Конспект уроку містить цікаві факти та практичні завдання по визначенню типу темпераменту. Можна на виконання практичної частини уроку запросити шкільного психолога.
Тема: Визначення типу темпераменту
Мета: сформувати поняття про особливості, біологічні основи психічної діяльності людини; ознайомити з основними типами нервової діяльності, темпераменту; допомогти учням дослідити індивідуальний тип темпераменту.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: бланки для проведення тетів, графіки, комп’ютерна підтримка уроку
Основні поняття і терміни: темперамент, вища нервова діяльність, флегматик, сангвінік, меланхолік, холерик.
Хід уроку.
І.Організаційний момент. (5 хв.)
Привітання з хорошим днем, обмін гарним настроєм, налаштування на позитивне сприйняття матеріалу. Епіграф уроку «Всі ми різні і це – чудово!».
ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель. Уявіть дві річки: Одну спокійну, а іншу – бурхливу, стрімку, гірську. Якщо уважно придивитися, то течія першої річки - ледь помітна, вона плавно несе свої води, у неї немає водоспадів, завихрень, сплесків. Течія іншої зовсім не так. Друга річка досить швидко несе свої води, вода в ній розбивається об каміння, перетворюється на піну, клекоче, бурлить.
Як ви вважаєте, від чого залежать особливості течії цих двох річок?
...Саме так, особливості течії двох річок залежать від природних умов.
Щось подібне ми можемо спостерігати в особливостях поведінки людей. Кожна людина – неповторна. Для неї характерні особливості як фізіологічних процесів, так і психічної діяльності. Відомо, що на одні і ті ж проблеми різні люди реагують по різному, а саме: поводяться в екстремальних ситуаціях, мають різні схильності й здібності, пристосовуються до умов навколишнього середовища, виявляють різну здатність до оволодівання професіями.
Різниця між цими людьми зумовлена природними психічними властивостями, притаманними їм від народження.
Різноманітність поведінки людини можна і слід пояснити властивостями нервової системи (силою, врівноваженістю і рухливістю нервових процесів), інакше кажучи, типом ВНД. Вчені пояснюють, що тип ВНД – це “сплав”, що складається із природжених властивостей і змін зумовлених середовищем.
А що таке темперамент?
З цим поняттям ми познайомимся на сьогоднішньому уроці.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Саме тому темою сьогоднішнього уроку є “Визначення типу темпераменту”
В проведенні уроку допоможуть учні співдоповідачі (випереджене завдання) за планом:
Тестове завдання.
Для цього дослідження необхідно заповнити бланки, які є на патрах. На бланках зоображено шість квадратів 5х5.
У квадратиках треба нанести якомога більше крапок. У кожному квадраті завадання виконується протягом 5с. Перед початком роботи олівець потрібно поставити перед першим квадратом і за командою “Раз!” швидко перенести його у перший квадрат. Перехід у наступний за номером квадрат викорнується за командою “Раз”.
Коли робота завершена, підраховуємо всі крапочки у квадраті окремою.
За підсумками тестування учні поділилися на три групи: із сильним, слабким та середнім рівнем нервової системи.
Розглядають графіки?Що демонструють силу нервової системи.
Висновок: сила нервової системи – це показник працездатності нервових клітин і нервової системи в цілому.
Опис типів темпераменту. Запитання до учнів
“Чи трапляються ці темпераментиу чистому вигляді?”
“А як ви вважаєте, який темперамент кращи?”
Учитель (підсумок)
Отже, немає добрих або поганих темпераментів, добрих або поганих типів ВНД. Як позитивні, так і негативні риси можуть виявитися за будь – якого темпераменту. Все залежить від умов, у яких перебуває особа, від її виховання.
Щоб перемогти негативні вияви темпераменту, треба не тільки міркувати і мріяти про це, а й активно діяти.
ІV Закріплення вивченого матеріалу.
Виконання практичної роботи “Визначення типу темпераменту” (комп’ютерна програми “Віртуальна біологія”)
Мета: дослідити індивідуальний тип темпераменту
Після закінчення практичної роботи написати висновок. Який ваш тип темпераменту? Наведіть кілька основних характеристик свого темпераменту.
V Рефлексія
Хто з вас читав чи бачив екранізацію твору О. Дюма “Три мушкетери”.згадайте його героїв. Усі вони сміливі лицарі і водно частусі відрізняються один від одного.
Подумайте і зробіть висновки про певний тип темпераменту кожного з героїв цього роману.
VІ Оцінювання роботи
VІІ Домашнє завдання
Вивчити параграф підручника
Заповнити словник