Дана розробка допоможе вчителеві провести урок в цікавій формі. У конспекті запропоновано фронтальні , групові та індивідуальні форми організації навчальної діяльності учнів на уроці.
КОНСПЕКТ ОСОБИСТІСНО ЗОРІЄНТОВАНОГО УРОКУ
УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У 6 КЛАСІ
Учитель: Брич І.П.
Мета: поглибити знання учнів про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки, повторити все відоме учням про іменники, що означають назви істот і неістот; формувати вміння їх розрізняти; удосконалювати навички відмінювання іменників – назв істот та неістот. Розвивати ключові компетентності учнів: комунікативну, інформаційну, соціальну. Розвивати культуру усного й писемного мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість, самостійність, творчі здібності.
Виховувати любов до природи, чотириногих друзів, кмітливість, старанність і наполегливість у навчанні.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань
Обладнання: підручник, кросворди, картки-опори, ілюстрації
Словесна розминка (мета розминки: активізувати мислення, формувати позитивні емоції)
-У народі говорять: “Слова щирого вітання дорожчі частування”. Діти, привітайте одне одного. Усміхніться, і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені у собі й задоволені собою. А людина лише тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди, коли говорить: “Мені це вдалося”. Пропоную вам сьогодні на уроці розкрити свої здібності.
- Сьогодні, діти, ми вирушаємо у подорож по району іменників. Але щоб наш потяг рухався, йому потрібне своєрідне пальне: енергія від плідної роботи, змістовні та правильні відповіді, веселість, ерудиція, оптимізм. Я бачу, що ваші валізи з багажем уже зібрані і аж занадто переповнені. А багажем, звичайно, є ваші знання, одержані на попередніх уроках. Тож рушаймо.
Учитель: А зараз я пропоную трішечки відкрити ваші валізи і подивитися на їх вміст.
Зупинка “Домашнє завдання”
Взаємоконтроль. Учитель зачитує правильні відповіді, учні перевіряють
3)Фронтальна перевірка виконання учнями домашніх завдань
1.Назвіть іменники , визначіть їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні
2.Зачитайте виписані з художньої літератури речення, вкажіть морфологічні ознаки іменників.
-Молодці, діти, ви творчо поставилися до виконання домашньої роботи.
Учитель. Команди готові. Тож продовжуємо подорожувати.
Зупинка “Лінгвістична”
1.Лінгвістична гра “Сховані слова”
Завдання парам
Впишіть у клітини відповідні іменники і у виділених вертикальних рядках прочитаєте слова
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь пари “Знавці” – слово “істоти”
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
1.Багаторічна бобова кормова рослина. (Конюшина)
2.Тонкий шар льоду на поверхні землі. (Ожеледь)
3.Вид меблів для сидіння. (Стілець)
4.Синонім слова результат. (Наслідок)
5.Український відповідник слова искусство. (Мистецтво)
6.Синонім слова будівля. (Споруда)
Відповідь пари “Ерудити” – слово “неістоти”
Постановка пізнавального завдання
Зупинка “Теоретична”
1.Самостійна робота пар з теоретичним матеріалом підручника
Прочитайте матеріал. Обговоріть, з’ясуйте нове.
2.Постановка проблемних запитань (“Мозковий штурм”)
- Яка інформація для вас є новою?
- Чи є труднощі для розуміння?
3.Завдання з ключем
1.Завдання командам- парам
Команда “Знавці” – запишіть у стовпчик іменники, що позначають назви істот
Команда “Ерудити” – запишіть у стовпчик іменники, що позначають назви неістот
Дитина, рибалка, двері, учень, одяг, рух, жінка, олівець, брат, автор, гриб, автобус
(З перших букв слів складіть слово – ключ)
Ключ. Дружба – дорога.
4.Побудуйте діалог на основі вивченого теоретичного матеріалу
(Учасник команди “Знавці” ставить питання команді “Ерудити”, викликає сам учня для відповіді. Далі ставить питання той, хто відповів)
5.Зупинка “Кмітлива”
Завдання: допоможіть іменникам вишикуватися (запишіть іменники у потрібних рядках).Визначте, які з них означають назви істот, а які – неістот
Команда “Знавці” Команда “Ерудити”
Людей: Явищ природи:
Тварин: Суспільних явищ:
Речей: Організацій, установ:
Рослин: Почуттів:
Підручник, кошеня, лікарня, лікар, гордість, дівчинка, конвалія, референдум, калина, жирафа, ненависть, вибори, фіалка, град, внучка, сором, туман, видавництво, олівець, меблі, читач, школа, слон, абажур, ведмідь, бузок, мжичка, банк, веселка, ніжність
VІ Ауторелаксація. Музична пауза.
Зупинка “Практична”
1.Розподільно-словниковий диктант
Запишіть іменники у 2 стовпчики: 1) назви істот; 2) назви неістот. Свій вибір обґрунтуйте.
Вовк, дівчина, книга, стіл, мікроб, домовик, теля, клас, товариш, народ олівець, синь, натовп, зграя, вірус, оселедець, лампа, робітник, кішка, гурт, небіжчик
2. Дослідження- спостереження
Завдання команді “Знавці” – доберіть 4-5 іменників, які означають назви істот, запишіть їх разом з дієсловами, що означають дії цих істот. Провідміняйте іменник – назву істоти.
Завдання команді “Ерудити” – доберіть 4-5 іменників, що означають назви неістот, запишіть їх разом із прикметниками, які їх характеризують. Провідміняйте іменник – назву неістот.
Зупинка “Творча”
1.Творча робота
Завдання: за ілюстраціями скласти тексти “Природа – це казка, яку треба читати серцем”.
2.Лінгвістична гра “Позмагаймося”
Хто швидше і більше назве прислів’їв і приказок, у яких вжито іменники – назви істот.
3.Оцінювання і самооцінювання
Учні визначають, хто як працював протягом уроку)
4.Слово вчителя
-Справді, діти, ви сьогодні молодці. Ви показали гарні знання.
-А зараз давайте оцінимо роботу і ваші знання.
1.Підсумок уроку
Сеанс одноразової гри “Один проти всіх, всі проти одного”
Один учень швидко відповідає на запитання учасників іншої пари з теми “Іменники, що означають назви істот і неістот”
2.Слово вчителя
-Діти, я думаю, що багаж ваших валіз поважчав.Ви поклали до нього всі ваші здобуті на уроці знання. Зберігайте, примножуйте свій багаж знань, щоб він завжди був вам у пригоді і приносив тільки користь.
Виберіть ідеальне завдання із запропонованих
Вивчіть теоретичний матеріал.
1.Виконайте вправу підручника
2.Випишіть з художніх творів 5 речень з іменниками – назвами істот
3.Складіть текст, ввівши до нього іменники – назви неістот, що означають сукупність живих істот.
4.Напишіть твір-роздум, розкриваючи зміст латинського вислову “Справжнього друга за гроші не купиш” (використовуйте у тексті назви істот, власні назви).