Конспект уроку навчання грамоти післябукварний період за читанкою В. О. Науменко ст.. 46 – 48 Тема: Хто у творі подобається і чим. Оповідання «Матвійкові іграшки» за Наталкою Сняданко.
Урок розроблено в цікавій нестандартній формі.
Урок: Навчання грамоти (післябукварний період) 1 клас
(Урок з використанням інтерактивної дошки)
Тема: Хто у творі подобається і чим. Оповідання «Матвійкові іграшки» за Наталкою Сняданко.
Мета: вчити учнів правильно, свідомо й виразно читати, визначати, хто у творі подобається і чим саме; розвивати уяву, мислення; виховувати охайність.
Хід уроку
І Організація класу (Слайд 1 Тема уроку)
Діти, пропоную вам налаштуватись на роботу. Для цього послухаємо музику. (Включається весела мелодія)
Дихальні вправи
Для початку прикрасимо все навколо повітряними кульками. (Надуємо по три уявні кульки).
А раптом на святі треба буде задмухувати свічки. Пропоную потренуватись.
А тепер час дізнатись, до кого ж у гості ми потрапимо.
Пригадуєте, якось взимку ми з вами спілкувались у прямому зв’язку з диснеївськими героями? Сьогодні ми знову зустрінемось з деякими давніми друзями. Відгадайте, хто вже таємно чекає, доки ми знову побачимось. Це найвідоміше у світі мишеня. (Міккі Маус)
(Слайд 2. Сцена 1)
Міккі Маус: Привіт друзі! Дуже радий вас бачити.
Вчитель: Вітаємо тебе, Міккі Маусе. Ми також раді тобі.
Міккі Маус: Мені так сподобалось з вами вивчати українські казки, що вирішив запропонувати урок читання провести у своєму затишному будиночку разом з моїми друзями. Чи погоджуєтесь? (Відповіді дітей)
ІІ Актуалізація знань
(Слайд 2. Сцена 2)
Міккі Маус: Ми з Міккі дуже раді, що ви з нами.
Міккі: Привіт, привіт! А ми вже, навіть, вашими кульками все прикрасили. Але тут дуже галасливо. Пропоную продовжити розмову в будиночку.
(Слайд 2. Сцена 3)
Міккі: Ось ми й на місці. А що новенького ви читали на минулому уроці?
Вчитель: Діти, згадаємо, над яким твором ми працювали на минулому уроці.
(Оповідання «Кошеня Гусєв»)
Міккі Маус: Ой, йой, йой! Я боюсь котів!
Вчитель: Не турбуйтесь, друзі, це було маленьке кошенятко.
Міккі Маус: О, це інша справа!
Міккі: А що це за дивне ім’я Гусєв?
Вчитель: Давайте розкажемо нашим друзям, звідки у кошеняти взялося таке незвичне ім’я.
(Відповіді дітей)
Міккі: Ви знаєте, я щойно бачила десь тут картки з кошачими іменами. Може вони з цього оповідання? Прочитайте їх.
(Слайд 2. Сцена 4)
Відеорозчитка
Вчитель: Діти, Міккі не помилилась. Я пропоную вам прочитати слова, які ми зустрічали в тексті на минулому уроці.
(На різних ділянках екрану по черзі з’являються та зникають слова розминки. Діти хором читають.)
Барсик, Васько, Циган, Пушинка, Вуглик, Кузьма, Степан, Абіссінець, Сміливець, Красень, Гусєв.
(Слайд 2. Сцена 5)
Міккі Маус: О, ми почули як багато різних імен давали кошеняті.
Міккі: А мені сподобалось. Дуже незвичне ім’я, Гусєв.
Вчитель: Діти, як ви вважаєте, що для кошенятка важливіше, ніж його ім’я? Чого саме воно хотіло? (Відповіді дітей)
Давайте не будемо забувати про своїх домашніх улюбленців. Пам’ятайте, що їм потрібна не тільки їжа, а й ваша любов, увага. Не забувайте гратись з ними та доглядати, як ми вчили на уроках природознавства.
Міккі Маус: Вибачте, будь ласка, але чи не могли б ви змінити тему розмови? Хоч кішечка ще маленька, але хто її знає?
Міккі: Це точно!
Вчитель: Діти, ви згодні змінити тему розмови? (Відповіді дітей)
Я також. Про що тоді ви хотіли б поговорити?
Міккі Маус: Я пропоную вам пограти. Відгадайте, що лежить в коробках на столі?
Робота зі звуковими схемами
Розгадування загадок
(Слайд 3.)(Малюнки-відгадки на екрані закриті. Після відгадування кожної з них, відкривається завіса.)
Міккі Маус:
На одній нозі танцюю,
Хлопців і дівчат чарую
(Дзиґа)
Як не бий, він не заплаче,
Тільки сам завзято скаче.
(М’яч)
Замість справжньої дитини
Є у кожної дівчини.
Її пестять, одягають,
Спати ввечері вкладають.
(Лялька)
(Слайд 4.)
Вчитель: Друзі, давайте не тільки відгадаємо загадки, а й до кожної відгадки доберемо відповідну звукову схему.
(Учні працюють по черзі біля інтерактивної дошки, вибираючи схеми до запропонованих слів.)
Перевірка правильності вибору схем.
Вчитель: Скажіть, будь ласка, скільки букв треба написати у слові дзиґа?
Чому ж тоді вибрали схему, у якій тільки чотири звуки?
(Слайд 5. Сцена 1)
Міккі: Ви просто молодці! А чи знаєте ви як одним словом назвати ці предмети? (Іграшки)
Міккі Маус: А тепер пропоную вам самостійно скласти схему цього слова.
(Учні працюють в парах. Після виконання роботи на місцях одна пара складає та коментує схему слова іграшки біля інтерактивної дошки.)
Перевірка
(Слайд 5. Сцена 2)
Міккі: Друзі, підніміть руку, хто з вас любить грати іграшками.
Міккі Маус: Ого, як багато! А хто любить прибирати свої іграшки?
Міккі: А чи знаєте ви, що іграшки можуть ображатись? А якщо їх не прибирати, - навіть втекти!
Вчитель: Діти, ви чули про такі пригоди, щоб іграшки ображались?
-А що особисто ви робите, що б ваші друзі-іграшки навіть й не подумали на вас образитись? (Відповіді дітей)
ІІІ Оголошення теми та мети
- Сьогодні я пропоную вам побувати не тільки в гостях у Міккі Мауса, а й у звичайного хлопчика Матвійка та дізнатись як насправді діти поводяться зі своїми іграшками.
Міккі Маус: А давайте спочатку трішки відпочинемо?
(Слайд 5. Сцена 3)
Фізхвилинка з диснеївськими героями
(Слайд 6)
Вчитель: А тепер відкриваємо підручники на сторінці 46. Знайдіть під візерунком тему сьогоднішнього уроку. Прочитайте.
Хто у творі подобається і чим
Отже, сьогодні ми знайомимось з оповіданням Наталки Сняданко «Матвійкові іграшки».
ІV Робота над оповіданням
Зараз я попрошу Міккі Мауса допомогти нам. Він читатиме оповідання, а ми будемо уважно слухати та слідкувати.
(Слайд 6 Сцена 1)
Читання тексту за звуковим орієнтиром
Міккі Маус: Отож слухайте.
(Читання до завдання на стор. 47)
Прийом «перерваного» тексту
Міккі: Ой, зупиніться, будь ласка. Подивіться, що у Матвійка на полиці. Як гадаєте, чи легко хлопцю буде прибирати? (Відповіді дітей) А чому? (Відповіді дітей)
Міккі Маус: Пропоную продовжувати.
(Читання до кінця стор. 47)
Вибачте, але я вже втомився.
Самостійне дочитування оповідання учнями гра «бджілки»
Перевірка сприйняття
(тестування)
Як звали головного героя оповідання?
Яку іграшку подарували Матвійкові?
Як він назвав свинку?
Матвійко прокинувся в суботу
Матвійко вранці
Що побачили батьки, коли прокинулись?
Що сказали батьки?
Вчитель: Міккі Маус нам дуже гарно прочитав оповідання. Давайте ми покажемо нашим друзям, що й ми вже щось вміємо.
Читання тексту учнями «ланцюжком»
(Слайд 6 Сцена 2)
Фізхвилинка для очей
Міккі Маус: Щось мої гості втомились.
Вчитель: Наші оченята також встигли втомитись, тому накриємо відкриті очі руками та трішки відпочинемо під музику (Спокійна мелодія)
Робота над змістом оповідання (Аналіз тексту)
Ой, діти, ми щось зовсім запрацювались, а наші друзі, мабуть, засумували.
(Слайд 7)
Міккі: А знаєте, доки ви працювали з текстом, я щось переплутала. З’єднайте слова у речення. Допоможіть мені.
(На екрані два речення)
На полицях знайти.
Розкажіть Міккі, чому ж на полицях у Матвійка нічого не можна було знайти.
він зможе з іграшок …
Знайдіть в тексті продовження цього речення.
А кому з вас доводилось знаходити забуті іграшки?
Що ви відчували в цей момент?
(Слайд 8 Сцена 1) Міккі Маус: Соромно казати, але я зовсім заплутав ще одне речення. Спробуйте його прочитати.
хотиЗнади лобу їх ловесе.
Це речення точно підтверджує те, що ми говорили про забуті іграшки.
(Слайд 8 Сцена 2)
Міккі: Нам з вами так цікаво працювати!
Міккі Маус: А знаєте, друзі, от ми з вами читали, читали, говорили, говорили, а ви нам раніше пояснювали, що кожна казка чомусь вчить. А чому вас навчило це оповідання? (Відповіді дітей)
Вчитель: Мені цікаво, чи хтось з вас вирішив перевірити порядок у своєму куточку іграшок? Сподіваюсь, що оповідання «Матвійкові іграшки» насправді навчить вас прибирати після себе не тільки іграшки, а й інші речі.
Міккі: Дякуємо, що все нам добре пояснили. А чи не могли б ви мені підказати, за допомогою якої книжки можна навчитись читати, бо я ще українською не вмію. (Відповіді дітей)
Вчитель: Міккі, пропоную тобі послухати пісеньку про одну з таких книжок.
Психологічна розминка
(Слайд 9 Сцена 1)Діти співають пісню про абетку (караоке)
(Слайд 9 Сцена 2)
Міккі: Дякуємо, діти, нам так приємно було з вами спілкуватись.
Міккі Маус: А Міккі, нарешті, за допомогою рекомендованої вами абетки, зможе добре навчитись читати українською мовою.
Вчитель: Нам теж з вами було приємно знову поспілкуватись, але вже час закінчувати урок.
Міккі Маус: Звичайно, звичайно. Ми ще обов’язково зустрінемось. А тепер, до зустрічі!
V Рефлексія
Ось наш урок й добіг до кінця. Чи сподобалось вам працювати разом з диснеївськими героями?
Скажіть, над чим вас примусив задуматись наш урок? Чому навчив?
Самоаналіз Пропоную кожному оцінити свою роботу на уроці.
1