Урок-інтерв"ю Історія відкриття періодичного закону й періодичної системи хімічних елементів Д.І.Менделєєва

Про матеріал
Розробка уроку з елементами рольової гри. Мета: 1. Пояснити причину необхідності наукової класифікації хімічних елементів; 2. Розкрити роль російського хіміка Д.І. Менделєєва у створенні універсальної класифікації хімічних елементів – періодичної системи; 3. Формувати свідоме ставлення до навчання. Завдання: 1. Познайомити учнів з історією відкриття періодичного закону й періодичної системи хімічних елементів Д.І. Менделєєва; 2. Навчитися робити висновки та узагальнення. Тип уроку: вивчення нового матеріалу Форма проведення уроку: урок — інтерв’ю
Перегляд файлу

Тема. Історія відкриття періодичного закону й періодичної системи хімічних елементів Д.І.Менделєєва

Клас: 8 клас

Мета:

  1. Пояснити причину необхідності наукової класифікації хімічних елементів;
  2.  Розкрити роль російського хіміка Д.І. Менделєєва у створенні універсальної класифікації хімічних елементів – періодичної системи;
  3. Формувати свідоме ставлення до навчання.

Завдання:

  1. Познайомити учнів з історією відкриття періодичного закону й періодичної системи хімічних елементів Д.І. Менделєєва;
  2. Навчитися робити висновки та узагальнення.

Тип уроку:  вивчення нового матеріалу

Форма проведення уроку: урок — інтерв’ю

 Методи та прийоми :а) словесні: рефлексія, колективна робота, розповідь, повідомлення, робота з підручником; б) наочні: інтерв’ювання, гра, ілюстрація; в) практичні: тестування.

Обладнання:  інформаційні листи, кольорові фішки, виставка наукової літератури та творчих робіт учнів,  комплект портретів учених-хіміків, мікрофон

 Міжпредметні зв'язки: географія, народознавство, історія

Підготовчий етап:

1.Розподіл ролей та обговорення елементів костюмів;

2.Продиться робота з учнями, які гратимуть відповідні ролі.

Хід уроку

І.  Організаційний момент. Створення емоційного настрою учнів

 Вчитель: Доброго дня, діти! Я щиро рада бачити всіх вас на уроці. Наш сьогоднішній урок незвичайний, але я надіюсь, що для вас він буде цікавим. Але, щоб наш урок став саме таким, його необхідно звільнити від страху: ніхто нікого і нічого не боїться, ніхто нікого не лякає. Між нами повинна панувати атмосфера повної довіри.

«Шлях до розвитку й, урешті-решт,

 до щастя людини пролягає через її працю»

Коментар: Працею вчений називав не будь-яку роботу, а  роботу усвідомлену й потрібну людям. Мені б дуже хотілося побачити саме таку працю й на сьогоднішньому уроці.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Вправа  «Запитальний ряд» (фронтальна бесіда)
  • Що означає поняття «хімічний елемент»?
  • На які групи поділяються хімічні елементи?
  • Які фізичні властивості характерні для металів  та неметалів?
  • Чи існує різка межа між металами та неметалами? Навести приклади

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Вчитель: Всім відомо, що існування великої кількості елементів, вимагало їхнього впорядкування й систематизації, тобто здійснення класифікації.

1.Словникова робота з використанням підручника  (дати визначення поняттю - «класифікація»)

2.Метод «Інтерв’ю»

Вчитель: Уявімо, що до нас на урок, потрапили вчені, які займалися пошуками закономірностей у списку елементів. Зараз, взявши інтерв'ю у вчених, ми дізнаємось про перші спроби класифікації хімічних елементів, які тривали багато років аж до відкриття періодичної системи хімічних елементів Д.І. Менделєєвим у 1869 році та з'ясуємо їх недосконалість Своє перше запитання я б хотіла поставити до Лавуазьє :

Вчитель:

- Антуан Лавуазьє, ви вперше запропонували класифікацію хімічних елементів наприкінці 19 століття.

Лавуазьє:

- Не буду заперечувати, що класифікація хімічних елементів була загальною, так як я поділив прості речовини на метали та неметали. Але на той час , розподіл на дві групи відігравав важливу роль у розвитку хімії.

Вчитель:

- А зараз хочу звернутися  до німецького вченого Деберейнера.

Шановний вчений, ви перший ,кому вдалося відстежити певний порядок, тому й нас цікавить, як саме у 20-х роках 19 століття було систематизовано хімічні елементи? Та чи всі елементи ви класифікували відомі на той час?

Хочу зазначити, що не всі вдалося мені хімічні елементи розподілити. Але частину подібних елементів я склав у тріади (демонструє тріади: лужні елементи, лужноземельні, галогени). Додам, що розмістивши елементи у тріадах за збільшенням відносних атомних мас, помітив . що відносна атомна маса середнього елемента приблизно дорівнює середній арифметичній масі двох крайніх елементів.

Вчитель:

- Сьогодні ми запросили експертів, які мають змогу вказати на недосконалість цих класифікацій, тому слово надаємо нашому спеціальному експертові.

Експерт:

- Дякую. Так. Звичайно вчений Деберейнер намагався знайти інші такі тріади, але безуспішно, оскільки розбити 56 відомих елементів на тріади не вдалося. Хіміки дійшли до висновку , що тріади - явище випадкове і недооцінювали значення атомних мас.

Вчитель:

- Дякуємо вам за цікаві розповіді. А зараз питання до англійського вченого:

Скажіть, будь ласка, Джон Ньюлендс, якими ж були ваші спроби класифікації елементів?

Ньюлендс:

- Дякую за питання. Я помітив таку закономірність, що при розміщенні хімічних елементів у ряд за зростанням відносних атомних мас, хімічні властивості восьмого елемента подібні до властивостей першого. Цій закономірності я дав назву «Закон октав»

Експерт

- На жаль, крім рядів, що містять подібні елементи, у таблиці були ряди із зовсім несхожими елементами. Тому решта хіміків вирішила, що такий збіг випадковий, тому ця спроба не заслуговує на увагу.

Вчитель:

- Хочу звернутися до німецького хіміка Лотора Мейер:

Яку саме ви таблицю запропонували? Розкажіть нам, будь ласка.

Мейер:

- У 1864 році я опублікував графічну таблицю до якої входили 27 елементів, які розташовані за зростанням відносних атомних мас і відповідно до їх валентності. Таким чином отримав 6 груп подібних елементів.

Експерт:

- Я хочу сказати, що спробу німецького вченого назвали «Хвильовий графік»

Зазначаю, що дослідження вчених, з яким ми щойно спілкувались, про хімічні елементи та їх спроби класифікації, відіграли певну роль у відкритті періодичного закону Д.І. Менделєєва

Вчитель:

- Настав час заслухати видатного російського вченого Д.І. Менделєєва. Розпочати інтерв’ю   я  б хотіла таким словами вченого:

«Визнаючи шлях досвіду єдино

правильним, я сам перевіряв, що міг і дав...

усім можливість перевіряти або відхиляти закон»

Коментар учнів

Вчитель:

- Одного разу, на запитання кореспондента газети «Петербургский листок»: «Як вам прийшла в голову, Дмитре Івановичу, ваша періодична система?», ви відповіли, розсміявшись: «Я над нею, можливо, двадцять п'ять років думав, а ви гадаєте: сидів і раптом, п'ятак за рядок, п'ятак за рядок - готово ! Не так!». Зараз ми хочемо звернутись до вас з таким питанням.

Дмитро Іванович, що саме було покладено в основу класифікації, чим ви керувались під час визначення положення елементів та чому у таблиці були залишені порожні місця?

Менделєєв:

 (Ілюстрація першого варіанта таблиці Менделєєва, 1869 р.)

- Шановні учні, я дуже радий потрапити на урок, де вивчають історію відкриття періодичного закону й періодичної системи хімічних елементів. Незважаючи на помилковість, таблиця і «закон» октав», відіграли велику роль в історії періодичної класифікації елементів. Без сумніву ближче до істини, ніж усі мої попередники, був німецький вчений Лотар Мейє. Хоча і він не помітив взаємозв'язку між усіма елементами і ніяких узагальнень із своєї таблиці не зробив. Саме тому, я поставив перед собою важке завдання - знайти вихідний принцип систематизації хімічних знань, класифікувати елементи не на основі довільних, випадкових і не істотних ознак, а таких їх властивостей , які були б найтісніше пов'язані з природою самих атомів і мало б змінювалися. Для всіх

відомих на той час елементів я склав щось подібне до картотеки: на окремих картках написав назву, його атомну вагу, формули основних сполук, які цей елемент утворює з іншими елементами, та їх основні властивості. Таким чином, комбінуючи ці картки у різних поєднаннях я зіставляв їх між собою за властивостями елементів. Своє відкриття я сформулював так: властивості елементів перебувають у періодичній залежності від їх атомної ваги.

Таблицю я назвав «Спроба системи елементів, яка ґрунтується на їх атомній вазі і хімічній подібності» та 1 березня 1869 році розіслав багатьом видатним хімікам.

Вчитель:

- Шановний, Дмитро Іванович, скажіть будь ласка, чому на той час досить поширеною була думка проте, що ви своє відкриття зробили уві сні? Як було все насправді ?

Менделєєв:

- Насправді ж, я перед самим відкриттям, всю ніч просидів над картками з позначеннями елементів, але привести їх до певної системи мені не вдалося. Бачачи, що нічого не виходить, я стомлений ліг та міцно заснув. І уві сні я побачив таблицю, прокинувшись, відразу ж накидав її на першому клаптику паперу, що виявився під рукою.

Вчитель:

- Дякуємо всім учасникам інтерв'ю за надану інформацію, а також Дмитру Івановичу за цікаву розповідь про відкриття закону періодичності й періодичної системи. Хочеться зазначити, справжній тріумф періодичної системи Д.І. Менделєєва, був пов'язаний з відкриттям передбачених ним елементів.

IV. Закріплення вивченого на уроці

3.Вправа «Улюблений колір»

Щоб, пригадати природні родини хімічних елементів пропоную вам обирати кольорові фішки, які і відповідають певним завданням:

А) Назвати хімічні елементи, що утворюють:

Зелена фішка - групу лужних металів;

Синя фішка - групу лужноземельних металів;

Жовта фішка - групу галогенів;

Червона фішка - групу інертних газів.

Б) Дати порівняльну характеристику:

Червона фішка - лужних металів;

Зелена фішка - лужноземельних металів;

Синя фішка - галогенів;

Жовта фішка - інертних газів.

V. Домашнє завдання

Скласти портфоліо про життя та діяльність  Д.І. Менделєєва

VІ. Підсумок уроку.

4.Вправа "Відкритий мікрофон".

Вчитель. Уявіть собі, що до вас підходить журналіст і запитує, що цікавого відбулося впродовж уроку. Що б ви йому відповіли?(Вчитель  дає учням іграшковий мікрофон, вони відповідають на поставлене запитання, передаючи його одне одному).

                                     Ну от і все, урок скінчився,

                                     І час прийшов вам відпочить.

                                     А знань багаж, що залишився,

                                     З собою по життю несіть.

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
27 жовтня 2021
Переглядів
446
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку