Урок і презентація до уроку "Корінь слова. Спільнокореневі слова"

Про матеріал
Продовжувати формувати в учнів уявлення про корінь слова на основі дослідження спорідненості слів, вчити добирати спільнокореневі слова - різні частини мови, навчати розрізняти групи слів, у яких корені звучать і пишуться однаково, але мають різні значення; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, викликати цікавість до вивчення української мови.
Перегляд файлу

Старокостянтинівська гімназія

Старокостянтинівської міської ради

Хмельницької області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Розрізнення спільнокореневих слів  та слів, близьких за значенням. Узагальнення знань учнів за темою «Корінь слова. Спільнокореневі слова».

Мета: Продовжувати формувати в учнів  уявлення про корінь слова на основі дослідження  спорідненості слів,  вчити добирати спільнокореневі слова - різні  частини мови, навчати розрізняти групи слів, у яких корені  звучать  і  пишуться однаково, але мають різні значення; розвивати вміння  аналізувати, порівнювати, узагальнювати, викликати цікавість до вивчення української мови.

Обладнання: Мультимедійна дошка,проектор,індивідуальні картки .

 

ХІД УРОКУ

I. Мотиваційний етап.

1) З’ясування емоційного стану учнів, їх готовність до уроку.

Учитель: Урок розпочався!

Учні: До праці мерщій!Усі перешкоди здолати зумій.

Працюй наполегливо,швидко старанно

Щоб кожна хвилинка не втратилась марно.

Учитель: Знання-це гість,а розум – це хазяїн,

У добрій спілці треба жити їм.

Хто має розум та багато знає -

Той буде завжди сильним та міцним.

А сила , що без розуму,- не дужа,

Бо все робити  буде навмання.

Тож для творіння, для роботи,друже,

Виховуй розум і бури знання.

 

2) Ознайомлення з малюнковим планом.

Слайд 2

                                                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Щоб отримати гарну  оцінку потрібно старанно  працювати  протягом уроку. виконувати уважно всі завданні. Оцінювати  себе ви будете самі, а я лише потім проконтролюю вас. Виконавши завдання, ви будете ставити на полях зошита відповідний бал  і в кінці уроку  підрахуємо результати. Отже до роботи.

3.Завдання  уроку. Метод кубування.   Слайд 3

Завітав сьогодні в клас

На урок знову до нас

Кубик ,діти, не простий ,

Кубик , діти, чарівний

Він доріжку прокладає ,

Знання наші перевіряє.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання ( Вправа 71)  Слайд 4

1) Перша група.

Зачитує виділені слова, які замінили у вірші , добирає до них  спільнокореневі слова.

2) Друга група.

Пояснює утворення слова Батьківщина. (Скористатись тлумачним словником)

3) Третя  група.

Виписали з вірша назви рослин – символів України. Прочитати прислів’я про ці рослини.

4) Робота в парах.

Кожен з вас підготував по два запитання («Повторення про частини мови ») своєму сусіду  і правильну відповідь. Уразі  неправильної відповіді  виправляє товариша.

1 варіант запитань:                 

  • На які питання відповідають іменники?
  • На що вказують дієслова?

2 варіант запитань:

  • До яких слів ставимо  запитання хто?
  • Яка частина мови описує предмети?

(За д.з. можете поставити  бал від 1- до 2. )

Фізкультхвилинка для очей Слайд 5

ІІІ. Хвилинка каліграфії       Слайд 6

  1. Записуємо число.
  2. Скласти слова – пазли, щоб вийшло прислів’я.

 

 

 

  1. Поясни значення прислів’їв .
  2. Записати з’єднання букв  і каліграфічно списати прислів’я .

 

Слайд 7

Де  ев іц не ор ін. н ялю ин зн ан  ям

Дерево міцне корінням , а людина знанням.

Завдання: Поділити слова на склади .

 (На полях зошита оцініть свою роботу  від 1 до 2 балів )


             Слайд 8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       

        Слайд 9

 


ІV. Актуалізація знань            Слайд 10

  1. Гра «Продовж речення, відповідаючи швидко».

                                                Слайд 11

  • Корінь – це спільна ……………(частина споріднених слів)
  • Такі слова ще називають ………..( спільнокореневими).
  • Щоб визначити корінь в слові ………( треба до нього підібрати кілька спільнокореневих слів)
  • Слова літо і літак   не є спорідненими тому ,  що ……( їх   спільна частина – літ -  однакова ,  а значення слів різне .

 

  1. Попереджувальний диктант.

                                                      Слайд 12-21

Ведмідь, заморозок , духмяний , портфель , комп’ютер, шофер , мороз, Україна, підморозило.

Завдання:  Чи є в цих словах споріднені? Назвіть їх. Визначте корінь.

Перевірте диктант оцініть від 1 до 2 балів.

V. Опрацювання нового матеріалу.      

1) Словниковий калейдоскоп. Робота в парі. Слайд 22

- На попередніх уроках  ми говорили , що споріднені слова  можуть бути різними  частинами мови. Давайте перевіримо. У вас на парті картка. Розподіліть слова за частинами мови. Чи можна їх назвати спорідненими? Доведіть свою думку. Визначте корінь.

Лікар, лікарський, лікує.

Холод, холодний, прохолодний.

Старість, старий, старіє.

Ворог, ворожий, ворогувати.

Чистота, чистий, начистити.

Висота, високий, височіє.

Друг, дружній, дружити.

Темнота, темніє, темний.

(Оцініть роботу від 1- до 2 балів)


 

 Слайд 23-33

  1. Проблемна ситуація. Слайд 34

Інсценізація                      Слайд 35

Йшли якось стежиною гусак, гуска і гусенята, а назустріч їм повзла гусінь. Ви хто такі? - запитала  гусінь.

- Я – гусак, це – гуска,  а то –гусенята, –  ввічливо відповів гусак.

  Гуси ображено заґелґотали.

 

  1. Робота  в групах.              Слайд 36

Гра «Четвертий зайвий»

Повторити правила роботи в групах .                         Слайд 37

Спікер – ознайомлює членів групи із завданням, встановлює  порядок виконання , пропонує всім учасникам  почергово висловлювати свої думки , заохочує  групу до роботи , підбиває підсумки  роботи групи.

Секретар -  коротко записує результати  роботи , має право  брати участь  у підведенні підсумків роботи групи  або  допомагати доповідачеві.

Секундант   стежить за часом  та заохочує  групу до роботи .

Доповідач -  чітко висловлює думки групи , доповідає  про  результати  роботи групи.

                                                                              Слайд 38

 

  • Уважно  слухай товариша.
  • Не критикуй! Не принижуй !
  • Пам’ятай про взаємоповагу!
  • Маєш право помовчати!
  • Дотримуйся визначеного часу!

Вчитель. У чому проблема? Чому образилися гуси?

Висновок. В українській мові є слова, у яких корені звучать і пишуться однаково, але мають різне лексичне значення.


Завдання: З кожної колонки випиши «зайве» слово, доберіть до нього  споріднені слова. Поясніть свій вибір.

  1 група           Слайд 39-43

син                                           сова

синочок                                   совеня

синій                                        совок

синівський        совиний

2 група

літак                                   вода

літо                                 водити

літати                            водний

приліт                        водяничок

3 група 

гора                                  мило

горювати                      мильниця

гірський                       милуватися

гірка                           мильце

4 група

сирість                   бережливий

сирник                    беріжок

сирий                     обережний

відсиріти               обережливість

5 група

 дорогий                         міст

дорога                           місточок

дорожній                    місто

подорожник                                              Звіт груп

 

  1. Вчимось  розрізняти споріднені слова  і слова синоніми

а) Робота з підручником ( вправа 75 )         Слайд 44

- виконати завдання 1,2 (учні працюють біля дошки  і в зошиті)

Пастух, чередник, пасовисько, вівчарі, чабан.

б) робота з таблицею підручника ( с.35)

VІ. Мовні цікавинки            Слайд      45

1 учень: Слова в мові не існують ізольовано одне від одного. Вони, як і люди, об’єднуються в родини.

2 учень: Учені вважають, що слів без кореня не буває. На їх думку, такі слова, як в, у, на і подібні, складаються з одного кореня.

3 учень: Підраховано, що в українській мові близько 15 000 коренів. Більшість із них об’єднує від двох до кількох десятків або й сотень слів.

4 учень: Познайомившись з китайською мовою, європейці були вражені тим, що їх слова складаються з одного складу і мають лише один корінь. У реченні такі слова зв’язуються за допомогою порядку слів у реченні і службових слів.

VIІ. Підведення підсумків та оцінювання. Слайд      46

Слайд      47

 

VIІІ.Рефлексія   Слайд 48

( Аналіз досягнення поставлених на початку уроку цілей)

Чи впливає корінь слова на його значення ? Порівняйте малюнки.

Картинка 15 из 379269Картинка 19 из 379269 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Чи  є спорідненими ці слова?
  • Поясніть значення кожного слова, назвіть корінь.
  • Чим  відрізняються споріднені слова від синонімів?
  • Наведіть приклад.  ( Ліс, лісок, лісник, лісовий – споріднені . Ліс , гай , діброва, бір – слова близькі за значенням – синоніми)
  • Чи можуть різні часини мови бути  спорідненими словами ? Наведіть приклади.

 

IX. Домашнє завдання Слайд 49

В  залежності  від  того хто, який бал  отримав  записуємо домашнє завдання. Слайд 50

від 12 до 10 балів             Дидактичний матеріал, с. 39, завд. 179

від 9 до 7 балів                  Вправа 76 ( з.1,2,3)

від 6  до 4 балів  Вправа 76 ( з.1,2)

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Урок-дослідження з української мови “ Корінь слова. Спільнокореневі слова ” 2 клас

Номер слайду 2

“ Корінь слова. Спільнокореневі слова “ 2. Пишу каліграфічно 6. Проблемна ситуація 5. Фізкультхви- линка 7. Робота в групах 1. Перевірка домашнього завдання 3. Перевіряю вивчене 4. Робота в парі 8.Робота з підручником 9. Мовні цікавинки 10. Підсумок. Домашнє завдання

Номер слайду 3

Дослідити, чи впливає на спорідненість значення слова Перевірити, чи можуть різні частини мови бути спорідненими словами Дослідити, чим відрізняються споріднені слова від синонімів

Номер слайду 4

1. Перевірка домашнього завдання

Номер слайду 5

Номер слайду 6

2. Пишу каліграфічно

Номер слайду 7

Хвилинка каліграфії

Номер слайду 8

Багато тисяч років в тому жив-був САД. Знайшли його люди і почали думати, що з ним робити, а корінь і каже: - Посадіть мене і я розростусь у велике красиве дерево. Посадили люди корінь і став він рости. Спочатку один паросток пустив, потім другий, третій… Багато паростків появилося від слова САД. Всі вони схожі на корінь і своє щось додали. Ось яке дерево виросло. Подивились люди і побачили, що у всіх одна спільна частина САД. З того часу почали люди спільну частину споріднених слів називати коренем. І правильно вирішили: від неї, як і від кореня дерева, утворюються нові споріднені слова.

Номер слайду 9

висаджувати садовий садочок садівник посадка садити сад

Номер слайду 10

3. Перевіряю вивчене

Номер слайду 11

Корінь – це спільна … Такі слова ще називають … Щоб визначити корінь в слові … Слова літо і літак не є спорідненими тому , що ….

Номер слайду 12

Ведмідь

Номер слайду 13

заморозок

Номер слайду 14

духмяний

Номер слайду 15

портфель

Номер слайду 16

комп’ютер

Номер слайду 17

шофер

Номер слайду 18

мороз

Номер слайду 19

Україна

Номер слайду 20

підморозило

Номер слайду 21

Ведмідь заморозок духмяний портфель комп’ютер шофер мороз Україна підморозило

Номер слайду 22

4. Робота в парі

Номер слайду 23

5.Фізкультхвилинка

Номер слайду 24

tapisarevskaya « Стрибунчики »

Номер слайду 25

tapisarevskaya

Номер слайду 26

tapisarevskaya

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Номер слайду 30

Номер слайду 31

tapisarevskaya

Номер слайду 32

Номер слайду 33

tapisarevskaya

Номер слайду 34

5. Проблемна ситуація

Номер слайду 35

К а з к а “ Родичі ”

Номер слайду 36

6. Робота в групах

Номер слайду 37

Правила роботи в групі: Спікер – ознайомлює членів групи із завданням, встановлює порядок виконання , пропонує всім учасникам почергово висловлювати свої думки , заохочує групу до роботи , підбиває підсумки роботи групи. Секретар - коротко записує результати роботи , має право брати участь у підведенні підсумків роботи групи або допомагати доповідачеві. Секундант – стежить за часом та заохочує групу до роботи . Доповідач - чітко висловлює думки групи , доповідає про результати роботи групи.

Номер слайду 38

Правила роботи в групі: Уважно слухай товариша. Не критикуй! Не принижуй ! Пам’ятай про взаємоповагу! Маєш право помовчати! Дотримуйся визначеного часу!

Номер слайду 39

1 група: син сова синочок совеня синій совок синівський совиний

Номер слайду 40

2 група: літак вода літо водити літати водний приліт водяничок

Номер слайду 41

3 група: гора мило горювати мильниця гірський милуватися гірка мильце

Номер слайду 42

4 група: сирість бережливий сирник беріжок сирий обережний відсиріти обережливість

Номер слайду 43

5 група: дорогий міст дорога місточок дорожній місто подорожник

Номер слайду 44

8. Робота з підручником

Номер слайду 45

9. Мовні цікавинки

Номер слайду 46

Підведення підсумків

Номер слайду 47

Дослідити, чи впливає на спорідненість значення слова Перевірити, чи можуть різні частини мови бути спорідненими словами Дослідити, чим відрізняються споріднені слова від синонімів

Номер слайду 48

Чи є спорідненими ці слова? Поясніть значення кожного слова, назвіть корінь. Чим відрізняються споріднені слова від синонімів? Наведіть приклад. Чи можуть різні часини мови бути спорідненими словами? Наведіть приклади. Місто Міст

Номер слайду 49

10.Домашнє завдання

Номер слайду 50

від 12 до 10 балів від 9 до 7 балів від 6 до 4 балів Дидактичний матеріал с.39, завдання 179 Вправа 76 (завдання 1,2,3) Вправа 76 (завдання 1,2)

zip
Додано
3 січня 2021
Переглядів
3081
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку