10 клас
«ІСТИННО ТРАГІЧНА І ВИСОКОХУДОЖНЯ
КАРТИНА РУЙНУВАННЯ ЛІСУ»
Тема. Майстерне змалювання картин природи, виступ на її захист у новелі О.Кобилянської «Битва».
Мета: розкрити майстерне змалювання картин природи в новелі «Битва»; розвивати навички роботи з текстом; формувати вміння виразного читання уривків з описом природи; виховувати бережливе ставлення до навколишнього світу.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Форма уроку: психологічно-типологічний аналіз.
Форми, методи й прийоми навчання: робота з портретом, «Це цікаво!», робота з таблицею, «Гронування», словникова робота, колективне складання таблиці, проблемне запитання, «Ланцюжок», «Довідка», «Спільний проект», робота в парах, групах, бліцопитування, робота з епіграфом, «Незакінчене речення», «Продовжити думку», «Мої думки…».
Обладнання, наочність: портрет О.Кобилянської (художник В.Касіян), світлини Карпат, ілюстрації до твору, «Зошит позичених думок», аудіозаписи музики Л. ван Бетховена, Л.Колодуба («Карпатська рапсодія»), Б.Фільца «Дзвони»).
Міжпредметні зв’язки: українська мова (діалектизми, західноукраїнський діалект, пряме і переносне значення слів, кальки, запозичена лексика), всесвітня історія (Австро-Угорська імперія), географія (південні Карпати), біологія (флора і фауна Карпат), пам’ятка «Як аналізувати прозовий твір», живопис (портрет О.Кобилянської, художник В.Касіян), музика (Л.Колодуб «Карпатська рапсодія», Б.Фільц «Дзвони»).
Теорія літератури: пейзаж, поезія в прозі, уособлення (прозопопея), оповідач, ліро-драматичний твір, пантеїзм, конфлікт, алегорія, «мала» проза, персоніфікація, гіпербола, епітет, метафора.
Епіграф:
Вмирають буки. Листячко червоне
Вітри розносять за далекі гони,
І чути, як своїм товаришам
Там бамкають смерек зелені дзвони.
Д.Павличко
Хід уроку
І. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Вступне слово вчителя.
Вона прийшла в українську літературу з Північної Буковини, з німецько-румунського середовища, а віддала свій яскравий талант рідному народові, служити якому вважала для себе найвищим обов’язком.
Вона не навчалася в українській школі, не здобула вищої освіти, а стала високоосвіченою, висококультурною людиною і письменницею, новатором української прози, вчителем молодшого покоління прозаїків.
Вона піднесла на новий вищий рівень українську художню прозу, розширила й збагатила її ідейно-художній діапазон, сприяла, разом з іншими видатними майстрами слова, виходу нашої літератури на світову арену, поєднала у своїй творчості національні й інтернаціональні, загальнолюдські мотиви.
Доля судила їй органічно пов’язати своєю творчістю два періоди – дожовтневий і радянський – в історії української літератури: сучасниця Івана Франка, Лесі Українки, Михайла Коцюбинського, Василя Стефаника, вона на схилі літ стала членом Спілки письменників, склала вільному возз’єднаному народові заповітний дар – свою художню спадщину.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ СУБ’ЄКТИВНОГО ДОСВІДУ УЧНІВ
Робота з портретом.
ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Слово вчителя.
Основний, найпродуктивніший період творчості О.Кобилянської припадає на другу половину 90-х рр. Письменниця в цей час створює багато новел, оповідань, повістей, нарисів, що приносять їй визнання не лише в Україні, але й за її межами – в Росії, Болгарії, Німеччині та інших країнах. Поряд з великими оповідними формами (повість) вона розробляє жанри «малої» прози.
Разом із В.Стефаником, М.Коцюбинським, Г.Хоткевичем, М.Яцковим та іншими митцями О.Кобилянська творила певну віху в становленні модерної української літератури. Аналізуючи творчість письменниці в цілому, Л.Білецький визначає, зокрема, три, на його думку, характерні прикмети новелістики письменниці:
Твори О.Кобилянської відзначаються майстерними картинами природи. 30.01.1900 року Леся Українка в листі до письменниці писала: «В нашій літературі нема пейзажиста над Вас, і я не знаю, як готова цінити Вас за се, бо дуже люблю пейзаж в літературі, і завжди мені його бракувало в нашому письменстві». Вивчаючи художню специфіку творів О.Кобилянської, Леся Українка в статті «Малоруські письменники на Буковині» зазначала, що «найреальніші картини вона постійно супроводить ліричними відступами, які нагадують симфонію, де враження пейзажу і руху душі зливаються в одну неподільну гармонію».
Леся Українка зазначала, що ліс і гори є рідною стихією О.Кобилянської, саме при їх зображенні вона «дає повний розмах крилам своєї фантазії» і цим самим створює відповідний настрій. С.Івченко писав: «Ліс і гори були для О.Кобилянської її другою домівкою, зеленим палацем, душевною силою, прихистком її дум та мрій. Такі ж дорогі вони кожному, хто виріс у злагоді з природою. Одухотворена природа під пером Ольги Кобилянської знайшла своє нове мистецьке життя. Вона й досі чарує читачів своєю величчю й красою».
У цьому ми переконаємося, ознайомившись із новелою О.Кобилянської «Битва».
«Це цікаво!»
Новела написана 1895 року німецькою мовою. В авторському перекладі на українську вперше з’явилася в газеті «Буковина» (1896).
Ознайомлення з історією створення новели.
Духовно обдарована від народження, О.Кобилянська глибоко відчувала багатство і красу природи рідного краю, розуміла її вплив на людину. Згадуючи роки юності, вона писала, що бували цілі місяці, коли не пропускала жодного дня, щоб не піти чи не поїхати верхи в гори, відкрити там якийсь новий чарівний закуток, сполохати птаха, перебрести босими ногами спінений потік.
(На фоні звучання «Карпатської рапсодії» Л.Колодуба демонструються світлини Карпат).
Поштовхом до написання твору були дві обставини: пережиті враження від рубання лісу в Карпатських горах та знайомство з О.Маковеєм, яке переросло у глибоке й щире почуття письменниці.
Робота з таблицею.
Автобіографія О.Кобилянської «Про саму себе» |
Автобіографічне оповідання О.Кобилянської «Доля» |
«Довгий час носила я ту картину живої природи в душі, доки не настала хвиля, де я кинула її на папір, жаліючи, як фанатична поклонниця природи, за пишним лісом…», «…я робила довгогодинні проходи серед природи, де набирала сили … розкошувала на шпилях гір між широкораменними соснами, вслухаючись в їх шум, або слідила оком за плавбою хижунів під хмарами, що лиш десь-колись, вдаряючи крилами, наче набираючи сили, пливли кудись і зникали». «З однієї з таких дальніх прогулок я привезла з собою з великого лісу здобуток, а це – «Битву», котру бачила я власними очима, перебувши більше, як день, у лісах, де зрубували ліс, і де мала нагоду бачити боротьбу робітників з столітніми великанами, соснами та смереками, й подивляла фізичну силу і сприт одних та опір та маєстат природи з другої сторони…» |
«Перед її душею виринув він… В її груді розігралася якась пісня. Давні, смутні, а заразом прегарні, пречисті почування!.. Другого дня пішла в ліс і взяла папір і олівець з собою. І почала там в зеленій глибині, де ніхто, ніхто не заходив, писати яку-то річ. Про зелень, і красу, і велич лісу, і про те, як залетів у них предивний птах якийсь білий… Потім поїхала дальше в гори – і те, що відчувала про «білого птаха», і те, що побачила тут, - то вже разом витворило новелу, котра сталася пізніше його найулюбленішою поезією: «Битва». |
Обмін враженнями.
Теорія літератури.
Пейзаж – (від фр. peysage - країна, місцевість) – опис, картина природи, частина реальної обстановки, у якій розгортається дія.
Робота над аналізом новели О.Кобилянської «Битва».
Теорія літератури.
Оповідач – особа, від імені якої письменник веде розповідь (сповідь) у творі.
«Гронування»: ліс.
правічний величний розкішний зелений
Ліс
мудрий непорушний неприступний
Ліс – бір, діброва, пуща, праліс.
Словникова робота.
Вторгнення – те саме, що вдиратися, вриватися, втручатися.
Колективне складання таблиці.
Два світи лісу |
|
Свій світ |
Чужий світ |
Природа, сонце, свята тиша Божої присутності |
Мізерні створіння – люди, що наважуються порушити одвічний спокій, «наємники», «варвари» |
Словникова робота.
Варвари – жорстокі, некультурні люди, руйнівники культурних цінностей.
Наємники – найманці.
Проблемне запитання.
наступ капіталу |
Б И Т В А |
людська особистість |
Людина |
Ліс |
|
«наємники» |
Карпати |
Словникова робота.
Битва – діяльність, спрямована на створення, досягнення чого-небудь (політична, господарська і т. ін.).
Битва – боротьба, кров, смерть, конфлікт, втрати.
Словникова робота.
Жертва – той, хто загинув від нещасного випадку, від руки ворога і т. ін.
Ґвалтовно здерта одіж смерек |
Оголені трупи велетнів, повалені одні на одних, над якими, наче над мерцями, кружляють птахи |
Жертви |
|
Розкидані пні, що нагадують білі кістки на бойовому полі |
Скалічені навіки, поранені й загиблі лісоруби |
«Погляд збоку».
Початок твору |
Кінець твору |
В буйному пралісі панувала «німа, незвичайна таємна тишина», що межує зі святістю непорочної чистоти |
Тиша стає «страшна, бездушна» |
(Звучать «Дзвони» Б.Фільца).
Робота над мовою твору.
Теорія літератури.
Антропоморфізм – (від гр. anthropos - людина і morphe – вид, форма) – різновид уособлення, коли тваринам, рослинам, предметам і явищам надаються властивості людини чи вони уподібнююся до неї.
Теорія літератури.
Градація – (від лат. gradation, від gradus – крок, ступінь) – стилістичний засіб, коли вирази чи картини подаються зі всезростаючим чи спадаючим значенням. Якщо перехід відбувається від меншого до більшого – це пряма градація, якщо ж навпаки – зворотна.
Теорія літератури.
Персоніфікація – (від лат. persona – особа і facio – роблю) – окремий вид уособлення, коли предметам, явищам і абстрактним поняттям надаються властивості людини, вони олюднюються з метою яскравішого зображення.
Перший удар сокири луна дерева затамували «стривожений
по старій смереці підгір’ям дихання шепіт»
зітхання піднявся шум, голоси дерев наповнили «стало лячно»
немов від вихру повітря
«загуркотіли посипалися «тяжкі «блискавиці летіли «грім пробував
бурею» краплі дощу» в смереки» розсаджувати гори»
Теорія літератури.
Конфлікт – (від лат. conflictus - зіткнення) – у літературному творі – це протиборство між персонажами, між персонажами й обставинами, між різними сторонами в характері персонажів, що досягло великої гостроти й непримиренності.
Теорія літератури.
Уособлення – різновид метафори, який ґрунтується на прийомі перенесення якості істот на предмети, явища природи чи абстрактні поняття.
Теорія літератури.
Алегорія – (гр. allegoria, від allos - інший і agoreuo – говорю) – образне інакомовлення, яскраве втілення в конкретному образі абстрактного поняття чи думки.
Колективна робота.
Праліс, столітні велетні «стоять так нерухомо тисячі літ, …свідомі своєї довічної тривкості», «віками» незмінні у своїй свіжій красі.
Теорія літератури.
Гіпербола – (від фр. hyperbole - перебільшення, зайвина) – різке перебільшення якихось рис людини, предметів або явищ, їх кількості, розмірів, сили тощо, щоб надати зображуваному виняткової виразності, загостреності з метою виявлення емоційності, захоплення або презирства.
Аналогія – (від гр. analogia – подібність, відповідність) – подібність у якомусь відношенні між явищами та предметами.
Довідка.
Релігійний фонд – багата установа на Буковині (їй належала 1/5 цілого краю), утворена з покасованих монастирів. Йому належали майже всі гори й ліси Буковини.
(Звучить музика Л.Бетховена).
Проблемне запитання.
«Спільний проект».
Образи-пейзажі |
Образи-емоції |
Образи-поняття |
Ліс (у різні пори року) |
ненависть гнів страх біль |
честь ганьба обов’язок |
Бесіда-узагальнення.
«А я думаю так…»
Жанр новели – … (новела, ліро-драматичний малюнок пейзажного характеру, поема в прозі).
Теорія літератури.
Новела – (від іт. novella – новина) – близька до оповідання жанрова форма, яка відзначається чіткістю зображуваних подій, несподіваністю їх розвитку та розв’язки.
Поема в прозі, або Вірш прозою – невеликий за розміром літературний твір, написаний прозою, але своєю мелодикою близький до вірша завдяки великій емоційності, ліризму і своєрідній ритмічності мови.
Робота в групах.
І група – визначити ознаки новели.
ІІ група – ознаки поеми (поезії) в прозі.
Новела |
Поема (поезія) в прозі |
Точна й усталена конструкція; змалювання внутрішнього світу, переживань і настроїв персонажів; наявність ситуаційної чи психологічної несподіванки; точний, виразний і багатозначний штрих; наскрізна деталь, що передає потрібні авторові думки та настрої; лаконізм; велика економність у використанні художніх засобів. |
Майстерно застосовані прийоми живопису і музики; природа персоніфікована; романтично забарвлені, сповнені динаміки образи створюють зриму картину трагічної загибелі лісу. |
Драматичність |
Ліризм |
Наявність конфлікту між головними героями (або прихована суперечність між ними); значна увага до діалогів, їх напруженість; передача стосунків між героями. |
Емоційність; замальовки; картини чи серії картин з життя, пов’язані між собою настроєм. |
Висновок. Драма в ліриці, або ліризм, пройнятий драматизмом.
(Звучить музика Л.Бетховена).
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Бліцопитування.
«Це цікаво!»
Саме ці слова при передруку твору в Росії викреслила царська цензура!
Б.Грінченко, упорядник альманаху «Дубове листя» (саме у ньому була надрукована «Битва»), писав: «Є в оповіданні ще одна одміна: зникло те місце, де розмовляють проміж себе робітники. Але то вже сталося не через нас: місце се проковтнула цензура».
- Чи підтримали протест Клевети інші? (Ні. «…відповідь укараного згубилась в оглушаючім гуку»).
- Що обурює О.Кобилянську? (Пасивне ставлення корінного населення до знищення природи, що «вони жили з дня на день, не дбаючи о будучність і її безнадійність; їх бажання були прості й прозорі, а умови їх щастя – блиск сонця і синє небо»).
- Чи усвідомили мешканці цього краю, що експлуататорський лад посягає на природні багатства, зазіхає на волю трудівника, несе соціальні пута? (Ще ні).
- На що сподівалася письменниця? (На пробудження національної й соціальної свідомості українського народу).
Заключне слово вчителя.
О.Кобилянська однією з перших в українській літературі сміливо виступила на захист зелених скарбів природи, вона, кажучи словами Лесі Українки, створила «істино трагічну і високохудожню картину» руйнування пралісу, висловила обурення і ненависть проти експлуататорів.
Письменниця вивищила природу у своїй моральній перевазі над найманцями, цими представниками людського роду, які пробували зруйнувати віковічні основи буття і гармонії.
Ліс програв смертельну битву з промисловою фірмою, надто нерівними були його сили і сили жадібних людей, які вдерлися на незайману територію столітнього лісу і почали нищення. Ольга Кобилянська вдається до промовистої метафори: дощ прирівнюється до плачу, вся природа плаче з приводу невідворотної втрати.
Робота з епіграфом.
Зрубати такий ліс – та це ж злодійство. О.Довженко
Ліси! Я серцем вас цілую, я вас люблю, бо ви – життя! В.Сосюра
Ти шапку скинь і низько поклонись.
Бо ліс – це світлий храм.
Святиня наша. В.Бичко
Кожне дерево, зрубане на землі, показує, що щось природне підтято і в
людській душі. В.Підмогильний
Скошені сталлю, стогнали дуби. Т.Масенко
Ліс – не місто, тут свої проблеми. М.Гурець
Природа буває часто дзеркалом душі. О.Кобилянська
Є люди, як дуби, і є дуби, як люди:
Безстрашно грому підставляють груди,
Щоб немічну берізку захистить,
Хоч знають добре – їм загибель буде. Д.Павличко
Зрубали дуба задля того, щоб сірника зробити з нього. Б.Слюсар
Вмирають буки. Листячко червоне
Вітри розносять за далекі гони,
І чути, як своїм товаришам
Там бамкають смерек зелені дзвони. Д.Павличко
Галасує від болю дерево. В.Симоненко
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Робота в групах.
І група.
«Незакінчене речення» (усно).
Новела О.Кобилянської «Битва» - це …
розкриття багатства і краси світу природи;
шедевр української новелістики;
тужливий реквієм за карпатським пралісом;
голосіння за знищеною навіки первозданною красою;
неперевершений зразок «пейзажної новели»;
поема у прозі, що хвилює;
символістсько-романістичний твір;
твір-протест;
перлина лірики в прозі.
ІІ група.
«Продовж думку» (усно).
Прочитавши новелу О.Кобилянської «Битва», я визначив (-ла) для себе такі моральні настанови і ціннісні орієнтації: …(розумій, відчувай і люби природу, розумно користуйся її дарами).
«Битва» - це твір про … (захоплення красою природи та уболівання за її безпорадність перед бездушністю людини; протест проти варварського ставлення до природи, бездушних лісових вирубок, спрямованих на прибуток; уособлення загадкової, нездоланної сили природи).
Своєрідність новели у … (неоромантичному змалюванні дійсності, поетичності, психологізмові).
ІІІ група.
«Мої думки» (усно).
Думаю, що екологічні проблеми виникли тому, що …
Вважаю, що глобальні екологічні проблеми мене не …
Проблемне запитання.
VI. ОЦІНЮВАННЯ. АРГУМЕНТАЦІЯ ОЦІНОК
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. ІНСТРУКТАЖ ДО ВИКОНАННЯ
Обов’язкове:
За бажанням:
«Туга і непокора».
Природа і мистецтво в житті людини.
Природа – першоджерело буття.
Майстерність О.Кобилянської-пейзажиста (на матеріалі новели «Битва»).
«Істинно трагічна і високохудожня картина» руйнування лісу.
ЛІТЕРАТУРА