Розробка уроку природознавства є прикладом використання елементів електронного навчання. Запропоновані інформаційні технології - це нові технічні засоби, нові форми і методи викладання, новий підхід до процесу навчання.
Урок містить презентації, відеофайли, навчальні інтернет – ігри. Скористатися іграми учні можуть з допомогою QR – кодів. Це спрощує організацію павчання на уроці. Застосування LearningApps сприяє формуванню в учнів навичок ефективного використання інформаційно-комунікаційних технологій, уміння працювати в групах, стимулює розвиток інтересу до навчання, виховує відповідальність за індивідуальні навички та спільні результати діяльності.
Застосування електронних ресурсів у навчальному процесі дає змогу найбільш повно реалізувати принцип особистісно-орієнтованого навчання.
Урок № 36 Природознавство
Клас :3
Тема уроку: Хвойні рослини. Значення хвойних рослин для природи.
Тема програми: Рослини, тварини та їх середовища життя.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Мета уроку:
- ознайомити учнів з особливостями хвойних рослин;
- розвивати вміння порівнювати, аналізувати і робити висновки, упізнавати рослини;
- виховувати відповідальність, шанобливе і дбайливе ставлення до рослин.
Наочні: предметні малюнки, підручник Т.Г. Гільберг,Т.В. Сак,
презентація «Хвойні рослини. Значення хвойних рослин», відеофайл
Апаратні: інтерактивний комплекс, смартфони.
Мережні: он-лайн сервіс www.learningapps.org
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання.
2.Перевірка один у одного готовності до уроку.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Підсумки фенологічних спостережень.
Доповідь синоптиків про погоду за попередній тиждень.
2. Презентації домашніх творчих робіт. Виставка робіт.
(Діти демонструють інтелект – карти, малюнки рослин з любимим плодом.)
3. Тестування. Онлайн – вправа. «Віртуальна вікторина
(посилання на вправу: https://learningapps.org/display?v=pph0hzaej18
Слово вчителя:
Наведіть свій смартфон на QR – код, виконайте тестування.
4. Робота над загадками (слайд 4)
восени живить, взимку зігріває. (Дерево, ліс)
Один пан не зняв каптан. (Сосна, ялина)
5. Вправа «Передбачення»
Слово вчителя:
Подивіться на слова-відгадки і спробуйте здогадатися, про що ми будемо говорити на уроці.
III. Повідомлення теми і мети уроку. (слайд 3)
Слово вчителя:
Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про хвойні рослини та їх значення для природи.
IV. Вивчення нового матеріалу. Мультимедійна презентації «Хвойні рослини. Значення хвойних рослин.»
(посилання на презентацію: svitppt.com.ua/prirodoznavstvo/hvoyni-roslini1.html)
1.Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- Пригадайте, які рослини називають хвойними.
- Наведіть приклади хвойних рослин.
2. Метод «Прес»
Слово вчителя:
Розгляньте малюнки на с. 96.
- Які дерева побачили?
- Чи можна віднести їх до однієї групи? Чому?
Міркування учня:
Висловлюю свою думку: «Я вважаю, що яблуню і ялину не можна віднести до однієї групи.»
Пояснюю причину такої точки зору: «Тому що листки у ялини голкоподібні і називаються хвоєю.»
Наводжу ще такі аргументи на підтримку своєї позиції: «Замість квіток у ялини — шишки. Насіння у шишках ялини повністю достигає аж на початку наступної весни.»
Узагальнюю, роблю висновки: «Отже яблуня і ялина відрізняються один від одного за будовою. Яблуня – листяне дерево, а ялина – хвойне.»
Слово вчителя: (слайд 5-30)
Запам’ятайте! Хвойні рослини — це вічнозелені дерева і кущі. Вони мають корінь, дерев’янисте стебло, голчасті листки — хвоїнки і шишки з насінням.
У природі існує понад 650 видів хвойних рослин. Це дерева і кущі. Трав серед хвойних рослин немає.
3. Робота в парі. Інтерактивна вправа «Обличчям до обличчя»
- Наведіть приклади хвойних рослин, які ви зустрічали в нашій місцевості?
4.Метод «Прес».(слайд 31 -34)
Питання: Яким є значення хвойних рослин для природи та життя людини?
Міркування учня:
Висловлюю свою думку: «Я вважаю, що хвойні рослини мають велике значення в природі.»
Пояснюю причину такої точки зору: «Тому що разом із іншими зеленими рослинами вони утворюють органічні речовини, поглинають вуглекислий газ із повітря і виділяють кисень»
Наводжу ще такі аргументи на підтримку своєї позиції: «Хвойні ліси, як і листяні, затримують танення снігу, що збагачує ґрунт вологою. Хвойними рослинами живляться тварини в лісі. Протягом майже всього року сосновою хвоєю живляться глухарі. Для оленів найкраща їжа взимку — молоді соснові пагони. Білки, бурундуки живляться насінням ялин і сосен.»
Узагальнюю, роблю висновки: «Отже: хвойні рослини мають велике значення в природі»
Слово вчителя:
А ще сосни виділяють особливі речовини, які пригнічують розвиток хвороботворних організмів, тому соснові ліси вважають цілющими.
Здавна відомо, що там, де вирубують ліси, міліють річки, збіднюються ґрунти. Цю місцевість покидають птахи і звірі. Поступово вона перетворюється на пустелю. Тому ліси потрібно охороняти.
- Де застосовують хвойну деревину, хвою, смолу? (слайд 35 -36)
5.Гра «Закінчи речення»
Висновки:
2. Фізкультхвилинка
Сильний вітер до землі гне дерева молоді, (присісти)
А вони ростуть, міцніють, (встати)
вгору тягнуться, радіють. (піднятися на носки, руки вгору)
V. Узагальнення й систематизація знань.
1.. Гра «Вірю — не вірю».
Слово вчителя:
Якщо сказане мною твердження правильне, піднімайте зелену картку, якщо неправильне — червону.
- Усі хвойні рослини мають широке листя.
- Насіння хвойних рослин не захищене.
- Хвойні рослини мають квітку.
- Хвойні рослини не бояться холоду.
- У нашій місцевості росте модрина.
2. Гра «Упізнай дерево за описом». Онлайн – вправа «Встановити відповідність»
(посилання на вправу: https://learningapps.org/display?v=potk0otht18)
https://learningapps.org/watch?v=p2x9usrpj18
Слово вчителя:
Наведіть свій смартфон на QR – код, встановіть відповідності..
Зміст вправи:
- Це дерево має дуже високий прямий стовбур, не дуже товстий, але дуже міцний. Його використовували у будівництві кораблів. (Сосна)
- Має особливу цінність для ландшафтного дизайну. Її широко використовують для благоустрою скверів, парків, садів і, звичайно, присадибних ділянок. (Туя)
- Це дерево з пухнастими гілками, тонкими короткими голками. У дерева гостра верхівка, донизу крона розширюється. (Ялина)
3. Інтерактивна вправа «Сенкан»
Складемо віршик про хвойні дерева:
3. Практична робота з гербарієм у группах.
Слово вчителя:
Перед вами — гербарні рослини. Розгляньте їх, приберіть «зайве», обґрунтуйте свій вибір.
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія ( слайд 20-21)
Інтерактивна вправа «Кубування»
Учні відповідають на запитання, зазначені на сторінках куба, що повернуті до них.
Мені сподобалося на уроці…
VІІ . Домашнє завдання
Передивитися відеофайли,( Вибір хвойних рослин та дерев для саду, Хвойні рослини. Значення хвойних рослин у природі»)
посилання в маршрутному листі.
Виконати практичне завдання:
З’ясуйте, які хвойні рослини ростуть у лісах вашої місцевості.
Розгляньте гілки сосни і ялини. Замалюйте розміщення на них хвої.