Урок - тріада з зарубіжної літератури містить навчальні та ілюстративні матеріали з вивчення творчості І.Крилова, вікторину за найвідомішими байками автора
Світова література Клас: 6
Тема тріади:
І.А.Крилов - видатний поет – байкар .Байка «Вовк і Ягня».
Байки І.А.Крилова
Мета тріади: повторити вивчений про байку матеріал з теорії та історії літератури; познайомити учнів з короткими відомостями про І.А.Крилова; працювати над виразним читанням та обговоренням байки «Вовк і Ягня», порівнюючи її з однойменним твором Езопа; розкрити значення творчості письменника; розвивати мову, пізнавальні здібності учнів; вдосконалювати навичку осмисленого виразного читання; формувати світогляд учнів; виховувати інтерес до літератури.
Наочність: підручник; мультимедійна презентація «І.А.Крилов Байка «Вовк і Ягня». Байки І.А.Крилова
Тип тріади: формувальна
Хід тріади:
1.Організаційний момент.
2.Повідомлення теми, мети тріади. Мотивація навчальної діяльності.
Опрацювання презентації:
Слайд |
Супровід |
|
Учитель. Дорогі діти! Ми продовжуємо вивчати тему «Байка», котра вас зацікавила на попередніх уроках. Які ж задачі стоять перед нами сьогодні?
|
|
Учні зачитують завдання тріади:
Учитель. Отже ми повторимо вже вивчений матеріал та ознайомимось з твором видатного російського байкаря І.Крилова «Вовк і Ягня», а значить – станемо освіченішими, розумнішими читачами. Працюватимемо двома мовами: українською, російською. Розпочнемо?.. |
Повторення вивченого матеріалу, актуалізація знань
3.Опрацювання презентації:
Слайд |
Супровід |
|
Учні читають текст, заповнюючи прогалини. Учитель оцінює відповіді.
Правильні відповіді:
|
|
Перевірка знання літературних термінів |
Вивчення нового матеріалу
4.Опрацювання презентації:
Слайд |
Супровід |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Учитель. Зачитаємо короткі відомості про І.А.Крилова. (Учні виразно зачитують.) Його життя починалось нелегко: коли Івану Крилову було 10 років, помер батько і сім’я залишилась без засобів для існування. Десятирічний хлопчик пішов працювати (переписувати папери) і утримував матір та двох менших братів. А у вільний час – навчався за книгами. Опанував математику, історію, мови… І став відомим письменником, перекладачем, академіком… І.Крилов «сам себе зробив» - тобто всього досяг самотужки. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Учитель. На слайді ви бачите Публічну бібліотеку Санкт-Петербургу – в ній працював І.Крилов. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
1)Іван Андрійович Крилов - відомий російський поет кінця XVIIIст., був редактором сатиричного журналу «Почта духов». 2) Він чудово грав на скрипці, але професіоналом так і не став. Славу принесли Крилову байки, в яких він справді досяг рівня високого мистецтва. Він став нащадком великого Езопа. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
3) В Петербурзі в Літньому саду стоїть бронзовий пам'ятник великому російському байкарю ІвануАндрійовичу Крилову.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Учитель. Узагальнимо отриману інформацію, створивши так звану «анкету» письменника Учні записують в зошит анкетні дані письменника з допомогою вчителя, працюючи з підручником
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Учитель. Повторюємо правила виразного читання байки Під час читання байки слід:
час читання розповідної частини байки. Розмовна мова вимагає побутової розмовної інтонації;
персонажа, передаючи діалог героїв;
частиною байки і мораллю;
Учні читають по черзі вголос кожне правило |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Учитель. Прочитаємо й ми одну з найвідоміших байок І.Крилова – «Вовк і Ягня». Працювати ви можете як за презентацією, так і за підручником (с.58-59). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Учитель виразно напам’ять читає: Волк и Ягнёнок У сильного всегда бессильный виноват: Тому в Истории мы тьму примеров слышим, Но мы Истории не пишем. А вот о том как в Баснях говорят.
Ягнёнок в жаркий день зашел к ручью напиться; И надобно ж беде случиться, Что около тех мест голодный рыскал Волк. Ягнёнка видит он, на добычу стремится; Но, делу дать хотя законный вид и толк Кричит: «Как смеешь ты, наглец, нечистым рылом Здесь чистое мутить питьё Моё С песком и с илом? За дерзость такову Я голову с тебя сорву». —
«Когда светлейший Волк позволит, «Поэтому я лгу! Негодный! слыхана ль такая дерзость в свете! Да помнится, что ты еще в запрошлом лете Мне здесь же как-то нагрубил: Я этого, приятель, не забыл!» — «Помилуй, мне еще и отроду нет году», — Ягненок говорит. «Так это был твой брат». — «Нет братьев у меня». — «Так это кум иль сват И, словом, кто-нибудь из вашего же роду. Вы сами, ваши псы и ваши пастухи, Вы все мне зла хотите И, если можете, то мне всегда вредите, Но я с тобой за их разведаюсь грехи». — «Ах, я чем виноват?» — «Молчи! устал я слушать, Досуг мне разбирать вины твои, щенок! Ты виноват уж тем, что хочется мне кушать». Сказал — и в темный лес Ягнёнка поволок. (Навчальна пауза.) Лексична робота: роз’яснення слів «Історія», «світлість».
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Інсценізація байки Учні готують випереджальне завдання. Інсценізуючи байку І.А.Крилова «Вовк та Ягня» в перекладі Миколи Терещенка |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Учитель.
…Всім вистачило тем: Всім шлях премудрий розкривався, Хто до Езопа добувався, Хто позичав сюжетів та ідей, Щоб байкою збагачувать людей… Учні відповідають на питання. (Байки Езопа виявились настільки мудрими та цікавими, що їх переказували байкарі наступних епох.) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Учитель. Порівняємо байки Езопа та І.Крилова. Учень читає напам’ять,близько до тексту байку Езопа «Вовк та Ягня» (Назар ) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Учні усно заповнюють порівняльну таблицю.
Учні оформлюють записи у зошитах: І.Крилов «Вовк і Ягня» Алегорія: Вовк – жорстокий несправедливий князь; Ягня – беззахисний бідняк. Мораль: у сильного завжди винен безсилий; байкар засуджує недоліки суспільства. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Учитель. Яка з ілюстрацій найбільш точно відображає мораль байки І.А.Крилова? Чому? Учні відповідають. (Найбільш точно відображає мораль байки Крилова ілюстрація №3, оскільки її автор «одягнув» героїв у вбрання князя та бідняка.)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Запис основних тез в зошит
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Закріплення вивченого матеріалу Робота над виразним читанням байки учнями (варіант – читання в особах).(с. 21. книги Крилов «Басни»)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Словникова робота Вчитель пояснює суть незнайомих слів |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Робота над виразним читанням байки учнями (варіант – читання в особах).
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Аналіз байки «Квартет» 1.Про тварин, що вирішили зіграти квартет. 2.Не кожен може займатись музикою. 3. «А вы, друзья, как ни садитесь, все в музыканты не годитесь» 4. Осел, Козел, Мавпа, Ведмідь/Соловей Тупість, вайлуватість,дурість,кривляння 5. Музична термінологія |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Вікторина за байками І.А.Крилова Учні переглядають слайди, вчитель читає моралі, допомагає учням встановити назви байок. Запис назв в зошит |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Учитель. Поділимось враженнями від уроку. Учні закінчують речення:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Учитель пояснює домашнє завдання. А
Б.
|
Література:
1