28 травня о 15:00Вебінар: StartUp в освіті – шлях до мрії

Урок "І. Котляревський. "Наталка Полтавка"

Про матеріал

виявити основні особливості першого драматургічного твору нової української літератури, його ідейно-тематичну спрямованість, композицію, конфлікт; виховувати почуття поваги до рідної культури, любов до рідного слова.

Перегляд файлу

І. КОТЛЯРЕВСЬКИЙ. «НАТАЛКА ПОЛТАВКА» — ПЕРШИЙ ТВІР НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ДРАМАТУРГІЇ

Мета: виявити основні особливості першого драматургічного твору нової української літератури, його ідейно-тематичну спрямованість, композицію, конфлікт; охарактеризувати образии; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, уміння грамотно робити висновки, належним чином їх обґрунтовуючи; аналізувати художній твір; виховувати почуття поваги до  вітчизняної культури, любов до рідного слова.

Обладнання: портрет І. Котляревського, підручник, текст твору, аудіозапис пісень Наталки; дидактичний матеріал (тестові завдання, картки). комп’ютер, роздаткові завдання.

Тип уроку: комбінований ( урок – дослідження).

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація  і активація навчальної діяльності.

Сьогоднішній наш урок я хочу почати з притчі.

Притча

Уявіть, що кожного дня ви в банку отримуєте 86 400 доларів. І витратити ці гроші можна тільки цього дня, переносити покупки ні в якому разі не можна. Що ви будете робити? Звичайно, витрачати гроші!

У кожного з вас є такий банк і він називається ЧАС. Щоранку ви отримуєте 86 400 секунд. Пізно вночі ви підраховуєте підсумки, не дивлячись ні на що!!!

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує рік, запитайте про це студента, який не склав вступні іспити до інституту.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує місяць, запитайте про це жінку, котра чекає дитину.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує тиждень, запитайте про це редактора щотижневої газети.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує година, запитайте про це закоханих, які чекають на побачення.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує хвилина, запитайте про це людину, яка запізнилась на потяг.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує секунда, запитайте про це людину, яка дивом врятувалася від аварії.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує мілісекунда, запитайте про це спортсмена, який отримав срібну медаль на Олімпійських іграх замість золотої.

Кожного дня ви отримуєте 86 400 секунд, і кожного вечора вони зникають. Даремно чи ні – все залежить тільки від вас.

І мені хочеться, щоб 2 700 секунд, які ми проведемо разом, минули недаремно й торкнулися ваших сердець. Успіхів вам!!!

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

Епіграфом до нашого уроку є слова О. Гончара

 З цієї народної першоп’єси кожне нове покоління черпає науку почуттів, моральні взірці кохання, людської краси, благородства.

2. Метод «Передбачення»

- Як ви вважаєте, про що може йти мова на уроці, який розпочинається таким епіграфом?

Сформулюйте свої думки за допомогою методу «Незакінчені речення»:

я вважаю, що на цьому уроці ми…

сьогодні йтиме мова про…

скоріш за все на уроці ми розглянемо…

3. Слово вчителя.

Ми продовжуємо подорожувати сторінками біографії Івана Котляревського. Сьогодні у нас відбудеться знайомство ще з одним твором – п’єсою «Наталка Полтавка». Але мені хочеться, щоб ви не тільки познайомились з цим твором, але й розширили своє уявлення про світ, своє місце серед людей, значення сімї в житті людини.

Тема нашого уроку звучить так: І.КОТЛЯРЕВСЬКИЙ «НАТАЛКА ПОЛТАВКА» - ПЕРШИЙ ТВІР НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ДРАМАТУРГІЇ.

Відкрийте зошити, запишіть число, класна робота і тему уроку.

ІV. Осмислення знань та вмінь.

Вступне слово вчителя (Звучить перша пісня з п’єси «Наталка Полтавка»)

 1819 рік. Полтавський театр. Директор театру, І. Котляревський невдоволений репертуаром як «високої» класицистичної трагедії, яка за допомогою абстрактно-логічного узагальнення показувала подвиги й страждання великих людей, так і комедії, де об'єктом смішного виступав народ. Той народ, у якого щедре серце, глибока душа, світлий розум , який не скорився, який вміє працювати, захищати, а головне – любити. І його висміювати!? Ні! Цей народ гідний поваги й наслідування, бо так співати, бо так кохати, бо так творити не вміє ніхто.

І ось, на одному подиху, без жодного зайвого руху на світ зявляється шедевр світової, так-так, не української, а світової слави. Твір, невеликий за обсягом, з мінімальною кількістю героїв, але з неперевершеним яскравим неповторним змістом ставиться на сценах Чехії та Словаччини, Болгарії. Згодом «Наталку Полтавку» бачили й вітали Париж, Лондон, Загреб, Нью-Йорк, Відень, Сідней, Торонто, Буенос-Айрес та інші столиці світу. Кілька пісень із п’єси включив до своїх концертів відомий негритянський співак Поль Робсон; у його виконанні «Сонце низенько» та інші українські пісні І. Котляревського постійно звучали в найбільших театрах світу. У наш час «Наталка Полтавка» з незмінним успіхом іде на сценах Італії, Німеччини, США, Румунії, Англії, Угорщини, не кажучи вже про слов’янські країни.

Робота над твором І. Котляревського «Наталка Полтавка».

1. Літературознавчий практикум.

Про що ж розповідається у п’єсі, яка полонила весь світ? (Драма кохання бідної української дівчини-селянки, яка відстоює своє право на щастя).

— Яка причина тривалої розлуки Петра і Наталки?

— Чому мати хоче видати Наталку за нелюбого їй возного?

— Чи возний розуміє, що він — не рівня Наталці?

— Яка роль Миколи в п'єсі, з якою метою введено цю дійову особ;

— Чим подобається вам Наталка Полтавка?

— Чому виборний намагається допомогти возному в одруженні з На талкою?

— Які прислів'я і приказки ви з п'єси запам'ятали?

— Що характерне мові возного, чим вона відрізняється від мови виборного?

— Що лежить в основі сюжету п'єси?

(Виникнення, розвиток і загострення конфлікту між Наталкою бідною селянською дівчиною, і возним Тетерваковським, багатим паном).

2. Пізнавальне завдання.

Перед учнями стоїть завдання, яке полягає у визначенні жанру твору "Наталка Полтавка".

http://www.ukrlit.vn.ua/lesson/9klas/5.jpg

3.Проблемне завдання.

— Скільки всього пісень у п'єсі? Які вони за мотивами, жанровими особливостями? Яка їх роль у драмі?

(І. Котляревський занумерував 19 пісень, проте їх 22. Є ліричні ("Віють вітри, віють буйні", історичні ("Гомін, гомін по діброві"), бурлацькі ("Та йшов козак з Дону, та з Дону додому"), жартівливі ("Ой під вишнею, під черешнею"), сатиричні (" Всякому городу нрав і права").

Прослуховування народних пісень з "Наталки Полтавки".

— Назвіть складові композиції твору.

(Експозиція, зав 'язка, розвиток дії, кульмінація, розв'язка, розстановка дійових осіб, ремарки, репліки).

— Скільки дійових осіб у п'єсі? Яке їх місце в розгортанні дії?

4. "Займи позицію".

— Хто з персонажів твору вам найбільше сподобався і чому?

Чия життєва позиція у вирішенні конфлікту є для вас найбільш переконливою?

(Учням пропонується зайняти місце під однією з таблиць: "Життєва позиція Миколи", "Життєва позиція Петра", "Життєва позиція возного", "Життєва позиція Макогоненка" — та обгрунтувати свій вибір).

5.Лінгвістичне дослідження

Мова «Наталки Полтавки».

Мова дійових осіб п'єси виразно індивідуалізована відповідно до їх соціального становища і характерів. Говорять ці персонажі в основному побутовою мовою, але в Наталки, Петра і частково Терпилихи вона позначена ліризмом, а у виборного і Миколи — гумором. Крім того, Петро і Микола, що побували в світах, вжи¬вають слова, взяті з міської лексики. В мові дійових осіб нерідко зустрічаються народні приказки і прислів'я («Знайся кінь з ко¬нем, а віл з волом», «Живемо, як горох при дорозі: хто не схоче, той не скубне», «На похиле дерево і кози скачуть» тощо), а також народні вирази («Шануючи бога і вас», «Од твого розуму цього не ждав», «Взятись за розум», «Буцім і не знаєш» та ін.), а також близькі до пісенних («З кінця світа прилинув би», «Трудно, мамо, викинути Петра з голови, а ще трудніше з серця», «І для того тільки побачились, щоб навіки розлучитися» тощо).

6. Робота з текстом

- Виразне читання уривку з пєси (діалог возного та виборного)

- Знайдіть в тексті прислів’я, приказки, фразеологізми.

V.  Рефлексія

Відкритий мікрофон:

  • Що нового ви дізнались на уроці?
  • Чи досягли ми мети уроку?
  •  
  • Що ви взяли для себе з цього уроку?

VІ. Оцінювання роботи учнів

Щоб зрозуміти, скільки коштував наш урок і наскільки раціонально ви використали час, вам потрібно заповнити картку активності

Картка активності

Види робіт

Самооцінка

Оцінка вчителя

Передбачення

 

 

Літературознавчий практикум

 

 

Пізнавальне завдання

 

 

«Займи позицію»

 

 

Лінгвістичне дослідження

 

 

Робота з текстом

 

 

Відкритий мікрофон

 

 

VІ. Домашнє завдання

Повторити зміст п’єси «Наталка Полтавка»

Скласти синквейн з теми «Наталка та її майбутня сім’я» ( інструктаж додається).

Заключне слово вчителя

• Якщо тогочасні політичні опери мали переважно розважальний характер, то п’єса І.Котляревського — серйозний твір про прекрасну душу народу і його щедре серце, світлий розум і гірке безталання.

• Письменник реалістично зобразив життя «простолюду», критично засудив тодішнє суспільство (хабарництво, обдурювання, зверхність багатих над бідними та ін.).

• Автор змалював взаємини між простими людьми, використав невичерпні скарби народної розмовної мови і пісенної творчості.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 квітня 2018
Переглядів
2116
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку