Урок 20-21
Тема: Природно-географічні умови Давньої Індії. Організація влади і суспільства.
Мета: проаналізувати природно-географічні умови Індії, ознайомити учнів з найдавнішою цивілізацією Індії, охарактеризувати життя давніх індійців; проаналізувати діяльність царя Ашоки; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, удосконалювати навички роботи з історичною та контурною картою, історичними джерелами; виховувати зацікавленість до вивчення теми.
Обладнання: підручники, атлас, схеми і таблиці, презентація.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка д/з.
Тестування в режимі онлайн.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
Вулиці у найдавніших містах Індії перетиналися під прямим кутом. Міста були оточені мурами. За основний будівельний матеріал слугувала обпалена цегла. Міста мали найдосконалішу каналізацію. У долинах Інду та його приток зводили іригаційні споруди. Індійці займалися землеробством та скотарством. Близько 2000 р. до н.е. приручили слона. Давні жителі Індії вміли виплавляти мідь, виготовляли скло, гончарні та ювелірні вироби. Мали свою писемність. Однак прочитати її не вдалося. Причини зникнення індійських цивілізацій невідомі.
У давнину Індію називали Ар'явартою – «країною аріїв». Їх племена прийшли на землі Індії з Ірану близько 1500 р. до н.е. Вони вирубували хащі, осушували мочарі, будували іригаційні системи. Так в долині Гангу з’явилися нові міста. Період освоєння аріями Північно-Східної Індії називають Ведійським. Саме тоді було складено священні тексти Вед. Верховними розпорядниками всієї землі були раджі (царі). Вони командували військом, очолювали управління та вважалися охоронцями дхарми.
Дхарма – правила, дотримання яких є передумовою загального порядку.
Найсильнішими з тогочасних держав були Кошала та Магадга. Наприкінці 4 ст. до н.е. владу у Магадзі захопив Чандрагупта Маур'я. За правління його онука – Ашоки – під владою царів Магадги опинилася майже вся Індія. Долину Інду загарбали перські царі.
Робота зі схемами №38-41
Робота за варіантами:
1 в. Індуїзм
2 в. Буддизм
Коментоване читання с/т № 44
Хвилинка-цікавинка.