Урок "Залишитися людиною у полум'ї війни"

Про матеріал
План-конспект уроку із зарубіжної літератури "Залишитися людиною у полум'ї війни". Урок було проведено у 7 класі.
Перегляд файлу

 

КУ «Пологівська загальноосвітня школа I-II ступенів 6»

 

 

 

 

 

Урок

на тему:

 

«Залишитися людиною в полум’ї війни»

 (Образи Івана Терешка і Джулії Новеллі  в повісті В. Бикова «Альпійська балада».

Протиставлення сили дружби і кохання світу насильства)

Картинки по запросу альпійська балада

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                        Підготувала вчитель зарубіжної літератури

                                                                                                  Сало Катерина Ігорівна

 

 

 

 

2019

Урок № 23

_____________________________

 

Тема: «Залишитися людиною в полум’ї війни» (Образи Івана Терешка і Джулії Новеллі  в повісті В. Бикова «Альпійська балада». Протиставлення сили дружби і кохання світу насильства)

 

Мета:

навчальна: характеризувати образи головних героїв повісті В. Бикова  «Альпійська балада»,  дослідити тему протиставлення сили дружби і кохання світу насильства в повісті; 

розвивальна: розвивати навички виразного читання, переказу, вміти аналізувати текст, характеризувати художні образи, уміння висловлювати свої думки, аргументувати їх;

виховна: сприяти  вихованню в учнів кращих людських якостей – вірності,  наполегливості,  мужності.

Тип уроку: урок вивчення та аналізу художнього  твору

Обладнання:  підручник (Зарубіжна література : підруч. Для 7–го класу загальноосвіт. навч. закл. / Євгенія Волощук, Олена Слободянюк. – Київ : Генеза, 2015. – 272 с.)  портрет письменника, ілюстрації до тексту, роздатковий матеріал.

Очікувані результати: учні характеризують образи персонажів, знають текс твору, висловлюють власні думки, аргументують їх.  

Методи та прийоми: евристична бесіда, прийом «Обери позицію», клоуз-тест, «Асоціативний ланцюжок», порівняльна характеристика, «Вернісаж емоцій».

 

                                    Залишатися людиною, незважаючи ні на що….

Альберт Камю (французький письменник)

                                      

Ланцюжок навчальних ситуацій

 

  1. Мотивація навчальної діяльності
    1.         Вступне слово вчителя
  2. Оголошення теми й мети уроку
    1.         Запис в зошитах
  3. Актуалізація опорних знань
    1.         Слово вчителя
    2.         Евристична бесіда
    3.         Прийом «Обери позицію»
    4.         Бесіда
    5.         Літературний диктант (клоуз-тест – продовж речення)

4. Сприйняття та засвоєння навчального  матеріалу

     4.1. Робота над образами героїв твору

 4.2. Складання порівняльної характеристики образів Івана Терешка і Джулії

 4.3. Бесіда

5. Підсумок уроку

 5.1. Слово вчителя

 5.2. Робота з епіграфом уроку

 5.3. «Вернісаж емоцій»

 5.4. Заключне слово вчителя

6. Домашнє завдання та інструктаж до нього

7. Оцінювання

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

  1.               Мотивація навчальної діяльності

1.1. Вступне слово вчителя

Історія знає багато війн. Але війни, подібної Другій Світовій, людство не знало ще ніколи. Вона втягнула в свою вогняну орбіту десятки країн і народів, мільйони людей. «Ах, війна-війна… Хворіти нам нею не перехворіти, згадувати її – не перезгадувати»,- писав письменник Выктор Астафьєв. Тема війни, подвигу, страждань і перемоги хвилювала митців і знаходила своє втілення в літературі, музиці, живопису. У чому ж секрет  її сили?  Мабуть, в тому, що твори про війну написані серцем і виражають найсильніші почуття людей – біль, страждання, втрати, а з іншого боку – віру в перемогу,  в життя, в любов.

В одному з інтерв’ю Василь Биков зауважив:

«Писати тільки про війну чи писати тільки про мир просто неможливо. Якщо писати, то писати про життя»… Окрасою життя є кохання. Справжнє кохання часто приходить тоді, коли його не чекаєш. Навіть на війні… Воно приносить з собою щастя, надію на майбутнє, силу жити, не зважаючи ні на що. Саме про це «Альпійська балада» Василя Бикова, твір,  з яким ми почали знайомитися  на попередньому уроці. Твір про любов і ненависть, про підступність і порядність всупереч усьому. Через весь твір проходить ніби заклик – «Жити всупереч усьому.  Жити, незважаючи на біль, холод, розруху і смерть. Жити! Жити, щоб перемогти, творити і любити!»

Про велику любов у ситуації, яку навіть уявити складно, ми й поговоримо сьогодні на уроці, дослідимо  тему протиставлення сили дружби і кохання світу насильства на прикладі вчинків і почуттів головних герої твору «Альпійська балада».

 

  1.               Оголошення теми й мети уроку 
    1.        Запис в зошитах

Учні записують тему уроку, епіграф в зошити:

 

«Залишитися людиною в полум’ї війни»

(Образи Івана Терешка і Джулії в повісті В. Бикова «Альпійська балада». Протиставлення сили дружби і кохання світу насильства)

 

Залишатися людиною, незважаючи ні на що….

Альберт Камю (французький письменник)

 

                           

  1.               Актуалізація опорних знань
    1.        Слово вчителя

     Перш ніж ми почнемо говорити про героїв твору ви бачите на столі «теоретичну скриньку», в якій «заховалося» запитання. Зараз ми дізнаємося, що з це за запитання, а допоможе нам в цьому… (вчитель викликає 1 учня, котрий дістає зі скриньки запитання)

 

  1.        Евристична бесіда
  •                  До якого жанру належить твір «Альпійська балада»?
  •                  Дайте визначення терміну «повість».

 

    Згадаймо героїв художньої літератури, котрі, навіть потрапивши у складну, а іноді й трагічну,  ситуацію, вставали  на захист інших людей.  Вони не втратили людяності та гідності, не скорилися, не стали рабами. Серед них і Прометей, який дав вогонь людям, й герой шотландської балади - маленький пікт, котрий не зрадив свій маленький народ і не виказав секрет медового напою, а також мільйони в’язнів фашистських таборів смерті,   військовополонених, про котрих йдеться у віршах А. Моргул-Шпербера та К.І.  Галчинського.

 

  •                  А хто ж із героїв В. Бикова продовжує цей ряд персонажів, здатних на самопожертву?

 Безумовно, це Іван Терешка і Джулія Новеллі. Незважаючи трагедію війни, біль і страх, які вона несе, усі люди прагнуть щастя, хочуть, любити, хочуть, щоб їхні почуття були взаємними, того ж хотіли герої повісті В. Бикова,  саме це і показав білоруський письменник у своєму творі.

 

3.3. Прийом «Обери позицію»

Літературний критик Лазар Лазарєв, вважав, що історія втечі з полону і переслідування  є дуже цікавою, але йому був не по душі любовний сюжет повісті: «Для чого потрібна в повісті ця історія короткого, несподіваного… кохання?»

 

  •                  Чи згодні ви з думкою критика?

(Учні обирають позицію «так»/«ні»)

 

3.4. Бесіда

  •                  Хто з вас прочитав текст повісті?
  •                  Яке враження справив на вас твір?
  •                  Що найбільше вразило?

 

  1. Літературний диктант (клоуз-тест – продовжити речення)
  1.                Іван бореться з вовкодавом, намагаючись його…(задушити)
  2.                Позаду з’являється дівчина, яка крикнула йому…(Руссо! Чао!)
  3.                Дерев’яні колодки на ногах дівчини – це …(клумпес)
  4.                По відношенню до Джулії спочатку Іван був …(байдужим)
  5.                На смугастій куртці втікачів-в’язнів жовтим кольором були намальовані…

             (кола-мішені)

  1.                Що відкопували в’язні у напівзруйнованому цеху?(Бомбу)
  2.                Натягнутими рукавами куртки Іван чистив німцеві…(чоботи)
  3.                В’язнів у таборі називали… (гефтлінгами)
  4.                У сутичці з німцем Іван відібрав у нього…(пістолет)
  5.            Зустрівши у горах австрійця, Іван змусив його віддати …(хліб і куртку)
  6.            Втікачів постійно переслідував…(божевільний гефтлінг)  
  7.            В долині квітли тисячі…(маків)

 

  •                  Які деталі допомагають нам зрозуміти, що події відбуваються під час війни? Складіть асоціативний ланцюжок художніх деталей, що допомагають зрозуміти, в який час відбуваються події

(художні деталі: бомба, стрілянина, пістолет у руці – все це свідчить про те, що ми разом з героєм потрапили до страшного світу).

  •                  Хто з героїв викликав найбільше захоплення?

( Іван Терешка і Джулія Новеллі)

 

4. Сприйняття та засвоєння навчального  матеріалу

4.1. Робота над образами героїв твору

  •                  За яких обставин ми вперше бачимо Івана Терешка?( герой тікає з полону)
  •                  Розкажіть, яким був душевний і фізичний стан Івана? ( Він виснажений і морально,  і фізично, але рішуче настроєний на втечу).
  •                  Як Іван втік з полону?
  •                  Як відбувається наше знайомство з Джулією?
  •                  Як вона опинилася разом з Іваном?
  •                  Якою вона була за вдачею?

 

 

 

 

 

  1. Складання порівняльної характеристики образів Івана Терешка і Джулії

Відмінне

 

ІВАН

Джулія

Вік

25 років

Молодша за Івана

Стать

Чоловік

Жінка

Національність

Білорус

Італійка

Походження

        Простий селянин

З багатої родини

Батьки

Селяни, батько помер від        тяжкого життя

Батько-багатий італійський комерсант, співпрацював з фашистською владою

Стосунки з родиною

Любить матір, з теплотою згадує родину

Втекла від батька в партизанський загін

Освіта

Технікум  механізації

Знає латинь, вивчала біологію, розуміється на мистецтві

Ким були до війни

Як жили?

Трактористом у колгоспі, голодував і з дитинства тяжко працював

Не працювала, вчилась, гарно одягалась, мала все.

Спільне

Обоє вродливі, молоді, енергійні, розумні, чесні, сміливі, мужньо терплять злигодні в нелюдських умовах концтабору, боряться за свободу, люблять один одного.

 

Висновок: Василь Биков протягом твору вставляє в сюжет спогади й розповіді  героїв про минуле, що дозволяє в межах невеликого за обсягом твору показати нам, як жили герої до війни, зрозуміти їх та їхні вчинки. Навіть уві сні Івана не покидають картини війни: війна нанесла криваві рани його душі,  спотворила життя героя.

Джулія інша: добра, лагідна, весела. 

 

  1. Бесіда
  •                  Як же вперше зустрілися Іван і Джулія?
  •                  Зачитайте, якою її побачив Іван вперше. (ст. 87)
  •                  Доведіть, використовуючи приклади з тексту, що Джулія, не дивлячись не тендітність, теж незламна і наполеглива.
  •                  Як і чому Іван поводиться з дівчиною, котра за волею випадку втекла з полону в той самий час, що й він? (дуже жорстко, тому що роки полону вбили в його серці людяність та милосердя) (ст. 88, 90)
  •                  Чому Іван не покинув дівчину, коли та від утоми не змогла йти далі? (Зустріч з Джулією пробудила в його серці потребу кохати, кохати всупереч смерті та насильству).
  •                  Як же розвиваються стосунки героїв під час втечі? (щирість дівчини, її індивідуальність, спільна біда об’єднала героїв. Вони молоді, й навіть війна не може заборонити людям кохати і бути щасливими) ( ст. 101)
  •                  У чому вбачає Іван сутність кохання ? Доведіть це прикладами з тексту. (Іван вбачає сутність кохання у вірності, навіть за межею смерті) (ст. 100)
  •                  Під час втечі герої побачили чудову галявину з маками. (ст. 99)
  •                  Що ж символізують маки? (маки в повісті символізують не тільки кохання, а й є символом памяті про жертв війни. І недаремно ми і зараз, згадуючи про війну і віддаючи шану загиблим у ній, прикріплюємо стрічки  з маками)
  •                  Чому ж втікачі відчули себе найщасливішими людьми у світі?
  •                  Чи можливо це посеред війни?

     (Автор переконаний, що кохання – почуття непереможне і вічне. Ніщо, ані війна, ані полон, ані жорстокість не можуть здолати найпрекрасніше почуття у світі – кохання. Героїв об’єднала війна, ненависть до фашизму, жага до життя і свободи. Їх обєднало кохання, яке залишилося у часточці Іванової душі: у синові, котрий народився після смерті героя)

  •                  Чому Іван скинув Джулію у провалля?  Про які якості говорить цей вчинок Івана?

(Іван до останнього прагне врятувати Джулію, а це означає, що він дійсно її кохає,  усвідомлює, чим для неї може стати нове поневолення фашистами)

  •                  Яка думка міститься у фіналі повісті В. Бикова «Альпійська балада»? ( Наголосити, що кохання та життя завжди перемагають війну та смерть)

 

  1.               Підсумок уроку

5.1. Слово вчителя

     Твір закінчується епілогом – листом Джулії до рідних Івана. Це не тільки підводить риску під розповіддю про сміливу втечу й неймовірне кохання, а й доводить, що подвиг Івана безсмертний , що образ героя продовжує жити в коханні Джулії, в пам’яті сина.

(Читання уривку з листа)

 

  1.        Робота з епіграфом уроку

     Ми з вами записали епіграф до уроку, слова французького письменника Альберта Камю:

«Залишатися людиною, незважаючи ні на що….»

 

  •                  Як же ви розумієте слова Альберта Камю?
  •                  Чи відповідають ці слова змісту тексту?

 

  •                  На початку уроку я запропонувала вам обрати позицію: чи згодні ви зі словами критика Лазаря Лазарєва, котрий вважав, що історія кохання зайва у повісті. Підійміть руку ті хто й досі вважає, що критик був правий; а тепер – ті, хто вважає, що любов    це прекрасне почуття і має право на життя за будь яких умов?

 

  1.        «Вернісаж емоцій»

Будь-який урок залишає в душі людини  певний слід. Я сподіваюсь, що і ви сьогодні не залишилися байдужими.

Тому зараз подумайте і оберіть те слово, котре найбільш повно відповідає вашому настрою, запишіть на листочок, котрий лежить у вас на парті та прикріпіть листочок, на якому воно записано до серця, розташованого на дошці.

(Слова: смуток, журба, світла печаль)

 

  1.        Заключне слово вчителя

– Нехай над нами завжди буде безмежне синє небо, сяє сонце і живе кохання на землі. 

 

6.  Домашнє завдання та інструктаж до нього

  •              Для всіх: повторити визначення  гуманізм, символ, балада;

 Заповнити ФС-героя (інформація в зошиті).

  •              Творче завдання: знайти крилаті вислови про сенс життя.

 

  1.               Оцінювання

 

 

 

 

 

 

C:\Users\User\Downloads\ФБ-стор Джулія Новеллі.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання

  •              Для всіх: повторити визначення  гуманізм, символ, балада;

 Заповнити ФС-героя (інформація в зошиті).

  •              Творче завдання: знайти крилаті вислови про сенс життя.

C:\Users\User\Downloads\ФБ-стор Іван Терешко.jpg

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання

  •              Для всіх: повторити визначення  гуманізм, символ, балада;

 Заповнити ФС-героя (інформація в зошиті).

  •              Творче завдання: знайти крилаті вислови про сенс життя.

 

 

Порівняльна характеристика образу Івана Терешка і Джулії Новеллі

 

Відмінне

 

ІВАН

Джулія

Вік

 

 

 

Стать

 

 

 

Національність

 

 

 

Походження

 

 

 

Батьки

 

 

 

Стосунки з родиною

 

 

Освіта

 

 

 

Ким були до війни

Як жили?

 

 

Спільне

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

Порівняльна характеристика образу Івана Терешка і Джулії Новеллі

 

Відмінне

 

ІВАН

Джулія

Вік

 

 

 

Стать

 

 

 

Національність

 

 

 

Походження

 

 

 

Батьки

 

 

 

Стосунки з родиною

 

 

Освіта

 

 

 

Ким були до війни

Як жили?

 

 

Спільне

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
22 січня 2020
Переглядів
1580
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку