Урок "І.С. Тургенєв "Муму"

Про матеріал
Розробка уроку, на якому учні знайомляться з біографією видатного російського письменника Івана Сергійовича Тургенєва та історією написання оповідання «Муму».
Перегляд файлу

 

Тема. Іван Сергійович Тургенєв. Оповідання «Муму».

Мета уроку:

Навчальна:

- ознайомити учнів із біографією видатного російського письменника Івана Сергійовича Тургенєва та  історією написання оповідання «Муму»;

- ознайомити із героями оповідання «Муму»;

- навчати школярів бачити авторське ставлення до літературного героя;

Розвивальна:

- розвивати вміння аналізувати текст художнього твору та на основі аналізу формувати уявлення про героїв твору;

- розвивати вміння висловлювати свої думки;

- збагачувати словниковий запас учнів;

- продовжувати розвивати  навички виразного читання;

Виховна:

- пробуджувати інтерес до творчості видатних письменників;

- розширювати кругозір учнів, знайомити із життям людей ХIX ст..

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Методи: розгадування ребуса, рольова гра, інтерактивні методи «Мікрофон» та «Мозковий штурм».

Прийоми: проблемне питання, слово вчителя, бесіда.

Обладнання: портрет письменника, мультимедійна презентація.

Література:

1. Навчальна програма зі світової літератури для загальноосвітніх закладів.

Хід уроку

1. Організаційний момент.

2. Оголошення теми й мети уроку.

2.1. Слово вчителя (Слайд 1).

- Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося із біографією видатного російського письменника, поета, драматурга Івана Сергійовича Тургенєва. Ця талановита людина є класиком російської літератури XIX століття. Творчий спадок  І. С. Тургенєва  складає шість романів, безліч оповідань, повістей, статей, п’єс і віршів.

На нас чекає подорож стежками біографії Івана Сергійовича, а також ми познайомимося з популярним оповіданням письменника.

2.2. Мотивація навчальної діяльності (Слайд 2).

- Для того, щоб дізнатися яку назву має оповідання, пропоную вам розгадати ребус.

Правильна відповідь: «Муму» (це і є назва оповідання).

3. Основна частина.

3.1. Навчальні задачі.
1) Рольова гра ( 2 «біографи»  та «Іван Тургенєв»)

(Виступ учнів із випереджальним завданням)

1-й біограф. Жила ця видатна людина  у XIX столітті. Щоб уявити собі, як жив маленький Тургенєв, перенесемося майже на 200 років назад ... (Слайд 3).

Народився він 28 жовтня (9 листопада) 1818 року в місті Орел. Його батько гвардійський офіцер у відставці - Сергій Миколайович Тургенєв, належав до старовинного дворянського роду, а мати – Варвара Петрівна була багатою поміщицею (Слайд 4). У подружжя було 3 дітей: Микола (старший), Іван (середній), Сергій (молодший).

2-й біограф. Головною особою в багатій панській садибі Тургенєвих

(Спаське-Лутовиново) була Варвара Петрівна (Слайд 5-7). Вона була дуже багата - їй належала садиба, тисячі кріпаків. Вона розумна і освічена, але, незважаючи на це, дуже примхлива і жорстока поміщиця. Ніколи не замислювалася вона над тим, що кріпосні селяни теж люди.

1-й біограф. Для власних дітей Варвара Петрівна також встановила певний розпорядок життя. Кожен день рівно о 10 годині ранку в дитячі кімнати входив кріпосний дворовий чоловік, який був секретарем матері Тургенєва. Він вручав гувернеру маленький листок паперу, на якому рукою матері було написано розклад дитячих занять і розваг на день. Ніхто не смів без наказу матері міняти цей розклад.

Іван Тургенєв. Російської грамоти мене дуже рано вивчив кріпак. Сталося так, що ми дуже подружилися із моїм слугою. Часто потихеньку від всіх забиралися ми в сад, де дерева і кущі затуляли нас від усього світу. Ми слухали голос старого саду, і дуже часто слуга читав мені вірші.              

2-й біограф. У 1827 сім'я переїжджає до Москви; спочатку Тургенєв навчається в приватних пансіонах і у гарних домашніх вчителів. Потім, в 1833, поступає на словесне відділення Московського університету (Слайд 8), в 1834 переходить на історико-філологічний факультет Санкт-Петербурзького університету. Також навчався за кордоном, після чого подорожував по Європі.

1-й біограф. Позаду залишилося дитинство. Але назавжди хлопчик запам'ятав ті страшні картини з життя селян-кріпаків, які маленький Ваня спостерігав в будинку матері: беззастережне виконання волі господині, покарання за найменші провини, а іноді і жорстокі розправи над людьми.

Іван Тургенєв.  Пізніше, вже дорослою людиною, буваючи в будинку матері, я завжди заступався за кріпаків, тому мати при мені не карала селян, боючись, що я поїду.  Я дав собі слово ніколи не бути помещіком- кріпосником, ніколи не володіти кріпаками, дав собі клятву усіма силами боротися за скасування кріпосного права.

2-й біограф. Письменник дотримав клятву. У своїх творах він показував жорстоких поміщиків, викривав їх норовливість, злобу, і з симпатією ставився до селян, відображаючи в своїх героях душевну красу російського народу.

1-й біограф.  Початок творчого шляху. Навчаючись на третьому курсі інституту, в 1834 році Тургенєв пише свою першу поему під назвою «Стено». А в 1838 році до друку виходять два його перших вірші «Вечір» і «До Венери Медицейської». В 1841 році, повернувшись в Росію, займався науковою діяльністю, написав дисертацію і отримав ступінь магістра філології. Потім, коли тяга до науки охолола, Іван Сергійович Тургенєв служив чиновником у міністерстві внутрішніх справ до 1844 року.

2-й біограф. Тургенев перекладав російською мовою твори Байрона і Шекспіра, у них він навчався майстерності володіння літературними прийомами.

У серпні 1852 року публікується одна з найголовніших книг Тургенєва — «Записки мисливця». До інших відомих творів письменника можна віднести: романи «Дим»(1867) і «Новь»(1877), повісті і розповіді «Щоденник зайвої людини» (1849), «Бежин луг» (1851), «Ася» (1858), «Весняні води» (1872) і багато інших (Слайд 9).

Іван Тургенєв.  Після смерті Гоголя Тургенєв я написав некролог, за який був відправлений на два роки у посилання в рідне село.

1-й біограф.  З 1863 року поїхав у Німеччину, де знайомиться з видатними письменниками Західної Європи, пропагує російську літературу. Працює редактором і консультантом, сам займається перекладами з російської мови на німецьку та французьку і навпаки. Він стає самим популярним і читаним російським письменником у Європі. А в 1879 році отримує звання почесного доктора Оксфордського університету.

Саме завдяки старанням Івана Сергійовича Тургенєва були переведені кращі твори Пушкіна, Гоголя, Лермонтова, Достоєвського, Толстого.

2-й біограф. В результаті болісної хвороби (рак спинного мозку) він помирає 22 серпня (3 вересня) 1883 року у Бужівале (передмістя Парижа). Тіло його було привезено до Петербурга і похований на Волковському кладовищі (Слайд 10).

3.2. Розповідь про історію написання оповідання «Муму» (Слайди 11-12).

Учитель. У 1852 році Росію спіткала важка втрата: помер Микола Васильович Гоголь, російський письменник, який правдиво зображав російське життя. Цар Микола Перший заборонив друкувати замітки і статті про смерть Гоголя. Але Тургенєв не міг не відгукнутися на цю сумну подію. Він все-таки написав статтю, де висловив не лише свою біль, але біль всього російського народу з приводу смерті Гоголя.

Микола Перший наказав на місяць взяти Тургенєва під арешт, а потім вислати на проживання на батьківщину - у власний маєток.

Під час арешту, у своїй камері Іван Сергійович чує як знущаються поліцейські над кріпосними слугами. Його переводять в іншу камеру та слідкують за ним, тому що Тургенєв письменник, який може у своїх творах відобразити події, яким був свідком.

Але старання поліцейських виявилися марними! Не звертаючи уваги, заарештований просиджував цілими днями біля столу, схиляючись над аркушами паперу. Стурбовані наглядачі раз у раз заглядали в кімнату і однієї ночі викрали зі столу рукопис. Назва «Муму» на першій сторінці їх спантеличила. Переконавшись, що в рукописі немає нічого стосовного поліцейської частини, вони полегшено зітхнули і підкинули папери назад.

3.3. Гра-розминка «Австралійський дощ» (Слайд 13).

Учитель. Давайте відпочинемо і  зробимо розминку, яка має назву «Австралійський дощ».

Станьте у коло. Ланцюжком будете повторювати мої рухи. Будьте уважні!

  • В Австралії піднявся вітер. (Вчитель тре долоні)
  • Починає крапати дощ. (Клацання пальцями)
  • Дощ посилюється. (Почергове плескання долонями погруддя)
  • Починається справжня злива. (Плескання по стегнах)
  • А ось град – справжня буря. (Тупіт ногами)
  • Але що це? Буря стихає. (Плескання по стегнах)
  • Дощ стихає. (Плескання долонями по грудях)
  • Рідкі краплі падають на землю. (Клацання пальцями)
  • Тихий шелест вітру. (Потирання долонь)
  • Сонце! (Руки догори)

3.4. Робота з текстом художнього твору.

1) Бесіда за текстом оповідання Тургенєва «Муму» (Слайд 14).

Учитель. А зараз ми почнемо знайомитися із героями твору.

-Що ми дізнаємося про бариню на самому початку розповіді ? (Слайд 15)

- Як ви розумієте слова: «День ее, нерадостный и ненастный, давно прошел; но и вечер ее был чернее ночи»? (Ранком  людини називають його дитинство і юність, день - це зрілість, вечір - старість. Тургенєв хоче сказати, що життя цієї жінки було безрадісне, і старість зовсім похмура)

- Яка ж бариня? У яких словах ми відчуваємо ставлення письменника до пані? (Стара пані, всіма забута, доживає свій вік. Сини служили в Петербурзі, дочки вийшли заміж і, напевно, рідко відвідували мати.)

- Тургенєву вистачило 50 слів, щоб показати владну і примхливу стару. У образі старої барині він відбив риси власної матері.

- А тепер звернемося до тексту твору (Слайд 16).

- З яким героєм знайомить нас автор? (Із Герасимом).

- Яке ставлення до Герасима було у барині? Зачитайте цитату. ( «Барыня взяла его из деревни, где он жил один, в небольшой избушке, отдельно от братьев, и считался едва ли не самым исправным тягловым мужиком.»)

- У якому реченні автор знайомить читача із Герасимом? (« … дворник Герасим, мужчина двенадцати вершков роста, сложенный богатырем и глухонемой от рожденья.»)

- Яке відношення у Герасима було до праці? Знайдіть опис того як він працює у тексті. («Одаренный необычайной силой, он работал за четверых - дело спорилось в его руках, и весело было смотреть на него, когда он либо пахал и налегая огромными ладонями на соху, казалось, один, без помощи лошаденки, взрезывал упругую грудь земли, либо о Петров день так сокрушительно действовал косой, что хоть бы молодой березовый лесок смахивать с корней долой, либо проворно и безостановочно молотил трехаршинным цепом …»)

- Як автор ставиться до героя? (Тургенєв немов милується Герасимом, його силою і жадібністю до праці. Тургенєв говорить про його невтомність і працьовитість.)

2) Міркування над мотивами вчинків героїв (Слайд  17).

- За яких обставин ми застаємо бариню та собачку Герасима?

- За що невзлюбила бариня Муму?

3.5. Інтерактивний метод “Мікрофон” (Слайд 18).

- Як відбулось знайомство Герасима з Муму?

- Якою ви уявили собачку?

- Чому Герасим назвав собаку саме так – Муму?

- Які риси характеру відкриває ця сцена у герої?

- Які почуття в вас викликає цей уривок?

3.6. Проблемне запитання (Слайд 20).

- Як ви вважаєте, чому саме цією сценою закінчується оповідання? Чи ви згодні із думкою автора?

4. Підведення підсумків уроку.

- Яку роль зіграла матір у житті письменника? Опишіть її.

- Розкажіть історію написання оповідання.

-Яких проблем торкається автор в «Муму» ?

5. Повідомлення домашнього завдання.

Придумати альтернативне закінчення оповідання (усно).

6. Виставлення оцінок.

docx
Додано
10 серпня 2021
Переглядів
439
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку