урок зарубіжної літератури 6 клас

Про матеріал

Тема уроку: «Різдвяна пісня в прозі» Ч. Діккенса як прояв віри у добру суть людини

Мета уроку: простежити зміни в характері і поведінці головного героя твору, допомогти учням зрозуміти причини деградації Скруджа, вдосконалювати навички роботи з текстом; розвивати образне, логічне мислення, спостережливість, формувати інформативну, комунікативну компетентності учнів, їхні креативні здібності; виховувати бажання самовдосконалюватися, високі моральні якості; формувати гуманістичні ідеали – совість, справедливість, милосердя

Обладнання: тексти повісті, схеми, інформаційні картки, кадри з фільму «Різдвяна історія» Р. Земекіса

Форми роботи: групова, фронтальна, індивідуальна

Епіграф: Людина живе справжнім життям, якщо щаслива чужим щастям

Й. Гете, німецький поет

Найвища наука життя – мудрість, а найвища мудрість – бути добрим

Гр. Тютюнник

Хід уроку

І. Організаційний момент

Встали, діти. Підтягнулись,

Одне одному всміхнулись.

На урок старання не забудьте взяти.

Сіли рівненько. Починаєм працювати

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

(колядка Руслани)

1.Визначення емоційної готовності учнів до уроку:

Ø Запитання до класу:

-Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «Різдво»?

-Які почуття ви переживаєте. Коли святкуєте це величне свято?

-Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Напишіть свої очікування і прикрепіть зірочки на дошку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань і суб'єктивного досвіду учнів

Ø Запитання до класу:

-Коли ми перераховували асоціації, пов'язані зі словом «Різдво», пролунало слово «диво». Про яке диво ми дізналися, прочитавши повість Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»?

- Щоб дізнатись ключове слово теми нашого уроку, пропоную виконати тест

Тестування „Відгадай слово ”. (комп'ютерна підтримка).

Знайдіть правильну відповідь на запитання, випишіть букви-відповіді, складіть слово і дізнайтеся, що нас очікує сьогодні на уроці.

1.Як в Англії називають Чарльза Діккенса?

А) Чарівником Різдва;

П) батьком англійського Різдва;

Р) Засновником Різдва.

2.Як перекладається з англійської мови ім'я «Скрудж»?

Б) «Дивак»;

В) «Слимак»;

О) «Скнара».

3.Хто святкував Різдво у творі Ч. Діккенса?

Д) Усі герої, крім Скруджа;

Е) Духи Різдва;

Є) Родини Боба Кретчита та Фреда.

4.Які відчуття притаманні жанру різдвяного оповідання?

А) Жаху;

О) Таємничості, фантастичності;

І) Суму.

5.Знайдіть неправильне твердження:

Б) Марлей навідався до Скруджа, щоб попередити про

прихід трьох Духів;

Р) Дух Минулого Різдва нагадав Скруджеві, що він в

дитинстві не любив Різдво;

С) Дух Майбутнього Різдва показав Скруджеві ,

як може закінчитися його життя.

6.Хто прийшов попередити Скруджа про Духів Різдва?

А) Племінник Фред;

Е) Пани з благодійної контори;

О) Марлей.

7.Із чого був зроблений ланцюг Марлея?

В) З повітря;

Г) Заліза;

Ж) Скриньок для грошей.

Перевір себе: ПОДОРОЖ

-

Ø Оголошення теми уроку, ціле визначення та планування діяльності IV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.

Слово вчителя:

Щасливий фінал твору, у якому дія відбувається напередодні або під час святкування Різдва, коли людина під впливом дива змінюється на краще, «лікує» свою душу, характерний для різдвяних повістей, однією з яких є цей твір.

Ви, самі цього не розуміючи, вже зустрічалися з такими творами. Це й «Ніч перед Різдвом» М. Гоголя, «Лускунчик» Е. Гофмана. Навіть один із найулюбленіших дітьми усього світу голлівудський кінофільм «Один дома» - це теж різдвяна історія про чудесні події, про духовне переродження людей (тут Скрудж став добрим. Там – хлопчик полюбив свою сім'ю) зі щасливим фіналом.

Отже, дива трапляються і у наш час. Давайте ж спробуємо увімкнути свою уяву і разом зі Скруджем здійснити ще одну подорож у часі і просторі – у наше сьогодення

(Лунає англійська колядка)

Отже, сталася надзвичайна подія – комерсант, бізнесмен, ділова людина Е. Скрудж раптом кардинально змінився – із страшного скнари, людиноненависника став благодійником і добряком.

Звичайно, засоби масової інформації не змогли залишитися осторонь цієї події. З цієї нагоди ми проводимо телемарафон. Представляємо його учасників: ( на столах таблички)

І група – журналісти та знімальна група передачі « У пошуках істини» (реалісти)

ІІ група – ведучі програми «Неймовірно, але факт» (фантасти)

ІІІ група – команда телепроекту «Добрі новини» (оптимісти)

V. Змістовно-пошуковий етап

Робота в групах

Вчитель: Члени першої групи отримали випереджаючі завдання: дослідити більш детально життя Скруджа до того, як він змінився на краще.

Перегляд файлу

Тема уроку: «Різдвяна пісня в прозі» Ч. Діккенса як прояв віри у добру суть людини                                

Мета уроку: простежити зміни в характері і поведінці головного героя твору,  допомогти учням   зрозуміти причини деградації Скруджа, вдосконалювати  навички роботи з текстом; розвивати образне, логічне мислення, спостережливість, формувати  інформативну, комунікативну компетентності учнів, їхні креативні здібності; виховувати бажання самовдосконалюватися, високі моральні якості; формувати                гуманістичні ідеали – совість, справедливість, милосердя 

Обладнання: тексти повісті, схеми,  інформаційні картки, кадри з фільму «Різдвяна історія» Р. Земекіса

Форми роботи: групова, фронтальна, індивідуальна

Епіграф:  Людина живе справжнім життям, якщо щаслива чужим щастям

                                            Й. Гете, німецький поет

               Найвища наука життя – мудрість, а найвища мудрість – бути добрим

                                              Гр. Тютюнник

Хід уроку

І. Організаційний момент

Встали, діти. Підтягнулись,

 

Одне одному всміхнулись.

 

На урок старання не забудьте взяти.

 

Сіли рівненько. Починаєм працювати

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

(колядка Руслани)

  1. Визначення емоційної готовності учнів до уроку:
  • Запитання до класу:
  • Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «Різдво»?
  • Які почуття ви переживаєте. Коли святкуєте це величне свято?
  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Напишіть свої очікування і прикрепіть зірочки на дошку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань і суб’єктивного  досвіду учнів

  •  Запитання до класу:
  • Коли ми перераховували асоціації, повязані зі словом «Різдво», пролунало  слово «диво». Про яке диво ми дізналися, прочитавши повість Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»?
  •  Щоб дізнатись ключове слово теми нашого уроку, пропоную виконати тест

Тестування  „Відгадай слово ”. (комп’ютерна підтримка).

Знайдіть правильну відповідь на запитання, випишіть букви-відповіді, складіть слово і дізнайтеся, що нас очікує сьогодні на уроці.

  1. Як в Англії називають Чарльза Діккенса?   

     А) Чарівником Різдва;   

     П) батьком англійського Різдва;       

     Р) Засновником Різдва.

  1. Як перекладається з англійської мови ім’я  «Скрудж»?  

      Б) «Дивак»;    

      В) «Слимак»;     

      О) «Скнара».

  1. Хто святкував Різдво у творі Ч. Діккенса?    

      Д) Усі герої, крім Скруджа;      

      Е) Духи Різдва;      

      Є) Родини Боба Кретчита та Фреда.

  1. Які відчуття притаманні жанру різдвяного оповідання?  

     А) Жаху;

     О) Таємничості, фантастичності;     

      І) Суму.

  1. Знайдіть неправильне твердження:    

      Б) Марлей навідався до Скруджа, щоб попередити про

          прихід  трьох Духів;   

      Р) Дух Минулого Різдва нагадав Скруджеві, що він в

           дитинстві не любив Різдво;     

      С) Дух Майбутнього Різдва показав Скруджеві ,

           як може закінчитися його життя.

  1. Хто прийшов попередити Скруджа про Духів Різдва? 

     А) Племінник Фред;    

     Е) Пани з благодійної контори;   

     О) Марлей.

  1. Із чого був зроблений ланцюг Марлея? 

     В) З повітря;   

     Г) Заліза;   

     Ж) Скриньок для грошей.

Перевір себе: ПОДОРОЖ

  •  
  • Оголошення теми уроку, ціле визначення та планування діяльності            IV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.

      Слово вчителя:

         Щасливий фінал твору, у якому дія відбувається напередодні або під час святкування Різдва, коли людина під впливом дива змінюється на краще, «лікує» свою душу, характерний для різдвяних повістей, однією з яких є цей твір.

         Ви, самі цього не розуміючи, вже зустрічалися з такими творами. Це й «Ніч перед Різдвом» М. Гоголя, «Лускунчик» Е. Гофмана. Навіть один із найулюбленіших дітьми усього світу голлівудський кінофільм «Один дома» - це теж різдвяна історія про чудесні події, про духовне переродження людей (тут Скрудж став добрим. Там – хлопчик полюбив свою сімю) зі щасливим фіналом.

         Отже, дива трапляються і у наш час. Давайте ж спробуємо увімкнути свою уяву і разом зі Скруджем здійснити ще одну подорож у часі і просторі – у наше сьогодення

                  (Лунає англійська колядка)

          Отже, сталася надзвичайна подія – комерсант, бізнесмен, ділова людина Е. Скрудж раптом кардинально змінився – із страшного скнари, людиноненависника став благодійником  і добряком.

        Звичайно, засоби масової інформації не змогли залишитися осторонь цієї події. З цієї нагоди ми проводимо телемарафон. Представляємо його учасників: ( на столах таблички)

  І група – журналісти та знімальна група передачі « У пошуках істини» (реалісти)

  ІІ група – ведучі програми «Неймовірно, але факт» (фантасти)

  ІІІ група – команда телепроекту «Добрі новини» (оптимісти)

V. Змістовно-пошуковий етап

    Робота в групах

Вчитель: Члени першої групи отримали випереджаючі завдання: дослідити більш детально життя Скруджа до того, як він змінився на краще.

 

Перший учень. Ми вирішили заглибитися у внутрішній світ Скруджа, доторкнутися до його серця. Довідатися, яким він був до того, як став бізнесменом, провести журналістське розслідування причин його деградації.

Другий учень. Ми бачимо рідне село Ебінезера і маленького хлопчика, покинутого рідними і близькими. Найулюбленішим заняттям цього хлопчика було читання. Він тоді уявляв себе Робінзоном, мріяв про великий світ і пригоди.

Третій учень. Маленька сестричка щиро любила його, жаліла і вмовляла батька  забрати хлопчика з пансіону додому.

          Але все одно він відчував себе одиноким, з ним не було нікого, кому б він міг довіритися і відкрити душу.  «Один як перст, на всьому білому світі»,  - такий висновок можемо зробити ми.

Четвертий учень. Подорослішавши, Скрудж віддає усі сили роботі, накопиченню грошей. Поступово він втрачає кохану, зраджує останніх друзів4 просту радість життя він проміняв на гроші, тому й душа у нього стала як камінь, твердою і черствою

Вчитель: «Усі величні почуття потроху пожерло прагнення наживати гроші, воно цілком опанувало вами». Про що говорять ці слова коханої дівчини Скруджа?

       Отже, зясуємо причини деградації Скруджа.

        Висновок І групи:

Причини деградації Скруджа

  1. Сліпа любов до грошей
  2. Жага до збагачення. Влади
  3. Жадібність, скнарість
  4. Байдужість до інших людей
  5. Жорстокість у стосунках з ними
  6. Зрада коханої та друзів
  7. Самотність і спустошення душі

«Мікрофон»

  • Як ви вважаєте, чи став Скрудж щасливим?
  • Що втратив герой? Що отримав?
  • Чи залежить щастя людей  тільки від збагачення?

     Слово вчителя.

    Як герої твору святкують Різдво? (цитати)

Виконання завдання – заповнення таблиці

Кретчити

Скрудж

Живуть дружною сі’єю

Самотній, як перст на цілому білому світі

Зігріває домашнє вогнище

Холодна контора і такий же будинок, у якому ледь жевріє вскра вогню

Сімейний затишок, тепло душ

«носив з собою холод в душі»

Щасливі, хоч і бідні

Нещасний, хоча й має гроші

    Робота з епіграфом (першим)

Асоціативна вправа

     На будинку Скруджа дітлахи, яким він не дав монетку за різдвяну пісню, намалювали досить дивні графіті.

       Спробуємо пояснити, що вони значать (серце з льоду, дерево з листочками у вигляді золотих монет, обличчя Скруджа, у якого на місці очей $, зморщений кактус із золотими колючками)

Вчитель. У казці «Снігова королева» Г.-Х. Андерсена сльози і любов маленької Герди розтопили крижане серце Кая. А зараз ми спробуємо дослідити, що стало причиною переродження Скруджа, появи іскри вогню у його душі, закляклій від холоду.

  1. Виступ другої групи

Слово вчителя.

      Слово надається ведучому програми «Неймовірно, але факт»

Він також отримав випереджаючі завдання – підготувати відео репортажі і прокоментувати їх.

   (показ епізоду фільму)

Перший учень. На адресу нашої передачі останнім часом неодноразово надходили дзвінки та листи від жителів міста. Вони стали очевидцями дивних явищ – появи привидів та надприродних сил саме напередодні свят. Наші оператори навіть змогли зняти кілька таких епізодів.

  •   Для чого зявився марлі? Що надзвичайного було в його зовнішності?

Другий учень. Так, Марлі був першим із представників потойбічного світу, хто зявився у Скруджа. У нас є відеодоказ, що до скнари приходили й інші духи.

   Учні зачитують опис зовнішності

Вчитель. для чого зявлялися духи?

     Вчитель. Як виглядав дух майбутнього. Як на нього реагує Скрудж? Що його схвилювало?

  • Чому Скрудж злякався найбільше саме цього духа?
  •  Що вразило героя?

Слайд – спостереження над алгоритмом реакції Скруджа на появу духів

Вчитель. Отже, спробуємо пояснити слова. Які могли б стати висновком до нашого дослідження: «Є темні сили на землі, але тим яскравішим здається світло» Ч. Діккенс

  1. Виступ Третьої групи з елементами інтерв’ю та інсценування.

Вчитель. Про те, що людина може змінити свою долю ми зрозуміли. Яким же став Скрудж нам розкажуть представники знімальної групи передачі «Добрі новини».

     На адресу їхньої передачі прийшов лист.

«Благодійний фонд «Співчуття» під керівництвом відомого бізнесмена Ебінезера Скруджа виділив значну суму на лікування хлопчика Тіма Кретчита та тих, хто потребує нашої допомоги.

    Не проходьте повз них! Згадайте про гуманізм та милосердя.

    Нехай буде над кожним з вас благословення бога. Його любов і ласка!

    Добро завжди сильніше злого!

    Тож обери добру дорогу!»

Перший учень. Так. Ви не помилилися, Духи Різдва вилікували Скруджа від зла і жадоби грошей, змінили його. Свята стали для нього не «даремною тратою часу», а прекрасною можливістю зробити щось приємне людям.

Вчитель. Надамо слово свідкам цієї події. Племінник Фред, вам слово!

Фред: Я давно казав, що те зло, що робив дядечко Скрудж, карає його самого, і через те я не міг гніватися на нього. Мені було його шкода, бо він завжди був самотній. Він спочатку навіть не хотів прийти до нас на святковий обід

    Але сталося диво! Він все-таки прийшов до нас і ми відкрили йому свої обійми. Сподіваємося, що тепер ми будемо справжньою родиною, адже Скруджева колись улюблена сестра – це моя покійна мати.

 Вчитель. У нас в гостях клерк Боб Кретчит.

 Боб. Я, як завжди прийшов на роботу. Але спізнився якраз на 18,5 хв. Ще за дверима зняв шапку, потім почав рипіти пером так швидко, немов хотів догнати 9-ту годину. І раптом пан Скрудж сказав настільки дивну річ, що я спочатку не повірив своїм вухам – він вирішив платити мені вдвічі більше. Я навіть думав, що шеф збожеволів. Хотів вдарити його лінійкою. Виявилося, що пан Скрудж почав шанувати Різдвяні свята, пообіцяв допомогти моїй родині, а згодом виділив гроші на лікування мого сина Тіма. І ще виявилося, що величезна індичка, яку нам прислали на Різдво, - його рук справа!

  Висновки.

Життєва позиція Скруджа

 

 

 

 

 

 

 

      VI. Системно - узагальнюючий етап.

  1. Інтерактивна гра: «Займи позицію»

                                                    Що  для щастя потрібно людині?

Багатство, гроші, слава, влада

Золота середина

Здоров’я, друзі, рідні, любов, можливість займатися улюбленою справою

 

  1. Таком ми провели дослідження учнів 6 класу. І ось що отримали.
  2. Підведення підсумків уроку.

      Переродження Скруджа нагадує красиву казку, а не реальну подію. В житті, на жаль, такого не буває, або буває дуже рідко. Діккенс вірив у Любов, Милосердя та Добро. І ми з вами переконалися завдяки доброму генієві письменника, що людське щастя не залежить  від багатства. І лише добрій, щедрій, щирій людині відкриті істинні радості буття!

    І дійсно, правий геніальний Діккенс, закликаючи нас: «Май душу, май серце і будеш людиною на усі часи!»

VII. Рефлексія та оцінювання. Кольорова рефлексія(оцінка власної діяльності та діяльності групи)

 

  • Чи справдилися ваші очікування щодо нашого уроку?

« Мікрофон»

  • На сьогоднішньому уроці я зрозумів…

VIIІ. Домашнє завдання.

  1. Написати твір-мініатюру «Чого навчив мене Діккенс»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Железняк Анна
Додано
9 червня 2018
Переглядів
4159
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку