Урок інтегрованого курсу «Мистецтво» у 3-му класі з теми «Легендарні герої в мистецтві»

Про матеріал

Тема уроку: Героїчні образи в музиці. Пісенність, декламаційність, маршовість у вираженні героїчних настроїв і почуттів. Героїчні образи в образотворчому мистецтві. Статика і динаміка.

Мета:

Навчальна:

формування уявлень про героїчні образи в музиці та засоби їх вираження, героїчне в образотворчому мистецтві.

Розвивальна:

розвиток навичок висловлювання власного емоційно-естетичне ставлення до прослуханих музичних творів;

розвиток художньо-образного мислення учнів.

Виховна:

виховання здатності сприймати, інтерпретувати та оцінювати художні твори, висловлювати й аргументувати особистісне ставлення до них;

виховання потреби в художньо-естетичному самовдосконаленні відповідно до вікових можливостей.

Тип уроку: комбінований.

Перегляд файлу

Урок інтегрованого курсу «Мистецтво» у 3-му класі

з теми «Легендарні герої в мистецтві»

 

Тема уроку: Героїчні образи в музиці. Пісенність, декламаційність, маршовість у вираженні героїчних настроїв і почуттів. Героїчні образи в образотворчому мистецтві. Статика і динаміка.

Мета:

Навчальна:

  •                 формування уявлень про героїчні образи в музиці та засоби їх вираження, героїчне в образотворчому мистецтві.

Розвивальна:

  •                 розвиток навичок висловлювання власного емоційно-естетичне ставлення до прослуханих музичних творів;
  • розвиток художньо-образного мислення учнів.

Виховна:

  • виховання здатності сприймати, інтерпретувати та оцінювати художні твори, висловлювати й аргументувати особистісне ставлення до них;
  • виховання потреби в художньо-естетичному самовдосконаленні відповідно до вікових можливостей.

Тип уроку: комбінований.

 

Оснащення уроку:

Аудіозапис. Є.Адамцевич. Запорозький марш – твір для сприймання.

Аудіозапис. М.Балема. Козацькому роду нема переводу – твір для виконання.

Зображення. Народна картина «Козак-Мамай» – твір для сприймання.

Відеозапис. «Київські парубки». Гопак – твір для сприймання.

Домінантне мистецтво – музичне мистецтво, додаються образотворче мистецтво та хореографія.

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Перевірка присутності учнів.

Перевірка готовності учнів до уроку.

Перевірка готовності класного приміщення до уроку.

2. Активізація опорних знань.

Вчитель. На минулих уроках великої теми «Легендарні герої в мистецтві» ми говорили про міфі та легенди  про величних і хоробрих людей, які боролися з ворогом, ризикували життям заради людей та спокою в світі. Їх називають героями, і люди досі поважно до них ставляться та шанують. Нагадаємо:

  • Хто такі герої?
  • Назвіть слова, якими характеризують героїв.

Вчитель демонструє слова, запропоновані учнями: допомагає, рятує, захищає, захисник, мужній, сильний, справедливий, сміливий, патріот, бореться, перемагає…

  • Про яких героїв ми вже знаємо (богатирі, князі, що захищали Київську Русь).

3. Повідомлення теми уроку.

Вчитель. Ви вдома можливо наодинці, або у групі з друзями, або у компанії з рідними переглянули запропоноване відео, відповіли на запитання комп’ютерного тесту.

- Хто був уважним і підкаже мені тему сьогоднішнього уроку?

- Про що, про кого сьогодні йтиме мова?

Вчитель. Правильно. Сьогодні  на уроці ми поговоримо із захисниками народу – українськими козаками. А дізнатися, що вони любили робити та як захищали свою країну, нам допоможуть різні види мистецтва:  музичне мистецтво, образотворче мистецтво, хореографія.

4. Робота над новим матеріалом.

Вчитель. Так розкриває характер козаків  музика.

Аудіозапис. Є.Адамцевич. Запорозький марш

Спробуйте під  музику, в уяві, намалювати історичну картину.  (Під час сприймання діти рухають ногою)

Вчитель.

- Хто композитор даного музичного твору?

- Який характер прослуханого твору?

- Яку історичну картину ви уявили?

- В якому регістрі в цілому звучить музика?

Зараз ви почули марш.

Марш (італ.  ходіння, рух) – це мелодія, що призначена для людей, які йдуть строєм, марширують.

- Коли ви слухали марш козаків, ви хитали ногою. Як ви це робили?

У музиці завжди присутня рівномірна пульсація. Ми можемо її явно не чути, але відчуваємо завжди. Саме ця пульсація змушує нас хитати ногою під музику, плескати в долоні, марширувати. Тому під марш легко крокувати.

Спробуємо заграти марш справжніх козаків на шумових музичних інструментах. (Відчуття ритму, гра на шумових інструментах.)

Діти грають на іграшкових бубнах, дзвіночках, саморобних шумових інструментах.

Вчитель. Якщо до музики додати  слова, утвориться пісня. Наприклад, така пісня має енергійний маршовий характер.

Аудіозапис. М.Балема. Козацькому роду нема переводу

 - Як називається пісня?

- Хто написав музику?

 - Чиї слова до музики?

Сьогодні ми її прослухаємо і почнемо розучувати.

 

- Перегляньте текст пісні. Чи є незрозумілі слова?

- Як ви розумієте вираз "Козацькому роду нема переводу?"

 (Слова: Мирослав Воньо

Музика: Микола Балема)

Сяяли на сонці шаблі запорожців,

Як вони на конях гнали ворогів.

Козацькому роду нема переводу,

Лине його слава з далечі віків.

Приспів:

Гей, співай, козаки,

Про любов, про землю святу,

Про землю.

Славте, гей, козаки,

Волю золоту.

Наші козаченьки – славні запорожці,

Вірними шаблями очищали світ.

Козацькому роду нема переводу,

Прапор малиновий кличе у похід.

Приспів.

Квітне наша доля, наче маки в полі.

І ранкове сонце виплива з дібров.

Козацькому роду нема переводу,

Козаки в колисках виростають знов.

Приспів.

Фізкультхвилинка

Виконання пісні «Козацькому роду нема переводу»

Вчитель. Козаки любили  співати пісні, іноді веселі, іноді ліричні, сумні. Ще один образ козака, який створили люди, – козак-Мамай. Ні казок, ні пісень про нього не було складено!  А прославив козака народ-художник.

По берегам Дніпра-Славути, по стародавнім козацьким і селянським хатам – на кленових і дубових дверях, на килимах, на кахлевих печах, на глечиках, на тарілках – часто можна було бачити різні образи Мамая. Козак-Мамай – легендарний український козак, який ходить по світу і допомагає людям у біді, бореться за правду і карає кривдників. Це узагальнений образ козака і українців.

Робота з твором мистецтва, в групах, за окремими завданнями

1 група описує вигляд козака-Мамая.

  • Як виглядає козак-Мамай? Який у нього настрій?
  • Що він робить?
  • Яка у нього зачіска?
  • В якій позі він сидить?
  • Який на ньому одяг, якого він кольору?  (верхній одяг козака називається жупан, на ногах – шаровари та чоботи).

Учні. Козак-Мамай одягнений у оксамитовий жупан та сині шаровари, взутий у червоні чоботи; кругла поголена голова з закрученим за вухо «оселедцем», довгі вуса, чорні брови, карі очі, тонкий ніс, рум'яні щоки –  перед нами портрет красеня-молодця, яким він склався в народній уяві.  Сидить він по-козацьки, підібравши та схрестивши ноги.

2 група описує предмети на картині.

  • Як предмети, що лежать поряд з козаком-Мамаєм розповідають про нього? Перерахуйте та опишіть їх.
  • Які предмети свідчать про те, що козак відпочиває?
  • Навіщо поряд з козаком лежить зброя, адже він відпочиває?
  • Який музичний інструмент у нього в руках?

Учні. Поряд з козаком лежить зброя, це свідчить про його готовність в будь-яку мить кинутися на захист людей від ворогів.

3 група описує тварин, рослини, пейзаж та колірну гаму.

  • В якій місцевості заходиться козак? (в степу, в горах, в лісі)
  • Що зараз: день, ніч, вечір? Як ви дізналися про це?
  • Чому поряд з козаком намальований дуб, а не берізка?
  • Який вірний друг зображений поряд з Мамаєм?
  • Чому на небі намальована темна хмара?

Учні. Дуб символізує силу духу – тому що дуб міцний, і козак теж міцний та сильний. Кінь на картині символізував вірність, це найкращій друг козака. Небо зображено темними фарбами, нависає темна хмара. Це тому що не все спокійно навкруги, ще є вороги, яких не подолали.

Діти виконують малюнок козака.

Фізкультхвилинка.

Вчитель. В українських  сім’ях хлопчиків навчали любити батьківщину з дитинства. З дитинства вони починали навчатися бойових мистецтв.               А допомагав їм в цьому славний бойовий танець – гопак. Дома ви переглянули гопак у виконанні гурту «Київські парубки» (відеозапис. «Київські парубки». Гопак).

- Чим відрізняється танець «Гопак» від інших, що ви знаєте?

Вчитель. Характерною рисою танцю «гопак» була  демонстрація сили, спритності, героїзму і шляхетності. Рухаючись парами по колу, хлопці змагаються у спритності. У фіналі гопак бурхливий, іскрометний і темпераментний. Як ви впоралися із завданням дома? Хтось може продемонструвати свої танцювальні вміння?

(Хореографічні елементи у виконанні учнів) 


Гоп-гоп, гопачок, 
Затанцює козачок! 
Танець хвацький, 
Дуже вправний, 
І веселий, і забавний. 
На дозвіллі і в поході 
Козаку стає в пригоді. 
Та не тільки це танок, 
А й військовий ще урок. 
Це мистецтво звуть отак: 
Славний бойовий гопак.


5. Підсумок уроку. Закріплення матеріалу.

Діти розглядають малюнки, аналізують кольори.

Вчитель.

  • Який характер музики запорожців героїв козацької доби?
  • На яких музичних інструментах грали козаки?
  • Які види мистецтва допомогли нам зрозуміти, якими були козаки?
  1. Домашнє завдання. (Посилання на відеоурок)
Перегляд файлу

Урок інтегрованого курсу «Мистецтво» у 3-му класі

з теми «Легендарні герої в мистецтві»

 

Тема уроку: Героїчні образи в музиці. Пісенність, декламаційність, маршовість у вираженні героїчних настроїв і почуттів. Героїчні образи в образотворчому мистецтві. Статика і динаміка.

Мета:

Навчальна:

  •                 формування уявлень про героїчні образи в музиці та засоби їх вираження, героїчне в образотворчому мистецтві.

Розвивальна:

  •                 розвиток навичок висловлювання власного емоційно-естетичне ставлення до прослуханих музичних творів;
  • розвиток художньо-образного мислення учнів.

Виховна:

  • виховання здатності сприймати, інтерпретувати та оцінювати художні твори, висловлювати й аргументувати особистісне ставлення до них;
  • виховання потреби в художньо-естетичному самовдосконаленні відповідно до вікових можливостей.

Тип уроку: комбінований.

 

Оснащення уроку:

Аудіозапис. Є.Адамцевич. Запорозький марш – твір для сприймання.

Аудіозапис. М.Балема. Козацькому роду нема переводу – твір для виконання.

Зображення. Народна картина «Козак-Мамай» – твір для сприймання.

Відеозапис. «Київські парубки». Гопак – твір для сприймання.

Домінантне мистецтво – музичне мистецтво, додаються образотворче мистецтво та хореографія.

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Перевірка присутності учнів.

Перевірка готовності учнів до уроку.

Перевірка готовності класного приміщення до уроку.

2. Активізація опорних знань.

Вчитель. До наших часів дійшли міфі та легенди  про величних і хоробрих людей, які боролися з ворогом, ризикували життям заради людей та спокою в світі. Їх називають героями, і люди досі поважно до них ставляться та шанують.

  • Хто такі герої?
  • Назвіть слова, якими характеризують героїв.

Вчитель записує на дошці слова, запропоновані учнями: допомагає, рятує, захищає, захисник, мужній, сильний, справедливий, сміливий, патріот, бореться, перемагає…

  • Нагадайте, про яких героїв ми вже знаємо (богатирі, князі, що захищали Київську Русь).

3. Повідомлення теми уроку.

Вчитель. Сьогодні  на уроці ми познайомимося із захисниками народу – українськими козаками. Ми дізнаємося, що вони любили робити та як захищали свою країну.               А допоможуть нам в цьому різні види мистецтва:  музичне мистецтво, образотворче мистецтво, хореографія.

4. Робота над новим матеріалом.

Вчитель. Дізнаємося, як  розкриває характер козаків  музика. Послухайте,  яку музику створив  композитор Євген Адамцевич «Запорозький марш». 

Спробуйте під  музику, в уяві, намалювати історичну картину.  (Під час сприймання діти рухають ногою)

Аудіозапис. Є.Адамцевич. Запорозький марш

Вчитель.

- Який характер прослуханого твору?

- Яку історичну картину ви уявили?

- В якому регістрі в цілому звучить музика?

Зараз ви почули марш.

Марш (італ.  ходіння, рух) – це мелодія, що призначена для людей, які йдуть строєм, марширують.

- Коли ви слухали марш козаків, ви хитали ногою. Як ви це робили?

У музиці завжди присутня рівномірна пульсація. Ми можемо її явно не чути, але відчуваємо завжди. Саме ця пульсація змушує нас хитати ногою під музику, плескати в долоні, марширувати. Тому під марш легко крокувати.

Спробуємо заграти марш справжніх козаків на шумових музичних інструментах. (Відчуття ритму, гра на шумових інструментах.)

Діти грають на іграшкових бубнах, дзвіночках, саморобних шумових інструментах.

Вчитель. Якщо до музики додати  слова, утвориться пісня. Наприклад, пісня «Козацькому роду нема переводу» має енергійний маршовий характер.

Сьогодні ми її прослухаємо і почнемо розучувати.

Аудіозапис. М.Балема. Козацькому роду нема переводу

- Перегляньте текст пісні. Чи є незрозумілі слова?

- Як ви розумієте вираз "Козацькому роду нема переводу?"

(Слова: Мирослав Воньо

Музика: Микола Балема)

Сяяли на сонці шаблі запорожців,

Як вони на конях гнали ворогів.

Козацькому роду нема переводу,

Лине його слава з далечі віків.

Приспів:

Гей, співай, козаки,

Про любов, про землю святу,

Про землю.

Славте, гей, козаки,

Волю золоту.

Наші козаченьки – славні запорожці,

Вірними шаблями очищали світ.

Козацькому роду нема переводу,

Прапор малиновий кличе у похід.

Приспів.

Квітне наша доля, наче маки в полі.

І ранкове сонце виплива з дібров.

Козацькому роду нема переводу,

Козаки в колисках виростають знов.

Приспів.

Фізкультхвилинка

Виконання пісні «Козацькому роду нема переводу»

Вчитель. Козаки любили  співати пісні, іноді веселі, іноді ліричні, сумні. Ще один образ козака, який створили люди, – козак-Мамай. Ні казок, ні пісень про нього не було складено!  А прославив козака народ-художник.

По берегам Дніпра-Славути, по стародавнім козацьким і селянським хатам – на кленових і дубових дверях, на килимах, на кахлевих печах, на глечиках, на тарілках – часто можна було бачити різні образи Мамая. Козак-Мамай – легендарний український козак, який ходить по світу і допомагає людям у біді, бореться за правду і карає кривдників. Це узагальнений образ козака і українців.

Робота з твором мистецтва, в групах, за окремими завданнями

1 група описує вигляд козака-Мамая.

  • Як виглядає козак-Мамай? Який у нього настрій?
  • Що він робить?
  • Яка у нього зачіска?
  • В якій позі він сидить?
  • Який на ньому одяг, якого він кольору?  (верхній одяг козака називається жупан, на ногах – шаровари та чоботи).

Учні. Козак-Мамай одягнений у оксамитовий жупан та сині шаровари, взутий у червоні чоботи; кругла поголена голова з закрученим за вухо «оселедцем», довгі вуса, чорні брови, карі очі, тонкий ніс, рум'яні щоки –  перед нами портрет красеня-молодця, яким він склався в народній уяві.  Сидить він по-козацьки, підібравши та схрестивши ноги.

2 група описує предмети на картині.

  • Як предмети, що лежать поряд з козаком-Мамаєм розповідають про нього? Перерахуйте та опишіть їх.
  • Які предмети свідчать про те, що козак відпочиває?
  • Навіщо поряд з козаком лежить зброя, адже він відпочиває?
  • Який музичний інструмент у нього в руках?

Учні. Поряд з козаком лежить зброя, це свідчить про його готовність в будь-яку мить кинутися на захист людей від ворогів.

3 група описує тварин, рослини, пейзаж та колірну гаму.

  • В якій місцевості заходиться козак? (в степу, в горах, в лісі)
  • Що зараз: день, ніч, вечір? Як ви дізналися про це?
  • Чому поряд з козаком намальований дуб, а не берізка?
  • Який вірний друг зображений поряд з Мамаєм?
  • Чому на небі намальована темна хмара?

Учні. Дуб символізує силу духу – тому що дуб міцний, і козак теж міцний та сильний. Кінь на картині символізував вірність, це найкращій друг козака. Небо зображено темними фарбами, нависає темна хмара. Це тому що не все спокійно навкруги, ще є вороги, яких не подолали.

Діти виконують малюнок козака.

Фізкультхвилинка.

Вчитель. В українських  сім’ях хлопчиків навчали любити батьківщину з дитинства. З дитинства вони починали навчатися бойових мистецтв.               А допомагав їм в цьому славний бойовий танець – гопак.

Перегляньте гопак у виконанні гурту «Київські парубки».

Відеозапис. «Київські парубки». Гопак

Вчитель. Характерною рисою танцю «гопак» була  демонстрація сили, спритності, героїзму і шляхетності. Рухаючись парами по колу, хлопці змагаються у спритності. У фіналі гопак бурхливий, іскрометний і темпераментний.


Гоп-гоп, гопачок, 
Затанцює козачок! 
Танець хвацький, 
Дуже вправний, 
І веселий, і забавний. 
На дозвіллі і в поході 
Козаку стає в пригоді. 
Та не тільки це танок, 
А й військовий ще урок. 
Це мистецтво звуть отак: 
Славний бойовий гопак.


5. Підсумок уроку. Закріплення матеріалу.

Діти розглядають малюнки, аналізують кольори.

Вчитель.

  • Який характер музики запорожців героїв козацької доби?
  • На яких музичних інструментах грали козаки?
  • Які види мистецтва допомогли нам зрозуміти, якими були козаки?
  1. Домашнє завдання.

Вчитель. Пропоную всім намалювати дома одяг козака.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Запорозький марш

Номер слайду 3

Пісня «Козацькому роду нема переводу»

Номер слайду 4

Народна картина «Козак-Мамай»

Номер слайду 5

Гопак

Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Головецька Маша
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
zip
Додано
2 жовтня 2018
Переглядів
3145
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку