Урок історії у 6 класі. "Вступ до історії стародавнього світу."

Про матеріал
Сформувати уявлення про місце історії стародавнього світу у всесвітній історії; розглянути періодизацію історії людства; визначити хронологічні межі історії стародавнього світу; охарактеризувати основні види історичних джерел; ознайомити з термінами та поняттями: «стародавній світ», «історичне джерело», «археологічні пам'ятки»
Перегляд файлу

1

 

Тема: Вступ до історії стародавнього світу

Мета:

навчальна – сформувати уявлення про місце історії стародавнього світу у всесвітній історії; розглянути періодизацію історії людства; визначити хронологічні межі історії стародавнього світу; охарактеризувати основні види історичних джерел; ознайомити з термінами та поняттями: «стародавній світ», «цивілізація», «історичне джерело», «археологічні пам'ятки»;

розвивальна – удосконалювати вміння працювати з підручником, його методичним апаратом, вільно орієнтуватися у структурних елементах підручника, читати, коментувати текст підручника, відповідати на запитання; на основі отриманих фактів, складати схеми; формувати вміння аналізувати історичні події та факти; розкривати зміст історичних понять;

виховна – виховувати толерантність, пошану до історії різних народів, бережне ставлення до пам’яток культури та історії.

Очікувані результати. Учні повинні:

  • називати хронологічні межі історії стародавнього світу, основні види історичних джерел;
  • пояснювати поняття: «стародавній світ», «цивілізація», «історичне джерело», «археологічні пам'ятки»;
  • наводити приклади історичних джерел;
  • висловлювати судження про своєрідність епохи стародавнього світу.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Вид уроку: урок – уявна подорож.

Навчально-методичне забезпечення:

Основні поняття і терміни:

«стародавній світ» - частина всесвітньої історії, яка вивчає найдавніший  період в минулому людства.

«цивілізація» -  рівень розвитку суспільства, коли виникає нерівність між людьми й утворюється держава, з’являються міста, писемність.

«історичні джерела» - письмові документи, предмети, будівлі та інші пам’ятки, які відображають історичні події та явища і дають можливість досліджувати життя людей у минулому.

«археологічні пам'ятки» - матеріальні залишки людської діяльності, що збереглися на поверхні землі, під землею або під водою і висвітлюють минуле людського суспільства. 

Основні дати:

від появи найдавніших людей (2,5 млн. років тому) - до падіння Західної Римської імперії (476 рік) – період історії Стародавнього світу.

 

ХІД УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Любі друзі! Вітаю вас із переходом до 6 класу! В цьому році ми з вами вивчатимемо новий період в історії людства. А як він називається та які хронологічні рамки охоплює, дізнаємося згодом.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

Метод «Мікрофон».

Учитель за допомогою «уявного мікрофона» пропонує учням продовжити речення «Історію вивчають для того, щоб...».

  • Що таке історія?

Історія —  наука, що вивчає минуле людства у всій його конкретності й різноманітності.

Історія складається із всесвітньої (загальної) історії та історії окремих країн і народів (їхньої вітчизняної історії). Наприклад, до розділу вітчизняної історії можна віднести курс «Вступ до історії України», із яким ми з вами ознайомилися в 5 класі.

  • Кого називають істориками?
  • Кого вважають батьком історії (Геродот)
  • Назвіть прізвища українських істориків. (М.Грушевський, Д.Яворницький, В.Антонович…)
  • Навіщо вивчати те, про що навіть згадок не залишилося?
  • Що потрібно для відтворення подій минулого? (історичні джерела)

Історія, як будь-яка наука має свою термінологію. Давайте пригадаємо деякі з них.

  • Історичні факти – дійсні, невигадані випадки.
  • Історичні джерела – усе, що було створено людиною і дозволяє вивчати минуле.

Ви пригадали історичні джерела.

  • С. 4. Розгляньте історичний колаж. Які види історичних джерел зображено?
  • Пригадайте, які події з історії України відображають ілюстрації?
  • Розташуйте зображення у хронологічній послідовності залежно від історичного часу, який вони ілюструють.

ІІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Розповідь учителя

Нині ми вирушаємо в ті часи, коли на нашій планеті з’явилися найдавніші люди, почало формуватися людське суспільство, виникли перші держави. Цей період вивчає особлива наука, яка досліджує початки всесвітньої історії і відповідно, є її складовою.

На сьогоднішньому уроці ми здійснимо уявну подорож, до цієї країни - науки, яку ми з вами вивчатимемо протягом 6 класу. Але для початку нам треба з’ясувати її назву для того, щоб правильно визначити маршрут нашої подорожі. В цьому нам допоможе «Шифр таблиця»

Гра «Шифр таблиця»

Правила гри

Для визначеної потрібної букви першу цифру шифру необхідно відшукати у верхньому горизонтальному ряді, а другу – у лівому вертикальному. На перехресті ліній і буде потрібна буква.

1.

І

С

Т

О

Р

І

Я

42

14

24

53

73

42

55

2.

С

Т

А

Р

О

Д

А

В

Н

Ь

О

Г

О

14

24

11

73

53

61

11

31

43

35

53

41

53

3.

С

В

І

Т

У

14

31

42

24

34

 

 

1

2

3

4

5

6

7

1

А

Б

В

Г

ґ

Д

Е

2

Є

Ж

З

І

И

Ї

Й

3

К

Л

М

Н

О

П

Р

4

С

Т

У

Ф

Х

Ц

Ч

5

Ш

Щ

Ь

Ю

Я

 

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

Перша станція - «Періодизація всесвітньої історії»

Як ви здогадалися, під час розгадування «Шифр - таблиці», наука з якою ми сьогодні познайомимося – Історія стародавнього світу. Проте це лише перший період світової історії. До вашої уваги пропоную розглянути схему «Періодизації всесвітньої історії» і записати її в зошит. С. 5

 

Схема «Періодизація всесвітньої історії»

 

Робота зі словником

«стародавній світ» - частина всесвітньої історії, яка вивчає найдавніший  період в минулому людства від появи найдавніших людей (2,5 млн. років тому) - до падіння Західної Римської імперії (476 рік) – період історії Стародавнього світу.

  • Яка подія є початком історії стародавнього світу?
  • Яка подія завершує цей період?
  • Назвіть періоди всесвітньої історії.
  • Що вивчає всесвітня історія?
  • Що вивчає історія України?
  • Що таке історичний період?
  • Назвіть історичні періоди
  • У який історичний період живемо ми?
  • Який історичний період вивчатимемо у 6 класі?

 

  1. Своєрідність епохи стародавнього світу як першого етапу в історії людства.

Друга станція     «Епоха Стародавнього світу»

Відгадайте загадку.

Паперовий кораблик щодня Перевозить у трюмах знання. Після плавання цей корабель Повертається в рідний портфель. Відповідь (Підручник, книга)

Починаємо знайомство з підручником (за змістом)«Вступ до історії стародавнього світу»

Історія стародавнього світу охоплює період від виникнення людської спільноти до кінця V ст. н. є. Це найбільш тривалий період в історії. Вивчаючи його ви познайомитеся:

1) З життям людей у первісну епоху, коли людина тільки виділилася з тваринного світу. Ви дізнаєтеся про появу перших людей на планеті. Зрозумієте, як жили наші предки у часи звірів-велетнів.

2) Історією Давнього Єгипту. Відкриємо для себе секрети давніх єгиптян та їхніх пірамід, які людство вважає одним із чудес світу, яке збереглося до нашого часу.

3) Цивілізацією та культурою Передньої Азії, Індії та Китаю. Відвідаємо вулиці та площі Вавилону, поглянемо, як будували Велику Китайську стіну.

4) Нас чекає подорож до Стародавньої Греції — країни дивовижної краси, де ми ознайомимося з її історією, чудовою культурою, мудрим і героїчним народом.

5) І, нарешті, потрапимо до Стародавнього Риму, який спочатку був невеличким селищем на березі річки Тибру, а згодом поступово перетворився на могутню державу, яка силою зброї своїх легіонів захопила майже весь світ. Проте ніщо у світі не буває вічним. Згодом Рим виснажився в боротьбі з підкореними народами та рабами. Римська держава, наче казковий велетень на глиняних ногах, упала під ударами багатьох сильних племен-варварів і розкололася на безліч уламків. Варварські народи утворили на території імперії королівства, створили власну цивілізацію.

6) Дізнаємося, як відбувалося зародження української історії, які племена і народи населяли територію нашої держави в давнину, як відбувався їхній розвиток на тлі світової історії.

Репродуктивна бесіда

  1. Поясніть визначення поняття «історія стародавнього світу».
  2. Які хронологічні межі історії стародавнього світу?
  3. З історією яких країн ви познайомитеся, вивчаючи історію у 6 класі?

 

Третя станція «Історичні джерела з історії стародавнього світу.»

 

Розповідь учителя

       Люди, суспільства, народи не зникають безслідно. Вони залишають по собі пам’ять: будівлі, твори мистецтва, книжки, прикраси з бронзи, золота, срібла, глиняний посуд, зброю, написи і малюнки на камені, знаряддя праці та могили. За тисячоліття на Землі нагромадилося їх чимало.

Учені шукають їх і вивчають. Так поступово формуються наші знання про життя народів у давнину. Учених, які розкопують і вивчають давні речі й споруди, називають археологами. Точне розташування предметів у землі дуже важливе. Учені поділяють місце розкопок на ділянки й записують кожну, навіть найдрібнішу деталь. Об’єктом археологічних досліджень є речові джерела.

  • Назвіть види історичних джерел
  • Як видумаєте, які історичні джерела дають  найповнішу інформацію про життя первісних людей? Поясніть свою думку. (речові)
  • Як називається наука, яка займається пошуком і дослідженням речових джерел? (археологія)

Робота зі словником

«Археологічні пам'ятки» - матеріальні залишки людської діяльності, що збереглися на поверхні землі, під землею або під водою, які висвітлюють минуле людського суспільства. 

Зверніть увагу на зображення, яке ілюструє технологію виготовлення знарядь праці давньою людиною/ або прогляньте відео

https://www.youtube.com/watch?v=_w9bhc67mY8

  • З чого робили знаряддя праці давні люди? (камінь)
  • Яку назву отримав найдавніший період в історії людства?(кам’яний вік)
  • А з чого ще можна робити знаряддя праці? (з металу)

 

Робота з підручником. С.6. Періоди первісного суспільства

 

Розповідь вчителя

Археологічні пам'ятки — речові джерела, що висвітлюють минуле людського суспільства. Велике значення археологічні пам'ятки мають для вивчення дописемного періоду людства, коли вони є єдиними історичними джерелами. До основних археологічних пам'яток належать: місця поселення (стоянки, городища, селища) й окремі житла, господарські споруди, залишки фортець і міст, могильники й окремі поховання, надмогильні й культові споруди, скарби, знаряддя праці та інші давні вироби, малюнки й написи на скелях та окремих каменях.

Значення розкопок стародавніх поселень може бути розкрите на прикладі розповіді про місто Помпеї. Воно було засипане попелом під час виверження вулкана Везувій у 79 р. н. є., тобто місто не було розграбоване і не постраждало від вогню. Ученим удалося відновити не тільки зовнішній, але й внутрішній вигляд домівок, майстерень, лазень, театру й інших споруд. Знайдено меблі, хатнє начиння, інструменти. На стінах є розписи — картини, написані на штукатурці.

Робота зі словником

«Історичне джерело» - це письмові документи, предмети, будівлі та інші пам’ятки, які відображають історичні події та явища і дають можливість досліджувати життя людей в минулому.

  • Розгляньте схему с. 6. Який вид історичних джерел було взято за основу для створення археологічної періодизації?
  • Назвіть періоди
  • Визначте, які матеріали первісні люди використовували для виготовлення знарядь праці.

Репродуктивна бесіда

  1. Що таке археологічні пам’ятки?
  2. Що таке історичне джерело?
  3. Назвіть приклади речових джерел?
  4. Назвіть приклади писемних джерел?
  5. Назвіть приклади усних джерел?

Історики вирізняють також писемний період. Яка його основна ознака?  С. 7 – приклад давнього письма.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ.

Уставте пропущені слова.

Історія — це наука про минулі події, їх причини та наслідки. Історія, що вивчає час від виникнення людини — це історія … (стародавнього світу). Про історичне минуле ми дізнаємося з історичних … (джерел). Книги, літописи, папіруси — це … (писемні) історичні джерела. Речі, залишки споруд, зброя, прикраси — це … (речові) історичні джерела. Спогади, казки, легенди, міфи — це … (усні) історичні джерела.

 

Історичний диктант.

  1. Як називається наука про минуле, його причини та наслідки? (Історія) 2)
  2. Від якої події розпочинається історія людства? (Виникнення людини)
  3. Яка історія вивчає період від виникнення людини до знищення Західної Римської імперії?(Історія стародавнього світу)
  4. Кого вважають «батьком історії»? (Геродота)
  5. Звідки ми дізнаємося про історичне минуле? (З історичних джерел)
  6. До яких історичних джерел належать книги, написи на камінні? (Писемних)
  7. До яких історичних джерел належать зброя, прикраси, поховання? (Речових)
  8. Які історичні джерела включають міфи, легенди, спогади, казки? (Усні)
  9. Яка наука вивчає історію за речовими пам’ятками? (Археологія)
  10. Яка наука вивчає вірування, звичаї, побут, господарство різних народів? (Етнографія)

 

VІ.ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ.

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.

Історія (в перекладі з грецької мови historia – розповідь про минуле) – одна з найдавніших наук людства, яка вивчає розвиток суспільства від минулого до сьогодення. Всесвітньою (або загальною) історією називається історія людства від найдавніших епох до теперішнього часу. Її першим періодом є історія Стародавнього світу. Саме його ми і будемо вивчати у 6 класі.

Історія стародавнього світу займає дуже важливе місце у всесвітній історії — це найбільш тривалий період в історії людства від появи найдавніших людей 2,5 млн. років тому - до падіння Західної Римської імперії у 476 р.

Основними джерелами, що дозволяють нам дізнатися про стародавню історію людства, є письмові та речові історичні джерела.

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

  • Опрацювати параграф 1 «Як вивчають історію» с.3-6
  • Написати твір-роздум (7-10 речень) «Навіщо ми вивчаємо історію стародавнього світу».

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Срібняк Олена Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Корнієнко Катерина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
9 червня 2019
Переглядів
39954
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку