1
Тема: Вступ до історії стародавнього світу
Мета:
навчальна – сформувати уявлення про місце історії стародавнього світу у всесвітній історії; розглянути періодизацію історії людства; визначити хронологічні межі історії стародавнього світу; охарактеризувати основні види історичних джерел; ознайомити з термінами та поняттями: «стародавній світ», «цивілізація», «історичне джерело», «археологічні пам'ятки»;
розвивальна – удосконалювати вміння працювати з підручником, його методичним апаратом, вільно орієнтуватися у структурних елементах підручника, читати, коментувати текст підручника, відповідати на запитання; на основі отриманих фактів, складати схеми; формувати вміння аналізувати історичні події та факти; розкривати зміст історичних понять;
виховна – виховувати толерантність, пошану до історії різних народів, бережне ставлення до пам’яток культури та історії.
Очікувані результати. Учні повинні:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Вид уроку: урок – уявна подорож.
Навчально-методичне забезпечення:
Основні поняття і терміни:
«стародавній світ» - частина всесвітньої історії, яка вивчає найдавніший період в минулому людства.
«цивілізація» - рівень розвитку суспільства, коли виникає нерівність між людьми й утворюється держава, з’являються міста, писемність.
«історичні джерела» - письмові документи, предмети, будівлі та інші пам’ятки, які відображають історичні події та явища і дають можливість досліджувати життя людей у минулому.
«археологічні пам'ятки» - матеріальні залишки людської діяльності, що збереглися на поверхні землі, під землею або під водою і висвітлюють минуле людського суспільства.
Основні дати:
від появи найдавніших людей (2,5 млн. років тому) - до падіння Західної Римської імперії (476 рік) – період історії Стародавнього світу.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Любі друзі! Вітаю вас із переходом до 6 класу! В цьому році ми з вами вивчатимемо новий період в історії людства. А як він називається та які хронологічні рамки охоплює, дізнаємося згодом.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Метод «Мікрофон».
Учитель за допомогою «уявного мікрофона» пропонує учням продовжити речення «Історію вивчають для того, щоб...».
Історія — наука, що вивчає минуле людства у всій його конкретності й різноманітності.
Історія складається із всесвітньої (загальної) історії та історії окремих країн і народів (їхньої вітчизняної історії). Наприклад, до розділу вітчизняної історії можна віднести курс «Вступ до історії України», із яким ми з вами ознайомилися в 5 класі.
Історія, як будь-яка наука має свою термінологію. Давайте пригадаємо деякі з них.
Ви пригадали історичні джерела.
ІІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Розповідь учителя
Нині ми вирушаємо в ті часи, коли на нашій планеті з’явилися найдавніші люди, почало формуватися людське суспільство, виникли перші держави. Цей період вивчає особлива наука, яка досліджує початки всесвітньої історії і відповідно, є її складовою.
На сьогоднішньому уроці ми здійснимо уявну подорож, до цієї країни - науки, яку ми з вами вивчатимемо протягом 6 класу. Але для початку нам треба з’ясувати її назву для того, щоб правильно визначити маршрут нашої подорожі. В цьому нам допоможе «Шифр таблиця»
Гра «Шифр таблиця»
Правила гри
Для визначеної потрібної букви першу цифру шифру необхідно відшукати у верхньому горизонтальному ряді, а другу – у лівому вертикальному. На перехресті ліній і буде потрібна буква.
1.
І |
С |
Т |
О |
Р |
І |
Я |
42 |
14 |
24 |
53 |
73 |
42 |
55 |
2.
С |
Т |
А |
Р |
О |
Д |
А |
В |
Н |
Ь |
О |
Г |
О |
14 |
24 |
11 |
73 |
53 |
61 |
11 |
31 |
43 |
35 |
53 |
41 |
53 |
3.
С |
В |
І |
Т |
У |
14 |
31 |
42 |
24 |
34 |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1 |
А |
Б |
В |
Г |
ґ |
Д |
Е |
2 |
Є |
Ж |
З |
І |
И |
Ї |
Й |
3 |
К |
Л |
М |
Н |
О |
П |
Р |
4 |
С |
Т |
У |
Ф |
Х |
Ц |
Ч |
5 |
Ш |
Щ |
Ь |
Ю |
Я |
|
|
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Перша станція - «Періодизація всесвітньої історії»
Як ви здогадалися, під час розгадування «Шифр - таблиці», наука з якою ми сьогодні познайомимося – Історія стародавнього світу. Проте це лише перший період світової історії. До вашої уваги пропоную розглянути схему «Періодизації всесвітньої історії» і записати її в зошит. С. 5
Схема «Періодизація всесвітньої історії»
Робота зі словником
«стародавній світ» - частина всесвітньої історії, яка вивчає найдавніший період в минулому людства від появи найдавніших людей (2,5 млн. років тому) - до падіння Західної Римської імперії (476 рік) – період історії Стародавнього світу.
Друга станція «Епоха Стародавнього світу»
Відгадайте загадку.
Паперовий кораблик щодня Перевозить у трюмах знання. Після плавання цей корабель Повертається в рідний портфель. Відповідь (Підручник, книга)
Починаємо знайомство з підручником (за змістом)«Вступ до історії стародавнього світу»
Історія стародавнього світу охоплює період від виникнення людської спільноти до кінця V ст. н. є. Це найбільш тривалий період в історії. Вивчаючи його ви познайомитеся:
1) З життям людей у первісну епоху, коли людина тільки виділилася з тваринного світу. Ви дізнаєтеся про появу перших людей на планеті. Зрозумієте, як жили наші предки у часи звірів-велетнів.
2) Історією Давнього Єгипту. Відкриємо для себе секрети давніх єгиптян та їхніх пірамід, які людство вважає одним із чудес світу, яке збереглося до нашого часу.
3) Цивілізацією та культурою Передньої Азії, Індії та Китаю. Відвідаємо вулиці та площі Вавилону, поглянемо, як будували Велику Китайську стіну.
4) Нас чекає подорож до Стародавньої Греції — країни дивовижної краси, де ми ознайомимося з її історією, чудовою культурою, мудрим і героїчним народом.
5) І, нарешті, потрапимо до Стародавнього Риму, який спочатку був невеличким селищем на березі річки Тибру, а згодом поступово перетворився на могутню державу, яка силою зброї своїх легіонів захопила майже весь світ. Проте ніщо у світі не буває вічним. Згодом Рим виснажився в боротьбі з підкореними народами та рабами. Римська держава, наче казковий велетень на глиняних ногах, упала під ударами багатьох сильних племен-варварів і розкололася на безліч уламків. Варварські народи утворили на території імперії королівства, створили власну цивілізацію.
6) Дізнаємося, як відбувалося зародження української історії, які племена і народи населяли територію нашої держави в давнину, як відбувався їхній розвиток на тлі світової історії.
Репродуктивна бесіда
Третя станція «Історичні джерела з історії стародавнього світу.»
Розповідь учителя
Люди, суспільства, народи не зникають безслідно. Вони залишають по собі пам’ять: будівлі, твори мистецтва, книжки, прикраси з бронзи, золота, срібла, глиняний посуд, зброю, написи і малюнки на камені, знаряддя праці та могили. За тисячоліття на Землі нагромадилося їх чимало.
Учені шукають їх і вивчають. Так поступово формуються наші знання про життя народів у давнину. Учених, які розкопують і вивчають давні речі й споруди, називають археологами. Точне розташування предметів у землі дуже важливе. Учені поділяють місце розкопок на ділянки й записують кожну, навіть найдрібнішу деталь. Об’єктом археологічних досліджень є речові джерела.
Робота зі словником
«Археологічні пам'ятки» - матеріальні залишки людської діяльності, що збереглися на поверхні землі, під землею або під водою, які висвітлюють минуле людського суспільства.
Зверніть увагу на зображення, яке ілюструє технологію виготовлення знарядь праці давньою людиною/ або прогляньте відео
https://www.youtube.com/watch?v=_w9bhc67mY8
Робота з підручником. С.6. Періоди первісного суспільства
Розповідь вчителя
Археологічні пам'ятки — речові джерела, що висвітлюють минуле людського суспільства. Велике значення археологічні пам'ятки мають для вивчення дописемного періоду людства, коли вони є єдиними історичними джерелами. До основних археологічних пам'яток належать: місця поселення (стоянки, городища, селища) й окремі житла, господарські споруди, залишки фортець і міст, могильники й окремі поховання, надмогильні й культові споруди, скарби, знаряддя праці та інші давні вироби, малюнки й написи на скелях та окремих каменях.
Значення розкопок стародавніх поселень може бути розкрите на прикладі розповіді про місто Помпеї. Воно було засипане попелом під час виверження вулкана Везувій у 79 р. н. є., тобто місто не було розграбоване і не постраждало від вогню. Ученим удалося відновити не тільки зовнішній, але й внутрішній вигляд домівок, майстерень, лазень, театру й інших споруд. Знайдено меблі, хатнє начиння, інструменти. На стінах є розписи — картини, написані на штукатурці.
Робота зі словником
«Історичне джерело» - це письмові документи, предмети, будівлі та інші пам’ятки, які відображають історичні події та явища і дають можливість досліджувати життя людей в минулому.
Репродуктивна бесіда
Історики вирізняють також писемний період. Яка його основна ознака? С. 7 – приклад давнього письма.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ.
Уставте пропущені слова.
Історія — це наука про минулі події, їх причини та наслідки. Історія, що вивчає час від виникнення людини — це історія … (стародавнього світу). Про історичне минуле ми дізнаємося з історичних … (джерел). Книги, літописи, папіруси — це … (писемні) історичні джерела. Речі, залишки споруд, зброя, прикраси — це … (речові) історичні джерела. Спогади, казки, легенди, міфи — це … (усні) історичні джерела.
Історичний диктант.
VІ.ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ.
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.
Історія (в перекладі з грецької мови historia – розповідь про минуле) – одна з найдавніших наук людства, яка вивчає розвиток суспільства від минулого до сьогодення. Всесвітньою (або загальною) історією називається історія людства від найдавніших епох до теперішнього часу. Її першим періодом є історія Стародавнього світу. Саме його ми і будемо вивчати у 6 класі.
Історія стародавнього світу займає дуже важливе місце у всесвітній історії — це найбільш тривалий період в історії людства від появи найдавніших людей 2,5 млн. років тому - до падіння Західної Римської імперії у 476 р.
Основними джерелами, що дозволяють нам дізнатися про стародавню історію людства, є письмові та речові історичні джерела.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.