Урок "Іменник. Поділ на групи іменників II відміни з основою на –р"

Про матеріал
Тема "Поділ на групи іменників II відміни з основою на –р" - одна з найскладніших тем у курсі "Українська мова". Пропоную авторські вправи для допомоги учням засвоїти складний теоретичний матеріал в цікавій ігровій формі
Перегляд файлу

                                                                        І возвеличимо на диво

                                                                             І розум наш, і наш язик...

                                                                                               Т. Г. Шевченко

Іменник. Поділ на групи іменників II відміни з основою на –р

 

http://i1.calameoassets.com/131208162402-b8fd60f9701191f5175a1607140809c0/large.jpg

  Пригадай правило. Заповни пропуски.

 

До II відміни належать іменники чоловічого роду  з  _________________    закінченням та закінченням  ________  та іменники ________________ роду із закінченням ____ , ______ , _______ .   Поділяються на групи:

____________ , __________ , _____________.

 

 

  1. Розподіли слова за алфавітом. Підкресли вивчені орфограми.

Диктор, секретар, писар, кур’єр, архітектор, режисер, годинникар, лектор, суфлер, арф’яр, оператор, ювелір, вівчар, санітар, пекар, токар, балетмейстер, каменяр, зброяр, інженер.

Визнач, до якої відміни належать подані іменники.

Випиши іменники із суфіксом –яр, познач наголос.

______________________________________________________________

______________________________________________________________

   Зверни увагу на пораду Мудрої Сови

 

 

Іменники II відміни з основою на –р належать до різних груп: твердої, м’якої та мішаної.

Визначити їх групу можна за закінченням у родовому та орудному відмінках однини.

http://4.bp.blogspot.com/-kgPgTPdS7q0/UiCwSXcGqkI/AAAAAAAAADM/6MVuNfC9RJc/s1600/1.JPG

  1. Дослідження

Ознайомся з матеріалом таблиці

Тверда група

М’яка група

Мішана група

Іменники, що в Р.в. однини мають закінчення –а, -у,

в Ор.в. – закінчення

-ом

Іменники, що в Р.в. однини мають закінчення –я,

в Ор.в. – закінчення

-ем

Іменники з наголошеним суфіксом -яр, що позначають назви осіб за професією, фахом чи родом діяльності (у Р.в. однини мають закінчення –а,

в Ор.в. – закінчення

-ем)

Столяр - столяра, столяром

Лікар - лікаря, лікарем

Каменяр  - каменяра, каменярем

 

Розподіли подані іменники за групами.

 

Ювіляр, вапняр, бригадир, гусляр, вівчар, директор, орендар, пісняр, касир, лікар, токар, ковзаняр.

 

  1. Лінгвістична гра

Гра

«У світі професій»

 

Визнач професію за лексичним значенням, постав відгадку в Р.в. та Ор.в. однини, вкажи відміну і групу

 

http://on2.docdat.com/tw_files2/urls_16/12/d-11614/11614_html_m6b1ecc97.png

 

 

Довідка

Тесляр, бондар, мýляр, гончар, лимар, дігтяр

  1. Майстер, ремісник, що виробляє діжки, бодні, дерев’яні відра.

______________________________________________________________

  1. Майстер, який виготовляє посуд та інші вироби з глини.

______________________________________________________________

  1. Той, хто виготовляє або продає дьоготь.

_____________________________________________________________

  1. Майстер, який виготовляє ремінну збрую.

_____________________________________________________________

  1. Робітник, що займається грубою обробкою деревини, спорудженням дерев'яних будов, виготовленням простих дерев'яних меблів тощо.

_____________________________________________________________

  1. Фахівець, майстер мурування. 

_____________________________________________________________

 

Зверніть увагу!

Загальний іменник «гончар» належить до м’якої групи: гончар-гончаря, гончарем.

Власний іменник на позначення прізвища належить до твердої групи: Гончар - Гончара, Гончаром.

 

 

  1. Запиши речення, ставлячи іменники, подані в дужках, у потрібній формі. Визнач їх синтаксичну роль.

Доброго (гончар) глина годує. Ви читали роман Олеся (Гончар) «Собор»?  Цікава професія – (бібліотекар). В українській літературі найвідомішим (байкар) був Леонід Глібов. (Каменяр) — робітник, що видобуває каміння в кар'єрі.

 

5.       Прочитай прислів’я про працю. В іменниках II відміни визнач відмінок і закінчення, вкажи групу.

Без сокири не тесляр — без голки не кравець. По роботі пізнати майстра. Знай чоботар своє правило, а в закрійники не лізь. Кухар з голоду не вмре. Нема у світі краще як бондареві: стук, стук — і п'ятак до рук.

 УКРАЇНСЬКА МОВА

Мово моя українська — 
Батьківська, материнська, 
Я тебе знаю не вивчену — 
Просту, домашню, звичну, 
Не з-за морів прикликану, 
Не з словників насмикану. 
Ти у мене із кореня — 
Полем мені наговорена, 
Дзвоном коси прокована, 
В чистій воді смакована. 

Болем очей продивлена, 
Смутком багать продимлена, 
З хлібом у душу всмоктана, 
В поті людськім намокнута, 
З кров'ю моєю змішана. 
І аж до скону залишена 
В серці моїм...

                                   В. Бичко

 

Фразеологізми – це неподільні

за змістом, стійкі за будовою та структурою словосполучення,

які за значенням часто дорівнюють одному слову

http://kidsonly.com.ua/wp-content/uploads/2014/07/85166_600.jpg

 

 

Значна частина фразеологічних одиниць української мови за походженням є виразами професійно-виробничого мовлення:

  • з мови кравців: куди голка, туди й нитка; білими нитками шите
  • з мови ковалів: куй  залізо,  поки  гаряче; брати в лещата 
  • з мови мисливців: на  ловця  і  звір  біжить; стріляний птах
  • з мови військових: влучати в ціль
  • з мови художників: згущувати фарби

 

  1. «Почав діло – роби сміло!»  Відгадай загадки. До відгадки добери фразеологізми, поясни їх значення

Він для кожної людини

Ліки має й вітаміни,

Прочита рецепт уважно,

Що і як робить підкаже

              _____________

 

Хто щодня у новій ролі?

Нині – вчителя у школі,

Завтра буде інша роль:

То жебрак він, то король

             _____________

Золоті у нього руки:

Робить зачіски й перуки,

Підстриже та пофарбує,

Гарний настрій подарує

                _____________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Довідка:

У своєму репертуарі, стригти всіх під одну гребінку, як в апте́ці, піднести пілюлю, ходити по лезу бритви,  сходити зі сцени, язик як бритва, входити в роль, коронний номер, голити чуприну.

 

Без труда нема плода!

Щоб у житті щасливим бути,

Треба добре потрудитись.   

Головне — себе збагнути    

Й наполегливо учитись.

 

Щоб усе на світі вміти,

Треба волю гартувати, 

Пізнавати все хотіти...

Раз почав - то не лишати!                                                                       

А завершити успішно,

Бо кінець вінчає діло,

Бо ж завжди буває смішно,

Хто береться дуже сміло,

 

А не вміє завершити

І лиша свою роботу...

Тож, як хочеш добре жити,

Потрудися аж до поту!

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гаврилюк Олена Вікторівна
    Дякую, чудовий матеріал
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 вересня 2019
Переглядів
10461
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку