Урок "Індивідуальні особливості сприйняття і навчання. Визначення індивідуального стилю навчання"

Про матеріал
Публікація містить розробку уроку основ здоров’я (№18) у 9 класі. Може бути використана для роботи за підручниками різних авторів, як конструктор творчого вчителя, психологічний практикум, година спілкування.
Перегляд файлу

Урок № 18

Тема. Індивідуальні особливості сприйняття і навчання.

Визначення індивідуального стилю навчання

 

Мета: дати уявлення про індивідуальні особливості сприйняття і навчання, ознайомити із способами та методами визначення індивідуального стилю навчання; розвивати потребу в самопізнанні та всебічному самовдосконаленні; виховувати активну позицію в навчальній діяльності та повсякденному житті, усвідомлення переваг активного стилю навчання.

Обладнання: таблиці «Види сприймання», «Стилі навчання», музичний супровід (спокійна мелодія без слів), бланки зворотнього зв’язку (за кількістю учнів).

Тип уроку: комбінований.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

1. Привітання, створення позитивного настрою (музичний супровід)

 Музика налаштує на урок, допоможе уникнути зайвих думок і хвилювань.

2. Вправа «Очікування»

- Чого ви очікуєте від уроку, однокласників, від мене? (Відповіді учнів.)

ІІ. Перевірка виконання учнями домашнього завдання

  1. Робота у групах (3)

Завдання:

І група – скласти таблицю «Умови ефективного навчання»;

ІІ група – розробка міні-проекту «Причини відсутності мотивації навчання та шляхи їх усунення»;

ІІІ група – скласти поради щодо збереження пам’яті.  

Додаткова інформація для роботи груп та її презентацій

ІІ. Причини браку мотивації:   

  Відсутність однозначної мети. 

  Лінивство. 

  Погані звички. 

  Схильність переживати. 

  Негативні особисті риси. 

  Відсутність підтримки інших. 

  Стан здоров’я. 

Як покращити мотивацію: 

  Поставити конкретну ціль. 

  Мислити конструктивно. 

  Вірити в себе. 

  Розвивай в собі витривалість. 

ІІІ. На жаль, із роками пам'ять погіршується, але цей процес можна сповільнити. Ось деякі поради.

1. Думайте про хороше. Перший ворог пам'яті - поганий настрій і депресія. Саме туга, апатія, "чорні" думки роблять нас забудькуватими і розсіяними. Зате посмішка і позитивні емоції, навпаки, змушують пам'ять працювати краще. Так що частіше повертайтеся до приємних спогадів.

2. Слухайте музику. Звукові коливання викликають альфа- і бета-мозкові хвилі, які стимулюють інтелектуальну діяльність. З усіх напрямків музики віддавайте перевагу класиці.

3. Грайте в лото, шахи. Протягом всієї гри ви зосереджені на одній меті - перемозі, а значить, мозок шукає всілякі шляхи до неї.

4. Їжте морську рибу. Третина структури мозку складається із жирних ненасичених кислот. При їх недоліку людина відчуває проблеми з пам'яттю, уявою, увагою. Для поліпшення розумових процесів корисно їсти жирні сорти риб (скумбрія, оселедець, тунець), багатих поліненасиченими жирними кислотами омега-3.

5. Будьте рухливими й активними. Щоб не страждати забудькуватістю, достатньо тричі на тиждень півгодини присвячувати вправам. Фізична активність підсилює кровообіг мозку, що покращує пам'ять.

6. Вживайте варену «в мундирі» картоплю. Під шкіркою у картоплі "ховаються" запаси жиророзчинного вітаміну К, який зміцнює пам’ять.

7. Вдихайте аромати рослин. Ефірні олії розмарину і шавлії знімають напругу, "роблять" голову ясною і покращують пам'ять. Запах лимона і м'яти допомагає підбадьоритися і повернути гостроту сприйняття. Час від часу проводьте сеанси ароматерапії.

8. Їжте овочі та фрукти. Антиоксиданти, що містяться в них, теж зміцнюють пам'ять і уповільнюють процес старіння мозку.

9. Пийте більше води. Вона життєво необхідна для збереження здоров'я і жвавості розуму. Якщо організм зневоднений, клітини не можуть нормально функціонувати, що робить вас неуважними і розсіяними. Випивайте не менше 1,5 літра води на день.

10. Їжте частіше, але менше. Не влаштовуйте занадто великих перерв між прийомами їжі, оскільки голодування може сприяти млявості, втраті уваги і забудькуватості. Найкраще їсти невеликими порціями п'ять-шість разів на день: це прискорить обмін речовин і дасть регулярне підживлення мозку.

12. Слідкуйте за рівнем гемоглобіну в крові. Залізо допомагає переносити кисень до мозку. Коли його рівень падає, тканини відчувають нестачу кисню, що призводить до ослаблення пам'яті, втоми. Їжте пісне червоне м'ясо, гречку, вівсянку, яблука - це поповнить організм залізом. Один раз на рік здавайте загальний аналіз крові (норма гемоглобіну - 110-136 г / л)!

13. Їжте продукти, багаті на різні вітаміни.

14. Не захоплюйтеся схудненням. Занадто сувора низькокалорійна дієта може призвести до втрати не тільки ваги, але і пам'яті. Вчені виявили, що інформація в цьому випадку обробляється повільніше, а час реакції знижується. Набагато продуктивніше перейти до раціонального харчування.

ІІІ. Перевірка раніше засвоєних знань

1. Мозковий штурм «Мотиви активності в навчанні» 

Мета: акцентувати увагу учнів на перевагах активного навчання та мотивах пізнавальної активності.

У режимі «мозкового штурму» у довільній формі учні  називають мотиви активності в навчанні. Все це записується на дошці (фліп-чарті) і робиться висновок про переваги активного  навчання.

ІV. Мотивація навчання учнів і повідомлення теми, мети та завдань уроку

Вправа «Моє ставлення»

Учням пропонується озвучити власну відповідь (ставлення) до означених проблем: індивідуальних особливостей сприйняття і навчання.

Для обговорення пропонуються вислови відомих людей:

«Для вченої й освіченої людини жити – значить мислити.» (Цицерон, давньоримський політичний діяч, філософ, літератор.)

«У мене немає ніякого таланту – є лише наполегливість і допитливість.» (А. Ейнштейн.)

«Нічого немає більш практичного, ніж хороша теорія.» (Л. Больцман, австрійський фізик – теоретик, засновник статистичної механіки та молекулярно-кінетичної теорії.)

V. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів

1.Питання до класу

- Ви почули із цитат, що думки на стилі навчання можуть бути протилежними; висловили своє ставлення щодо теми для обговорення на уроці. Які  задачі постають перед нами?

Можливі відповіді учнів:

-  Організувати свої знання в систему.

-  Класифікувати та систематизувати їх, спираючись на власний досвід.

-  Розширити своє світосприйняття,  світобачення тощо.

VI. Сприйняття та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу

  1. Глосарій. Поняття «сприйняття»

Сприйняття́, сприйма́ння (перцепція, від лат. perceptio)  пізнавальний психічний процес, який полягає у відображенні людиною предметів і явищ, у сукупності всіх їх якостей при безпосередній дії на органи чуття. За своєю суттю сприймання трактується як складний процес, у ході якого інформація про окремі властивості об'єкта сполучається в сенсорний образ та інтерпретується як інформація, породжена об'єктами або подіями оточуючого середовища.

Види сприймання

Залежно від того, чи людина ставить перед собою мету сприйняти предмет:

  • мимовільне (ненавмисне),
  • довільне (навмисне).

У залежності від переважної ролі того чи іншого аналізатора у структурі образу:

  • кінестетичне,
  • зорове,
  • слухове,
  • дотикове,
  • нюхове,
  • смакове.

У залежності від провідних аспектів об'єкта, що сприймається:

  • сприймання простору,
  • сприймання часу,
  • сприймання руху,
  • сприймання об'єктів.

Мимовільне сприймання виникає тоді, коли людина не ставить перед собою мети щось сприйняти і не прикладає для цього зусиль волі. Таке сприймання спричиняється особливостями навколишніх предметів: їхньою яскравістю, розташуванням, незвичністю, а також особистим інтересом до них людини. Наприклад, відпочиваючи, студенти проглядають цікаві фільми, читають книжки, однак спеціальних зусиль для цього не докладають.

Довільне сприймання характеризується тим, що людина ставить перед собою мету щось сприйняти і докладає для цього вольові зусилля. 

2. Робота за підручником. Типові стилі навчання

Обговоріть у парах інформацію підручника щодо типових стилів навчання. Порівняйте їх: «пірнальника», «мрійника», «логіка», «мандрівника». Зверніть увагу: «чистих» стилів не існує, лише змішані («пірнальник – логік», «пірнальник – мандрівник» та інші). Кожна людина представляє два стилі навчання, з перевагою одного. Треба пізнати свої стилі навчання, міцні сторони застосовувати, а слабкі розвивати, аби не бути одностороннім. 

3. Оздоровлювальна вправа. Комплекс вправ для поліпшення мозкового кровообігу

     1. В. п.  - стоячи або сидячи, руки на поясі. На рахунок "раз"

ліву руку махом занести на праве плече,  голову повернути ліворуч.

На рахунок "два" повернутися у в. п.  На рахунок "три-чотири" -  те

саме правою рукою. Повторити 4-6 разів у повільному темпі.

    2. В. п.  - о. с.  На рахунок "раз" оплеск долонями за  спиною,

руки підняти  позаду  якомога вище.  На рахунок "два" - руки через

сторони перевести вперед на рівень голови,  оплеск.  Повторити 4-6

разів у швидкому темпі.

    3. В. п. - сидячи на стільці. На рахунок "раз" нахилити голову

вправо, на  рахунок "два" - в. п.  На рахунок "три" нахилити голову

вліво, на рахунок "чотири" - в. п. Повторити 4-6 разів у середньому

темпі.

VIІ. Осмислення, узагальнення та систематизація знань

 1. Практична робота. Метод «Коментарі щодо…»

- Визначте власний стиль навчання, прокоментуйте.

- На основі чого ґрунтується ваша позиція щодо власного індивідуального стилю навчання?

- Як ви любите навчатися: читати, слухати чи проговорювати інформацію; працювати самостійно чи з кимось; сидіти спокійно чи увесь час рухатися?

- Визначте переваги вашого стилю і те, що вам бажано вдосконалити.

  1. Робота за схемою «Типові стилі навчання» (за підручником)

Підготуйте коротке повідомлення про ваш індивідуальний стиль навчання.

 

VIІІ. Підбиття підсумків уроку

  1. Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів на уроці

2. Рефлексія (за бланками зворотнього зв’язку)

Бланк зворотнього зв’язку 
(письмова рефлексія, заповнюється кожним учасником особисто)

Оцініть, будь ласка, урок по 10-бальній системі.

Чи була інформація для Вас 
- доступною ________________ 
- новою ________________ 
- цікавою ________________ 
- корисною ________________ 


Особливо сподобалось ____________________________________

Не сподобалось на уроці_________________________________

Ваши пропозиції й побажання ___________________________ 

 

IX. Домашнє завдання

Обов’язкове:

  • опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ __, с. _____);

додаткові (на вибір, за бажанням):

  • скласти міні-проект (презентацію) «Як змінити індивідуальний стиль навчання»;
  • скласти концептуальну карту «Стилі навчання».

 

docx
До підручника
Основи здоров`я 9 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
6 листопада 2021
Переглядів
5471
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку