Потаський НВК
Розробка уроку з української літератури у 9 класі на тему:
Григорій Сковорода. Життя і творчість філософа, етичні ідеали. «Сад божественних пісень». «Всякому місту — звичай і права», «De libertate».
Учитель Бірченко М. І.
- 2016- |
Тема: Григорій Сковорода. Життя і творчість філософа, просвітителя, поета. Його християнські морально-етичні ідеали. «Сад божественних пісень». «Всякому місту — звичай і права», «De libertate».
Мета: познайомити учнів із життєвим шляхом Григорія Сковороди, розпочати знайомство із його життєвими принципами та філософськими поглядами, його поетичною творчістю, зокрема познайомитися із збіркою «Сад божественних пісень»; розкрити морально-етичні проблеми вірша «Всякому місту — звичай і права» Григорія Сковороди, його повчальний характер, авторське бачення смислу життя, вчитися виразно читати поезії «Всякому місту — звичай і права» та «De libertate»;
розвивати вміння створювати літературні моделі, висловлювати власні міркування про сенс людського буття, щастя людини;
виховувати чесність, працьовитість, прагнення пізнати себе та усвідомлювати сенс свого життя, смисл свого щастя, усвідомлювати, що людина не є щасливою, яка живе за рахунок праці інших, яка переслідує мету: гроші заради грошей, яка є скупою;
виховувати толерантність.
Цілі.
Учні мають знати і вміти розповісти про життя Григорія Сковороди;
уміє проаналізувати зміст його поезій;
уміє сформулювати власне розуміння й актуальність для сьогоднішнього життя положень філософії Г. Сковороди
Методи і прийоми: розповідь, бесіда, робота з текстом, робота з тестом, літературне моделювання, «Мікрофон», прийом «Незакінчені речення»
Засоби навчання: Комп`ютер, портрет Г.Сковороди, літературна модель - презентація слайд 4, 5, 6, 7; музика Еніо Моріконе, фільм «Людина – загадка», «Світло мудрості Сковороди», «У пошуках щастя», таблиця № 9, 10, тест, Авраменко О.М. Українська література. Піручник для 9-го класу. – К., 2009.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Учитель. Зараз ми працюємо над темою «Давня українська література». Нагадаємо періодизацію.
(Інший варіант - літ диктанат)
Літерат. диктант
У XIV—XV ст. українські землі були спустошені турецькими й татарськими ордами, унаслідок чого окраїна була поділена сусідами: Галичину захопили поляки, Закарпаття — угорці. Для захисту своїх земель наш народ створив збройні сили — козацтво.
У середині XVII ст. український народ постав проти феодального гніту. На чолі з Богданом Хмельницьким українське військо розгромило польських магнатів. Проте приєднанням до Росії (Переяславська рада 1654 р.) Україна прирекла себе на століття кріпацтва, русифікації й повної втрати державності.
Незважаючи на складні умови, українці й далі творили свою культуру, науку й освіту.
Братства. Наприкінці XVI ст. в Україні виникають численні громадсько-політичні й освітні організації, відомі як братства. Засновувалися при православних церквах.. Ці організації мали свій суд, скарбницю, вони засновували школи й друкарні, а деякі опікувалися хворими й нужденними, будували лікарні й притулки для бідних. Важливі питання братчики обговорювали на загальних зборах. Відомі братства: Львівське Успенське братство, Київське братство, до якого вступив гетьман Петро Сагайдачний разом із Військом Запорозьким.
Освіта. Заснуванням шкіл в Україні уславився князь Костянтин Острозький, який створив найвідомішу — Острозька академія. У ній викладали філософію, богослов’я, математику, астрономію, церковнослов’янську, грецьку, латинську й польську мови; лекції читали як українські вчені, гак і іноземні (здебільшого поляки й греки). Найголовнішою пам’яткою Острозької академії є видання повної слов’янської Біблії 1581 р. Найбільше над виданням Біблії працював ректор академії Герасим Смотрицький, видатний філолог і богослов.
Серед усіх братських шкіл найбільше значення мала Київська колегія., заснована в 1632 р. митрополитом Петром Могилою, після смерті якого заклад було перейменовано на його честь. Саме Києво-Могилянська академія, перша вища школа східних слов’ян, дала світові філософа й письменника (Навчався) Григорія Сковороду, ученого Михайла Ломоносова, композиторів Максима Березовського й Дмитра Бортнянського, архітектора Івана Григоровича-Барського, державних і військових діячів Семена Палія та Івана Мазепу.
У XVII ст. подібні заклади виникають у Переяславі, Чернігові, Харкові, 1661 р. у Петро Могила Львові відкривається університет. Про високий рівень освіти в Україні залишив спогад сирійський мандрівник Павло Алепський, приємно здивований чудовою рисою українців: «Усі вони, за винятком небагатьох, навіть більшість їхніх жінок і дочок, уміють читати... У землі козаків усі діти вміють читати, навіть сироти».
Книгодрукування. У XV ст. в Україні розквітає книгодрукування. Засновником українського друкарства став Святополк Фіоль, який у 1491 р. видав дві книжки слов’янською мовою для потреб українців (ці книжки — Октоїх і Часослов — були опубліковані в Кракові). Працю Фіоля продовжив Франциск Скорина, який на початку XVI ст. в Празі видрукував двадцять три книжки У другій половині XVI ст. друкарні виникають по всіх українських землях — у Львові, Острозі, Перемишлі, Луцьку, Житомирі, Чернігові, Почаєві та інших містах. Найбільшою українською книговидавничою установою в той час була друкарня Києво-Печерської лаври, яка за перші п’ятнадцять років свого існування надрукувала сорок книжок,. Розвиткові нашого книговидавництва сприяв славетний Іван Федоров, який у 1574 р. надрукував у Львові «Буквар» і «Апостол», а ще через сім років в Острозі — Біблію.
Ренесанс і бароко.
У XIV-XV ст. у Європі починається Ренесанс (від латин, гепазсог — відроджуюсь) — епоха Відродження західноєвропейського мистецтва й літератури, що прийшла на зміну епосі Середньовіччя. Основною рисою Ренесансу є повернення в мистецтві до античних зразків. У цей час у літературі панує латинська мова, повертається античний ідеал краси, особлива увага звертається на цінність людської особистості. Ренесанс спочатку виник в Італії, значно пізніше поширився в інших європейських країнах. До України Ренесанс дійшов із « запізненням. У нашій культурі він не охопив усіх видів мистецтва, а існував у XVI ст. як окрема естетична течія, яка в першій половині XVII ст. злилася з українським бароко.
Найвідомішим представником українського літературного ренесансу є Павло Русин.
Бароко (від італ. Ьагоссо — вибагливий, химерний) — це стиль у європейському мистецтві (XVI ст.), що прийшов на зміну ренесансу. Бароко притаманні урочистість, пишність, складність, динамічність композиції, мінливість. Літературі бароко властиве поєднання релігійних і світських мотивів, образів, тяжіння до різноманітних контрастів, метафоричності й алегоричності, прагнення вразити читача. Цей стиль особливо проявився в літературі й архітектурі нашої країни (наприкінці Х^ІІ-ОСУІІІ ст.) і набув назви українське бароко (а ще козацьке бароко — у красному письменстві). Найяскравішими представниками літературного бароко є Іван Величковський і Лазар Баранович — у поезії, Самійло Величко — у літописанні, Феофан Прокопович — у драматургії. Помітні елементи бароко в полемічній творчості Івана Вишенського.
Потрібно згадати й про архітектуру бароко, адже вона представлена сьогодні багатьма зразками в Києві, Львові, Харкові, Архітектурі бароко притаманні виразність, яскравість, контрастність, велика увага тут приділяється декоративним прикрасам, формам заломів стін і вікон.
Це будівлі Києво-Печерської лаври (архітектор С. Ковнір); собор Святого Юра у Львові (архітектор Б. Меретин); Андріївська церква й Марійський палац у Києві (архітектор В. Растреллі). Усі названі архітектурні об’єкти є шедеврами світового значення, а більшість із них перебуває під охороною ЮНЕСКО.
Початок серпня. На небі ні хмаринки: заходиться на спеку. Та пора дня, коли втома від праці та сонця даються взнаки і ваблять прохолода джерельної води і тінь дерев. От хоча б тих крислатих лип, що ростуть край дороги, під якими біліє плита чиєїсь могили. Давайте уявно підійдемо до неї і прочитаємо, що висічено на камені, обрамленому червоними ружами: «Світ ловив мене, та не впіймав». Як стисло, велично і загадково! Та й не дивно, бо похований тут той, хто ще за життя став легендою, ім'я якому — Григорій Сковорода. До Шевченка не було на Україні популярнішої за нього людини. З цього приводу Микола Костомаров писав: «Мало можна вказати таких народних постатей, якою був Сковорода і який би так пам'ятав і поважав народ. На всьому обширі, від Острогозька до Києва, у багатьох будинках висять його портрети. Його мандрівне життя є предметом оповідань і легенд...»
Григорій Сковорода.
(1722—1794)
Повідомлення 1. Дитииство Григорія Сковороди, пройшло на Полтавщині. Над річкою Многою в селі Чорнухи є незаселена ділянка, яку звуть дворищем Сковороди. Саме тут стояла хата Сави і Палажки Сковородів — малоземельних селян з козаків. У тій хаті 3 грудня 1722 р. побачив світ їхній первісток Григорій. Батьки його чесністю й правдивістю, гостинністю і працьовитістю славилися на всю округу. Підрісши, Гриць любив сидіти під вербою, що купала у Мнозі свої зелені віти, і грати на сопілці, подарованій старим кобзарем. Пасе гусей і грає, забуваючи про все на світі. У грі можна впізнати то повів вітру чи шемрання осоки, то ґелґотання гусей чи плескіт риби. Які звуки вловить вухо, те й відтворює хлопець Гриць на милій серцю сопілоньці. Всю душу у гру вклав. І допитливим був. Все, було, матір запитує: «Як засинають поля? Чого сонце щодня за грушу ховається? А де опинишся, якщо йти прямо-прямо і нікуди не звертати?» Коли ж тато працював біля хати, Гриць намагався допомогти — змалку привчався до праці. Очевидно, саме з сім'ї він виніс переконання: «Хто труда не перейде, до добра той не прийде»
Де ж він здобув освіту? Одного дня повів тато сина до дяка в науку. У полотняній торбі малюка — скибка житнього хліба, а в душі — цікавість: що то за наука в тій школі?
У дяка-скрипаля Гриць був на привілейованому становищі, бо той виявив у хлопця незвичайної краси голос, навчив нотної грамоти, поставив першим співаком у церковному хорі, давав читати книжки, підготував до вступу в академію.
Одного серпневого ранку Гриць поцілував натруджені руки старої неньки та передчасно посивілого батька і з торбою харчів, латинською граматикою та улюбленою сопілкою надовго покинув рідне село. Йшов йому тоді шістнадцятий рік. Битим шляхом через Пирятин пішки дістався жадібний до знань юнак до Києва, мандруючи із кобзарем та в дорозі навчаючись на кобзі грати. Здійснилася давня мрія хлопця — навчатися у Києво-Могилянській академії. Григорій став одним з найретельніших, особливо наполегливих і тямущих студентів. Закінчив академію у 1753 р.
Повідомлення 2. Мандри. На двадцятому році життя Сковороду відряджають до Петербурга в придворну капелу, бо він прославився чудовим басом, майстерною грою на скрипці, флейті, бандурі, цимбалах і сопілці та композиторським талантом. Музику Григорій створював на власні вірші. І таку музику, що деякі із сковородинських пісень перейняли навіть кобзарі. Отже, поет, композитор, соліст і музика в одній особі! Всебічно обдарований хлопець міг би зажити слави та багатства. Але життя не пізнаєш, якщо скнітимеш у палатах, тому Григорій вирішив якомога більше мандрувати, зустрічатися з людьми. Повернувшись до Києва, юний поет і композитор вирушає за кордон і три роки мандрує по Угорщині, Словаччині, Польщі, відвідує Братіє лаву, Відень, Будапешт. Він буває в університетах, слухає лекції знаменитих професорів, працює в бібліотеках, студіює філософські праці й, володіючи багатьма мовами, вільно дискутує із вченими різних країн. З Європи Сковорода повернувся без шеляга в кишені, але сповнений нових знань та ідей.
Повідомлення 3. На педагогічній ниві. Повернувшись в Україну, Сковорода найперше заглянув у рідні Чорнухи, та не застав живими ні неньки, ні тата. У Переяславському колегіумі Григорій почав викладати піїтику. Працював залюбки, писав вірші та підручники з поетики. Викладав предмет Сковорода по-новому, що не сподобалося єпископу, і молодий педагог був суворо попереджений. Григорій сміливо відповів: «Одна справа — архиєрейський посох, а інша — смичок», тобто: про якість викладання можуть судити тільки фахівці, а невігласам до того зась. І Сковорода був звільнений з роботи.
Наступні шість років Сковорода працював у селі Коврай на Переяславщині домашнім учителем сина поміщика Томари. У перервах між лекціями математики та іноземних мов милувався природою, розмовляв з людьми, читав і розмірковував. Саме в ці роки завдяки близькості до природи й народу формуються філософські погляди майбутнього письменника - мислителя.
Хоч і добре було Сковороді в Ковраї, його тягне до спілкування з молоддю, і він стає у Харківському колегіумі викладачем синтаксису, грецької мови та етики або, як тоді казали, основ доброчинності. Незвичайний це був учитель: писав байки, викладав стародавні мови, глибоко цікавився математикою, географією, економікою; учив тих етичних норм, яких завжди дотримувався сам. Отже, учив, як жив, а жив, як навчав — найкраща риса педагога. Оскільки підручника з етики не було, Сковорода написав його сам. Це був його перший філософський твір, основою якого є думка, що ледарство — найбільша людська вада. Студенти любили свого вчителя, радилися з ним, бували в нього дома. Він засівав їх душі зернами правди, гуманізму й волелюбства, мріями про республіку. Проте незабаром мусив залишити колегіум, бо працювати стало нестерпно від цькування й доносів; можновладці схотіли позбутися людини, яка привселюдно заявила: «Весь світ спить, пора прокидатися!»
З 1769 р. Сковорода вів мандрівне життя, не спокушаючись різноманітними посадами й чинами, щоразу відхиляючи пропозиції і світських, і церковних осіб. «Ні в якому разі! Хіба ви хочете, щоб я збільшив число фарисеїв ? — відповів великий просвітитель білогородському єпископові на прохання стати ченцем.— Їжте жирно, пийте солодко, одягайтесь м'яко та чернецтвуйте!» Ченці Києво-Печерської лаври наполягали на своєму: «Доволі блукати по світу! Час причалити до гавані: нам відомі твої таланти, свята Лавра прийме тебе, як мати своє чадо, ти будеш стовпом церкви і окрасою обителі». На це Григорій Савич саркастично сказав: «Ох, преподобнії! Я стовпотворіння умножати собою не хочу, доволі і вас, стовпів неотесаних, у храмі Божому! Світ мене не впіймає». І таки не впіймав! Не вдалося ні царям, ні панам, ні ченцям за почесті й кар'єру купити розум, честь та волю Сковороди. Щастя письменник вбачав не в маєтках і славі, а в житті за совістю; шляхом до щастя вважав самопізнання. Харківському губернаторові на його пропозицію стати чиновником Сковорода відповів: «Ваше превосходительство! Світ подібний до театру. Щоб грати в театрі з успіхом і похвалою, беруть ролі за здібностями. Після великого випробування себе побачив, що не можу представляти в театрі світу жодної особи, крім низької, простої... Я обрав собі цю роль — і задоволений». Навіть
Катерині II не вдалося заманити Сковороду в золоті тенета солодкого життя при царському дворі. «Я не покину батьківщини,— гордо відповів їй філософ.— Мені моя сопілка і вівця дорожча царського вінця». Та й чи міг вірний син України піти на службу до тієї, яка зашморгом кріпосництва душила його народ? Великий філософ обрав шлях втечі від світу зла і досягнення свободи в сфері духу.
Мандрівна академія. Так великий учений став мандрівним педагогом-просвітителем. Ходив Сковорода у звичайній свиті. Крім книг, рукописів, сопілки в полотняній торбі та палиці, нічого більше не мав. «У крайній бідності,— згадує сучасник,— Сковорода переходив з одного села до другого. В їжі був невибагливий, жив дуже скромно, а вважав себе багачем: коли хтось намагався щось дарувати йому, то чув незмінну відповідь: «Віддайте біднішим за мене».
Жив письменник за сонцем: вставав, коли воно сходило, а коли заходило за обрій, давав спочинок натрудженому тілу. Не захотів мати власної хати і взагалі постійної домівки. І не одружився. В одному селі Сковорода лікував хворого відставного майора. Поки він ходив, дочка майора, красуня Олена, закохалася в ніжного поета-музику, і Григорій теж її покохав. Йшлося до весілля, але Сковорода вагався, бо не уявляв життя без мандрів. Так і не одружився.
Майже тридцять років неквапно мандрував цей співець-музика і вчитель-байкар курними шляхами Лівобережжя, заходив у села и хутори, рідше — в міста, здебільшого на ярмарок, зупинявся у приятелів, а то й у зовсім незнайомих селян, і всюди зустрічали його як рідного, приймали як найпочеснішого гостя, бо зі Сковородою до хати входили дружня бесіда, добрий настрій, доброзичлива порада, влучний жарт.
Мудре слово Сковороди притягувало людей. Зайде він, бувало, в село, сяде край майдану, на цвинтарі або в когось на подвір'ї, скине торбу, дістане подругу-сопілку, заграє народної «Ой піду я лугом-долиною» — і сходяться люди. Тоді мандрівний філософ виймає книги, читає, вчить. Коли ж пора гаряча і дорослі в полі, збере малят біля школи чи в хаті та й розказує казки, ним же складені, навчає читати й писати, довірливо бесідує з малечею. Про цей період життя великого просвітителя Дмитро Павличко писав у вірші «Сковорода»:
І, виламавши палицю із тину,
Він темними байраками пішов
Кріпацьким дітям викладать латину,
Бентежити думками рабську кров.
На твердження аристократів, що народ нібито заснув навіки і не здатний сприйняти науку, філософ гнівно відповів: «Про мене балакають, що я ношу свічу перед сліпцями... що я звонар для глухих...— хай вигадують! Мудрствують: простий народ спить. Але від усякого сну прокидаються, і хто спить, той не мертвечина. Коли виспиться, так прокинеться, коли прокинеться, то очуняє і запильнує».
Учитель. Григорій Сковорода був народним просвітителем, письменником, філософом і педагогом. Чого навчав Сковорода? Що в природі краса, гармонія, а в суспільстві — несправедливість, і щоб змінити макросвіт на краще, треба кожному змінити мікросвіт, тобто себе самого. Пізнавай себе, а пізнавши — удосконалюй. Пізнаючи свої нахили, людина правильніше визначить своє місце в суспільстві й принесе найбільшу користь. А поки що чимало людей займають не свої місця: один ходить за плугом, а він від природи музика, інший працює суддею, а йому б пасти череду. Великий філософ доводив, що людина не може бути щасливою, якщо діє всупереч своїй природі. Веління природи — це веління Бога в людині. Пізнання природи — це пізнання Бога.
Григорій Сковорода був переконаним демократом. Він писав, що його рідний край страждає під владою «загребущих», «лукавих». Майбутнє вітчизни не в них, а в «трудолюбетвующих» простих людях, «чистих серцем», «з духом премудрості і благочестя», саме вони — «справжнє обличчя землі». Філософ жив сподіваннями на нове суспільство рівноправних людей, де не буде «рабського іга», «тяжкої роботи», нічого «златожадного», «хамського». Погляди великого правдолюбця мали великий вмів на наступні покоління.
Слава, смерть та безсмертя. Останні десятиріччя життя Сковороди — це роки його слави. Всі хотіли бачити його. У Харкові, Білгороді. Та – багатьох селах виникли гуртки послідовників його вчення і способу життя. Цей період був і вершиною творчості письменника, бо постійне спілкування з трудящими й природою давали йому не лише матеріал для творів, а й наснагу. Під час мандрівок так добре виношуються задуми, після того так легко пишеться. «Він свідомо обрав своїм кабінетом цілий світ, при обмірковуванні його творів присутні були і небо над головою, журавлі, лелеки, і тополі, озера, ліси і тверда земля під ногами, а головне — люди»,— писав Павло Тичина. На жаль, за життя не надруковано було жодного твору Григорія Сковороди. Але його поезії, притчі швидко поширювались по Україні вустами народу. Гостре непідкупне слово Сковороди в моторошній темряві кріпосницької сваволі спалахувало
чистим вогнем і торувало стежку народному щастю.
Важко повірити, але великий філософ передбачив свою смерть. У 72 роки він пішки пройшов триста верств аж до Орловщини, де жив його учень і приятель Михайло Ковалинський, щоб передати йому рукописи своїх творів. Радісною була зустріч щирих друзів». Непомітно проминув час у задушевних розмовах. Останні слова, обійми, стискання рук — і Григорій Савич рушив додому. Зупинився у селі Іванівці. З цієї нагоди господар запросив гостей; серед своїх прихильників. Сковорода був веселий, балакучий, згодом вийшов у сад і край дороги став копати яму. «Що це ви робите, Григорію?» — запитали здивовані друзі. «Та копаю собі могилу, бо прийшов мій час»,— наче про щось буденне, відповів той. Коли ж гості роз’їхалися, Сковорода помився, переодягнувся в чисту білизну, ліг на лаві й… заснув навіки. Сталося це 9 листопада 1794 р. Помер великий мудрець так просто, як і жив.
З творчої спадщини Григорія Сковороди залишились збірка ліричних поезій «Сад божественних пісень», книга «Байки харківські», філософські трактати, притчі. Особливість творів Сковороди полягає в тому, що в ліричних поезіях він філософ, а в філософських працях — поет.
Збірка ліричних поезій «Сад божественних пісень» містить 30 віршів. Ліричний герой збірки — у пошуках правди, добра, щастя. Він, як і автор, великий народолюбець, гуманіст, кличе до єднання людини з природою. Відкриваючи перед читачем свою благородну, чутливу душу, ліричний герой виливає журбу, тривогу, роздуми.
Сьогодні ми розпочнемо знайомство із віршами збірки, в ній утверджені християнські морально-етичні ідеали.
Мораль – сукупність норм поведінки людей, звичаїв, законів співжиття.)
Учитель підсумовує: Кожна шестирядкова строфа побудована на
антитезі: у перших чотирьох рядках автор указує на суспільні вади, а останніми двома протиставляє їм (недолікам суспільного життя) ідеал чистої совісті. Останній рядок кожної строфи, окрім завершальної, є рефреном, у якому сконденсований неспокій митця: «Лише одне непокоїть мій ум».
Учень. Знаю, що смерть — як коса замашна,
Навіть царя не обійде вона.
Байдуже смерті, мужик то чи цар, —
Все пожере, як солому пожар.
Хто ж бо зневажить страшну її сталь?
Той, в кого совість, як чистий кришталь.
Учитель. Ідейний аналіз вірша виконаємо у вигляді моделі, читаючи вірш ланцюжком по строфі.
звичай і права» Григорія Сковороди
Учитель. Одним із найпопулярніших поетичних творів Г.Сковороди є вірш «Всякому місту — звичай і права», у якому автор засудив життя різних верств суспільства (чиновників, купців, лихварів…), показав здирників і бюрократів, розпусників і пияків, ледарів і підлабузників. Ліричний герой вірша думає не про маєтки й чини, а про щоб мати чисту совість, жити мудро й померти з ясним розум. Перемогти смерть здатна лише людина з чистою совістю й помислами, перед смертю всі рівні — і мужик, і цар.
Проблеми, порушені у творі, були насущними в той час, а отже і близькими простолюду, тому вірш «Всякому місту — звичай і права» зажив великої популярності, ставши народною піснею: відомо понад 50 її варіантів. До речі, І. Котляревський використав один із варіантів цієї пісні як арію возного в п’єсі «Наталка Полтавка».
Учитель. Вірш «De libertate» є зразком громадянської патріотичної лірики. Для ліричного героя воля – найбільше багатство, а Богдан Хмельницький – батько вольності.
4. Підведення підсумку уроку.
Оцінювання.
5. Домашнє завдання.
1. Підготуйтеся до виразного читання вірша «De libertate».
2. Вивчити напам`ять вірш «Всякому місту — звичай і права» Григорія Сковороди.
3. Тест С.87-88, визначити віршований ромір
Додаток 1.
ПЪСНЬ 10-я
Всякому городу нрав и права;
Всяка имъет свой ум голова;
Всякому сердцу своя есть любовь,
Всякому горлу свой есть вкус каков,
А мнь одна только в свъгь дума,
А мнь одно только не йдет с ума.
Петр для чинов углы панскіи трет,
Федька-купец при аршинъ все лжет.
Тот строит дом свой на новый манър,
Тот все в процентах, пожалуй, повърь!
А мнь одна только в свьтъ дума,
А мнь одпо только не йдет с ума.
Тот непрестанно стягает грунта,
Сей иностранны заводит скота.
Ть формируют на ловлю собак,
Сих шумит дом от гостей, как кабак,—
А мнь одна только в свътъ дума,
А мнь одно только не йдет с ума.
Строит на свой тон юриста права,
С диспут студенту трещит голова.
Тьх безпокоит Венерин амур,
Всякому голову мучит свой дур,—
А мнь одна только в свєтє дума:
Как бы умерти мнь не без ума.
Смерте страшна, замашная косо!
Ты не щадиш и царских волосов,
Ты не глядиш, гдь мужик, а гдь царь,—
Все жереш так, как солому пожар.
Кто ж на ея плюет острую сталь?
Тот, чія совесть, как чистый хрусталь...