Урок "Інтимна (родинна) лірика Станіслава Чернілевського"

Про матеріал
Метіріал конспекту дозволяє вчителеві разом з учнями дослідити майстерність Станіслава Чернілевського у передачі почуттів родинного тепла, розкрити неповторний індивідуальний стиль автора, засвоїти теоретичні особливості поетичного твору.
Перегляд файлу

Конспект уроку

Тема: Інтимна (родинна) лірика Станіслава Чернілевського. Особливості. Ознаки високої художності.

Компоненти

Знаннєвий: дослідити майстерність Станіслава Чернілевського у передачі почуттів родинного тепла, розкрити неповторний індивідуальний стиль автора, засвоїти теоретичні особливості поетичного твору.

Діяльнісний: розвивати вміння висловлювати свої думки про почуття ліричного героя та співвідносити їх з особистими, доводити істинність своїх суджень, розвивати образне мислення, вміння відділити головне від другорядного, вміння узагальнювати опрацьований матеріал.

Ціннісний: виховувати почуття любові до рідного дому та сім’ї, доброти, щирості, пам’яті про рідних, патріотизму, формувати високі моральні цінності та розуміння сімейних цінностей у житті людини.

Тип уроку: комбінований урок.

Методи: аналізу, бесіди, «Мозковий штурм», «Мікрофон», складання асоціативного грона, словесного малювання.

Прийом: читання, цитування, асоціації, умовиводу.

Засіб: гіпотез, припущень, критичного мислення.

Хід уроку:

І. Організаційний момент (1 хв).

    1. Прийом словесного малювання

 – Дорогі учні! Перш, ніж розпочати сьогоднішній урок, я попрошу вас заплющити очі і уявити дім, у якому живуть ваші дідусі і бабусі? Уявіть дорогу, коли ви їдете до них у гості разом з батьками і згадайте про те, як ваші рідні вас зустрічають. Які емоції виникають у вас, коли ви уявляєте таку картину? З яким почуттям ви асоціюєте своїх близьких та рідних?

ІІ. Перевірка домашнього завдання (5 хв.).

ІІІ. Актуалізація опорних знань  (8 хв.).

  1. Метод «Мозковий штурм»
  • Що таке поезія?
  • Що таке інтимна поезія?
  • Які емоції може викликати у читача поетичний твір?
  • Кого називають ліричним героєм?
  • Які особливості поетичного твору?
  • Що таке рима і для чого вона потрібна?
  • Чи має сюжет поетичний твір?
  • Для чого письменник пише вірші? Що він у них передає?

ІV. Повідомлення теми та мети уроку (8 хв.).

  1. Слово вчителя

Дитинство – це найкраща пора у житті кожної людини. Воно безтурботне, сповнене незвичайних пригод, тепла та батьківської любові. Важливу роль у житті кожної дитини відіграє мама, адже для кожного з нас вона є найріднішою в світі людиною. Письменник, про якого ми сьогодні будемо говорити, ще в юні роки зрозумів, що мама зробить усе для свого дитятка, тому надзвичайно важливо цінувати її. Колись ви станете дорослими і будете жити далеко від своїх батьків. Пам’ятайте, що завжди потрібно їх провідувати та телефонувати до них.

Отож, на сьогоднішньому уроці ми з вами познайомимося з творчістю надзвичайно талановитого українського поета, діяча кіно та театру, патріота своєї країни – Станіславом Чернілевським. Цей письменник – дуже талановита особистість, адже він проявив себе у багатьох справах, а у четвертому класі почав писати вірші. У своїх поезіях він писав про найважливіші речі – любов до своїх рідних та любов до Батьківщини. З особливою любов’ю він пише про рідну хату та членів своєї сім’ї. Саме це робить поезії Станіслава Чернілевського важливими, адже скільки б нам не було років, ми завжди будемо з радістю та любов’ю приходити до наших рідних і батьківської хати.

  1. Бесіда про сім’ю

Кожна людина щаслива, бо у неї є сім’я, яка її підтримує та любить. А що для вас означає сім’я? Як ви розумієте це слово? Чи почуваєтесь ви надзвичайно щасливими у колі своєї сім’ї? Чи любите ви відвідувати бабусю та дідуся?

Чию любов ви відчуваєте найбільше? Як ви думаєте, чому ваші близькі завжди вас підтримують та хвилюються за вас?

V. Початкове сприймання і первинне усвідомлення нового матеріалу (16 хв.).

        1. Робота з підручником. Читання матеріалу про життєвий і творчий шлях письменника

        2. Бесіда за змістом прочитаного

Що в біографії С. Чернілевського вам сподобалося найбільше?

Як ви думаєте, чому для письменника надзвичайно велику роль у житті відіграла  мама?

Як ви думаєте, як вплинуло на С. Чернілевського життя в інтернаті?

Що йому довелося пройти, щоб все0таки стати кінорежисером?

Що автор вважає вічним і єдиним щастям у житті кожної людини?

Ким зараз працює письменник? Чому його робота важлива?

  1. Виразне читання поезії «Теплота родинного інтиму»

(Один учень читає виразно поезії, решта - уважно слухають)

  1. Словникова робота

Родинний інтим – почуття любові та затишку, яке існує у сім’ї.

Досвіток – час, коли починає світати на вулиці.

Скрес – зник.

Гіркотина – якесь дуже неприємне для людини відчуття.

Зело – зелена трава.

  1. Бесіда за змістом прочитаного
  • Яка пора року описується в поезії? Що про це свідчить?
  • Що ви уявили, коли читали поезію?
  • Які почуття у вас виникли під час читання поезії?
  • Що автор хотів нас сказати цією поезією?
  • Яке значення сім’ї у нашому житті?
  • Що символізує вогонь у поезії?
  • Як ліричний герой ставиться до своєї мами?
  1. Створення асоціативного куща до слова «сім’я».

 – У кожного з нас слово «сім’я» викликає особливі асоціації. Тож давайте створимо у наших зошитах асоціативний кущ до цього слова.

 

 

 

 

 

 

  1. Художній аналіз поезії

Тема: Спогади про дитинство, рідний дім та родину.

Ідея: Показати любов дитини до матері, найщиріші відчуття до рідної домівки.

Метафори: «Ще на шибках досвіток не скрес», «Мотузочком диму / Хату прив’язала до небес», «Зникає гіркотина, / Не катує серце печія», «Як душа світліє перед днем», «Дитячим сміхом бризнувши в зело», «Перекотилось літо за село».

Епітет: «Світанковим маминим вогнем», «Зорі-жаворички», «Спорожніла хата».

Уособлення: «Курява вляглась», «Вийшли в небо зорі…», «І осінь їй ...опустила».

  1. Метод  «Мікрофон»

 – Продовжіть по черзі подане речення: «Рідний дім для мене – це …».

– Завжди пам’ятайте слова, сказані вами, адже наш дім – це місце, у якому вас люблять і щиро чекають.

  1.  Виразне читання поезії «Забула внучка в баби черевички…»
  2. Бесіда за змістом прочитаного
  • Чому бабуся сумує і плаче?
  • Чому її хата тепер пуста?
  • Чому бабуся згадує про черевички внучки?
  • Які почуття у вас викликала ця поезія?
  • Чи часто ви відвідуєте своїх бабусь?
  • Чи радіють вони, коли ви приїжджаєте?
  1. Створення сенкану до слова «бабуся».

 – Бабуся – це людина, яка нас завжди чекає, любить і захищає. Тож давайте створимо у наших зошитах сенкан до цього слова.

Сенкан

Бабуся

Добра, любляча, старенька.

Чекає, допомагає.

Безмежно турбується про кожного.

Найкраща.

  1. Робота з ілюстрацією.

  – Що зображено на даній ілюстрації? Опишіть все, що на ній зображено? Які почуття вона у Вас викликає?

Любов між бабусею та онукою - це назавжди | Тутка

VІ. Домашнє завдання та його пояснення і записування в щоденник (2 хв. ).

Завдання для обов’язкового виконання: навчитися виразно читати поезії С. Чернілевського, дати відповіді на запитання, подані у підручнику.

Завдання для виконання за бажанням:

  • для учнів високого рівня: придумати роповідь про бабусю та її хату
  • для учнів достатнього рівня: створити асоціативний кущ до слова «дім».

VІІ.Вправи за закріплення вивченого нового матеріалу (5 хв.).

  1. Метод оптування «Пінг-понг».

Учні по черзі ставлять одне одному запитання за опрацьованою на уроці темою.

  1. Рефлексія.

На уроці я…

  • дізнався…
  • зрозумів…
  • навчився…
  • не вмів, а тепер умію…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
16 березня 2023
Переглядів
174
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку