Тема програми: Інфекція і імунітет
Тема уроку: Імунітет. Визначення поняття. Види імунітету. Природний і штучний імунітет. Фізіологічні фактори імунітету. Фагоцитоз.
Мета:
формування навчально-пізнавальної компетентності:
сформувати в учнів поняття про імунітет, види імунітету, значення фізіологічних факторів імунітету і фагоцитозу;
сприяти розвитку логічного мислення, пам'яті, уяви, спостережливості, активності й самостійності учнів;
формувати екологічну свідомість, розуміння взаємопов’язаності усіх мікробіологічних процесів у природі.
формування ключових компетентностей: уміння вчитися:
комунікативної: розвивати навички вести дискусію;
інформаційної: розвивати навички роботи із джерелами інформації;
загальнокультурної: прищеплювати прагнення до навчання; розширювати світогляд учнів.
методична мета – використання лекційного матеріалу та його закріплення.
Тип уроку: комбінований
Міжпредметні зв’язки: «Екологія», «Охорона праці», «Біологія», «Спеціальна технологія»
Методи і прийоми: пояснення у формі проблемної лекції, фронтальна бесіда, дискусія, робота з схемою та таблицею, демонстрація презентації та відеоматеріалів, фронтальне опитування, метод коментування, робота з підручником та різними джерелами інформації, робота з картками, «Незакінчені речення», «Встановлення відповідності», «Встановлення послідовності», тестовий контроль.
Форми навчання: групова, індивідуальна, фронтальна.
Матеріально-технічне забезпечення: посібник, картки-завдання, презентація, відеоматеріали, мультимедійне обладнання.
Хід уроку
І. Організаційна частина
Перевірка наявності учнів та підготовка їх до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів і мотивація навчальної діяльності
А) хронічними;
Б) гострими;
В) вторинними;
Г) мішаними.
А) суперінфекції;
Б) епідемії;
В) пандемії;
Г) рецидиви.
3) Як називаються інфекції, які можуть передаватися людині від хворих тварин?
А) зоонози;
Б) фітонози;
В) токсикози;
Г) мікози.
Вивчення нової теми хочу почати з уривку твору О.С.Пушкіна «Пир во время чумы»
Ныне церковь опустела;
Школа глухо заперта;
Нива праздно перезрела;
Роща темная пуста;
И селенье, как жилище
Погорелое, стоит, -
Тихо все. Одно кладбище
Не пустеет, не молчит.
Поминутно мертвых носят,
И стенания живых
Боязливо Бога просят
Успокоить души их!
Поминутно места надо,
И могилы меж собой.
Как испуганное стадо,
Жмутся тесной чередой.
Чума або «чорна смерть» - забрала життя 100 млн. людей. Натуральна віспа або «чорна віспа» - загинули 400 млн. людей. Холера – зареєстровано 6 епідемій. Грип – спалахи епідемій являються причинами загибелі сотень тисяч людей.
Чому ж самі найстрашніші хвороби позбавляли життя одних і майже не вражали інших?
Саме про це піде мова на сьогоднішньому уроці.
Ще в глибоку давнину було відомо, що людський організм, який переніс ту чи іншу хворобу, вдруге на неї майже ніколи не хворіє. З розвитком мікробіології стало відомо також, що не завжди проникнення в організм збудника інфекції веде до захворювання . Це залежить від багатьох причин і насамперед від стану організму. В нормальному стані організм набуває активної специфічної стійкості проти того чи іншого виду інфекції.
Стан організму, за якого він протистоїть шкідливій дії патогенних мікробів, їхніх токсинів або будь-яких інших чужорідних тіл, назвали імунітетом (від лат. іmmunitas — звільнення). Іншими словами імунітет – це властивість організму розпізнавати і знешкоджувати чужорідні тіла чи речовини.
Головним завданням імунітету є знищення клітин, що генетично відрізняються від власних, нехай то буде чужа клітина чи клітина власного тіла, що змінилася в генетичному відношенні.
Які клітини для нас являються чужорідними? (це клітини бактерій, вірусів, грибів, найпростіших). Видозмінені клітини власного тіла також являються чужорідними, це можуть бути мертві клітини і так звані ракові клітини, від яких також захищає імунітет. Всі генетично чужорідні речовини називають антигенами.
До 1885 р. у вивченні імунітету визначилися два конкуруючі напрями. Перший очолював вчений на ім’я І. І. Мечников. Він розвивав теорію клітинного імунітету і розглядав фагоцитоз як основний фактор захисту організму від інфекції.
Представником другого напряму був Пауль Ерліх, який вважав, що основним захисним механізмом від інфекції є гуморальні фактори сироватки крові - антитіла. Антитіла – це білкові сполуки, що синтезуються в організмі при потраплянні в нього чужорідних речовин і мікробів.
Інтенсивні дослідження цієї важливої проблеми ще до кінця XIX ст. показали, що ці дві точки зору не є протилежними, а доповнюють одна одну. В 1908 р. І.І. Мечников і П. Ерліх за розробку вчення про імунітет були удостоєні Нобелівської премії.
Тепер наука імунологія вивчає широке коло біологічних явищ: механізми захисту від інфекцій, пухлин, встановлення генетичних зв'язків між тваринами і рослинами, питання імуногенетики, імуногематології, імуногістохімії, імунодіагностики, імунотерапії, імунопрофілактики тощо. Тепер особливо інтенсивного розвитку набула молекулярна імунологія, яка вивчає хімічні, біохімічні і молекулярно-біологічні основи реакцій імунітету. Нині вона стала однією з провідних галузей сучасної біології.
Видатний радянський вчений І. І. Мечников головну роль у несприйнятливості до інфекції відводив організмові і його специфічним клітинам крові — фагоцитам.
«Під несприйнятливістю до заразних захворювань,— писав він,— потрібно розуміти загальну систему явищ, завдяки яким організм може витримувати напад хвороботворних мікробів».
Мечников розробив клітинну теорію імунітету, за якою він довів, що рухливі клітини крові (білі кров’яні тільця - лейкоцити) здатні до фагоцитозу - процесу захоплення і перетравлювання чужорідних речовин. Клітини, що здійснюють фагоцитоз вчений поділив на дві групи: гранулоцити і макрофаги.
Механізм фагоцитозу. І. І. Мечников розрізняв ряд стадій фагоцитарного процесу, з яких виділяють п'ять основних: 1) наближення фагоцита до мікроба; 2) поглинання мікроба; 3) утворення фагосоми і злиття; 4) внутрішньоклітинна інактивація мікроба (знешкодження); 5) ферментативне перетравлення збудника і видалення його решток.
При деяких інфекційних захворюваннях (туберкульоз, черевний тиф, мікози тощо) може спостерігатися незавершений фагоцитоз, при якому збудники інфекції поглинаються фагоцитами, але не гинуть і не перетравлюються, а в окремих випадках навіть розмножуються. В таких випадках людина є носієм інфекції і тоді коли імунітет ослабне, виникне інфекційна хвороба.
Механізм фагоцитозу пропоную переглянути на відео. https://www.youtube.com/watch?v=SIW8DuxuCBM
Розрізняють такі види імунітету (схема 1)
Таблиця 1
Вид імунітету |
Характеристика |
Тривалість дії |
Природний спадковий |
|
|
Природний набутий |
|
|
Штучний активний |
|
|
Штучний пасивний |
|
|
Природний спадковий імунітет — це несприйнятливість до багатьох інфекційних хвороб, яка властива даному організму і передається спадково від матері до дитини. Вважають, що цей вид імунітету пов'язаний з особливостями конкретного виду макроорганізму. Прикладом спадкового імунітету може бути несприйнятливість людини до чуми рогатої худоби, курячої холери, а тварин — до скарлатини, кору. Такий вид імунітету триває протягом всього життя.
Природний набутий імунітет виробляється в результаті перенесеного захворювання
і може тривати місяцями, роками або все життя. Набутий імунітет не успадковується. Він формується по відношенню до конкретного виду патогенного мікроба в результаті контакту з ним, тобто є суворо специфічним. Цей вид імунітету дуже стійкий, наприклад, після перенесення вітряної віспи він зберігається все життя, після кору і висипного тифу — довгі роки, а після грипу – не більше місяця.
Штучний активний імунітет формується під впливом вакцин – препаратів, що складаються з ослаблених або вбитих збудників хвороб. Такий вид імунітету може тривати від кількох місяців до кількох років. Після введення вакцин (щеплення) в організмі виробляються особливі білки – антитіла проти даної інфекції, які не дають людині захворіти або хвороба буде протікати в легкій формі. Такі щеплення проводять від віспи, дифтерії, туберкульозу, поліомієліту і т.д.
Штучний пасивний імунітет зумовлений введенням в організм готових захисних речовин (антитіл) у вигляді сироваток. Сироватки отримують з плазми крові перехворівших людей або тварин. Такі сироватки застосовують при таких тяжких захворюваннях, як дифтерія і правець. Так як при використанні лікувальних сироваток антитіла не утворюються в організмі, а вводяться в нього ззовні, то вони зберігаються в крові зовсім недовго. Через деякий час організм знову стає сприйнятливим до хвороб.
Як же організований імунний захист в організмі?
Організм тварин і людини має низку захисних пристосувань, що перешкоджають проникненню патогенних мікробів і згубно діють на них. Ці захисні засоби отримали назву неспецифічних; вони є в будь-якому здоровому організмі (людини, тварини, рослини), їх присутність не пов'язана з перенесеним захворюванням, а також введенням вакцини або сироватки в організм; вони самі нейтралізують або знищують мікроба - збудника тієї чи іншої інфекційної хвороби. Ці захисні пристосування з'явилися, мабуть, в результаті постійного контакту організму з мікроорганізмами.
Шкіра і слизові оболонки є першим бар'єром на шляху проникнення хвороботворних мікробів в організм. Неушкоджена здорова шкіра служить перепоною для більшості патогенних мікробів; вони проникають в організм тільки через поранення і подряпини. Шкіра не тільки механічно затримує мікроби на поверхні, але і виділяє особливі речовини, які згубно, бактерицидно, діють на ряд патогенних мікробів.
Бактерицидна дія шкіри залежить від її чистоти. На брудній шкірі мікроби зберігаються більш тривалий час , ніж на чистій. Наприклад, на шкірі немитих рук дизентерійні бактерії зберігаються до 2,5 год, на шкірі митих рук - від 20 до 25 хв .
Слизові оболонки порожнини рота , носа, очей , дихальних шляхів , статевих та інших органів також володіють бар´єрнозахисними функціями, виділяючи речовини, що згубно діють на ряд мікробів. З цих речовин добре вивчений лізоцим .
Найбільш активний лізоцим в сльозах. Навіть розведені в кілька десятків тисяч разів сльози згубно діють на деякі повітряні мікроби. Слина також містить лізоцим, тому всілякі рани в роті заживають швидко, і навіть при великій кількості мікробів інфекційний процес в роті не розвивається. Зализування тваринами ран, мабуть, пов'язано з внесенням до них лізоциму. Відзначено також згубну дію носового секрету на віруси грипу.
Але при масивній атаці мікробів або при їх високої патогенності шкірних і слизових бар'єрів виявляється недостатньо, і мікроби проникають в організм. При цьому виникає запалення, включаються складні механізми клітинного та гуморального імунітету (ІІ бар’єр): приймаються за роботу лейкоцити та інші клітини організму , фагоцити захоплюють і перетравлюють мікробів , починають вироблятися спеціальні речовини сироватки крові - антитіла, спрямовані спеціально проти певного мікроба.
Але швидкість і ефективність вироблення антитіл залежать від того, зустрічався раніше організм з збудником даного захворювання чи ні. Якщо організм "впізнає" збудника (тобто раніше вже переніс захворювання або вакцинацію), то інфекція пригнічується швидко. Якщо ж зіткнення з таким мікроорганізмом відбувається вперше, то для вироблення антитіл потрібен час, щоб організм навчився боротися з новим мікробом.
Перегляд відео. https://www.youtube.com/watch?v=NmlDWEb3W2k
Імунну систему людини ослаблюють :
Існують також захворювання, пов’язані з ослабленням чи порушенням імунітету:
Зниження імунітету в першу чергу проявляється частими інфекційними і особливо простудними захворюваннями.
Для зміцнення імунітету слід:
IV. Закріплення і узагальнення матеріалу
Картка №1. Які твердження вірні? Вкажіть так чи ні.
Картка №2. Вставити пропущені слова.
Картка №3. Охарактеризувати процес зображений на малюнку.
(Механізм фагоцитозу: 1) наближення фагоцита до мікроба; 2) поглинання мікроба; 3) утворення фагосоми і злиття; 4) внутрішньоклітинна інактивація мікроба (знешкодження); 5) ферментативне перетравлення збудника і видалення його решток.)
V. Підсумок уроку, оцінювання знань учнів
Виберіть початок одного речення, за яким охарактеризуйте сьогоднішній урок.
VІ. Домашнє завдання
Прочитати ст.210-214 підручника Векірчик К.М. Мікробіологія з основами вірусології.
Підготувати презентацію на тему «ВІЛ-інфекція - чума ХХІ століття» (високий рівень)