УРОК-ДІАЛОГ
ЯКЕ ЧАСТУВАННЯ – ТАКЕ Й ДЯКУВАННЯ
Мета. Ознайомити учнів із українською народною казкою «Лисичка та журавель». Учити дітей працювати з текстом, удосконалювати навички правильного, виразного читання, вміння виділяти головну думку прочитаного, читати в особах діалог, давати характеристику героям казки. Розвивати зв’язне мовлення, мислення, творчу уяву, вміння висловлювати оцінні судження. Виховувати в учнів інтерес до народної творчості, зокрема казок, привітність, гостинність, доброту, вдячність.
Обладнання: назва казки, написана на плакаті, картки букв, таблиці слів, речень, чистомовки, малюнки лисиці та журавля, ілюстрації до казки «Лисиця та журавель», аудіо касета з музикою, маски лисички та журавля, макет великого сонечка, кольорові картонні маленькі сонечка, сердечка, магнітна дошка.
Тип уроку: урок-діалог, комбінований.
Форми роботи: колективна, індивідуальна, парна.
I. Організація класу.
Уже дзвінок нам дав сигнал,
Що працювати час настав.
Тож, і ми часу не гаймо,
Наш урок розпочинаймо.
Та на уроці треба
Не просто слухати, а чути,
Не просто дивитися, а бачити,
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
2. Сонечко очікувань та сподівань.
-У кожного з вас на парті лежить маленький сонячний промінчик. Ми будемо всі разом із цих промінчиків складати сонечко сподівань.( Діти кажуть по черзі, чого вони очікують від уроку, і прикріплюють на магнітну дошку свої промінчики.) Я теж хочу прикріпити і свій промінчик, бо сподіваюсь, що ви будете старанними, активними, працьовитими на уроці. І все у нас буде добре.
-Діти, подивіться, яке красиве у нас вийшло сонечко!
II. Визначення завдань уроку
Сьогодні ви маєте змогу
Присвятити свої сили
УРОКУ-ДІАЛОГУ.
Ми будемо з вами:
ГОВОРИТИ – ОХОЧЕ,
ЗАПИТУВАТИ – ТОЧНО,
Час від часу сусідові
ДИВИТИСЯ В ОЧІ.
III. Мовна розминка.
- Жодна людина не може гарно читати, якщо в неї слабкі легені, очі , не розвинена пам’ять, увага. Тому ми повинні постійно їх тренувати.
а) Надування кульки. (Діти надувають уявну кульку)
б) Здування пір’їнки. (Діти здувають з долоні уявну пір’їнку )
в) Нюхання квіток. (На столі стоїть у вазі букет квітів. На вдих діти вдихають повітря, на видих – називають голосні букви).
а
о
Вдих - видих на у
и
а) Миттєве сприймання слів.
-А зараз нехай трішки попрацює ваш ротик, пам’ять та увага. Я кожному з вас покажу картку із словом, яке вказує на назву тваринки, а ви повинні звуком показати, як розмовляє ця тваринка.
( Показую картки зі словами вовк, жабка, ворона, джміль, мишка, горобець, котик, корова, порося, коза, баран, кінь і тд.)
Діти: - у-у-у, ква-ква, кар-кар, дж-ж-ж, пі-пі-і, цвірінь-цвірінь, мяв-мяв, му-у-у,
хрю-хрю, ме-е-е, бе-е-е, іго-го-о і тд.
б) Скоромовка. (Надрукована на аркуші паперу)
По гриби ходили в ліс.
3. Розчитування.
а) Чистомовка . (Школа ейдетики)
Ок-ок-ок пролунав ...(дзвінок) –показую дзвоник
Ас-ас-ас читання у...(вас) – показую на клас
Ли-ли-ли картки ми ...(взяли) – беру картку в руку
Ать-ать-ать почали... (читать) – показую очима, що читаю
б).Читання складів. (За індивідуальними таблицями)
-У кожного з вас на парті лежить картка із таблицею складів. Діти першого ряду читатимуть перший рядок складів, діти другого ряду – другий рядок, третього – третій, і останній рядок – хором усі.)
кра |
кро |
кру |
кри |
тка |
тко |
тку |
кна |
кне |
кно |
кни |
зва |
зво |
зда |
взле |
взло |
взли |
взло |
взлю |
взму |
взро |
вклю |
вкра |
вкри |
стра |
впла |
вплю |
впра |
- Трішечки розім’ялися, а тепер рушаємо далі.
IV. Актуалізація опорних знань.
а) Гра-діалог “Відгадай казку.”
(Діти в діалозі читають слова з казки і відгадують, хто говорить ці слова і в якій казці.)
1. «– А хто, хто в цій рукавичці живе?
- Мишка-шкряботушка, а ти хто?» («Рукавичка»)
2. «- І давно ми не бачились.
-Давай, голубчику, на радощах поцілуємось.» («Лисичка та Їжак»)
3. «- Ой ви, діточки-козеняточки, відчинітеся.
- Ні, це не матінки нашої голосок.» («Вовк та козенята»)
4. «-Я від баби втік, я від діда втік, і від тебе втечу.
- Яка гарна пісенька. Сідай мені на носик та заспівай гучніше.» («Колобок»)
- Я бачу, що ви добре знаєте українські народні казки.
V. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми уроку.
- Діти , в житті ми часто чуємо такі слова: «У людини повинна бути совість.», або ж: «У тебе немає совісті.» А що ж таке СОВІСТЬ і де вона живе?
Релаксація. Прикладіть свою праву ручку до свого доброго, щирого серця. Чуєте, як воно б’ється? Там і живе ваша СОВІСТЬ. Серце, в якому живе СОВІСТЬ, посилає людям найкращі почуття.
( Учитель на магнітну дошку кріпить серце, яке зроблене із паперу, а потім кріпить навколо нього паперові смужечки зі словами, які вказують на кращі людські почуття.
співчуття скромність
чесність любов
щедрість милосердя
чемність дружба
добро радість
- Тому на уроці, вивчаючи нову українську народну казку (Діти хором читають назву казки, яка написана на плакаті і прикріплена на дошці) «ЛИСИЧКА ТА ЖУРАВЕЛЬ», будемо вчитися порядності, дружбі, гостинності.
- Із назви ви здогадалися, що дійовими особами казки є (читають хором) лисичка та журавель.
- Як ви гадаєте, чи може лисичка дружити з будь-яким птахом? Чому?
- Зараз ми і дізнаємося, чому ж лисичка не дружить із журавлями.
VI. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
-Перш, ніж читати казку, давайте разом розберемо значення окремих слів, які зустрінуться вам у казці.
(На дошку вчитель кріпить таблицю зі словами до казки)
вгощу -пригощу в гостину- в гості
зазирати- заглядати приятелі- друзі
призволяйся- пригощайся нюшити- нюхати
розгнівалась- розсердилась запросини- запрошення
навстоячки - стоячи вилизькала- вилизала
(Читає вчитель, потім - учні хором, «ланцюжком».)
- Діти, пам’ятайте, що КАЗКА – від слова КАЗАТИ. Тому потрібно читати казку в середньому темпі, емоційно, передаючи голосом почуття героїв.
2. Первинне ознайомлення з казкою.
а) читання казки вчителем.
- У яких казках ви зустрічалися з лискою?
(«Колобок», «Лисичка та Їжак», «Котик і Півник», «Лисичка-сестричка і Вовчик-братик»)
б)читання казки учнями «ланцюжком».
- Чи схожа лисичка на лисичок із інших казок? Чим? (Так. У кожній казці лисичка хитра, підступна.)
3. Перевірка сприймання змісту казки. Гра «Так-ні».
- Лисичка та журавель були приятелями на початку казки. (Так)
- Для журавля лисиця наварила борщику. (Ні)
- До столу вона подала свою страву у казанку. (Ні)
- Журавель наварив страву і склав її у глечик. (Так)
- Лисичка з глечика виїла всю страву. (Ні)
-З того часу лисичка не товаришує з журавлем. (Так)
4. Фізкультхвилинка.
Ми з вами гарно потрудились,
І, мабуть, трохи притомились.
Тепер настав час відпочинку,
Ми почнемо фізкультхвилинку.
Рано вранці сонце встало
І промінця всім послало.
Сонце в спинки припікає,
Лиски з нірок вибігають
І під сонечком стрибають.
Дмухнув вітер – лиски сіли,
Бо силенний вітер збив їх.
Піднялись і тихо стали,
Мило з нами танцювали.
(Під музику танцюють.)
- Будемо ми всі сідати
5. Аналіз казки з елементами вибіркового читання.
- Яку посудину вибрала лисичка для частування гостя? Як ви гадаєте, чому?
- Прочитайте у казці місце, де лисичка запрошує журавля в гості. Як журавель запрошує лисичку?
- Яку страву наварив журавель і куди він її склав? Яку страву наварила лисичка?
- Чим закінчилася їхня дружба?
Технологія «Незакінчене речення.»
- Діти, я почну читати початок речення, а ви повинні прочитати його кінець.
6. Вправа для очей.
- Діти, уявіть себе котиком, який слідкує за мишкою. (Показую іграшкову мишку). Мишка побігла вправо, потім – вліво. Мишка побігла на стелю, потім заховалася за дошку. А в цей час сонечко (Показую на сонечко, що знаходиться на дошці.) своїм яскравими промінчиками засліпило котикові очі. Він заплющив їх (діти заплющують очі) і лапками ніжно потер повіки (пальчиками труть повіки). Потім поморгав трішки, розплющив очі і потрапив на малюнковий вернісаж.
(На дошці кріпляться ілюстрації до казки.)
7. Малюнковий вернісаж. Робота над діалогом.
- Прочитайте діалог між героями казки, який відповідає змісту цих ілюстрацій?
(Показую ілюстрацію, де зображено прихід журавля в гості до лисиці, а потім прихід лисиці до журавля.)
8. «Акторська майстерня». Вправляння в правильному розігруванні діалогу.
Інсценування казки. (Діти в масках лисички та журавля інсценують казку. Автор – учитель.)
9. Творча робота.
Розвиток мислення та уяви.
- Чи правильно вчинила лисичка?
- Чому так вчинила лисичка?
Метод «Прес».
Я вважаю, що... Тому, що ...
|
- Щоб було, коли б лисичка подала журавлю їжу у горщику?
10. Робота над характеристикою героїв.
Розмова лисички та журавля в діалозі.
-А зараз попрацюємо в парах. Перший учень – лисичка, другий – журавель.
Лисичка починає зі слів: «Мені притаманні такі риси характеру як ...» (вибирає слова із таблиці).
Журавель починає зі слів: «Згоден (не згоден, бо ти - ... ) з тобою, лиско. А мені притаманні ...»(вибирає слова з таблиці).
Інша пара робить навпаки: спочатку журавель вибирає слова для своєї характеристики, а потім – лисиця, вживаю той самий початок діалогу: «Мені притаманні..., згодна (не згодна)».
Підступність справедливість
товариськість ЖУРАВЕЛЬ хитрість
довірливість нещирість
жадібність злість
11. Гра «Склади прислів’я». (Робота в парах)
( На партах лежать картки із прислів’ями, які поділені на дві частини. Потрібно з’єднати так ці частинки, щоб можна було прочитати прислів’я.)
Яке частування – так і їстимеш.
Як посолиш , воно добром вернеться.
Роби добро, таке й дякування.
- Як ви розумієте зміст цих прислів’їв?
- Яке з цих прислів’їв підходить до змісту казки «Лисичка та журавель»?
V. Підсумок уроку.
1. Домашнє завдання.
а) Читати виразно казку «Лисичка та журавель».
б) Підготувати інсценізацію діалогу, вміщеного в казці.
2. Метод «Мікрофон».
- Діти, загляньте під свої щоденники. Що ви там знайшли? (Діти дістають маленькі сердечка, на яких написані слова, що означають найкращі людські риси характеру: доброта, чемність, гостинність, щедрість, чуйність, справедливість, любов, дружба, милосердя тощо.)
- Я сподіваюся, що ці почуття у вашому серці завжди будуть жити, і ви завжди будете прислухатися до свого внутрішнього голосу серця, голосу совісті, який підкаже вам, як правильно вчинити в тій чи іншій ситуації. І якщо ви когось образили, то попросіть у нього пробачення і вам стане спокійніше жити, бо вас не буде «мучити» совість і за себе ніколи не буде соромно.
- А зараз на згадку про наш урок я дарую вам маленькі сонечка доброти.
(Роздаю учням маленькі золоті сонечка.) Пам’ятайте, що із маленького добра завжди народжується велике добро.
Виразно читали,
В діалозі розмовляли
І мову свою розвивали.
Але дзвоник пролунав,
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати.
ДОДАТОК №2
ДОДАТОК №3
|