Тема. Попередження захворювань. Захисні реакції організму. Основні методи попередження неінфекційних та інфекційних захворювань.
Мета.
Освітня. Сформувати в школярів поняття про захисні реакції організму людини, про запобігання захворюванням, про те, як можна попереджати захворювання. Розкрити значення і функції імунної системи для організму. Розширити знання про інфекційні та неінфекційні захворювання, про попередження цих захворювань. Показати необхідність дотримуватися профілактики захворювань, зміцнення організму.
Розвивальна. Розвивати уміння запобігати захворюванням, уникати чинника захворювання, зміцнювати організм.
Виховна. Сприяти вихованню активної позиції щодо зміцнення та збереження здоров'я.
Профілактика захворювань.
Захисні реакції організму.
Основні методи попередження неінфекційних
та інфекційних захворювань.
(урок з основ здоров’я в 7 класі)
Тема. Попередження захворювань. Захисні реакції організму. Основні методи попередження неінфекційних та інфекційних захворювань.
Мета.
Освітня. Сформувати в школярів поняття про захисні реакції організму людини, про запобігання захворюванням, про те, як можна попереджати захворювання. Розкрити значення і функції імунної системи для організму. Розширити знання про інфекційні та неінфекційні захворювання, про попередження цих захворювань. Показати необхідність дотримуватися профілактики захворювань, зміцнення організму.
Розвивальна. Розвивати уміння запобігати захворюванням, уникати чинника захворювання, зміцнювати організм.
Виховна. Сприяти вихованню активної позиції щодо зміцнення та збереження здоров’я.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Основні терміни і поняття. Адаптація, імунітет, імунна система, профілактика.
Міжпредметні зв’язки. Біологія, фізичне виховання, екологія,
Наочність. Схеми, таблиці, малюнки, комп’ютер, мультимедійний проектор,
Обладнання.1. Основи здоров’я»: Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Т. Є. Бойченко, І. П.Василашко – К. «Генеза» 2007, с. – 40 – 45. Основи здоров’я, Робочий зошит,
Девіз уроку: «Дбайливо стався до свого здоров’я – цього скарбу, який подарувала природа і твої батьки!»
План уроку
І. Організаційний етап.
1. Привітання, створення позитивного настрою. Елементи тренінгу.
2. Повідомлення вчителем теми і девізу уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Розповідь учителя про захисні реакції організму з використанням ІКТ. Презентації «Імунітет. Імунна система.»
2.Первинне закріплення нових знань – робота в робочому зошиті – с. 20, завдання 1, с. 22, завдання 4, 5.
3. Попередження інфекційних захворювань. Розповідь вчителя.
- Робота з окремо наданими текстами.
- Гра «Я – сімейний лікар».
- Обговорення життєвих ситуацій.
Фізкультхвилинка.
ІV. Засвоєння нових знань і способів дій.
Неінфекційні захворювання.
Попередження захворювань, органів і систем.
Презентація учнівських проектів.
V. Закріплення знань.
1. Самостійна робота в робочому зошиті – с.21, завдання 2, 3.
VІ. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів.
VІІ. Підсумок уроку.
Вправа «Відкритий мікрофон». «Сьогодні на уроці я зрозумів…»
Оцінювання роботи учнів.
VІІІ. Домашнє завдання. Опрацювати с. 40 – 45, додаток 10, дослідницький проект – за бажанням.
ІХ. Ритуал прощання.
ХІД УРОКУ
І.Організаційний етап.
1. Привітання, створення позитивного настрою.
Елементи тренінгу
Вправа «Хто я?» підходить для знайомства, сприяє створенню зацікавленої та доброзичливої атмосфери, дайте відповіді на запитання: «Хто я?». Візьміть до уваги риси характеру, почуття, інтереси. Наприклад: «1. Я – Микола, я веселий; 2. Я – Діана, люблю читати...».
2. Повідомлення вчителем девізу уроку
«Дбайливо стався до свого здоров’я – цього скарбу, який подарувала природа і твої батьки!»
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя
Щоб залишитись живим і неушкодженим організм людини пристосовується до навколишнього середовища. Ця захисна реакція називається адаптацією. (Робота з підручником –с.40)
Суспільство, дбаючи про свою безпеку, створює різні системи безпеки. Зачинені двері під’їзду; черговий, який питає, до кого йде гість; сигналізація на вхідних дверях квартири – це система безпеки твого будинку. Міліція стоїть на сторожі безпеки міста. Армія - на сторожі безпеки держави. А у власному організмі людини так само є система безпеки, що захищає особисто її. Захищає від вірусів, бактерій, грибів і тварин-паразитів, які намагаються потрапити до організму з повітрям, водою та їжею. Цю систему називають імунною.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя про захисні реакції організму з використанням ІКТ.
2.Первинне закріплення нових знань – робота в робочому зошиті – с. 20, завдання 1, с. 22, завдання 4, 5
3.Попередження інфекційних захворювань.
Інфекційні захворювання можуть передаватися від хворої людини до здорової. Існує багато методів профілактики інфекційних захворювань: обмеження контактів – карантин; імунізація – створення в організмі штучного імунітету; вакцинація – в організм вводять ослаблений збудник захворювання, щоб організм сам виробив антитіла; застосування лікарських препаратів – щеплення проти багатьох дитячих хвороб – кору, грипу, краснухи; підвищення опірності організму. Суворе дотримання правил гігієни, раціональне і повноцінне харчування, загартовування організму, вітамінізація, дозовані фізичні навантаження підвищують стійкість організму від різних інфекцій.
Через шлунково-кишковий тракт при вживанні неякісних або немитих продуктів, які заражені збудниками різних хвороб :дизентерії, хвороби Боткіна (жовтуха), сальмонельозу, паличка правцю та ін.. |
Через пошкодження шкіри. Стерильного середовища немає і збудник може бути в землі, пилу, воді. При пошкодженні шкіряного покриву в організм потрапляють: стрепто- і стафілококи |
Повітряно – крапельним шляхом через органи дихання: грип, гострі респіраторні захворювання, вітряна віспа, кір, краснуха та ін..
|
ЗАХИСНІ Нудота, блювання, пронос, підвищення температури тіла. |
РЕАКЦІЇ Набряк, почервоніння, може підвищуватися температура тіла |
ОРГАНІЗМУ Виробляння великої кількості слизу, що проявляється при нежитю, чханні та кашлі |
ІV Постановка пізнавального завдання
Обговорення проблемних ситуацій. Робота в групах.
Ситуація 1
Брат - студент захворів на грип. Як поводитися родині?
Ситуація 2
Бабуся продає стиглі сливи і припрошує їх скуштувати. Звичайно ж вони немиті.
Як вчинити?
Ситуація 3
Мама поспішала після роботи і вирішила купити на стихійному ринку курку. Ваша думка.
V. Фізкультхвилинка.
VІ. Неінфекційні захворювання. Попередження захворювань органів і систем. Презентація проектів.
V. Закріплення знань.
1. Самостійна робота в робочому зошиті – с.21, завдання 2, 3.
VІ. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів.
Фізичні вправи зміцнення організму.
VІІ. Підсумок уроку.
Вправа «Відкритий мікрофон». «Сьогодні на уроці я зрозумів…»
Оцінювання роботи учнів.
VІІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати с. 40 – 45, додаток 10, дослідницький проект – за бажанням.
ІХ. Ритуал прощання.