Урок " ЯКЕ ЧАСТУВАННЯ – ТАКЕ Й ДЯКУВАННЯ"

Про матеріал
Ознайомити учнів із українською народною казкою «Лисичка та журавель». Учити дітей працювати з текстом, удосконалювати навички правильного, виразного читання, вміння виділяти головну думку прочитаного, читати в особах діалог, давати характеристику героям казки. Розвивати зв’язне мовлення, мислення, творчу уяву, вміння висловлювати оцінні судження. Виховувати в учнів інтерес до народної творчості, зокрема казок, привітність, гостинність, доброту, вдячність. Обладнання: назва казки, написана на плакаті, картки букв, таблиці слів, речень, чистомовки, малюнки лисиці та журавля, ілюстрації до казки «Лисиця та журавель», аудіо касета з музикою, маски лисички та журавля, макет великого сонечка, кольорові картонні маленькі сонечка, сердечка, магнітна дошка. Тип уроку: урок-діалог, комбінований. Форми роботи: колективна, індивідуальна, парна.
Перегляд файлу

 

УРОК-ДІАЛОГ

ЯКЕ ЧАСТУВАННЯ – ТАКЕ Й ДЯКУВАННЯ

 

 

Мета. Ознайомити учнів із українською народною казкою «Лисичка та журавель». Учити дітей працювати з текстом, удосконалювати навички правильного, виразного читання, вміння виділяти головну думку прочитаного, читати в особах діалог, давати характеристику героям казки.  Розвивати зв’язне мовлення, мислення, творчу уяву, вміння висловлювати оцінні судження. Виховувати в учнів інтерес до народної творчості, зокрема казок, привітність, гостинність, доброту, вдячність.

Обладнання: назва казки, написана на плакаті, картки букв, таблиці слів, речень, чистомовки, малюнки лисиці та журавля, ілюстрації до казки «Лисиця та журавель», аудіо касета з музикою, маски лисички та журавля,  макет великого сонечка,  кольорові картонні маленькі сонечка, сердечка, магнітна дошка.

Тип уроку: урок-діалог, комбінований.

Форми роботи: колективна, індивідуальна, парна.

 

Хід уроку

I. Організація класу.            

Уже дзвінок нам дав сигнал,

Що працювати час настав.

Тож, і ми часу не гаймо,

Наш урок розпочинаймо.

Та на уроці треба

Не просто слухати, а чути,

Не просто дивитися, а бачити,

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати.

 

         2. Сонечко очікувань та сподівань.

-У кожного з вас на парті лежить маленький сонячний промінчик. Ми будемо всі разом  із цих промінчиків складати  сонечко сподівань.( Діти кажуть по черзі, чого вони очікують від уроку, і прикріплюють на магнітну дошку свої промінчики.) Я теж хочу прикріпити і свій промінчик, бо сподіваюсь, що ви будете старанними, активними, працьовитими на уроці. І все у нас буде добре.

-Діти, подивіться, яке красиве у нас вийшло сонечко! 

 

II. Визначення завдань уроку

  • Дорогі діти!

Сьогодні ви маєте змогу

Присвятити свої сили

УРОКУ-ДІАЛОГУ.

Ми будемо з вами:

ГОВОРИТИ – ОХОЧЕ,

ЗАПИТУВАТИ – ТОЧНО,

Час від часу сусідові

ДИВИТИСЯ В ОЧІ.

 

  • У кінці уроку ми визначимо, яким вийшов наш урок: корисним чи даремним. Корисним ми зможемо його назвати, якщо:
  •            проведемо мовну розминку,
  •            повторимо вивчене,
  •            учитимемось правильно, виразно читати в особах,
  •            розвивати акторську майстерність,
  •            визначати головну думку казки,
  •            збагатимо мовлення новими словами,
  •            говоритимемо зв’язно, зрозуміло, виразно.

 

III.  Мовна розминка.

- Жодна людина не може гарно читати, якщо в неї слабкі легені, очі , не розвинена пам’ять, увага. Тому ми повинні постійно їх тренувати.

  1. Дихальні вправи.

а) Надування кульки. (Діти надувають уявну кульку)

б) Здування пір’їнки.  (Діти здувають з долоні уявну пір’їнку )

в) Нюхання квіток.  (На столі стоїть у вазі букет квітів. На вдих діти вдихають повітря, на видих – називають голосні букви).

      а

      о

 Вдих - видих на      у

      и

 

  1. Розвиток  артикуляції, пам’яті та уваги.

а)  Миттєве сприймання слів.

-А зараз нехай трішки попрацює ваш ротик, пам’ять  та увага. Я кожному з вас покажу картку із  словом, яке вказує на назву тваринки, а ви повинні звуком показати, як розмовляє ця тваринка.

( Показую картки зі словами вовк, жабка, ворона, джміль, мишка, горобець, котик, корова, порося, коза, баран, кінь і тд.)

Діти:  - у-у-у,  ква-ква,  кар-кар, дж-ж-ж, пі-пі-і, цвірінь-цвірінь, мяв-мяв, му-у-у,

хрю-хрю, ме-е-е,  бе-е-е,  іго-го-о  і тд.

 

 б) Скоромовка. (Надрукована на аркуші паперу)

Лис малий і більший лис

  По гриби ходили в ліс.

  • Прочитати пошепки, тихо, голосно.
  • Прочитати напам’ять.

  3. Розчитування.

а) Чистомовка . (Школа ейдетики)

    Ок-ок-ок пролунав ...(дзвінок)показую дзвоник

Ас-ас-ас читання у...(вас)показую на клас

Ли-ли-ли  картки  ми ...(взяли)беру картку в руку

Ать-ать-ать почали... (читать)показую очима, що читаю

 

б).Читання складів.  (За індивідуальними таблицями)

-У кожного з вас на парті лежить картка із  таблицею складів. Діти першого ряду читатимуть перший рядок складів, діти другого ряду – другий рядок, третього – третій, і останній рядок – хором усі.)

кра

кро

кру

кри

тка

тко

тку

кна

кне

кно

кни

зва

зво

зда

взле

взло

взли

взло

взлю

взму

взро

вклю

вкра

вкри

стра

впла

вплю

впра

 - Трішечки розім’ялися, а тепер рушаємо далі.

 

IV. Актуалізація опорних знань.

а) Гра-діалог  “Відгадай казку.”

(Діти в діалозі читають слова з казки і відгадують, хто говорить ці слова і в якій казці.)

1. «– А хто, хто в цій рукавичці живе?

- Мишка-шкряботушка, а ти хто?»   («Рукавичка»)

2. «- І давно ми не бачились.

    -Давай, голубчику, на радощах поцілуємось.»   («Лисичка та Їжак»)

3. «- Ой ви, діточки-козеняточки, відчинітеся.

   - Ні, це не матінки нашої голосок    («Вовк та козенята»)

4. «-Я від баби втік, я від діда втік, і від тебе втечу.

- Яка гарна пісенька. Сідай мені на носик та заспівай   гучніше.» («Колобок»)                              

 

- Я бачу, що ви добре знаєте українські народні казки.

 

V. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми уроку.

- Діти , в житті ми часто чуємо такі слова: «У людини повинна бути совість.», або ж:  «У тебе немає совісті.» А що ж таке СОВІСТЬ і де вона живе?

Релаксація. Прикладіть свою праву ручку до свого доброго, щирого серця. Чуєте, як воно б’ється?  Там і живе ваша СОВІСТЬ. Серце, в якому живе СОВІСТЬ, посилає людям найкращі почуття.

( Учитель на магнітну дошку кріпить серце, яке зроблене із паперу, а потім кріпить навколо нього паперові смужечки зі словами, які вказують на кращі людські почуття.

        співчуття                                   скромність

           чесність                                     любов

         щедрість                                милосердя

                 чемність                         дружба

             добро         радість

 

- Тому на  уроці, вивчаючи нову українську народну казку (Діти хором читають назву казки, яка написана на плакаті і прикріплена на дошці) «ЛИСИЧКА ТА ЖУРАВЕЛЬ», будемо вчитися порядності, дружбі, гостинності.

- Із назви ви здогадалися, що дійовими особами казки є (читають хором) лисичка та журавель.

- Як ви гадаєте, чи може лисичка дружити з будь-яким птахом? Чому?

- Зараз ми і дізнаємося, чому ж лисичка не дружить із журавлями.

 

VI. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.

-Перш, ніж читати казку, давайте разом розберемо значення окремих слів, які зустрінуться вам у казці.

 

  1. Словникова робота.

(На дошку вчитель кріпить таблицю зі словами до казки)

вгощу -пригощу        в гостину- в гості

зазирати- заглядати                            приятелі- друзі

призволяйся- пригощайся                 нюшити- нюхати                         

розгнівалась- розсердилась               запросини- запрошення                

  навстоячки - стоячи                           вилизькала- вилизала  

(Читає вчитель, потім - учні хором, «ланцюжком».)

 

- Діти, пам’ятайте, що КАЗКА – від слова КАЗАТИ. Тому потрібно читати казку в середньому темпі, емоційно, передаючи голосом почуття героїв.

 

2. Первинне ознайомлення з казкою.

               а)  читання казки вчителем.

- У яких казках ви зустрічалися з лискою?

(«Колобок», «Лисичка та Їжак», «Котик і Півник», «Лисичка-сестричка і Вовчик-братик»)

 

              б)читання казки учнями «ланцюжком».

- Чи схожа лисичка на лисичок із інших казок? Чим?  (Так. У кожній казці лисичка хитра, підступна.)

 

                3.  Перевірка сприймання змісту казки. Гра «Так-ні».

- Лисичка та журавель були приятелями на початку казки. (Так)

- Для журавля лисиця наварила борщику. (Ні)

- До столу вона подала свою страву у казанку. (Ні)

- Журавель наварив страву і склав її у глечик. (Так)

- Лисичка з глечика виїла всю страву.  (Ні)

-З того часу лисичка не товаришує з журавлем. (Так)

 

             4. Фізкультхвилинка.

       Ми з вами гарно потрудились,

       І, мабуть, трохи притомились.

       Тепер настав час відпочинку,

       Ми почнемо фізкультхвилинку.

 Рано вранці сонце встало

 І промінця всім послало.

 Сонце в спинки припікає,

Лиски з нірок вибігають

І під сонечком стрибають.

Дмухнув вітер – лиски сіли,

Бо силенний  вітер збив їх.

Піднялись і  тихо стали,

 Мило з нами танцювали.

                                 (Під музику танцюють.)

                    - Будемо ми  всі сідати

                                Й далі плідно працювати.

 

   5. Аналіз казки з елементами вибіркового читання.

- Яку посудину вибрала лисичка для частування гостя? Як ви гадаєте, чому?

- Прочитайте у казці місце, де лисичка  запрошує журавля в гості. Як журавель запрошує лисичку?

- Яку страву наварив журавель і куди він її склав? Яку страву наварила лисичка?

- Чим закінчилася  їхня дружба?

 

   Технологія «Незакінчене речення.»

- Діти, я почну читати початок речення, а ви повинні прочитати його кінець.

  • Кличе лисичка....
  • А лисичка наварила ....
  • Он уже лисичка....
  • Та від того часу...

 

 6.   Вправа для очей.     

- Діти, уявіть себе котиком, який слідкує за мишкою. (Показую іграшкову мишку). Мишка побігла вправо, потім – вліво. Мишка побігла на стелю, потім заховалася за дошку. А в цей час сонечко (Показую на сонечко, що знаходиться на дошці.) своїм яскравими промінчиками засліпило котикові очі. Він заплющив їх (діти заплющують очі) і лапками ніжно потер повіки (пальчиками труть повіки). Потім поморгав трішки, розплющив очі і потрапив на малюнковий вернісаж.

(На дошці кріпляться ілюстрації до казки.)

 

              7.  Малюнковий вернісаж. Робота над діалогом.

  - Прочитайте діалог між героями казки, який відповідає  змісту цих ілюстрацій?

   (Показую ілюстрацію, де зображено прихід журавля в гості до лисиці, а потім прихід лисиці до журавля.)

 

             8. «Акторська майстерня».  Вправляння в правильному розігруванні діалогу.   

Інсценування казки.  (Діти в  масках лисички та  журавля інсценують казку. Автор – учитель.)

            9.   Творча робота.

 Розвиток мислення та уяви.

- Чи правильно вчинила лисичка?

- Чому так вчинила лисичка?

  • Хто бажає відстояти свою думку, опираючись на схему:

                                Метод «Прес».

Я вважаю, що...

Тому, що ...

 

 

-   Щоб було, коли б лисичка подала журавлю їжу у горщику?

  •       Придумайте нову назву казки.
  • Як потрібно змінити  події в казці так, щоб журавель і лисичка   потоваришували?

 

              10. Робота над характеристикою героїв.

                Розмова лисички та журавля в діалозі.

-А зараз попрацюємо в парах. Перший учень – лисичка, другий – журавель.

Лисичка  починає зі слів:  «Мені притаманні такі риси характеру як ...»     (вибирає слова із таблиці).

Журавель  починає зі слів: «Згоден  (не згоден, бо ти - ... )  з тобою, лиско. А мені притаманні ...»(вибирає слова з таблиці).

Інша пара робить навпаки: спочатку журавель вибирає слова для своєї характеристики, а потім – лисиця, вживаю той самий початок діалогу:  «Мені притаманні...,  згодна  (не згодна)».

 

Підступність                                                    справедливість

 чемність                      ЛИСИЧКА                   ввічливість

товариськість            ЖУРАВЕЛЬ                  хитрість

довірливість                                                      нещирість

жадібність                                                         злість                                                                 

 

             11. Гра «Склади прислів’я».  (Робота в парах)

(  На партах лежать картки із прислів’ями, які поділені на дві частини. Потрібно з’єднати так ці частинки, щоб можна було прочитати прислів’я.)

 

  Яке частування –                  так і їстимеш.   

  Як посолиш ,                         воно добром вернеться.

  Роби добро,                           таке й дякування.

 

   - Як ви розумієте зміст цих прислів’їв?

   - Яке з цих прислів’їв підходить до змісту казки  «Лисичка та журавель»?

  • Яка головна думка казки «Лисичка та журавель»?

 

V. Підсумок уроку.

                  1.  Домашнє завдання.

     а) Читати виразно казку «Лисичка та журавель».

б)  Підготувати інсценізацію діалогу, вміщеного в казці.

 

              2. Метод «Мікрофон».

  • Урок наш був вдалим чи даремним? Чому?
  • Що вам сподобалося найбільше? Що, на вашу думку, не вдалося?
  • Чи справдилися ваші сподівання?
  • Чого  навчив вас цей урок? Ця казка?

 

- Діти, загляньте  під свої щоденники. Що ви там знайшли? (Діти дістають маленькі сердечка, на яких написані слова, що означають найкращі людські риси характеру: доброта, чемність, гостинність, щедрість, чуйність, справедливість, любов, дружба, милосердя  тощо.)

 

 

- Я сподіваюся, що ці почуття у вашому серці завжди будуть жити, і ви завжди будете прислухатися до свого внутрішнього голосу серця, голосу совісті, який підкаже вам, як правильно вчинити в тій чи іншій ситуації. І якщо ви когось образили, то попросіть у нього пробачення і вам стане спокійніше  жити, бо вас не буде «мучити» совість і за себе ніколи не буде соромно.

- А зараз на згадку про наш урок я дарую вам  маленькі сонечка доброти.

(Роздаю учням маленькі золоті сонечка.) Пам’ятайте, що із маленького добра завжди народжується велике добро. 

  • D:\ФОТО\Ученики\2012\Лисичка і Журавель\Рисунок75.jpgОтже, ми на уроці:

Виразно читали,

В діалозі розмовляли

І мову свою розвивали.

Але дзвоник пролунав,

Він мені і вам сказав,

Що урок вже час кінчати.

 

D:\ФОТО\Ученики\2012\Лисичка і Журавель\P1010727.JPG 

ДОДАТОК №2

 

 

ДОДАТОК №3

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 серпня 2019
Переглядів
1881
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку