Конспект уроку
Тема: Інтимна (родинна) лірика Станіслава Чернілевського. Особливості. Ознаки високої художності.
Компоненти
Знаннєвий: дослідити майстерність Станіслава Чернілевського у передачі почуттів родинного тепла, розкрити неповторний індивідуальний стиль автора, засвоїти теоретичні особливості поетичного твору.
Діяльнісний: розвивати вміння висловлювати свої думки про почуття ліричного героя та співвідносити їх з особистими, доводити істинність своїх суджень, розвивати образне мислення, вміння відділити головне від другорядного, вміння узагальнювати опрацьований матеріал.
Ціннісний: виховувати почуття любові до рідного дому та сім’ї, доброти, щирості, пам’яті про рідних, патріотизму, формувати високі моральні цінності та розуміння сімейних цінностей у житті людини.
Тип уроку: комбінований урок.
Методи: аналізу, бесіди, «Мозковий штурм», «Мікрофон», складання асоціативного грона, словесного малювання.
Прийом: читання, цитування, асоціації, умовиводу.
Засіб: гіпотез, припущень, критичного мислення.
Хід уроку:
І. Організаційний момент (1 хв).
1. Прийом словесного малювання
– Дорогі учні! Перш, ніж розпочати сьогоднішній урок, я попрошу вас заплющити очі і уявити дім, у якому живуть ваші дідусі і бабусі? Уявіть дорогу, коли ви їдете до них у гості разом з батьками і згадайте про те, як ваші рідні вас зустрічають. Які емоції виникають у вас, коли ви уявляєте таку картину? З яким почуттям ви асоціюєте своїх близьких та рідних?
ІІ. Перевірка домашнього завдання (5 хв.).
ІІІ. Актуалізація опорних знань (8 хв.).
ІV. Повідомлення теми та мети уроку (8 хв.).
Дитинство – це найкраща пора у житті кожної людини. Воно безтурботне, сповнене незвичайних пригод, тепла та батьківської любові. Важливу роль у житті кожної дитини відіграє мама, адже для кожного з нас вона є найріднішою в світі людиною. Письменник, про якого ми сьогодні будемо говорити, ще в юні роки зрозумів, що мама зробить усе для свого дитятка, тому надзвичайно важливо цінувати її. Колись ви станете дорослими і будете жити далеко від своїх батьків. Пам’ятайте, що завжди потрібно їх провідувати та телефонувати до них.
Отож, на сьогоднішньому уроці ми з вами познайомимося з творчістю надзвичайно талановитого українського поета, діяча кіно та театру, патріота своєї країни – Станіславом Чернілевським. Цей письменник – дуже талановита особистість, адже він проявив себе у багатьох справах, а у четвертому класі почав писати вірші. У своїх поезіях він писав про найважливіші речі – любов до своїх рідних та любов до Батьківщини. З особливою любов’ю він пише про рідну хату та членів своєї сім’ї. Саме це робить поезії Станіслава Чернілевського важливими, адже скільки б нам не було років, ми завжди будемо з радістю та любов’ю приходити до наших рідних і батьківської хати.
Кожна людина щаслива, бо у неї є сім’я, яка її підтримує та любить. А що для вас означає сім’я? Як ви розумієте це слово? Чи почуваєтесь ви надзвичайно щасливими у колі своєї сім’ї? Чи любите ви відвідувати бабусю та дідуся?
Чию любов ви відчуваєте найбільше? Як ви думаєте, чому ваші близькі завжди вас підтримують та хвилюються за вас?
V. Початкове сприймання і первинне усвідомлення нового матеріалу (16 хв.).
1. Робота з підручником. Читання матеріалу про життєвий і творчий шлях письменника
2. Бесіда за змістом прочитаного
Що в біографії С. Чернілевського вам сподобалося найбільше?
Як ви думаєте, чому для письменника надзвичайно велику роль у житті відіграла мама?
Як ви думаєте, як вплинуло на С. Чернілевського життя в інтернаті?
Що йому довелося пройти, щоб все0таки стати кінорежисером?
Що автор вважає вічним і єдиним щастям у житті кожної людини?
Ким зараз працює письменник? Чому його робота важлива?
(Один учень читає виразно поезії, решта - уважно слухають)
Родинний інтим – почуття любові та затишку, яке існує у сім’ї.
Досвіток – час, коли починає світати на вулиці.
Скрес – зник.
Гіркотина – якесь дуже неприємне для людини відчуття.
Зело – зелена трава.
– У кожного з нас слово «сім’я» викликає особливі асоціації. Тож давайте створимо у наших зошитах асоціативний кущ до цього слова.
Тема: Спогади про дитинство, рідний дім та родину.
Ідея: Показати любов дитини до матері, найщиріші відчуття до рідної домівки.
Метафори: «Ще на шибках досвіток не скрес», «Мотузочком диму / Хату прив’язала до небес», «Зникає гіркотина, / Не катує серце печія», «Як душа світліє перед днем», «Дитячим сміхом бризнувши в зело», «Перекотилось літо за село».
Епітет: «Світанковим маминим вогнем», «Зорі-жаворички», «Спорожніла хата».
Уособлення: «Курява вляглась», «Вийшли в небо зорі…», «І осінь їй ...опустила».
– Продовжіть по черзі подане речення: «Рідний дім для мене – це …».
– Завжди пам’ятайте слова, сказані вами, адже наш дім – це місце, у якому вас люблять і щиро чекають.
– Бабуся – це людина, яка нас завжди чекає, любить і захищає. Тож давайте створимо у наших зошитах сенкан до цього слова.
Сенкан
Бабуся
Добра, любляча, старенька.
Чекає, допомагає.
Безмежно турбується про кожного.
Найкраща.
– Що зображено на даній ілюстрації? Опишіть все, що на ній зображено? Які почуття вона у Вас викликає?
VІ. Домашнє завдання та його пояснення і записування в щоденник (2 хв. ).
Завдання для обов’язкового виконання: навчитися виразно читати поезії С. Чернілевського, дати відповіді на запитання, подані у підручнику.
Завдання для виконання за бажанням:
VІІ.Вправи за закріплення вивченого нового матеріалу (5 хв.).
Учні по черзі ставлять одне одному запитання за опрацьованою на уроці темою.
На уроці я…