Урок "Іменник. Слова назви предметів"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для 2 класу за програмою О. Савченко, за підручником Л.Тимченко, І. Цепової на тему: «Слова, які називають назви предметів. Іменник». Мета: поглибити знання учнів про іменник як частину мови; формувати вміння відрізняти іменники від інших частин мови, правильно визначати морфологічні ознаки, удосконалювати навички правильного й доречного використання іменників в усному та писемному мовленні; розвивальна: сприяти розвитку логічного мислення, уваги, пам’яті, уяви,творчих здібностей; умінню порівнювати, зіставляти, аналізувати, узагальнювати, робити висновки; виховна: виховувати любов до рідного слова, до Батьківщини, навички культурного спілкування.
Перегляд файлу

ТЕМА. Слова, які  називають назви  предметів. Іменник. 

Мета:    

      навчальна:  поглибити знання учнів про іменник як частину мови; формувати вміння відрізняти  іменники  від інших частин мови, правильно визначати морфологічні ознаки, удосконалювати навички правильного й доречного використання іменників в усному та писемному мовленні;

      розвивальна: сприяти розвитку  логічного мислення, уваги, пам’яті, уяви,творчих здібностей; умінню порівнювати, зіставляти, аналізувати, узагальнювати, робити висновки;

      виховна:  виховувати  любов до рідного слова, до Батьківщини, навички культурного спілкування.

Змістові лінії:

Взаємодіємо письмово. Дотримуватися культури оформлення письмових робіт: розташовувати самостійно словосполучення  у рядку за зразком, записувати самостійно складені речення, робити акуратні виправлення.

Досліджуємо мовлення. Значення слова Батьківщина.  Особливості правопису, правильний наголос. Словосполучення з іншими словами. Синоніми. Місце у реченні. Самостійна побудова речень з даним словом. Впізнавати слова, які відповідають на питання хто? що? окремо та в реченнях, у тексті утворювати словосполучення з іменниками.

Формувати компетентності:

  1. вміння вчитися – чітко виконувати  завдання вчителя, орієнтуватися в сторінках підручника за словесними вказівками.
  2. соціальна – підтримувати контакт з учнями у парі ( у групі), активно висловлювати свої думки, припущення,
  3. загальнокультурна – дотримуватись норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватись, з обговорюваної теми, добирати доречні висловлювання та відповіді,
  4. здоров'язбережувальна  - слідкувати за дотриманням правил та вимог уроку, правильно сидіти за партою.

Обладнання: підручник, зошит з української мови,  таблиця «Іменник», картки для роботи в групах, в парах, інтерактивна дошка SMART, таблиця «Стіна слів».

Тип уроку:    вивчення нового матеріалу з елементами повторення.

Форми роботи: робота в групах гра «Хто? Що?», робота в парах,  інтерактивні методи «Мозковий  штурм».

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Всі  почули ви дзвінок –

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався,

На перерві постарався.

Тож і ми часу не гаймо,

Наш урок розпочинаймо.

Сподіваюсь, що всі сьогодні будуть працювати старанно, наполегливо, активно та швидко.

  1. Ігровий тренінг «Я обираю настрій»
  •                   Доброго ранку, мої любі учні! Я дуже рада вас бачити на уроці української мови. Але, спочатку, я хочу дізнатися з яким настроєм ви прийшли сьогодні  на урок. Прислухайтесь  до своїх почуттів та оберіть малюнок , який відповідає вашому настрою. Намалюйте, будь ласка,  на листках, які лежать на ваших партах,  свій настрій.

                  (На екрані 3 обличчя- смайли)

  • Прошу всіх налаштуватися на роботу. C:\Users\julya\Downloads\smileys.jpg
  1. Вітання (з цеглинками LEGO)

    — Помахайте   червоною   цеглинкою   ті,   хто   радий   бачити   своїх однокласників.

    — Помахайте   жовтою   цеглинкою   і   скажіть   усім:  «Привіт!   Привіт!».

    — Помахайте зеленою цеглинкою ті, хто має гарний настрій.

    — Помахайте блакитною цеглинкою і покрутіться навколо себе.

    — Помахайте синьою цеглинкою ті, хто має поганий настрій.

    — Помахайте   помаранчевою   цеглинкою  та  обійміть   сусіда справа.

  • Я вважаю, що у всіх настрій покращився. Так?

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Робота над загадкою. На екрані загадка
  • Прочитайте загадку.

У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині край.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без ... (Батьківщини)

  1. Каліграфічна хвилинка
  • Зараз я вам пропоную виконати каліграфічну хвилинку – під час письма зверніть увагу на правильне  поєднання букв. Діти, чудово, коли в людини розвинена культура мовлення. Але не слід забувати і про культуру письма.
  • На що треба звернути увагу, коли говоримо про культуру письма? ( На каліграфічне, правильне написання)

Бать ків щи на Батьківщина

- Що таке Батьківщина? (Це земля моїх батьків. У кожної людини є свій куточок на землі. Це місце, де вона народилася і живе. Це маленька батьківщина. З таких маленьких рідних куточків і складається наша велика Батьківщина або Вітчизна)

3.  Словникова робота.

Батьківщина – це країна, а також місцевість, де людина народилася; рідний край.

- А як називається країна, в якій ми живемо? Тож ми з вами хто? (Україна є найбільшою країною Європи. )

- Поділіть це  слово на склади, поставте наголос, назвіть у ньому звуки.

- Доберіть синоніми до цього слова.

- Складемо словосполучення з цим словом .

- Складіть і запишіть речення зі словом Батьківщина.

а) «Мозковий штурм»

  •  Як називається столиця нашої України? (Столиця України – славний Київ. Він стоїть на берегах Дніпра).
  • Які люди у нас проживають на Україні? (Щирі, добрі, працьовиті, талановиті, мудрі, миролюбні, гостинні, щедрі…).
  •  Кожен українець повинен захищати і берегти свою рідну землю. Серед вас, діти, є дівчинка Лазука Орися, батьки якої Лазука Максим Юрійович випускник нашої школи і Анастасія Геннадіївна стануть для вас зразком вірності своєму дому,  Батьківщині. Вони учасники АТО, мужньо захищають кордони нашої України.

 

  б) складання «Асоціативного куща».

- З якими словами у вас асоціюється слово Батьківщина?Доберіть слова.

 

 

                      СЕЛО            КРАЙ МОВА

ЗЕМЛЯ                      ПІСНЯ

 САДИ

 

                             БАТЬКІВЩИНА                                   МАМА

                                                                                

                                                                                     ТАТО

УКРАЇНА

 ПОЛЯ

        ГОРИ ЛАНИ        

                                                                 МОРЕ                  РІКИ         

 

 

 

 

в) читання вірша «БАТЬКІВЩИНА» (учнями)

На екрані:
1.Знаєш ти, що таке Батьківщина?

Батьківщина — це ліс осінній,
це домівка твоя і школа,
 і гаряче сонячне коло.


2. Батьківщина - це труд і свято,
Батьківщина - це мама і тато,
це твої найщиріші друзі
і бджола у веснянім лузі.
Батьківщина — це рідна мова,
це дотримане чесне слово.

                                           Анатолій Костецький

- Що таке Батьківщина?

- На яке питання відповідає слово Батьківщина?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

-Усе, що нас оточує – це предмети. Предметів дуже багато, і  кожен із них має свою назву.  Наприклад: мама, учень, телефон, дівчина, вулиця…

  • Погляньте і назвіть предмети навколо нас. (Діти називають)

Усе, що ви назвали, теж слова, які означають предмети. На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося зі словами, які означають предмети, навчимося правильно ставити до них питання, а також відрізняти їх від інших слів.

Ви навчитесь:

   виділяти  іменники в  тексті;

  – творчо підходити до виконання завдань;

 – збагатите словниковий запас;               

Крім того, я очікую, що ви будете:

 - злагоджено працювати;

- правильно і чітко висловлювати свої думки;

 -   дотримуватися культури писемного мовлення;

 - переконаєте мене, що ви любите і знаєте рідну мову.

ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

  1. Гра «Хто ?  Що?» ( усно)

На екрані слова:

лисиця                      годинник

дівчинка                   м'яч

бабуся                      морква

учитель                    вода

музикант                  береза

 слон                         цибуля

 метелик                    дзиґа

 папуга                        олівець

  • Діти, прочитайте записані слова.
  • Що об’єднує ці всі слова? Як їх назвати одним словом?

( Вони називають предмети,  це іменники)

  • Що об’єднує слова першого стовпчика? (Вони відповідають на питання Хто?)
  • Що об’єднує слова другого стовпчика? (Вони відповідають на питання Що?)
  • Ми можемо зробити висновок, що всі іменники відповідають на питання Хто? або Що?
  1. Робота з підручником с.22.

а) Робота над загадками.  Вправа 1.

– Прочитайте загадки. Запишіть відгадки. Скористайтеся зображеннями-підказками. Запишіть питання, яке можна поставити до всіх цих слів.

• Колючий клубочок прибіг у садочок.  (Їжак)

• Сірий, та не вовк, довговухий, та не заєць, з копитами, та не кінь. (Осел)

• Маленький хлопчик у сірій свитинці по дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)

• Сидить у куточку і тче сорочку. (Павук)

  • Наведіть інші приклади, що відповідають на питання Хто?

б) Робота в парах. Вибіркове списування. Вправа 2

- Розподіліть слова на три групи. До першої запишіть слова, що називають рослини, до другої – слова, що називають речі, до третьої – слова, що називають явища природи. Запишіть питання, на які відповідають слова кожної групи.

Квасоля, спідниця, олівець, стілець, дощ, буря, хурделиця, веселка, книжка, мальва, верба, любисток.

  • Наведіть ще приклади слів, що відповідають на питання Що?
  1. Опрацювання правила.

Висновок: слова, які позначають назви неживих предметів, відповідають на питання що? Слова, які позначають назви живих істот, відповідають на питання хто?

  1. Гра «Хто? Що?» (письмово)

Слова на екрані: Скрипаль, кінь, море, бузок, зима, глечик, поет, кошеня, вода, письменник, радість, дятел, річка. 

  івчатка виписують слова, які відповідають на запитання Хто? ,

а хлопчики – Що?)

  • Чому до одних предметів ми ставимо питання Хто?, а до інших Що?

V. Руханка «Танці –зігріванці»

     https://youtu.be/5zntRD-9Z0U

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

       Робота в групах.

  • Кожна група отримала картку. Доберіть відповідні іменники. На які питання відповідають ці групи слів?

І група – Дерева: дуб,        2 група – Професії – учитель,      3 група  - Тварини: ведмідь, 

VІІ.  Підсумок уроку. Рефлексія.

  1. Вправа «Мікрофон».
  • Що ви запам’ятали про слова-назви предметів?
  • Які слова відповідають на питання хто?
  • Які слова відповідають на питання що?
  • Що було складно на уроці?
  • Що вам вдалося?
  1. Вправа з цеглинками LEGO

Дай відповідь на запитання, використовуючи LEGO.  Правильна відповідь – зелене лего, неправильна – червоне.

- Слова, які відповідають на запитання Що? означають назву предмета?

- Усі слова відповідають на запитання Хто?

- Слова назви людей і тварин відповідають на питання Хто?

- Слова назви інших предметів відповідають на запитання Що?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 листопада 2020
Переглядів
2272
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку