Урок "І.Виговський. Початок "Руїни"

Про матеріал
Методичний коментар до уроку. 1. Методична розробка розрахована на пару (2 години). 2. Доповіді про гетьманів учні готують, як випереджальне завдання. 3.. Основні дати, події, персоналії видаються кожному учневі, як роздатковий матеріал. 4. Тексти документів (скорочені) учні отримують, як роздатковий матеріал разом з питаннями до них. 5. Гру « Tabula rasa (чиста дошка)» можна проводити знімаючи заздалегідь підготовлені листочки з завданнями з дошки. 6. Заповнена таблиця може не перевірятися вчителем, так як виконуючи завдання на етапі «Закріплення знань», учні користуються нею це і буде своєрідною перевіркою.
Перегляд файлу

Урок-пара з історії України, 8 клас.

Серафимова Т.М., вчитель історії

 Харківської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 123

Тема. І.Виговський. Початок Руїни. Ю.Хмельницький, П.Тетеря та І. Брюховецький. Андрусівське перемиря.

Мета: ознайомлення з політичним розвитком  Гетьманщини після смерті Б.Хмельницького, визначення основних засад внутрішньої і зовнішньої політики  гетьманів І.Виговського, Ю. Хмельницького, П.Тетері, І.Брюховецького; розвиток вміння працювати  з картою, підручником, історичними документами та на їх основі робити висновки та узагальнення, аргументовано відстоювати свою думку, давати характеристику історичних діячів; виховання в учнів інтересу і повагу до історичного минулого своєї країни, толерантне ставлення до протилежної думки, соціальну коректність, гнучкість та креативність мислення.

Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть:

- знати та пояснювати: основні дати - 26 серпня 1657 р. – старшинська рада в Чигирині передала гетьманську булаву І.Виговському; жовтень 1657 р. – генеральна рада в Корсуні обрала гетьманом І.Виговського, травень 1657 р. – розгром військами гетьмана загонів опозиції Н.Пушкаря та Я.Барабаша під Полтавою,  06 вересня 1658 р. – Гадяцький договір, , 1658-1659 рр. – московсько-українська війна, 28-29 червня 1659 р. – битва під Конотопом.

1659 р. – укладення україно - московських Переяславських статей;   1660 р. – укладення україно - польського Слободищенського трактату; 1663 р. – поділ Української держави на Правобережну і Лівобережну; жовтень1663 – березень 1664 р. – похід польсько­ –татарсько ­- українського війська на Лівобережжя на чолі короля Яна Казимира; 1664 – 1665 рр. – антипольське й антигетьманське повстання на Правобережжі; 1665 р. – укладення Московських статей; 30 січня 1667 р.- укладення Андрусівського перемир’я між Московською державою і Річчю Посполитою;
основні персоналії та іх політику: І.Виговський, Ю. Хмельницький, П.Тетеря, І.Брюховецький;

основні  поняття: Руїна, Чорна Рада, Лівобережна і Правобережна Україна.

 .- вміти: визначати хронологічну послідовність основних подій, працювати з різними джерелами інформації,  аналізувати і узагальнювати матеріал своєї роботи,  виявляти роль особи у розвитку суспільно-політичної думки.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: : презентація, карта, тексти документів, доповідей, контурна карта, зошити, підручники.

СТРУКТУРА УРОКУ:

І. Організаційний етап.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІІІ. Актуалізація опорних знань

ІV. Вивчення нового матеріалу

V.  Закріплення вивченого матеріалу

VІ.  Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

 «Ой, козаче, козаче! Та хіба ж на світі єсть хоч одна проста дорога?

 Думаєш іти просто, а зайдеш чорт знає куди!»

 П.Куліш «Чорна Рада»

ХІД УРОКУ :

І. Організаційний етап

Вчитель. Вітаю на уроці з історії України. Усміхніться один одному – і до вас прийде радісний настрій. Нехай ваші знання стануть вірними супутниками при вивченні історії нашої держави.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Повідомлення теми. Слайд № 1  

Вчитель Тема уроку: «І.Виговський. Початок Руїни. Правління Ю.Хмельницького, П.Тетері та І. Брюховецького. Андрусівське перемир’я.» 

Слайд № 2 Вчитель. Епіграфом до уроку пропоную взяти цитату з першого українського історичного роману «Чорна Рада» автором якого є Пантелеймон Куліш «Ой, козаче, козаче! Та хіба ж на світі єсть хоч одна проста дорога? Думаєш іти просто, а зайдеш чорт знає куди!», чому саме так написав автор про події, які відбувалися в Україні, зможемо відповісти, коли познайомимося з історією цього періоду.

2. Визначення завдань.               Слайд № 3                                                 

 Вчитель.  Готуючись до уроку я  переглянула завдання ЗНО попередніх років і хочу запропонувати відповісти на  наступні запитання в кінці нашого уроку.

1. Співвіднесіть прізвища гетьманів з укладеними ними угодами.

А  І. Брюховецький

1  Гадяцька угода

Б  Д. Многогрішний

2  Московські статті

В  Б. Хмельницький

3  Глухівські статті

Г  І. Виговський

4  Білоцерківська угода

 

5  Конотопські статті.

2..Установіть хронологічну послідовність подій другої половини XVII ст.
А) Чорна рада в Ніжині
Б) українсько-московська війна
В) Гадяцька угода
Г) Андрусівське перемир’я

3. Планування навчальної діяльності

Відповідно до   теми та завдань  пропоную спланувати спільну діяльність на уроці Що нам необхідно знати ? (Відповіді учнів)

Слайд№ 4

План

1. І. Виговський. Україно- московська війна. Початок Руїни.

2. Ю.Хмельницький. Переяславські статті. Слободищенський трактат.

3. Правління П.Тетері.

4. І.Брюховецький.Чорна Рада

5. Андрусівьке перемиря.

ІІІ Актуалізація опорних знань вмінь

Гра « Tabula rasa (чиста дошка)»

  1. Назвіть хронологічні рамки Національно-визвольної війни?  
  2. Хто очолив Національно-визвольну війну?
  3.  З якою державою воювала Гетьманщина?
  4. З якою державою Б.Хмельницький уклав договір у 1654 р.?
  5. Хто займав посаду генерального писаря в цей час?

ІV. Вивчення нового матеріалу

На уроці учні заповнюють таблицю  «Гетьмани України  в 50-60-х рр. ХVІІ ст

Слайд № 5

Гетьман, роки правління

Діяльність гетьмана

І. Виговський

 

 

Ю.Хмельницький

 

 

 

П.Тетеря,

(Правобережжя)

 

 

І.Брюховецький (Лівобережжя)

 

1. І. Виговський. Україно- московська війна. Початок Руїни.

1. Робота з поняттям

Слайд № 6 :  «Руїна»- період історії України другої половини XVII століття, що відзначився розпадом української державності, загальним занепадом та кровопролитними війнами на території України. (Частіше за все під Руїною розуміють період від смерті гетьмана Богдана Хмельницького (1657) до початку гетьманства Івана Мазепи (1687).)

 Вчитель Слайд № 7   Політична і соціал - економічна ситуація в Гетьманщині загострилась після смерті Б.Хмельницького. Виснажене війною населення було незадоволене продовженням війни. Населення масово відправляється на Січ- яка стала осередком ймовірного народного вибуху. Серед старшини було багато таких, хто вважа недоцільним спадкове гетьманство, тим більше, що Юрій був неповнолітнім. В таких умовах гетьманом обирають генерального писаря Івана Виговського (в вересні до повноліття, а в жовтні в Корсуні козацька рада  -повноправним гетьманом.

2.  Доповідь учня «І. Виговський»,  учні заповнюють  таблицю

3. Робота з  текстом документу «Гадяцькі пакти» Слайд № 8

 Запитання до документа :

1. Коли і між якими державами було підписано угоду?

2. До якої держави входили українські землі і яку назву отримали?

3. Назвіть територію, яка входила до “Руського князівства”?

4. В чому обмежувалися права України?

4. Робота з контурною картою

Завдання в контурній карті

1. Позначити де було підписано угоду.

2. Позначити територію «Руського князівства»

4. Перегляд відеофрагменту «Конотопська битва»

Питання до відео

1. Коли відбулася битва?

2. Яка держава виступила  союзником українців?

3. До якого маневру вдалося українське військо?

4. Результат битви для українців?

 2. Ю.Хмельницький. Переяславські статті. Слободищенський трактат.

Слайд № 9

1. Доповідь учня «Ю.Хмельницький», учні  заповнюють  таблицю

2. Робота з документом  «Переяславські статті»

 Запитання до документа :

1. Коли і між якими державами було підписано угоду?

2. В чому обмежувалися права України.

3.  Які обмеження повноважень гетьмана вводилися за договором? 

Вчитель. Слайд № 10. Чуднівська кампанія  (1660)  - на Правобережній Україні польсько-татарська армія завдала поразки українсько-московскій - перехід Ю. Хмельницкого на сторону поляків і підписання Слободищенского трактату 1660 р.

3. Робота з документом «Слободищенський трактат»

Запитання до документа 
1. Коли і між якими державами було підписано угоду?

2. В чому особливість підписання угоди? 

3.  В чому обмежувалися права України?

4. Робота з контурною картою

Завдання: В контурній  карті позначити місця основних подій, пов’язаних з правлінням Ю.Хмельницького.
3. Правління П.Тетері.

Вчитель. Козацька рада у Корсуні схвалила Слободищенський трактат, але лівобережні полки на чолі з Я. Сомком і В. Золотаренком не погодились з умовами договору і висловились за збереження союзницьких відносин із Москвою, що започаткувало поділ Гетьманської держави на Правобережну і Лівобережну частини. Слайд № 11

1. Доповідь «Гетьман П.Тетеря» , заповнення таблиці.

4. І.Брюховецький. Чорна Рада.

1. Перегляд відеофрагменту  «Чорна Рада»

Питання до відео:

1. Де і коли  відбулася подія?

2. Хто претендував на гетьманську булаву?

3. Кого було обрано гетьманом?

2. Доповідь учня «І. Брюховецький», заповнення таблиці Слайд № 11

3. Робота з документом «Московські статті»

Питання до документа

1. Коли і між якими державами було підписано угоду?

2. В чому особливість підписання угоди? 

3.  В чому обмежувалися права України?

5. Андрусівьке перемиря . Слайд № 12

Вчитель. Результатом цих подій  стало підписання Андрусівського перемиря 

1. Робота з документом «Андрусівська угода»

Запитання до документа 
1. Коли і між якими державами було підписано угоду?  Про що угода? До чого тут Україна?

2. До яких держав відходили українські землі? Київ?  

3.Статус Запоріжжя?

2. Робота з контурною картою.

Завдання:  позначити як було розділено територію України?

V.  Закріплення вивченого матеріалу

1. «Впізнай гетьмана.» (Учні відповідають на питання користуючись таблицею, таким чином і перевіряється таблиця) Слайд №13

1.       Брав участь у Національно-визвольній війні, був у складі посольства" під час укладення в Москві договору 1654 р., був одним із творців Гадяцького договору 1658 р., гетьман Правобережної України . (II. Тетеря)

2.        Лівобережний гетьман, мав чудові ораторські здібності,  вороже ставився до Польщі. (І. Брюховецький.)

3.     Гетьман, який підписав Слободищенський трактат 1660 р. із Польщею. (Ю. Хмельницький)

4.      За його гетьманування підписано Переяславські статті 1659 р. з Москвою. (ІО. Хмельницький)

5.      Перший український гетьман, який здійснив поїздку до Москви, підписав Московські статті, 1665 р., отримав від царя титул боярина. (І. Брюховецький)

6       Гетьман, який здійснив похід на Лівобережну Україну з метою об'єднання правобережних і лівобережних земель під єдиною владою гетьмана. (П. Тетеря)

7. Гетьман, який підписав Гадяцьку угоду з Річчю Посполитою (І. Виговський)

 

2. Відповідь на питання ЗНО. Слайд №14

1. Співвіднесіть прізвища гетьманів з укладеними ними угодами.

А  І. Брюховецький

1  Гадяцька угода

Б  Д. Многогрішний

2  Московські статті

В  Б. Хмельницький

3  Глухівські статті

Г  І. Виговський

4  Білоцерківська угода

 

5  Конотопські статті.

2. Установіть хронологічну послідовність подій другої половини XVII ст.
А) Чорна рада в Ніжині
Б) українсько-московська війна
В) Гадяцька угода
Г) Андрусівське перемир’я

3.  Епіграф («Мікрофон) Слайд №15.  «Ой, козаче, козаче! Та хіба ж на світі єсть хоч одна проста дорога? Думаєш іти просто, а зайдеш чорт знає куди!» 

VІ.  Підсумок уроку

1. Оцінка уроку учнями.

(«Незакінчені речення) Слайд №16

2.  Оцінка роботи на уроці вчителем, коментар.

VІІ. Домашнє завдання Слайд №17

1. підручник  опрацювати параграф 22, стор. 153-156 (для всіх)

2.  «4 - 6» балів - вивчити поняття,  дати уроку, закінчити роботу в контурній карті.

3. «7-9» балів – доповнити  таблицю.

    4. «10-12» балів -  питання  «Чому події «Руїни» призвели до втрати державності» 

Використані джерела

1. https://www.youtube.com/watch.

2.http://elenaperexodova.blogspot.com/2016/02/blogpost.htmlhttp://resource.history.org.ua/cgi

3. http://resource.history.org.ua/cgi-bin/eiu/history.exehttp://indragop.org.ua/getmany/

4. https://www.slideshare.net/ssuser4fe418/6070-xvi

 

 

 

 

docx
До підручника
Історія України 8 клас (Сорочанська Н.М., Гісем О.О.)
Додано
21 січня 2019
Переглядів
1062
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку