Урок "Інтимна лірика І. Я. Франка"

Про матеріал
Ознайомити учнів із збіркою поезій І.Я. Франка «зів’яле листя»; розкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичною уявою майстра. Поглибити вивчене про ліричного героя; розвивати навики виразного читання, вміння визначатися у власній думці; виховувати в учнів усвідомлення того, що любов—це почуття, яке треба берегти.
Перегляд файлу

Тема: Інтимна лірика Івана Франка

Мета: ознайомити учнів із збіркою поезій І.Я. Франка «зів’яле листя»; розкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичною уявою майстра. Поглибити вивчене про ліричного героя; розвивати навики виразного читання, вміння визначатися у власній думці; виховувати в учнів усвідомлення того, що любов—це почуття, яке треба берегти.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Вид уроку: урок-дослідження.

Епіграф:

Любов—це те, що буде вічно,

І ні початку, ні кінця.

І. Я. Франко

Хід уроку

І. Організаційний момент класу

Звучить пісня В. Івасюка «Жовтий лист» (під музику вчитель читає слова), а далі слова пісні.

Кохання, любов… Воно існує, мабуть, як на землі з’явилася людина. Тема кохання—чистого, благородного почуття—вічна тема в літературі. Недарма в народі кажуть: «Світ постав з любові». Глибоко хвилюючі слова про кохання знаходимо у збірці І. Я. Франка «Зів’яле листя».

Ви вже, напевно, зрозуміли, що темою нашого уроку буде тема кохання, а, зокрема, інтимна лірика І. Я. Франка, збірка «зів’яле листя».

ІІ. Актуалізація опорних знань

Запитання

  • Про що ця пісня?
  • Як ви розумієте слово «кохання»?

Зверніть увагу! На  епіграф уроку.

Ви вже знайомі з творчістю Франка. Довгий час його представляли як поета боротьби, несхитного революціонера. Думаю, що після сьогоднішнього уроку ви будете називати Франка ніжним ліриком. У вас було випереджувальне завдання дослідити. Для цього ви за бажанням об’єдналися у групи: читці, літературознавці, рецензенти.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Історія написання збірки.

Збірку «Зів’яле листя» з підзаголовком «Лірична драма» І. Франко створював протягом 10 років (1886-1896рр.). У передмові до першого видання поет писав, що вміщені у збірці слова належать молодому чоловікові, який через любовну трагедію покінчив життя самогубством. Орієнтуючись на таку версію, І. Франко визначив жанр «Зів’ялого листя» як «Ліричну драму» і передмову закінчив словами: «Будь мужньою людиною і не йди моїм слідом». Але в дійсності вірші належать перу І. Я. Франка, багато з них мають автобіографічний характер.

Композиційно збірка складається із трьох розділів («жмутків») зів’ялого листя. Кожна поезія—це листочок (а багато листків—це «жмуток»). Франко так собі сам придумав. Михайло Коцюбинський так оцінив збірку: «Се такі ніжні і легкі вірші, з такою широкою гамою почуттів і розумінням душі людської, що, читаючи їх не знаєш, кому віддати перевагу, чи поетові боротьби, чи поетові-лірикові, співцеві кохання і настроїв».

!!! Про особисте життя людей, а особливо видатних, треба говорити дуже делікатно і обережно. Бо це той бік життя, який часто не залежить від неї.

Бесіда (слайд 1)

Пригадайте терміни, з якими ви вже знайомі.

«Інтимна лірика»—(походить із французької мови intime, лат.—intimus,--найглибший, потаємніший) любовна пристрасть автора.

«Ліричний герой»—друге ліричне Я поета. Водночас літературний герой не ототожнюється з поетом, він живе своїм життям.

«Елегія»—сумна, журлива пісня.

Запитання

З якої особистості розпочалася драма І. Франка? (Ольга Рошкевич)

Слайд 2

Читцям слово. Читають поезію «Безмежне поле»…

Питання

  • Які враження від поезії?

Питання

  • Які дослідження провели літературознавці?

«Перший жмуток» писався з 1886 року по 1993 рік. Франко пов’язав його з ім’ям Ольги Рошкевич. Це була донька священника, але через арешт поета батько заборонив їй пов’язувати життя із цією людиною.

У поезії «Безмежне поле»

Тема: зображення трагедії нерозділеного кохання, його беззахисності.

Ідея: не піддаватися розчаруванню, навіть якщо кохання не є взаємним.

Автор розкриває тему самотності, яку підкреслює зимовим холодом. Твір насичений яскравими епітетами: безмежне поле, сміжні завої, чисте поле.

Порівняння: неси, коню, як вихор.

Особливими є метафори: вихор гуляє, утечу від лютого болю.

У творі є символ коня. Кінь—символізує опору в житті ліричного героя.

 Ці художні засоби автор вживає для більшої емоційності, яскравого підтвердження трагедії нерозділеного кохання. У поезії вжита розмовна лексика—вихор, що тутка гуляє.

Композитор Григорій Алчевський поклав ці слова на музику.

Питання

  • Що нам скажуть про дослідження рецензенти?

Ми прослухали виступ літературознавця і прийшли до висновку, що були розкриті всі етапи аналізу твору. Учениця зупинилася на історії створення, визначила тему, головну думку, художні засоби.

Вчитель. Я цілком погоджуюсь ( не погоджуюсь) із вашою пропозицією.

Питання

Хто ж став прообразом таких рядків:

Явилась друга—гордая княгиня,

 Бліда, мов місяць, тиха та сумна,

Таємна й недоступна, мов святиня…

Писав у поезії «Тричі мені являлася любов» І. Франко

Слайд

Читець розказує напам’ять вірш «Ой ти дівчино, з горіха зерня»

Питання

  • Які враження від поезії?
  • Що нам підготували літературознавці стосовно цієї поезії?

Виступ літературознавця

Поезія «Ой ти, дівчино, з горіха зерня» входить до «Другого жмутку» (1895р.)

Сам І. Франко каже, що «Другий жмуток»--це споглядання мого серця драми. Тут драма звучить чи не найтрагічніше. «Другий жмуток» присвячений Юзефі Дзвунковській, яка не відповіла взаємністю поетові через те, що хворіла на сухоти.

Тема: зображення почуття нерозділеного кохання.

Ідея: возвеличення прекрасного і світлого почуття кохання.

У вірші «Ой ти, дівчино, з горіха зерня» Франко, змальовуючи красу дівчини, розкриває її запальний характер.

Це йому вдасться за допомогою таких засобів:

Епітети: тиха молитва, колюче терня;

Порівняння: слово остре, як бритва;

Метафори: серце бентежить, як буря люта, запалює серце пожаром.

Поезія побудована із використання риторичних звертань (дівчино, з горіха зерня) і запитань.

Особливу ніжність надають поезії пестливі слова: серденько, устонька.

Отже, ліричний герой намагається знайти співзвучність своїм стражданням.

До речі, відомий композитор Кос-Анатольський написав до цієї поезії музику. Ось послухайте як у пісні звучать переживання ліричного героя.

Кліп!!!

Виступ рецензентів

Вчитель.

Як епілог втраченому коханню написана поезія «Чого являєшся мені у сні?», яка теж входить до «Другого жмутку».

Питання

  • Що вирізняє цей твір з-поміж інших поезій?

Читці виконують поезію.

Питання

  • Яке враження на вас справила поезія?
  • Які почуття викликала?
  • Що сподобалося?

Питання до літературознавців:

  • Яка тема та ідея твору, художні засоби?

Темою вірша є нещасливе, нездійсненне кохання. На мою думку, тут показано внутрішній світ безнадійно закоханої людини.

Милий образ коханої не покидає зранену любов’ю душу і це приносить тільки страждання.

У хвилину болю герой запитує кохану:

Чого являєшся мені у сні?

Також у поезії використані епітети: чудові очі ті ясні;

Порівняння: немов криниці дно студене.

Питання вчителя.

Чим завершується поезія?

Поезія завершується зверненням до коханої з проханням: з’являтися йому, хоч уві сні і дарувати радість.

Твір цей покладений на музику, а написав її Олександр Яшин.

Вчитель

Ви, напевно, всі знаєте, що твір цей з великою популярністю звучить і сьогодні.

А хто його виконує?

Цю пісню виконує сучасний співак Віталій Козловський. Подивіться, будь ласка і послухайте.

Кліп!!!

Рецензенти. Аналізуючи виступ літературознавців, хочу сказати, що учениця непогано впоралась із своїм завданням. Учениця правильно визначила тему, ідею, художні засоби. Я б іще доповнила, що «Другий жмуток» визначають як жанр елегії (журливої пісні). На мою думку, образ зів’ялого листя є алегоричний як «завмерлеє в серці кохання».

Учитель

Явилась третя—женщина чи звір?

Глядиш на неї—і очам приємно.

Питання

  • Хто ж ця пані? ( Целіна Журовська-Зигмунтовська).

Слайд

«Третій жмуток» збірки був присвячений саме цій жінці і був написаний у 1986р.

Ми проаналізували програмові поезії, а «Третій жмуток» насичений поезіями, які вражають і стали шедеврами світової літератури, тут є багато автобіографічних моментів.

«Тричі мені являлася любов», «Як почуєш колись край свойого вікна»--ці поезії ви послухаєте сьогодні на літературно-музичній композиції.

А мені ще до вподоби поезія менш відома «Пісне, моя ти підстрелена пташко».

Питання

  • Як на вашу думку, І. Франко у збірці №Зів’яле листя» створив узагальнений образ жінки?

Відповіді: Я вважаю, що…..

Учитель. Франко створив узагальнений образ жінки і досить абстрактний. Він підносить її до неба, то кидає в глибоке провалля. Ми бачимо одну жінку—така сила майстерності поета: перед нами не три особи, а три силуети однієї й тієї ж самої жіночої постаті, три грані одного кристала. А одному образі, як в усмішці Джоконди, безліч відтінків гордості і гіркоти, непорочності і звабливості.

IV. Підсумки уроку

А тепер скажіть, будь ласка, ви послухали на уроці поезії, їх аналіз. Отож, на вашу думку, який настрій об’єднує вірші І. Франка? ( сумний, нерозділене кохання).

Чому інтимна лірика Франка актуальна сьогодні? ( возвеличує одвічні людські цінності, вчить нас щирого, вірного, ніжного кохання)

V. Домашнє завдання.

1. Вивчити напам’ять поезію «Чого являєшся мені у сні?»

2. Твір-мініатюра «Трагедія закоханого серця за збіркою І. Франка «Зів’яле листя».

Вчитель. Хоча кохання І. Франку принесло страждання і муки, але воно переросло у прекрасну поезію, яка вчить нас вічних людських цінностей—красивого, чистого, ніжного почуття.

Завершити урок я хочу словами Івана Франка:

Любов,--це те, що буде вічно,

І ні початку, ні кінця

Любов, як Всесвіт, що магічно

Пульсує в грудях у Творця.

І я складаю в кожнім слові

Йому подяку і хвалу

За цілий океан любові

Й за кожну крапельку малу.

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
30 липня
Переглядів
84
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку