Коли вчитель використовує інтерактивний метод навчання, його роль змінюється, у порівнанні з ролею вчителя у традиційному класі. Одночасно змінюється також роль учня.На традиційному уроці вся увага учнів зосереджена на Тебе – учителя. Ти вповністю керуєш цілим навчальним процесом. Учні залежні від Твоїх дій і вказівок. Натомість коли Ти використовуєш інтерактивний метод навчання, Ти відпускаєш учнів з-під свого контролю. Учні мають можливість самостійно (безперечно в певних обмежених рамках) діяти. Твоя присутність додає впевненості дитині, сприяє її новим досягненням
Інтерактивний урок в початковій школі До школи прийшла особистість! Як її помітити?
Значною мірою цього можна досягти, використовуючи сучасні інноваційні технології, зокрема технології інтерактивного навчання, перетворюючи таким чином традиційний урок в інтерактивний.
Структура інтерактивного уроку відрізняється від загальновідомої структури комбінованого уроку. Його етапи: I. Мотивація.
II. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.
III. Надання необхідної інформації.
IV. Інтерактивна вправа (центральна частина заняття).
V. Підбиття підсумків (рефлексія), оцінювання результатів уроку.
Вправа "Банани"
Вчитель вибирає ключове слово уроку і зашифровує його за допомогою фрази.
ЗАКРЕІСЛІМТЬЕСЛОННВОИК (закресліть слово, іменник)
Вправа "Роз'єднай слова"
Вчитель добирає вислів, гасло уроку, записуючи усі слова разом і дає учням завдання прочитати вираз.
Наприклад: Українанашабатьківщина.( Україна наша батьківщина),
Людинапочинаєтьсяздобра.(Людина починається з добра.)
Вправа "Вилучи зайве"
Вправа "Криголам"
Вчитель добирає вірш, який , який можна намалювати і показати в русі. Спочатку сам розпочинає урок з цього вірша, а потім пропонує учням повторити за ним за допомогою малюнків чи рухами. Я перша квіточка весни, Я пролісковий цвіт.
Я пережив зимов існи
І знов родивсь на світ. М. Познанська
Вправа "Дешифрувальник"
Вправа "Мікрофон" Учням ставлять запитання:
Наприклад: уроки з предмету "Я і Україна" в 4 класі
- Які ви знаєте права громадянина? Які обов'язки має виконувати громадянин?
- Що таке символіка?
- Чому потрібно вивчати і шанувати символи свого краю? уроки з предмету "Українське читання" в 4 класі - Чому тварини наші вірні друзі?
- Що таке Літературна казка? - Яке твоє найзаповітніше бажання?
Інтерактивна технологія «Незакінчене речення».
Урок природознавства, 3-й клас.
Тема. Охорона природи. Чисте довкілля.
Дітям пропонується підготовлена вчителем сторінка «Мої думки».
Завдання: закінчити речення одним із варіантів відповіді.
1. На мою думку, проблеми охорони природи виникли тому, що (зростає чисельність населення, людство споживає занадто багато природних ресурсів, Земля надто мала, можливості природи обмежені).
2. На мою думку, основними чинниками недбалого ставлення до природи є (розвиток науки і виробництва, втручання в глибини Землі, порушення екологічної рівноваги, забруднення космічного простору).
3. На мою думку, виробництво весь час потрібно (обмежувати, нарощувати, удосконалювати).
4. На мою думку, глобальні екологічні проблеми мене (не стосуються, безпосередньо стосуються, залежать від моїх дій).
5. ...
Вправа "Скринька скарг"
Вчитель готує скриньку, аркуші паперу, пропонує учням написати скарги щодо сприймання теми уроку і вкинути у "Скриньку скарг"
Вправа "Задом на перед"
Слід створити таку мотиваційну ситуацію, щоб уявити, що подана інформація неправильна, тобто розглянути проблему з протилежної точки зору.
Наприклад: уроки з предмету "Я і Україна" в 2 класі. "Людина - частина неживої природи"("Людина - частина живої природи"), "Столиця України - не Київ" (Київ - столиця України), в 4 класі - "Земля - не планета сонячної системи" ("Земля - планета сонячної системи"), "Сонце - найдальша зірка до Землі", ( Сонце - найближча зірка до Землі"). Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів (5 % часу)
Мета вчителя — забезпечити розуміння учнями змісту їхньої діяльності, тобто того, що вони повинні досягти на уроці і чого від них чекає вчитель. Формулювання очікуваних результатів уроку — цс принциповий момент інтерактивного навчання, бо не усвідомивши цього, учень може сприйняти навчальний процес як ігрову форму діяльності, не пов'язану з навчальним предметом.
Формулювання результатів має відповідати таким вимогам:
— висвітлювати результати діяльності на уроці учнів, а не вчителя («після цього уроку я зможу...»);
— чітко відображати рівень навчальних досягнень, який очікується після уроку;
— чітко вказувати на способи «вимірювання» результатів; — учитель має говорити коротко, ясно й абсолютно зрозуміло для учнів. Правильно сформульовані, а потім досягнуті результати — це гарантія успіху. Оптимальною є ситуація, коли учень розуміє не тільки те, чого він досяг, а й те, чого він має досягти на наступному уроці, чого він взагалі хоче від цього предмета для свого життя. Тому в цій частині інтерактивного уроку вчитель має:
— назвати тему уроку або попросити когось із учнів назвати її; — якщо назва теми істить нові слова або проблемні питання, слід звернути на це увагу учнів;
— попросити когось із учнів оголосити очікувані результати; — нагадати, що в кінці уроку він перевірятиме, чи досягай вони цих результатів.
Наприклад:
Урок української мови , 4 клас.
Тема. правопис особових закінчень у дієсловах другої особи, "Висловіть мету уроку, використовуючи фразу "Цей урок навчить мене..."
Мета етапу — дати учням достатньо інформації для того, щоб на її основі виконувати практичні завдання, але за мінімально короткий час.
Цс може бути міні-лекція, читання роздаткового матеріалу, виконання домашнього завдання, опанування інформації за допомогою технічних засобів навчання або наочності.
Для економії часу на уроці і для досягнення максимального ефекту уроку можна давати інформацію для попереднього домашнього вивчення. На самому уроці вчитель може ще раз звернути на неї увагу, особливо на практичні поради, якщо необхідно, прокоментувати терміни або організувати невеличке опитування.
Наприклад:
Урок української мови , 4 клас.
Тема. Змінювання дієслів за часами.
-Провідміняйте слова за часами. Учні по черзі висловлюють свої думки. Використання технічних засобів на уроках природознавства, основ здоров'я, математики...
Вправа "Кутки"
Вправа "Ґронування"
Вправа"кубування"
Вправа"Діаграма Венна"
Вправа "Карусель"
Вправа "Мозковий штурм"
Вправа "П'ять слів - три слова"
(На аркуші члени групи записують спочатку 5 слів до теми уроку, а тоді вибирають 3 найвлучніших, пояснюючи свій вибір.