МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ ІНФОРМАТИКИ У 3 КЛАСІ
Ласкова Н.О., методист НМЦ
Рашкевич І.А., вчитель інформатики ЕНВК№1
При вивченні теми “ТЕКСТ” у 3 класі застосовано проектну технологію. У контексті початкового навчання предметна ІКТ-компетентність розглядається як здатність учня
сприймати, обмінюватись та використовувати інформацію в конкретній життєвій або навчальній ситуації.
Вчителем обрано життєву ситуацією, пов’язану з видавництвом дитячих книжок. Учні розглянуть різноманітні можливості застосування ІКТ- технологій при виготовленні сучасної дитячою книжки (АR -доповнена реальність; аудіо); познайомляться з професіями, які пов’язані з видавництвом книжок; оберуть професії, де використовуються знання та навички, які учні набувають на уроці інформатики (редактор, веб-дизайнер), та спробують виконати їх ролі.
По завершенню вивчення теми, учні виготовляють книжки-малютки і подарують дошколятам ДНЗ “Світлячок”№3.
Вивчення пропедевтичного курсу “Інформатика” сприяє формуванню і розвитку в учнів 3-х класів ключових компетентностей, серед яких можна виділити ІКТ-компетентність, міжпредметні, комунікативні та соціальні компетентності.
Формування компетентностей в дії:
1) Міжпредметні: читання (читацьке коло учнів за жанром казка; заголовок тексту; основні частини; хибні твердження в тексті), українська мова (правила правопису), образотворче мистецтво (добірки ілюстрацій до казок).
2) Соціальна: професія редактора, веб-дизайнера та сучасні видавництва книжок; партнерська кооперація при виготовленні кінцевого електронного продукту; авторське право учнів у підготовці спільної збірки; результат праці учня набуває соціальної значущості (учні дарують книжки, виготовлені на уроках інформатики дошколятам).
3) ІКТ-компетентність: мають уявлення про особливості роботи в середовищах для читання та змінювання текстів; вміють набирати текст, виконувати переміщення, змінювати шрифт тексту(розмір, колір, накреслення символів); виділяти частину тексту, змінювати і вдосконалювати текст; виконувати основні команди редагування: “вирізати”, “копіювати” , “вставити”, “видалити”; вводити символи за допомогою клавіатури; доповнювати тексти зображеннями, таблицю текстом чи зображеннями.
Предмет: інформатика, 3 клас
Тема: Основні команди редагування тексту: вирізати, копіювати, вставити, видалити, перемістити.
Мета: закріпити вміння набирати текст, виконувати переміщення, виділяти частину тексту, змінювати і вдосконалювати текст; познайомитись з поняттям “буфер обміну”; навчитися виконувати “основні команди редагування”: “вирізати”, “копіювати” , “вставити”.
Очікувані результати:
знаннєва: пояснює поняття текст, текстовий процесор; знає правила введення тексту та клавіші клавіатури, користується правилами правопису української мови, називає основні команди редагування: “вирізати”, “копіювати” , “вставити”.
діяльнісна: уміє вводити текст з клавіатури, змінювати колір, розмір, шрифт тексту; виконує основні команди редагування: копіювати, вирізати, вставити. ціннісна: має уявлення про професію редактора, веб-дизайнера та сучасні видавництва книжок; застосовує партнерську взаємодію; усвідомлює поняття “авторське право” при виготовленні спільної творчої збірки. технічні: учнівські комп’ютери, локальна мережа, мультимедійний проектор.
програмні: середовище текстового процесора Word; презентація до уроку в PowerPoint, сервіс для створення інтерактивних завдань https://learningapps.org, сервіс для створення хмари слів https://wordart.com.
наочність: паперові картки для виконання вправ: “Встанови відповідність”, “Дешифрувальник”, робочий лист “Ходить гарбуз по городу”, опорні схеми “алгоритм дій при редагуванні фрагментів тексту”, “способи редагування тексту”, фішки для оцінювання.
КАРТА УРОКУ ІНФОРМАТИКИ У 3 КЛАСІ
Етапи уроку |
Задачі та результати |
Навчальна діяльність |
|
ІКТ-середовище уроку |
Вчитель |
Учні |
|||
Мотивація та озвучення теми та ідеї уроку
|
Мотивувати до навчальної діяльності на уроці
Мають бажання створювати власний електронний продукт.
|
1.Бесіда. Пропонує учням переглянути рекламний ролик і дати відповіді на питання: Чим для вас книжка у ролику була незвичайною?
Як ви думаєте, люди яких професій створювали книгу? Які знання і навички мають бути у людини, щоб зробити таку сучасну книжку?
Яка з названих професій “книговидавців” пов’язана з темою, яку ми вивчали на попередніх уроках інформатики?
Пропозиція відкрити комп’ютерну книжкову майстерню і створити власну книжку з улюбленою народною казкою. По завершенню навчання - виготовити книжечку і подарувати її дитячому садку. |
1.Говорять про те, що книжку можна не лише погортати, а за допомогою смартфона “оживити зображення” та почути голос.
Називають відомі для них професії, які допомагають створити книжку. Доповнюють свої знання зчитуючи інформацію з “хмари слів”. Натискаючи на слові, діти дізнаються про те, що повинні знати і вміти люди цих професій”.
У ході обговорення діти припускають, що це може бути професія “редактора”, бо вони вчилися на комп’ютері набирати і редагувати текст. Зі слайду дізнаються, що є професія “оператор комп’ютерного набору” і на неї готують у нашому місті. |
Слайд№3 Хмара слів
|
Постановка навчальних завдань уроку |
Визначити завдання уроку для досягнення мети
Учні знають, що вони будуть робити і навіщо. |
2. Бесіда. Учням пропонується визначити, які знання та вміння, отримані на уроках інформатики допоможуть їм зробити власну книжку-малютку.
3. Обговорення ідей і пропозицій Формулювання теми уроку. Постановка навчального завдання: -познайомитись з командами редагування (копіювати, вирізати, вставити, видалити); - освоїти різні способи виконання команд редагування тексту |
2. Говорять про те, що вже навчились робити з текстами у текстовому редакторі. Обговорюють, що ще потрібно вміти, щоб книжка була цікава. Узагальнюють сказане у ПЛАНІ ДІЙ. 3. Учні ще раз перечитують ПЛАН зі слайду №5, визначають: що вміють робити, а що ні і озвучують тему уроку (зчитують зі слайду).
|
Слайд № 4,5
|
Актуалізація знань, необхідних для уроку |
Перевірка знань та вмінь щодо правил введення тексту з клавіатури
Учні демонструють набуті на попередніх уроках знання, уміння, навички |
4. Бесіда - з’ясування початкових знань про правила введення тексту. 5.Інструктаж з техніки безпеки щодо роботи за комп’ютером. 6. Пояснення до Завдання №1 ”Правила введення тексту”
Еспрес-оцінка результатів виконання завдання класом. Робить висновок про готовність класу до виконання наступного пункту Плану уроку. |
4. Визначають призначення клавіш клавіатури для роботи з текстом та правила набору тексту. 5. Пригадують і розповідають про правила поводження за комп’ютером. 6.Виконують вправу на правила введення тексту в learningapps. Відтворюють речення, вставляючи потрібні слова.
Учні, які виконали завдання без помилок, піднімають зелену фішку світлофору. |
Слайд № 6,7
Завдання№1”Правила введення тексту” https://learningapps.org/wa tch?v=p9h17h1dt01 |
Вивчення нового матеріалу та осмислення нових знань
|
Познайомити з основними командами і способами редагування тексту
|
7. Пояснення нового матеріалу. Краще запам’ятати і зрозуміти новий матеріал допоможе опорна схема (Слайд№8), де зібрано всі команди (копіювати, вирізати, вставити, видалити) та різні способи редагування. Вчитель “зчитує” інформацію зі слайду, роз’яснює. |
7.Учні слухають, співвідносять вербальну інформацію із зображенням опорної схеми зі слайду №8 . Знайомляться з новими поняттями: “редагування тексту”; “буфер обміну”.
|
Слайд № 8 “Опорна схема” |
|
Засвоюють нові знання за допомогою опорної схеми |
|
Опорна схема далі по уроку буде використана як інструкція до виконання практичного завдання. |
|
Первинне осмислення нового матеріалу
|
Перевірити на рівні знання та розуміння команди та способи їх редагування
Коментують знання у зовнішньому мовленні |
8.Практичне завдання №2 «Встанови відповідність» (робота в парах) Визначення розуміння відповідних позначок та команд, які використовуються при редагуванні тексту.
Еспрес-оцінка результатів в парі: пропонується звірити роботу зі зразком і озвучити що було виконано не так і чому.
|
8. Учні об'єднуються у пари і працюють з роздатковим матеріалом: . визначають відповідність основних команд редагування та інструментів дій .До команди редагування добирають відповідні інструменти дій та способи.
Результат звіряють зі слайдом №9. Правильність виконаної роботи демонструють через підняття рук у парі. Озвучують, що виконали інакше і пояснюють, де були неточні. |
Слайд № 9 Гра “Встанови відповідність”
|
Закріплення нового матеріалу
|
Формувати вміння діяти за алгоритмом
Коментують порядок своїх дій у зовнішньому мовленні |
9.Практичне завдання №3 “Дешифрувальник” (робота в групах). Вчитель озвучує алгоритм дій редагування тексту різними способами (Слайд№10). Пропонує учням у групах скласти алгоритм дій для команд редагування фрагментів тексту. Завдання окреме для кожної групи.Пояснення виконання вправи: необхідно встановити правильну послідовність дій алгоритму та відновити текст.
Експрес- оцінка. результатів у групі. Пропонується кожній групі звірити сво роботу з відповідним слайдом №11-13 |
9 . Учні об'єднуються у групи (по 4 учня) працюють з роздатковим матеріалом. Встановлюють послідовність дій алгоритму та відновлюють текст. Результат звіряють зі слайдами № 11-13 (кожна група має свій слайд).
Група обирає одного представника, який озвучує результат роботи групи, юпорівнюючи його зі зразком на слайді. Правильність виконаної роботи оцінюється оплесками учнів. |
Слайд № 10-13
«Гра дешефрувальник» |
|
Закріплення знань про основні команди редагування тексту
Рефлексія учнями нового знання
|
10.Практичне завдання №4 Виконується самостійно. Пояснення виконання вправи: класифікуйте основні операції з виділеним фрагментом у текстовому процесорі.
Експрес-оцінка результатів самостійної роботи
11. Руханка з музичним супроводом |
10. Виконують вправу на відповідність команд редагування тексту learningapps.
Учні, які виконали завдання без помилок, піднімають зелену фішку світлофору.
11. Руханка з музичним супроводом |
Слайд №14,15 https://learningapps.org/13 60482
|
Включення в систему знань та повторення |
Застосування знань, умінь у навчальній ситуації
Учень застосовує знання і навички самостійно на практиці. |
12.Ознайомлення з інструкцією (опорна схема ) щодо виконання практичної роботи.
13. Практичне завдання № 5 Редагування казки “Ходить гарбуз по городу”.
Експрес-оцінювання самостійної роботи: було важко, треба потренуватись, можу допомогти іншому навчитись. |
12. Уточнюють як користуватися опорною схемою, яка для учнів одночасно є інструкцією до практичного завдання..
13. Самостійне виконання Завдання №5.Учень має відредагувати текст, виконуючи різні команди та способи робота над текстом.
Учень самостійно приймає рішення для себе - наскільки впевнено він може застосовувати набуті знання у житті: червона фішка - ще важко дається; жовта - треба потренуватись; зелена - вже можу допомогти навчитись.
|
Слайд №16 Вправа «Ходить гарбуз по городу»
|
-Яке завдання було на початку пригадують завдання ( допомагає уроку? слайд №5); називають команди,
- Чи навчилися ви редагувати способи редагування. Називають ті
текст? способи, які їм більше сподобались.
- За допомогою яких команд і
способів? Говорять про те, що знання та вміння,
- Чи можете ви згадати частиною отримані на уроці, допоможуть якого творчого спільного завдання виготовити книжку-малютку для дошколят.
Матеріали до уроку:
1. Рашкевич І.А.Презентація вчителя до уроку з теми: Основні команди редагування тексту: вирізати, копіювати, вставити, видалити, перемістити, 3 клас. [Режим доступу ] https://docs.google.com/presentation/d/17qkKbhwZdox2TptHtxljgX6UHkN8XJhM/edit#slide=id.g6fe259692a_0_0
2. Рекламне відео дитячої книжки з доповненою реальністю. [Режим доступу ] https://youtu.be/nbiNJQwNR8A
3. Рашкевич І.А. Опорна схема “ Команди та способи редагування тексту”. [Режим доступу ] https://docs.google.com/document/d/1r7WLOx9GoSNtuqqRw8hbK_6FV6LIHLET/edit
4. Рашкевич І.А. Практичне завдання№1.Правила введення тексту. [Режим доступу ] ]https://learningapps.org/watch?v=p9h17h1dt01
5. Рашкевич І.А. Практичне завдання№2. Роздатковий матеріал “Встанови відповідність”. [Режим доступу ] https://docs.google.com/document/d/19Lv2mRYcgnM64qMd5cXonti3MqFyAZUu/edit 6. Рашкевич І.А. Практичне завдання№3 . Роздатковий матеріал для дидактичної гри. “Дешифрувальник” [Режим доступу ] https://docs.google.com/document/d/1Dz60iRDh1195EkwGrcAaOUN3kpUY62la/edit
7. Рашкевич І.А. Практичне завдання №4. Відповідність команд редагування.[Режим доступу ] https://learningapps.org/1360482
8. Рашкевич І.А. Практичне завдання №5 Робочий лист учня. [Режим доступу] https://docs.google.com/document/d/1qakYbNwtgkhQvfDf0xwnf89zNQO_w2Yy/edit
9. Музична руханка. [Режим доступу ] https://drive.google.com/drive/rece