Урок "І.Крилов.Відомості про автора. Байка "Вовк і Ягня". Байки І.Крилова"

Про матеріал

Урок - тріада з зарубіжної літератури містить навчальні та ілюстративні матеріали з вивчення творчості І.Крилова, вікторину за найвідомішими байками автора

Перегляд файлу

Світова література    Клас: 6

Тема тріади:

І.А.Крилов  - видатний поет – байкар .Байка «Вовк і Ягня».

    Байки І.А.Крилова

Мета тріади: повторити вивчений про байку матеріал з теорії та історії літератури; познайомити учнів з короткими відомостями про І.А.Крилова; працювати над виразним читанням та обговоренням байки «Вовк і Ягня», порівнюючи її з однойменним твором Езопа; розкрити значення творчості письменника; розвивати мову, пізнавальні здібності учнів; вдосконалювати навичку осмисленого виразного читання; формувати світогляд учнів; виховувати інтерес до літератури.

Наочність: підручник; мультимедійна презентація «І.А.Крилов Байка «Вовк і Ягня». Байки І.А.Крилова

Тип тріади: формувальна

Хід тріади:

1.Організаційний момент.

2.Повідомлення теми, мети тріади. Мотивація навчальної діяльності.

Опрацювання презентації:

Слайд

Супровід

Учитель. Дорогі діти! Ми продовжуємо вивчати тему «Байка», котра вас зацікавила на попередніх уроках. Які ж задачі стоять перед нами сьогодні?

 

 

Учні зачитують завдання тріади:

  • Повторити вивчене про байку та розвиток цього жанру.
  • Ознайомитись з короткими відомостями про І.А.Крилова.
  • Виразно прочитати, обговорити байки Крилова “Вовк та Ягня” та «Квартет».
  • Висвітлити значення творчості І.А.Крилова.

Учитель. Отже ми повторимо вже вивчений матеріал та ознайомимось з твором видатного російського байкаря І.Крилова «Вовк і Ягня», а значить – станемо освіченішими, розумнішими читачами. Працюватимемо двома мовами: українською, російською. Розпочнемо?..

Повторення вивченого матеріалу, актуалізація знань

3.Опрацювання презентації:

 

Слайд

Супровід

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні читають текст, заповнюючи прогалини. Учитель оцінює відповіді.

  • Байка – це невеликий … або … твір, в якому є … та … .
  • Алегорія (“ езопова…”) – це …, зображення людей під виглядом … .
  • Мораль – це … . Вона знаходиться на … або в … байки.
  • Першим байкарем вважають … .
  • Він жив у … Греції у … ст. до н.е.
  • Йому приписують понад … байок у … формі.
  • Ще у 4-3 ст. до н.е. ці байки вивчали у …
  • Традиції Езопа у 1 ст. продовжив давньоримський байкар … .
  • Він першим написав байку у … формі.
  • Знаменитим французьким байкарем 17 ст. був … .
  • Він переказував байки Езопа та … про проблеми … .

Правильні відповіді:

  • Байка – це невеликий прозовий  або віршований  твір, в якому є алегорія  та мораль .
  • Алегорія (“езопова мова”) – це інакомовлення, зображення людей під виглядом тварин, рослин, предметів .
  • Мораль – це повчальна думка . Вона знаходиться на початку або в кінці байки.
  • Першим байкарем вважають Езопа .
  • Він жив у Давній Греції у 6 ст. до н.е.
  • Йому приписують понад 300 байок у прозовій формі.
  • Ще у 4-3 ст. до н.е. ці байки вивчали у давньогрецьких школах.
  • Традиції Езопа у 1 ст. продовжив давньоримський байкар Федр .
  • Він першим написав байку у віршованій формі.
  • Знаменитим французьким байкарем 17 ст. був Жан де Лафонтен .
  • Він переказував байки Езопа та писав твори на власні сюжети про проблеми французького суспільства .

Перевірка знання літературних термінів

 

Вивчення нового матеріалу

4.Опрацювання презентації:

 

Слайд

Супровід

 

 

Учитель. Зачитаємо короткі відомості про І.А.Крилова. (Учні виразно зачитують.) Його життя починалось нелегко: коли Івану Крилову було 10 років, помер батько і сімя залишилась без засобів для існування. Десятирічний хлопчик пішов працювати (переписувати папери) і утримував матір та двох менших братів. А у вільний час – навчався за книгами. Опанував математику, історію, мови… І став відомим письменником, перекладачем, академіком… І.Крилов «сам себе зробив» - тобто всього досяг самотужки.

 

Учитель. На слайді ви бачите Публічну бібліотеку Санкт-Петербургу – в ній працював І.Крилов.

 

 

 

1)Іван Андрійович Крилов  - відомий російський поет кінця  XVIIIст., був редактором сатиричного журналу  «Почта духов».

2) Він чудово грав на скрипці, але професіоналом так і не став. Славу принесли Крилову байки, в яких він справді досяг рівня високого мистецтва. Він став нащадком великого Езопа.

3) В Петербурзі в Літньому саду стоїть бронзовий пам'ятник великому російському байкарю ІвануАндрійовичу Крилову.

 

  • Чому так декоровано пам’ятник І.А.Крилову?

Учитель.  Узагальнимо отриману інформацію, створивши так звану «анкету» письменника

Учні  записують в зошит анкетні дані  письменника з допомогою вчителя, працюючи з підручником

 

 

Учитель.  Повторюємо правила виразного читання байки

Під час читання байки слід:

  • дотримуватись оповідної манери виконання під

  час  читання розповідної частини байки.  

  Розмовна мова вимагає  побутової розмовної

  інтонації;

  •  намагатися “перевтілюватися”  у  певного  

    персонажа, передаючи діалог героїв;

  •  витримувати тривалу паузу між розповідною

   частиною байки  і мораллю;

  •  ритмомелодику підпорядковувати сюжету.

Учні читають по черзі вголос кожне правило

 

Учитель. Прочитаємо й ми одну з найвідоміших байок І.Крилова – «Вовк і Ягня». Працювати ви можете як за презентацією, так і за підручником (с.58-59).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель виразно напам’ять читає:

Волк и Ягнёнок

У сильного всегда бессильный виноват:

Тому в Истории мы тьму примеров слышим,

Но мы Истории не пишем.

А вот о том как в Баснях говорят.

 

Ягнёнок в жаркий день зашел к ручью напиться;

И надобно ж беде случиться,

Что около тех мест голодный рыскал Волк.

Ягнёнка видит он, на добычу стремится;

Но, делу дать хотя законный вид и толк

Кричит: «Как смеешь ты, наглец, нечистым рылом

Здесь чистое мутить питьё

Моё

С песком и с илом?

За дерзость такову

Я голову с тебя сорву». —

«Когда светлейший Волк позволит,
 Осмелюсь я донесть, что ниже по  ручью
 От Светлости его шагов я на сто пью;
 И гневаться напрасно он изволит:
 Питья мутить ему никак я не могу». —

«Поэтому я лгу!

Негодный! слыхана ль такая дерзость в свете!

Да помнится, что ты еще в запрошлом лете

Мне здесь же как-то нагрубил:

Я этого, приятель, не забыл!» —

«Помилуй, мне еще и отроду нет году», —

Ягненок говорит. «Так это был твой брат». —

«Нет братьев у меня». — «Так это кум иль сват

И, словом, кто-нибудь из вашего же роду.

Вы сами, ваши псы и ваши пастухи,

Вы все мне зла хотите

И, если можете, то мне всегда вредите,

Но я с тобой за их разведаюсь грехи». —

«Ах, я чем виноват?» — «Молчи! устал я                      слушать,

Досуг мне разбирать вины твои, щенок!

Ты виноват уж тем, что хочется мне

       кушать».

Сказал — и в темный лес Ягнёнка поволок.

(Навчальна пауза.)

Лексична робота: роз’яснення слів «Історія», «світлість».

 

Інсценізація байки Учні готують випереджальне завдання. Інсценізуючи байку І.А.Крилова «Вовк та Ягня»  в перекладі Миколи Терещенка

6 003

 

 

 

 

 

Учитель.

  • У кого І.А.Крилов запозичив сюжет байки “Вовк і Ягня”?
  • Прокоментуйте слова перекладача Миколи Годованця:

…Всім вистачило тем:

Всім шлях премудрий розкривався,

Хто до Езопа добувався,

Хто позичав сюжетів та ідей,

Щоб байкою збагачувать людей

Учні відповідають на питання. (Байки  Езопа виявились настільки мудрими та цікавими, що їх переказували байкарі наступних епох.)

Учитель. Порівняємо байки Езопа та І.Крилова.

Учень читає напам’ять,близько до тексту байку Езопа «Вовк  та Ягня» (Назар )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні усно заповнюють порівняльну таблицю.

 

1. Езоп написав байку у прозові формі.

1. Крилов – у … . (Крилов –

у віршованій формі.)

2. Мораль у байці Езопа знаходиться в кінці.

2. У байці Крилова – на …

(У байці Крилова –

на початку.)

3. У байці Езопа є лише  3 репліки.

3. У байці Крилова наявна драматизація: діалог Вовка та Ягняти складається з … реплік.

(У байці Крилова наявна драматизація: діалог Вовка та Ягняти складається з 9 реплік.)

 

4. Вовк у байці Езопа – жорстока несправедлива людина, Ягня  – беззахисна.

4. У байці Крилова Вовк - …, Ягня - …  .

(У байці Крилова Вовк – жорстокий і несправедливий князь,

Ягня – беззахисний бідняк.)

5. Мораль байки Езопа: “Навіть справедливий захист не має сили проти тих, хто заповзявся чинити кривду.”

5. Мораль байки Крилова: “…”. (Мораль байки Крилова

«У сильного безсилий

винен завсігди».)

6. Езоп засуджує людські недоліки.

6. Крилов - … . (Крилов – суспільні недоліки.)

 

Учні оформлюють записи у зошитах:

І.Крилов «Вовк і Ягня»

Алегорія: Вовк – жорстокий несправедливий князь; Ягня – беззахисний бідняк.

Мораль: у сильного завжди винен безсилий; байкар засуджує недоліки суспільства.

 

 

Учитель. Яка з ілюстрацій найбільш точно відображає мораль байки І.А.Крилова? Чому?

Учні відповідають. (Найбільш точно відображає мораль байки Крилова ілюстрація №3, оскільки її автор «одягнув» героїв у вбрання князя та бідняка.)

 

Запис основних тез в зошит

  • Викриває недоліки та вади, властиві росіянам  та їх суспільству
  • Герої – типові люди
  • Використовує розмовну лексику
  • Рядки байки різної довжини, що допомагає передати розмовну мову
  • Багато байок присвячено реальним історичним подіям

Закріплення вивченого матеріалу Робота над виразним читанням байки учнями (варіант – читання в особах).(с. 21. книги Крилов «Басни»)

 

Словникова робота Вчитель пояснює суть незнайомих слів

Робота над виразним читанням байки учнями (варіант – читання в особах).

 

Аналіз байки «Квартет»

1.Про тварин, що вирішили зіграти квартет.

2.Не кожен може займатись музикою.

3. «А вы, друзья, как ни садитесь, 

        все в музыканты не годитесь»

4. Осел, Козел, Мавпа, Ведмідь/Соловей

  Тупість, вайлуватість,дурість,кривляння

5. Музична термінологія

Вікторина за байками І.А.Крилова Учні переглядають слайди, вчитель читає моралі, допомагає учням встановити назви байок. Запис назв в зошит

Учитель. Поділимось враженнями від уроку.

Учні закінчують речення:

  • На уроці мене зацікавило…
  • Сьогодні я зрозумів (зрозуміла), що …
  • Від наступного уроку  очікую…

 

Учитель пояснює домашнє завдання.

А

  1. Читати виразно  1 з байок І.А.Крилова
  2. Зробити письмовий аналіз цієї байки.
  3.  Вміти розповідати про І.А.Крилова

Б.

  1. Намалювати ілюстрацію до байки  І.А.Крилова
  2.  Спробувати написати власну байку

 

 

 

 

 

 

 

Література:

 

  1. «И.А.Крылов в портретах, иллюстрациях, документах. Пособие для учителя», составитель А.Гордин, Москва-Ленинград.: Просвещение, 1966. – 448 с. ил.
  2. «Русские писатели. Библиографический словарь» под редакцией П.Николаева. -  Москва.: Просвещение, 1990, том1- 432 с. ил.

 

  1. Бушакова О.В.  НВК «СЗШ І-ІІІ ст.№4 – ліцей» м. Могилів –  Подільський  Вінницька область

 

 

 

1

 

doc
Додано
7 червня 2018
Переглядів
5170
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку