Урок позакласного читання. 3 клас.
Тема. Байки. П’єси
Мета.
Формування предметних компетентностей:
1) вчити учнів правильно розрізняти твори, різноманітні за жанрами, персоналіями, джерелами здобуття інформації, розуміти, яку інформацію можна одержати із творів різних жанрів, характеризувати персонажів за їхніми вчинками, виявляти внутрішній стан героя;
2) формувати вміння висловлювати оцінювальні судження: вербалізацію своїх перших вражень щодо прослуханого, вираження власної думки про факти, події у сприйнятому на слух тексті;
3) вдосконалювати вміння висловлювати власні аргументовані зв’язні емоційно-оцінні судження про прочитану книжку, підтверджувати свої думки прикладами з тексту, пов’язувати зміст прочитаного з власним життєвим досвідом;
4) знайомити учнів з короткими біографічними відомостями про творчість байкаря Леоніда Глібова, розширити уявлення про особливості байок .
Формування ключових компетентностей:
1) уміння вчитися: формувати вміння висловлювати рефлексивні та оцінні судження, моделювати і прогнозувати в межах певного завдання;
2) комунікативної: удосконалювати вміння співпрацювати в парі, групі, колективі, працювати індивідуально;
3) соціальної: навчати продуктивно співпрацювати з різними партнерами у групі та колективі, використовувати різні ролі та функції в колективі, підтримувати та управляти власними взаєминами з іншими.
Тип уроку: урок роботи з дитячою книгою; урок набуття нових знань.
Обладнання. Декорації до п’єси, запис музики до вистави з дитячої комічної опери «Коза Дереза»; ляльки-рукавички: кіт, дід, баба, корова, півень, качка, коза, мишка, білочка, лисиця; мультимедійний супровід до уроку, екран, проектор; картки із завданнями; виставка книг з теми, виставка дитячих малюнків до прочитаних байок, посібник Н. С. Кордуба, М. М. Стрихар «Позакласне читання. 3 клас».
Форма проведення: урок - інсценізація
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Продзвенів дзвінок –
Починаємо урок.
Попрацюємо старанно,
Щоб почуть наприкінці,
Що у нашім третім класі
Діти – просто молодці!
Тож – вперед! Часу не гаймо,
У театр поспішаймо!
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Вправа «Мікрофон»
Конферансьє – естрадний артист, який оголошує концертні номери, виступає в проміжках між ними.
БВАМЙЧКФИ. ПГ’ЄТСЇИ.
ІІІ. Робота з виставкою книг.
(На виставці книжки. попередньо підготовані до уроку учнями і вчителем.)
ІV. Розгляд виставки дитячих малюнків, створених за сюжетами прочитаних байок.
(Оголошую виступи дітей. Звертаю увагу на вміння інтонаційно декламувати твір; робити висновки про прочитане.)
V. Робота із збіркою «Позакласне читання. 3 клас.», с. 58-71.
1. Слово вчителя.
- Під час уроків класного читання ви ознайомилися з біографією та деякими байками Леоніда Глібова. Я пропоную вам кілька цікавих відомостей з життя автора.
VІ. Ознайомлення з байкою Леоніда Глібова «Синиця».
1 гр. Прочитати байку, визначити дійових осіб. Охарактеризувати їх.
2 гр. Словникова робота. Прочитати, виписати незрозумілі слова, з’ясувати їх лексичне значення. (словники)
3 гр. Прочитати текст. Скласти запитання до байки.
4 гр. Дослідження. Дослідити, виписати крилаті вислови (прислів’я).
5 гр. Прочитати. Визначити головну думку (що засуджується, що схвалюється). Підібрати прислів’я.
VІІ. Мовчазне читання учнями байок Василя Симоненка «Мудра сова», «Вовкам на зло».
VІІІ. Фізкультхвилинка.
Ми по вулиці ідемо,
Гарно всі себе ведемо.
Ось і «зебра», зупинись,
Вліво, вправо подивись.
Вільний шлях, машин нема,
Йду по «зебрі» прямо я.
Вітер віє нам в лице,
Захиталось деревце.
Вітерець все тихше, тихше.
Деревце все вище, вище.
До театру ми прийшли,
Тихо в залу всі зайшли,
Зайняли свої місця, -
Почалась вистава ця.
ІХ. Інсценізація казки-п’єси « Незвичайна пригода кота Мартина» .
(Відсуваю імпровізовану завісу театру. За нею заховані декорації до казки та ляльки – рукавички персонажів твору.)
Герої казки нас усіх вітають.
І знову пісня радісно дзвенить,
І казка у театрі оживає.
В країну казок підем я і ти,
У казці всім цікаво побувати.
Там вірних друзів можемо знайти
І знову з ними гарно заспівати.
Ми в гості сюди казкаря запросили,
Щоб бачити казку і слухать гутом.
Але чарівник заблукав у дорозі.
Давайте його погукаєм разом!
(Діти дружно гукають: «Казкарю!». Виходить казкар.)
В одному селі жили-поживали дід Панас та баба Параска. І мали вони невеличке господарство...
(Звучить музика і починається казка)
Півень - Ку-ку-рі-ку!!! Ку-ку-рі-ку!!! Прокидайтеся усі, ранок на дворі. Ку-ку-рі-ку! Ох і гарна ж моя пісенька, співав би її і співав. Та піду своїх друзів розбуджу, бо час до роботи братися. Ку-ку-рі-ку! (виходить)
(Входить дід, а за ним баба)
Дід - От клятий півень, знову не дав сон до кінця додивитися. Пісня в нього, бачите, гарна. От я пісню знаю, так знаю, баба моя навчила мене співати. (співає)
Там під вишнею, під черешнею,
Стояв козак з дівчиною, як із ягодою.
Стояв козак з дівчиною, як із ягодою.
А далі...... Знову забув. Бабо, бабо!
Баба - Та чого ти кричиш? Тут я. Що трапилось?
Дід - Та от забув ту пісеньку, що ти мене навчила.
Баба - Досить пісень співати, треба за роботу братися. Дров нарубай, двір підмети, корову Ласуню та козу Любуню пасти вижени. І не забудь півника з качечкою погодувати. А я тим часом спечу хліб, зварю обід, та й треба нашого кота лінивого розбудити. Скільки ж спати можна. Он миші в коморі вже зерно гризуть.
Дід - А й справді, бабо, маємо ми з тобою добру корівку, що дає молоко, сир, сметанку, а коза дає цілюще молочко, півник будить нас зранку, качечка яйця несе, а от з кота Мартина ніякої користі. Вчора в моїх нових штанях миша дірку прогризла. Якщо так буде і далі, то я його вижену.
(Звучить музика. Дід і баба виходять. Заходять півень, качка, корова і коза)
Коза - Бе-е-е, Петю, знову ти нас зраненька розбудив!
Качка - Хоча б один день ти міг прокукурікати на годину пізніше?
Півень - Ну, що ви таке говорите, пані Качко. Дід Панас мене б за таку роботу з дому вигнав. Я своїм господарям догоджаю, бо мені ще моє життя дороге.
Коза - Тихіше, друзі, бо он дід іде.
Дід - Тю-тю-тю. Тась-тась-тась. Їжте зерно мої милі та поправляйтеся. З вас хоч якась користь. А он Мартин ще й досі спить. Ну я йому покажу, як байдики бити!
(Всі виходять. Залишається корова і коза.)
Коза - Потрібно попередити Мартина, щоб більше не лінувався та щоб добро дідове і бабине доглядав. Бо інакше чула, що з ним буде?
Корова - Та чула, але чи наш Мартин послухає! А зараз ходімо на луг, поїмо соковитої травиці.
(Виходять зі сцени. Звучить музика. Мишка несе мішок.)
Мишка - Знову сьогодні Мартин дрімає. А я піду у комору погуляю. Там є шматок сиру смачного. І зерна візьму в мішок запашного. Нехай кіт лінивий спить. Я упораюся вмить! Ой, а чого це сьогодні Мартин так рано піднявся, мабуть баба Параска примусила до роботи!
(Кіт іде і ойкає.)
Кіт - Ой-йой-йой! Не дають роботящому коту відпочити. Я ж учора цілий день не спав, а лише дрімав на печі. А баба Параска кричить, що я лінивий. Ще й рушником набила, щоб ішов у комору мишей ловити. А я ж їсти хочу, я ж не снідав іще! (співає)
Тяжка моя доля,о Боже мій милий,
За що ти караєш мене трударя?
Як любо увесь день на припічку грітись,
Попить молочка і поїсти сальця.
(Кіт лягає і гріється на сонечку, а мишка тихенько підкрадається біля нього.)
Кіт - Іди, іди. Мені і так ніколи за тобою бігти. Я зараз приймаю сонячну ванну.
Мишка - Добрий день, Мартине Котовичу. Приємно бачити вас у гарному настрої. Так, так, приймайте ванну. Бо коли ви за себе не подбаєте, то ніхто за вас не подбає. Аякже, аякже...... (Крадучись. пробирається до комори.)
(Заходять дід з бабою. Кіт спить, хропе.)
Баба - Подивіться, люди добрі, на ледачого кота! Хоч би тобі поворухнулося!
Дід - Усе, мій терпець увірвався! Давай, Параско, мішок. Віднесу я цього неробу в ліс, хай його там вовки роздеруть. Нема чого дарма хліб їсти!
(Дід пхає кота в мішок і несе до лісу. Звучить сумна мелодія. Викидає кота під дерево. А той далі спить, хропе. Дід виходить. Підбігає білочка.)
Білочка - Ой! Що це за звір такий лежить і гарчить так страшно. Але треба якось із ним познайомитись і новину про незвичайного звіра у лісовій газеті написати. Я ж редактор, а редактор про всі новини повинен знати першим. Агов, шановний, хто ви, з якої країни до нас прибули?
Кіт - Що за причепа заважає мені спати?
Білочка - Я не причепа, я білочка-вертілочка.
(Співає пісню «Я маленька білочка».)
Я маленька білочка.
В мене є сопілочка.
Буду я вам грати.
Нумо танцювати.
Я з газетою дружу.
Всі новини там пишу.
Прошу вас сказати,
Як вас величати.
Кіт - Я, знаменитий у всіх сусідніх лісах пан Мартин, приїхав до вас проводити уроки трудового навчання. Може чули про мене?
Білочка - Та ні. Про великого трудівника пана Мартина я не чула. та моя добра подружка Лисичка-сестричка може знає. Ви тут почекайте, я зараз її приведу.
(Білочка виходить.)
Кіт - Гаразд, але прихопіть з собою щось попоїсти, бо я з далекої дороги! О! Вже у животі починає бурчати, кишки марша грають. Швидше б ця вертілочка прибігла, бо так можна і померти з голоду.
(Заходить лисичка. Кланяється.)
Лисичка - Здрастуйте! Це ви пан Мартин?
Кіт - Аякже, я. А ви хто?
Лисичка - Я Лисичка-сестричка. От почула від своєї приятельки, що у нашому лісі перебуває великий майстер-трудівник. Чи ви часом не він? Я принесла йому курочку на обід.
Кіт - Він! Він! Ви така мила, добра, дозвольте взяти вас за дружину? А я буду вам за чоловіка.
Лисичка - З превеликою радістю! Адже ви такий відомий,такий страшний. Вас усі у лісі будуть боятися! От ми з вами заживемо!
(Звучить весела музика. Кіт з Лисичкою танцюють, тримаючись за лапки, і виходять зі сцени. Заходить казкар.)
Казкар - І зажили Лисичка-сестричка з котом Мартином дружно і щасливо, горя й біди не знаючи. Можливо і досі живуть і не тужать. Ось і казочка уся вже закінчилася. До нових зустрічей!
Слово вчителя:
Х. Робота з творчими завданнями.
1. Вікторина «З якої байки?». с. 71.
2. Гра «Хто зайвий?». Слайди презентації.
«Незвичайна пригода кота Мартина»:
3. Записи в «Щоденнику читача».
ХІ. Підсумок уроку.
ХІІ. Домашнє завдання.
Знайти і прочитати цікаві рубрики, корисні поради, фантастичні історії з дитячих газет та журналів. 1 група читає і готує повідомлення з журналу «Барвінок», 2 група - «Зернятко», 3 група – «Джміль», 4 група – «Пізнайко», 5 група – з дитячих газет.