
“Маятник”, “стрибки”, “день-ніч”.
2. Вправи для дихання
Промовляння звуків е, и, і при видиханні повітря
3. Робота із таблицями Шульте
4. Відпрацювання тону висловлення
Небеса прозорі, як глибинь ріки,
Падають, як зорі, з явора листки.
А над полем нитка дзвенить, як струна.
Зажурилась квітка – чує сніг вона.
Д.Павличко
- Прочитати висловлювання весело, з журбою.
5. Відпрацювання сили голосу і швидкості мовлення
За рідний край життя віддай.
Нема кращого в світі, як твоя сторона.
Де рідний край, там і рай.
ІІІ. Мотивація навчання. Повідомлення теми і мети уроку.
Про що ці прислів’я?(Про Батьківщину)
Вправа «Мікрофон»
А що таке Батьківщина?
Вправа «Асоціативний кущ»
До слова Батьківщина доберіть синоніми.(Рідний край, Вітчизна, земля батьків)
А яке наше рідне місто? Наш сьогоднішній урок буде присвячений дорогій Батьківщині, місту, яке ми дуже любимо, бо найбільше, що є в кожного з нас – це Вітчизна.
ІV. Вивчення нового матеріалу
- Коли Харків святкує день народження? Скільки років виповнюється нашому місту? Як наш клас готується до цього?(готували повідомлення, історії родини, писали вірші, малювали малюнки) А як школа готується до святкування?
2.Розповідь учителя (презентація найвідоміших куточків Харкова)
Харківщина... У найвіддаленіших куточках нашої країни з глибокою
повагою промовляють це слово. Харків вабить до себе чудовою природою, славною історією, народними традиціями. І ми з вами повинні любити своє місто, його пагорби і долини, вулиці і площі. Бо наш Харків – це частина нашої Батьківщини, яка зветься Україною.
Діти, для того, щоб дізнатися більше про свій рідний край, я запрошую вас на своїх партах, які сьогодні перетворяться на чарівні всюдиходи, поринути у подорож. Для цього потрібно заспівати чарівну пісню. Її слова написані на аркушах, мелодія з пісні “Голубий вагон”.
(Самостійне ознайомлення з текстом)
Ми на всюдиході – своїй парті
Поспішаймо весело у путь,
Щоб цікаво по маршрутній карті
В рідне місто збоку заглянуть.
На шляху своєму ми зустрінемо
Нових знань багато і завдань.
З піснею в чудовий світ поринемо,
Відповідь знайдемо для питань.
(Заходить козак)
разу їхали ми з друзями через степ, дуже втомилися, темніло. І вирішили заночувати на березі річки. Да ось біда. Навесні річка розлилась і затопила все навкруги. Ми побачили зелені пагорби попереду, поскакали туди і заночували. А вранці, коли прокинулись, побачили, яка тут прекрасна місцевість. Перед нами з’єднувались дві річки. І побудували ми тут хутір. Стали його називати Харків хутір. До нас приєднувались інші поселенці. У 1654 році почали ми будувати фортецю з дубовими стінами, з десятьма вежами, а навколо вирили рів. Це місто назвали на мою честь – Харкове місто.
(Слухання пісні про Харків)
Місто розвивалось... Стало першою столицею України. Якщо захочете
дізнатися докладніше – у нас створена виставка книг, а також складена хронологія визначних подій. А на дошці ви можете побачити державні символи Харкова – це прапор і герб. А також всі герби, які існували за історію Харкова. З кінофільмів, книг ви багато знаєте про життя харків’ян в роки Другої світової війни. Давайте разом прочитаємо вірш.
За Батьківщину у боях вмирали
Однаково – дорослі та малі.
За довгі роки ще не розшукали
Усіх могил солдатських на землі.
Могил отих не облишай ніколи –
Поховані у них – для нас живі...
Схилися ж над могилами солдатів,
Що у боях за тебе полягли.
а) читання учителем;
б) самостійне читання;
в) колективне читання;
г) читання окремими учнями.
Є одне місце, яке ми відвідуємо декілька разів на рік у дні пам’яті загиблих. Що це?(Меморіал) Де він знаходиться?(У лісопарку) Я знаю, що одна із груп готувала повідомлення про ці місця. (Зачитування повідомлень) Які ще улюблені місця є в нашому місті?
Ми мандруєм, ми мандруєм,
Ми по Харкову крокуєм.
Ось побачили ми парки,
Площі, вулиці, театри.
Заглянули в зоопарк,
Там побачили звірят.
Так ми довго-довго йшли,
І до класу знов прийшли.
Читання тексту “Це цікаво знати...”
Територія Харкова міститься на межі Лісостепу й Степу на п’яти пагорбах і долинах.
Місто розташоване при злитті річок Уди, Харків, Лопань. Лопань і Харків з’єднуються в центрі міста (неподалік від цирку). Крім цих річок у межах міста є ще дрібніші, зокрема Немишля і Малютина.
Територія Харкова поділяється на дев’ять районів. Серед них і наш – Київський.
В Харкові знаходиться найбільша в Європі площа – площа Свободи.
Я знаю, що деякі з вас написали вірші про рідне місто.
Я зрозуміла, що ви любите своє місто. А тепер кожна група спробує
дати відповідь на питання: за що я люблю Харків і що можу зробити, щоб він став ще кращим?(Діти працюють)
V. Підсумки уроку
Отже, ми з’ясували, що ми любимо своє місто. А зараз давайте заспіваємо пісню “Ти, Земле моя”
(Діти співають)
А тепер кожен з вас виріже з кольорового паперу сердечко і все це розмістимо навколо нашого любого Харкова, який ми бачимо на карті, щоб наше місто завжди було захищене теплом наших сердець. Тільки ми можемо зробити його кращим. (Діти приклеюють серця)
Хочу закінчити наш урок такими словами:
Я – патріот, а значить це багато,
Бо почалося з перших днів життя
І перших кроків. З батьківської хати
Й стежини, що веде у майбуття.