Урок "Іменник. Його ознаки".

Про матеріал
Метою уроку є повторити та поглибити знання учнів про частину мови іменник. Формувати вміння визначати іменники в реченні. Розвивати навички зв’язного мовлення, мислення, творчі здібності, вимову та слухову культуру, пам'ять.
Перегляд файлу

Урок української мови в 9 класі «Іменник. Його ознаки»

 

Тема:   Іменник. Його ознаки.                             

Мета: Повторити та поглибити знання учнів про частину мови іменник.  Формувати вміння визначати іменники в реченні. Розвивати навички зв’язного мовлення,  мислення, творчі здібності, вимову та слухову культуру,  пам'ять.

 Виховувати позитивне ставлення до рідної мови, бажання вчити її; почутт любові та поваги до людей праці.

Обладнання: таблиця, картки, презентація.

 

                                                   Хід уроку.

І. Загальнокорекційний етап.

1. Організована підготовка учнів до праці. (перекличка чергового, привітання)

2. Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку.

                             Скажи людині добре слово.

                             Воно впаде, як в грунт зерно.

   Якщо душа прийнять готова –

  То прийметься й зійде воно.

  І виросте зернятко в пояс,

  А потім нива зашумить…

  І вдячності почутий голос,

  І для добра захоче жить…

  О.Білаш

ІІ. Основний етап.

  1.        Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

1.2. Підготовча робота.

Робота учнів класу над змістом вірша

  / Діти записують в зошитах число і тему уроку/

 

2. Формуюча частина.

Сьогодні ми попрацюємо над темою «Іменник та його ознаки».

/ Відповідь учнів, робота за таблицею, правилом у підручнику/

  • Іменник має рід (жіночий, чоловічий, середній, спільний)
  • Змінюється за числами (однина і множина)
  • Змінюється за відмінками (7 відмінків)
  • За значенням іменники поділяються на групи: власні, загальні назви і назви істот та неістот.
  •  

 

  1. Хвилина каліграфії.

Хліб на рушникові – то висока ознака гостинності українського народу. Про калину в народі говорять: «Червона калина – символ України». За річкою, за Дунаєм козаченько пісню грає.

 

  1. Вступне слово вчителя за мовним матеріалом.
  2. Робота за правилом у  підручнику та презентацією.

 

Слайд №5,6  «Назви істот та неістот»

Завдання. Розподілити іменники у два стовпчики: перший - назви істот, другий - назви неістот:

Дитина, квітка, вулиця, альпініст, заметіль, дівчинка, півострів, пілот, троянда, стіл, лисиця, хлібина, стюардеса, вчитель.

Слайд №7,8  «Загальні і власні назви»

Завдання. Прочитай речення. Допиши власні іменники

Я живу в місті ____________ .  Біля нашого міста  протікає  річка _______ .  Мою маму звати ______ ,   а тата ________ .  Сестричка_______ ходить  у  дитячий садок.  У нас  є кішка  ______ і папуга ______ .

Слайд №9,10  «Рід іменника»

Завдання. Запиши іменники у три стовпчики за родами.

Річка, край, мрія, озеро, море, олень, курча, учениця, верба, барвінок, дитя, земля, сонце, сестра, плече, картина, березень, молодь.

 

Фізкульхвилинка.

 

Слайд №11,12  «Число іменника»

Завдання. Прочитай вірш.  Визначте  рід і число іменників.

Червоний місяць аж горить,

З-за хмари тихо виступає.

 І ніби гори оживають.

 Дуби з діброви, мов дива,

 У поле тихо одходжають.

 І пугач пуга, і сова

  З-під стріхи в поле вилітає.

                             Т. Шевченко

 

Слайд №13,14  «відмінки  іменника»

 

  1. Колективна робота біля дошки.

Провідміняти словосполучення: червона калина, сміливий гравець, синє небо.

  1. Творча робота. До загальної назви добрати власну.

Гора, річка, місто, пес, учень, вчитель, кіт, письменник, футболіст.

 

  1. Гра «Упізнай мене». Діти плескають в долоні, коли чують назви істот.
  2. Робота в парах. Конкурс-гра. Кожен з учнів записує якнайбільше слів, що означає:

Назву дерев лісу, назви квітів, назви птахів,назви міст, назви овочів, назви фруктів.

  1. Поетична хвилинка. Записати речення на слух, підкреслити іменники.

 Як нема без зірок небозводу,

 Як блакиті без сонця нема,

 Так і мови нема без народу,

 Так народу без мови нема. 

  1. Підсумок уроку

Іменник – частина мови, що:

- означає …

- відповідає на питання …

- змінюється за …

- бувають назвами …

 

 

ІІІ. Заключний етап.

1. Мотивоване оцінювання учнів.

2. Домашнє завдання. Завдання на картці.

3. Приведення в порядок робочого місця.

4. Організований вихід на перерву (нагадати учням правила поведінки на перерві)

 

 

docx
Додано
23 жовтня
Переглядів
51
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку