І. Котляревський. «Наталка Полтавка».Колоритні образи твору. Наталка як уособлення кращих рис української жінки
Мета уроку : вчити учнів характеризувати образи п’єси; на образі Наталки з’ясувати поняття української жінки, визначити кращі притаманні їй риси, розкрити роль народної творчості у п’есі; розвивати мовлення, уміння відстоювати людську гідність, власні принципи, усвідомлення можливості вибороти власне щастя; виховувати естетичні почуття, формувати активну життєву позицію учнів.
Очікувані результати: уміти характеризувати образи п‘єси, порівнювати їх, висловлювати власні міркування,усвідомлювати потребу пошуку власного щастя.
Обладнання: презентація, фотоілюстрації до змісту твору, підручник, текст твору, дидактичний матеріал (тестові завдання).
ХІД УРОКУ
Організаційний момент
Емоційне налаштування
Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Визначення умінь і навичок, якими оволодіють учні під час уроку
Слайд1
Учні записують тему уроку
Разом з учителем визначають мету уроку
Слайди 2,3
Епіграф
З цієї народної першоп'єси кожне нове покоління черпає науку почуттів, моральні взірці кохання,людської краси, благородства.
О. Гончар
Слайд 4
Активізація опорних знань
Сучасне і минуле (випереджувальне завдання)
Які риси притаманні сучасній українці ?
Запишіть на аркушиках і прикріпіть на дошку.
Слайд 5
Робота над твором
Розташуй послідовність подій
Слайд 6,7
Розкриття образу за цитатною характеристикою героїні.
Слайд 8
• «Ви пан, а я проста, ви багатий, а я бідна, ви Возний, а я простого роду»
• Возний: «Ти одна заложила ему (серцю) позов на вічнії роки, і душа моя єжечасно волаєть тебе і послі нишпорной даже години».
• «Не багата я і проста, но чесного роду, / Не стиджуся прясти, шити і носити воду».
• «Моє все багатство єсть моє добре ім'я».
• Виборний: «Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою. Кромі того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна,— яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить».
• «Лучче умерти, як з немилим жити, / Сохнуть з печалі, щодень сльози лити».
• Наталка — матері: «Я покоряюсь вашій волі і для вас за першого жениха, вам угодного, піду заміж; перенесу своє горе, забуду Петра і не буду ніколи плакати».
• Терпилиха про дочку: «...вона добра у мене дитина, вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий, вийти заміж».
• Виборний про Наталку: «...всі матері приміром ставлять її своїм дочкам».
• Через що страждає героїня твору?
• Яким вбачає для себе Полтавка майбутнє родинне життя?
• Через що, на думку Полтавки, соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя?
• Яким чином Наталка протистоїть Тетерваковському?
Слова-асоціації Слайд 9
Трикутник кохання
Слайд 10
Характеристика образів
Проблемне питання
Слайд 11
Прокоментуйте епіграф
Слайд 12
Сучасне і минуле
Слайд 13
Зіставте своє бачення сучасної українки з дослідженням О.Вакуленка .
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Слайд 14
• Чим чарує образ простої дівчини Наталки Полтавки не одне покоління українців?
• Чи зустрічали ви в наш час дівчину, схожу на Наталку?
• Порівняйте сучасних дівчат з Наталкою.
Домашнє завдання
Підготувати розповідь про Г.Квітку-Основ‘яненка