ТЕМА. Слова, які називають назви предметів. Іменник.
Мета:
навчальна: поглибити знання учнів про іменник як частину мови; формувати вміння відрізняти іменники від інших частин мови, правильно визначати морфологічні ознаки, удосконалювати навички правильного й доречного використання іменників в усному та писемному мовленні;
розвивальна: сприяти розвитку логічного мислення, уваги, пам’яті, уяви,творчих здібностей; умінню порівнювати, зіставляти, аналізувати, узагальнювати, робити висновки;
виховна: виховувати любов до рідного слова, до Батьківщини, навички культурного спілкування.
Змістові лінії:
Взаємодіємо письмово. Дотримуватися культури оформлення письмових робіт: розташовувати самостійно словосполучення у рядку за зразком, записувати самостійно складені речення, робити акуратні виправлення.
Досліджуємо мовлення. Значення слова Батьківщина. Особливості правопису, правильний наголос. Словосполучення з іншими словами. Синоніми. Місце у реченні. Самостійна побудова речень з даним словом. Впізнавати слова, які відповідають на питання хто? що? окремо та в реченнях, у тексті утворювати словосполучення з іменниками.
Формувати компетентності:
Обладнання: підручник, зошит з української мови, таблиця «Іменник», картки для роботи в групах, в парах, інтерактивна дошка SMART, таблиця «Стіна слів».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу з елементами повторення.
Форми роботи: робота в групах гра «Хто? Що?», робота в парах, інтерактивні методи «Мозковий штурм».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Всі почули ви дзвінок –
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Тож і ми часу не гаймо,
Наш урок розпочинаймо.
Сподіваюсь, що всі сьогодні будуть працювати старанно, наполегливо, активно та швидко.
(На екрані 3 обличчя- смайли)
— Помахайте червоною цеглинкою ті, хто радий бачити своїх однокласників.
— Помахайте жовтою цеглинкою і скажіть усім: «Привіт! Привіт!».
— Помахайте зеленою цеглинкою ті, хто має гарний настрій.
— Помахайте блакитною цеглинкою і покрутіться навколо себе.
— Помахайте синьою цеглинкою ті, хто має поганий настрій.
— Помахайте помаранчевою цеглинкою та обійміть сусіда справа.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині край.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без ... (Батьківщини)
Бать ків щи на Батьківщина
- Що таке Батьківщина? (Це земля моїх батьків. У кожної людини є свій куточок на землі. Це місце, де вона народилася і живе. Це маленька батьківщина. З таких маленьких рідних куточків і складається наша велика Батьківщина або Вітчизна)
3. Словникова робота.
Батьківщина – це країна, а також місцевість, де людина народилася; рідний край.
- А як називається країна, в якій ми живемо? Тож ми з вами хто? (Україна є найбільшою країною Європи. )
- Поділіть це слово на склади, поставте наголос, назвіть у ньому звуки.
- Доберіть синоніми до цього слова.
- Складемо словосполучення з цим словом .
- Складіть і запишіть речення зі словом Батьківщина.
а) «Мозковий штурм»
б) складання «Асоціативного куща».
- З якими словами у вас асоціюється слово Батьківщина?Доберіть слова.
СЕЛО КРАЙ МОВА
ЗЕМЛЯ ПІСНЯ
САДИ
БАТЬКІВЩИНА МАМА
ТАТО
УКРАЇНА
ПОЛЯ
ГОРИ ЛАНИ
МОРЕ РІКИ
в) читання вірша «БАТЬКІВЩИНА» (учнями)
На екрані:
1.Знаєш ти, що таке Батьківщина?
Батьківщина — це ліс осінній,
це домівка твоя і школа,
і гаряче сонячне коло.
2. Батьківщина - це труд і свято,
Батьківщина - це мама і тато,
це твої найщиріші друзі
і бджола у веснянім лузі.
Батьківщина — це рідна мова,
це дотримане чесне слово.
Анатолій Костецький
- Що таке Батьківщина?
- На яке питання відповідає слово Батьківщина?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
-Усе, що нас оточує – це предмети. Предметів дуже багато, і кожен із них має свою назву. Наприклад: мама, учень, телефон, дівчина, вулиця…
Усе, що ви назвали, теж слова, які означають предмети. На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося зі словами, які означають предмети, навчимося правильно ставити до них питання, а також відрізняти їх від інших слів.
Ви навчитесь:
– виділяти іменники в тексті;
– творчо підходити до виконання завдань;
– збагатите словниковий запас;
Крім того, я очікую, що ви будете:
- злагоджено працювати;
- правильно і чітко висловлювати свої думки;
- дотримуватися культури писемного мовлення;
- переконаєте мене, що ви любите і знаєте рідну мову.
ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
На екрані слова:
лисиця годинник
дівчинка м'яч
бабуся морква
учитель вода
музикант береза
слон цибуля
метелик дзиґа
папуга олівець
( Вони називають предмети, це іменники)
а) Робота над загадками. Вправа 1.
– Прочитайте загадки. Запишіть відгадки. Скористайтеся зображеннями-підказками. Запишіть питання, яке можна поставити до всіх цих слів.
• Колючий клубочок прибіг у садочок. (Їжак)
• Сірий, та не вовк, довговухий, та не заєць, з копитами, та не кінь. (Осел)
• Маленький хлопчик у сірій свитинці по дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)
• Сидить у куточку і тче сорочку. (Павук)
б) Робота в парах. Вибіркове списування. Вправа 2
- Розподіліть слова на три групи. До першої запишіть слова, що називають рослини, до другої – слова, що називають речі, до третьої – слова, що називають явища природи. Запишіть питання, на які відповідають слова кожної групи.
Квасоля, спідниця, олівець, стілець, дощ, буря, хурделиця, веселка, книжка, мальва, верба, любисток.
Висновок: слова, які позначають назви неживих предметів, відповідають на питання що? Слова, які позначають назви живих істот, відповідають на питання хто?
Слова на екрані: Скрипаль, кінь, море, бузок, зима, глечик, поет, кошеня, вода, письменник, радість, дятел, річка.
(Дівчатка виписують слова, які відповідають на запитання Хто? ,
а хлопчики – Що?)
V. Руханка «Танці –зігріванці»
https://youtu.be/5zntRD-9Z0U
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Робота в групах.
І група – Дерева: дуб, … 2 група – Професії – учитель, … 3 група - Тварини: ведмідь, …
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
Дай відповідь на запитання, використовуючи LEGO. Правильна відповідь – зелене лего, неправильна – червоне.
- Слова, які відповідають на запитання Що? означають назву предмета?
- Усі слова відповідають на запитання Хто?
- Слова назви людей і тварин відповідають на питання Хто?
- Слова назви інших предметів відповідають на запитання Що?