Інтегрований урок на тему
«Зіткнення добра, краси й справедливості із жорстокістю і підступністю у романі «Айвенго» та повісті «Захар Беркут»
(зарубіжна література і українська література)
Мета: закріпити знання учнів з теми «Історичне минуле в літературі»; розвивати вміння порівнювати та критично осмислювати навчальну інформацію, використовувати її, бачити життєві орієнтири у художніх творах; допомогти учням усвідомити роль художніх творів на історичну тематику у формуванні особистості людини.
Тип уроку – повторення і закріплення знань та умінь
Обладнання: портрети письменників, ілюстрації, роздавальний матеріал, аудіозапис, презентація РР.
Перебіг уроку
- пояснення умов проведення уроку ( вчитель зарубіжної літератури: ми проводимо подорож-змагання двох команд, адже і герої творів, які ми будемо порівнювати, багато мандрують та змагаються із різними життєвими незгодами, проходять важкі випробування та протистояння. Але у нас буде не протистояння, а спільна робота (хоч і в групах) над закріпленням знань з теми «Історичне минуле в літературі»(слайд 1).
а) Зупинка Історична. Вправа «Розділи інформацію»: на аркуші три колонки: 1) І.Франко, 2) Спільне, 3) В.Скотт. Внизу – Висновки. Учні розділяють завчасно приготовану інформацію про письменників та про історію створення роману «Айвенго» і повісті «Захар Беркут», роблять висновок …( про спільне і відмінне у творчих історіях цих творів, про особливості історичних творів, у яких документальні та фольклорні джерела поєднуються із художнім вимислом; про те, хто є зачинателем, а хто продовжує традицію відтворення минулого в літературі). (слайд 6)
б) Зупинка Іменна: досліджуємо таємниці назви творів: робота в групах над відповіддю на питання «Чому саме так названо твір?» на вибір. Підсумок: про ім’я головного героя, його роль у творі, чи є у творі «Айвенго» герой, схожий на Захара Беркута(Седрик Сакс), і чи є у творі «Захар Беркут» герой, схожий на Айвенго? (Максим Беркут)(слайд 9)
в) Зупинка Героїчна: групи вибирають завдання. Розділити цитати і риси характеру героїв. Перша група - Айвенго і Бріана де Буагільбера. Друга – Захара Беркута і Тугара Вовка. Порівняти і зробити висновок про власне ставлення до героїв твору …(слайд 6) (Вчитель: Хто є героєм, а хто – антигероєм, чому Буагільбер і Тугар Вовк гинуть?; про зіткнення добра, краси й справедливості із жорстокістю і підступністю) (слайд 12)
г) Зупинка Кохання: створити схематичну характеристику героїні (на вибір) Ровени або Мирослави. Висловити власні враження від знайомства із цими образами, своє ставлення до них… (слайд 15) (Вчитель про риси, які цінують хлопці в дівчатах, та про риси дівчат, які можуть свідчити про те, якою дружиною стане дівчина у майбутньому)
г) Зупинка Патріотична: дослідження теми патріотизму у творах ( твір на вибір, створення колажів( із завчасно заготовленого ілюстративного матеріалу) та їх захист: висновок про те, на чиєму боці авторські і ваші власні симпатії) (слайд 18)
4. Рефлексія 1) д) Зупинка Важлива: Вправа «Мікрофон»: пояснення причин звернення авторів до історичної теми. Відповідь на проблемне питання, озвучене на початку уроку, «Чому це важливо – звертатися до історичного минулого?» Чому це важливо письменникам, чому це потрібно нам? (слайд 21) (як це пояснює З.Б. у кінці твору)
Слайд 22 – про слова ЗБ про громадський лад, згоду і дружність
2) Вчитель: - Подивіться відео і подумайте, за яким художнім текстом воно створено та які ідеї до слухачів доносить виконавець пісні. (Пісня С.Вакарчука до фільму «Захар Беркут», режисери Ахтем Сеітаблаєв та Джон Вінн. Ідея боротьби добра зі злом , непохитності у цій боротьбі – звертаємо увагу на тему уроку)
Підсумки уроку: учні заповнюють листи самооцінювання, записують Д/З
5. Д/З. На вибір створити 12 запитань для перевірки знань з теми «Історичне минуле у літературі» або колаж «Історія і художній вимисел у романі «Айвенго»
Додатково: прочитати про Другу світову війну, про концтабір Бухенвальд, підготувати усне повідомлення.