Розробка уроку з читання у 3 класі На тему: Іван Франко «Лисичка і Журавель»
Мета: ознайомити учнів із поняттям «літературна казка»;вчити виразно інтонувати казку, правильно читати в особах, аналізувати казкові сюжети, розкривати мотиви вчинків дійових осіб,риси їх характерів.
Розвивати зв’язне мовлення учнів, критичне мислення,збагачувати словниковий запас.
Виховувати бажання ділитися з другом, гостинність,працелюбність,щедрість, прищеплювати доброзичливе ставлення до людей,почуття любові до рідного слова,до природи.
Очікувані результати:
Обладнання:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку.
Дзвінко пролунав дзвінок
Починаємо урок.
Сідайте ,будь ласка!
-Сьогодні у нас урок літературного читання.
Слайд 1
І проведу його у вас я, а звуть мене Лариса Миколаївна.
Перевірка готовності робочих місць.
Аутотренінг. Слайд 2
Усміхніться і до вас прийде радісний настрій. Хочу щоб ви були впевнені у собі й задоволені собою. А людина тільки тоді може бути задоволена,коли досягає певних успіхів,долаючи перешкоди.
Щоб налаштувати себе на активну роботу, проведемо аутотренінг. Прошу повторювати за мною:
-Я - учень
- Я- особистість творча
- Я – думаю, аналізую
- Я - не боюсь висловлювати свої думки
- Помилившись міркую далі. На помилках вчаться..
- Шукаю істину.
- Я хочу багато знати та вміти.
II. Постановка учнями особистих навчальних завдань. Слайд3
Передбачення теми уроку.
РАУКЇНКІСЬ РОДНІНА КИЗКА. Слайд 4, 5
Загадка про лисичку Слайд 6
В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться.
Як зовуть її (Лисиця).
Загадка про журавля. Слайд 7
Довгі ноги ,довгий ніс,
Прилетів – обід приніс,
Смачних жабеняток?
Для своїх маляток (Журавель).
Країна казок безмежно велика. Сьогодні ми з вами продовжимо нашу подорож й ознайомимося з твором видатного українського письменника І.Франка – та його казкою «Лисичка і Журавель».
Сприймання і усвідомлення навчального матеріалу.
1.Опрацювання статті « Іван Франко». Слайд 8
(читання статті вчителем).
2.Самостійне читання статті « І.Франко» учнями. Слайд 9
- Прочитайте, будь ласка, статтю у підручнику на сторінці 68.На виконання цього завдання у вас є 1 хв.30с.
Перевірка розуміння прочитаного.
(академією в одній особі)
(твори для дітей, казки)
( збірка «Коли ще звірі говорили)
(народні казки – російські, сербські, грецькі,індійські)
3. Опрацювання казки І.Франка «Лисичка і Журавель».
Аудіозапис. Аудіозапис
- Діти, зараз я пропоную вам прослухати казку у виконанні актора і звернути увагу на зразок літературного читання(Інтонування, мовні засоби виразності (сила голосу) з подальшим читанням вами.
Впевнена у тому,що ви будете правильно наслідувати акторське читання та станете справжніми акторами на уроках.
----Про кого та що саме розповідається у казці?
(У казці розповідається про Лисичку і Журавля, які ходили на обід один до одного).
4. Чистомовка. Чистомовка
- Щоб ваша дикція була краща проведемо чистомовку.
Чистомовка :
Ця-ця-ця-жила собі лисиця .
Лем –лем –лем –зустрілася з журавлем .
Ни –ни –ни –запросила на гостини .
Ла-ла-ла-каші наварила .
Ила-ила-ила-по тарілці розмастила .
Ав-ав-ав-журавель дзьобом стукав .
Ївсь-ївсь-ївсь-кашки не наївсь .
Му-му-му-пішов додому .
Щу –щу-щу-наварив борщу .
Чик-чик-чик-насипав у глечик .
Ку-ку-ку-покликав лиску .
Зив-зив-зив-носик до глечика не влазив .
Ась-ась-ась-лиска розсердилась.
5.Словникова робота. Робота в парах. Слайд 10
- У тексті є слова, значення яких треба уточнити. На партах лежать завдання. У парах знайдіть пояснення до кожного слова, з’єднавши слова I і II стовпчика між собою. На виконання завдання – 1 хв.
- Озвучте пари слів,які ви утворили
- Зараз обміняйтеся роботою ,подивіться на екран і перевірте, чи правильно ви виконали завдання.
-Якщо виконали завдання правильно оцініть себе ----- 1 бал.
6. Самостійне читання твору учнями. 2хв. 30с.
- Тепер прочитайте казку самостійно. Читайте вдумливо,уважно,щоб зрозуміти головну думку тексту,чогось навчитися. Водночас продумайте запитання , які ви поставите один одному після читання.(Поставте один одному запитання в парах (один запитує, другий відповідає).
---- Попрацювали в парах молодці, озвучте свої запитання. 1бал
Запитання учителя
( Йому було незручно їсти з миски, бо у нього довгий дзьоб. І він насправді нічого не зміг скуштувати.)
Фізхвилинка Слайд 12
Час настав для відпочинку
Проведем фізхвилинку.
V.Закріплення,систематизація знань.
1.Аналіз змісту прочитаного. Вибіркове читання за малюнками, або завданням учителя. Слайд
- Діти, знайдіть і прочитайте уривок,який є підписом до малюнка.
- Яку рису характеру розкриває цей уривок?(У Журавля , у Лисиці)
2.Характеристика дійових осіб. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ».
А тепер перейдемо до наступного завдання. Слайд 13
Діти створіть «Асоціативний кущ» до образу лисички та до образу журавля,використовуючи слова:нещирість,підступність,винахідливість,доброта,хитрість, улесливість,
чемність,ввічливість,хоробрість,охайність.
Iваріант –до образу Лисички,
IIваріант –до образу Журавля.
«Асоціативний кущ» до образу лисички Слайд 14
Нещирість підступність
Хитрість улесливість
«Асоціативний кущ» до образу журавля Слайд 15
винахідливість доброта
чемність ввічливість
3. Читання казки учнями. Поділ казки на частини.
Гра «Осінній листочок».
4. Читання казки в особах( уривок I).
- А зараз ми почитаємо з вами 1 частину казки в особах.
Слова автора читає…….
Слова журавля читає….
Слова лисички читає…..
5. Інсценізація казки. Уривок 2.
- Діти другу половину казки ми з вами ,як актори поставимо на сцені.
(Автор, лисичка, журавель)
6. Робота з прислів’ями. Гра «Дешифрувальник». Слайд 16
- Діти, ви любите грати? Зараз ми пограємо з вами. Роз’єднайте слова і складіть прислів’я.
Перевірка (слайд 15)
7. Тестування.
- Ми гарно працювали з вами , багато чому навчилися, і зараз перевіримо ваші знання. Проведемо тестування.
Тест- гра «Чи уважно ти читав».
1.Цей твір є
А) оповіданням б) казкою;
2. Хто перший запросив приятеля в гості?
А) лисичка б) журавель;
3.На що сподівався кожен із гостей?
А) що прийде у гості і гарно поговорить ?
Б)що прийде у гості і гарно поїсть?
4.Чи підійде до казки такий заголовок: « Яке частування , таке й дякування»?
А) так б) ні;
5.Від чого автор застерігає у цій казці?
А) від скупості б) від лінощів;
6.Яка головна думка твору?
А) роби комусь так, як хочеш,щоб робили тобі;
Б) комусь можеш робити як – небудь, а би тобі робили добре.
Відповіді: Слайд17
1.б
2.а
3.б
4.а
5.а
6.а
- На це завдання у вас є - 3хв.
- Завдання виконали, оцініть свою роботу. За кожну правильну відповідь поставте -- 1 бал.
VI. Підсумок уроку. Рефлексія.
Ми повинні пам’ятати , що на добро треба відповідати добром, а зло вміти прощати, щоб світ не став злим.Пам’ятати,що зло – тимчасове, а добро вічне.
Інтерактивна вправа «Мікрофон». Продовжіть думку:
Я дізнався…
Я зрозумів…
Мене здивувало…
На мою думку, варто сказати спасибі…..
2.Оцінювання. Слайд 18
3.Домашнє завдання. Слайд 19
Читати казку «Лисичка та Журавель» в особах.
Придумайте продовження казки, щоб герої були гостинними. Хто бажає – намалюйте малюнок.