КУ «Пологівська загальноосвітня школа I-II ступенів № 6»
Урок
на тему:
«Залишитися людиною в полум’ї війни»
(Образи Івана Терешка і Джулії Новеллі в повісті В. Бикова «Альпійська балада».
Протиставлення сили дружби і кохання світу насильства)
Підготувала вчитель зарубіжної літератури
Сало Катерина Ігорівна
2019
Урок № 23
_____________________________
Тема: «Залишитися людиною в полум’ї війни» (Образи Івана Терешка і Джулії Новеллі в повісті В. Бикова «Альпійська балада». Протиставлення сили дружби і кохання світу насильства)
Мета:
навчальна: характеризувати образи головних героїв повісті В. Бикова «Альпійська балада», дослідити тему протиставлення сили дружби і кохання світу насильства в повісті;
розвивальна: розвивати навички виразного читання, переказу, вміти аналізувати текст, характеризувати художні образи, уміння висловлювати свої думки, аргументувати їх;
виховна: сприяти вихованню в учнів кращих людських якостей – вірності, наполегливості, мужності.
Тип уроку: урок вивчення та аналізу художнього твору
Обладнання: підручник (Зарубіжна література : підруч. Для 7–го класу загальноосвіт. навч. закл. / Євгенія Волощук, Олена Слободянюк. – Київ : Генеза, 2015. – 272 с.) портрет письменника, ілюстрації до тексту, роздатковий матеріал.
Очікувані результати: учні характеризують образи персонажів, знають текс твору, висловлюють власні думки, аргументують їх.
Методи та прийоми: евристична бесіда, прийом «Обери позицію», клоуз-тест, «Асоціативний ланцюжок», порівняльна характеристика, «Вернісаж емоцій».
Залишатися людиною, незважаючи ні на що….
Альберт Камю (французький письменник)
Ланцюжок навчальних ситуацій
4. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
4.1. Робота над образами героїв твору
4.2. Складання порівняльної характеристики образів Івана Терешка і Джулії
4.3. Бесіда
5. Підсумок уроку
5.1. Слово вчителя
5.2. Робота з епіграфом уроку
5.3. «Вернісаж емоцій»
5.4. Заключне слово вчителя
6. Домашнє завдання та інструктаж до нього
7. Оцінювання
Хід уроку
1.1. Вступне слово вчителя
Історія знає багато війн. Але війни, подібної Другій Світовій, людство не знало ще ніколи. Вона втягнула в свою вогняну орбіту десятки країн і народів, мільйони людей. «Ах, війна-війна… Хворіти нам нею не перехворіти, згадувати її – не перезгадувати»,- писав письменник Выктор Астафьєв. Тема війни, подвигу, страждань і перемоги хвилювала митців і знаходила своє втілення в літературі, музиці, живопису. У чому ж секрет її сили? Мабуть, в тому, що твори про війну написані серцем і виражають найсильніші почуття людей – біль, страждання, втрати, а з іншого боку – віру в перемогу, в життя, в любов.
В одному з інтерв’ю Василь Биков зауважив:
«Писати тільки про війну чи писати тільки про мир просто неможливо. Якщо писати, то писати про життя»… Окрасою життя є кохання. Справжнє кохання часто приходить тоді, коли його не чекаєш. Навіть на війні… Воно приносить з собою щастя, надію на майбутнє, силу жити, не зважаючи ні на що. Саме про це «Альпійська балада» Василя Бикова, твір, з яким ми почали знайомитися на попередньому уроці. Твір про любов і ненависть, про підступність і порядність всупереч усьому. Через весь твір проходить ніби заклик – «Жити всупереч усьому. Жити, незважаючи на біль, холод, розруху і смерть. Жити! Жити, щоб перемогти, творити і любити!»
Про велику любов у ситуації, яку навіть уявити складно, ми й поговоримо сьогодні на уроці, дослідимо тему протиставлення сили дружби і кохання світу насильства на прикладі вчинків і почуттів головних герої твору «Альпійська балада».
Учні записують тему уроку, епіграф в зошити:
«Залишитися людиною в полум’ї війни»
(Образи Івана Терешка і Джулії в повісті В. Бикова «Альпійська балада». Протиставлення сили дружби і кохання світу насильства)
Залишатися людиною, незважаючи ні на що….
Альберт Камю (французький письменник)
Перш ніж ми почнемо говорити про героїв твору ви бачите на столі «теоретичну скриньку», в якій «заховалося» запитання. Зараз ми дізнаємося, що з це за запитання, а допоможе нам в цьому… (вчитель викликає 1 учня, котрий дістає зі скриньки запитання)
Згадаймо героїв художньої літератури, котрі, навіть потрапивши у складну, а іноді й трагічну, ситуацію, вставали на захист інших людей. Вони не втратили людяності та гідності, не скорилися, не стали рабами. Серед них і Прометей, який дав вогонь людям, й герой шотландської балади - маленький пікт, котрий не зрадив свій маленький народ і не виказав секрет медового напою, а також мільйони в’язнів фашистських таборів смерті, військовополонених, про котрих йдеться у віршах А. Моргул-Шпербера та К.І. Галчинського.
Безумовно, це Іван Терешка і Джулія Новеллі. Незважаючи трагедію війни, біль і страх, які вона несе, усі люди прагнуть щастя, хочуть, любити, хочуть, щоб їхні почуття були взаємними, того ж хотіли герої повісті В. Бикова, саме це і показав білоруський письменник у своєму творі.
3.3. Прийом «Обери позицію»
Літературний критик Лазар Лазарєв, вважав, що історія втечі з полону і переслідування є дуже цікавою, але йому був не по душі любовний сюжет повісті: «Для чого потрібна в повісті ця історія короткого, несподіваного… кохання?»
(Учні обирають позицію «так»/«ні»)
3.4. Бесіда
(кола-мішені)
(художні деталі: бомба, стрілянина, пістолет у руці – все це свідчить про те, що ми разом з героєм потрапили до страшного світу).
( Іван Терешка і Джулія Новеллі)
4. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
4.1. Робота над образами героїв твору
Відмінне |
||
|
ІВАН |
Джулія |
Вік |
25 років |
Молодша за Івана |
Стать |
Чоловік |
Жінка |
Національність |
Білорус |
Італійка |
Походження |
Простий селянин |
З багатої родини |
Батьки |
Селяни, батько помер від тяжкого життя |
Батько-багатий італійський комерсант, співпрацював з фашистською владою |
Стосунки з родиною |
Любить матір, з теплотою згадує родину |
Втекла від батька в партизанський загін |
Освіта |
Технікум механізації |
Знає латинь, вивчала біологію, розуміється на мистецтві |
Ким були до війни Як жили? |
Трактористом у колгоспі, голодував і з дитинства тяжко працював |
Не працювала, вчилась, гарно одягалась, мала все. |
Спільне |
||
Обоє вродливі, молоді, енергійні, розумні, чесні, сміливі, мужньо терплять злигодні в нелюдських умовах концтабору, боряться за свободу, люблять один одного. |
Висновок: Василь Биков протягом твору вставляє в сюжет спогади й розповіді героїв про минуле, що дозволяє в межах невеликого за обсягом твору показати нам, як жили герої до війни, зрозуміти їх та їхні вчинки. Навіть уві сні Івана не покидають картини війни: війна нанесла криваві рани його душі, спотворила життя героя.
Джулія інша: добра, лагідна, весела.
(Автор переконаний, що кохання – почуття непереможне і вічне. Ніщо, ані війна, ані полон, ані жорстокість не можуть здолати найпрекрасніше почуття у світі – кохання. Героїв об’єднала війна, ненависть до фашизму, жага до життя і свободи. Їх об’єднало кохання, яке залишилося у часточці Іванової душі: у синові, котрий народився після смерті героя)
(Іван до останнього прагне врятувати Джулію, а це означає, що він дійсно її кохає, усвідомлює, чим для неї може стати нове поневолення фашистами)
5.1. Слово вчителя
Твір закінчується епілогом – листом Джулії до рідних Івана. Це не тільки підводить риску під розповіддю про сміливу втечу й неймовірне кохання, а й доводить, що подвиг Івана безсмертний , що образ героя продовжує жити в коханні Джулії, в пам’яті сина.
(Читання уривку з листа)
Ми з вами записали епіграф до уроку, слова французького письменника Альберта Камю:
«Залишатися людиною, незважаючи ні на що….»
Будь-який урок залишає в душі людини певний слід. Я сподіваюсь, що і ви сьогодні не залишилися байдужими.
Тому зараз подумайте і оберіть те слово, котре найбільш повно відповідає вашому настрою, запишіть на листочок, котрий лежить у вас на парті та прикріпіть листочок, на якому воно записано до серця, розташованого на дошці.
(Слова: смуток, журба, світла печаль)
– Нехай над нами завжди буде безмежне синє небо, сяє сонце і живе кохання на землі.
6. Домашнє завдання та інструктаж до нього
Заповнити ФС-героя (інформація в зошиті).
Домашнє завдання
Заповнити ФС-героя (інформація в зошиті).
Домашнє завдання
Заповнити ФС-героя (інформація в зошиті).
Порівняльна характеристика образу Івана Терешка і Джулії Новеллі
Відмінне |
||
|
ІВАН |
Джулія |
Вік |
|
|
Стать |
|
|
Національність |
|
|
Походження |
|
|
Батьки |
|
|
Стосунки з родиною |
|
|
Освіта |
|
|
Ким були до війни Як жили? |
|
|
Спільне |
||
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
|
Порівняльна характеристика образу Івана Терешка і Джулії Новеллі
Відмінне |
||
|
ІВАН |
Джулія |
Вік |
|
|
Стать |
|
|
Національність |
|
|
Походження |
|
|
Батьки |
|
|
Стосунки з родиною |
|
|
Освіта |
|
|
Ким були до війни Як жили? |
|
|
Спільне |
||
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
|