Дон Кіхот – вічний образ світової літератури
Мета : узагальнити знання учнів з вивченої теми; формувати вміння цілісно аналізувати, засвоїти поняття «вічний образ», « донкіхотство» ; здійснити навички дослідницької роботи та вміння працювати з додатковою літературою; розвивати зв’язне мовлення творчу уяву та емоційну чутливість, вміння висловлювати та аргументувати свою точку зору; виховувати в учнів почуття справедливості, безкорисливості, гуманізму, любов до мистецтва, художньої літератури , естетичні смаки. Тип уроку : інтегрований ( історія, мистецтво,музика) Обладнання: портрет Сервантеса, тексти роману, ілюстрації до твору П. Пікассо, Г. Доре, І. Бродського, Леонардо да Вінчі, Рафаеля, вислови письменників, видатних людей про Сервантеса та його твір , героїв, презентація учнівських малюнків та дослідницьких робіт (ІКТ), фрагменти фільму, презентації обкладинок книг, виданих у різних перекладах. Словник: « воювати з вітряками» - даремно витрачати час і сили на подолання неіснуючих перешкод; «донкіхотство» - неспроможність розібратися у реальності, невміння оцінити ситуацію , в якій опинилася людина, безсилість ; »вічний образ» - узагальнений літературний образ, який виходить за межі конкретних творів та зображеному в ньому історичної доби.
Декорації застаріли, костюми вийшли з моди,
змінилася мораль. Але серце Дон Кіхота та
кмітливість Санчо Панси не полиняли від часу
І Еринбург.
Хід уроку
І. Актуалізація знань
Інтерактивна вправа «Продовж речення»
1.Роман «,…Дон Кіхот» був задуманий як…. 2.Твір складається з … 3. У романі близько …. персонажів. 4.Кіхано –це... 5. «Дон Кіхот» за кількістю перекладів поступається лише ...
ІІ. Мотивація навчальної діяльності Слово вчителя . Минають століття, змінюються покоління, а роман славетного іспанця продовжує жити. У 1605 році, коли книгу видали у Валенсії, на титульному аркуші з’явилася фігура вершника, що мчить уперед на худій шкапі. Його старий меч готовий до вічної боротьби зі злом… Образ Дон Кіхота живий, а кожне нове покоління намагається зрозуміти його, знайти щось цікаве для себе. Хто ж він: благородний і шляхетний лицар чи божевільна людина? Чому ро нього вже понад чотириста років не перестають сперечатися? Чи є поряд з нами місце донкіхотам? Що мав на увазі Г.Флобер, кажучи «… пігмеями видаються всі інші книги перед цією..»?
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку
ІV. Формування знань , умінь, навичок
1.Проблемне питання
Образливе чи почесне слово «донкіхот»? Чи потрібні вони сьогодні? 2.Робота в групах
Прокоментуйте вислови видатних людей
1 група «Історикознавці» Стендаль. « Відкриття цієї книги – найважливіша подія в моєму житті»
2 група «Літературознавці» В.Гюго « За сміхом Сервантеса криються сльози»
3 група «Мистецтвознавці» Г. Гейне. «..перо генія більше за самого генія, воно завжди сягає набагато далі, ніж було передбачено в його задумах, обумовлених епохою. І Сервантес, сам того не усвідомлюючи, написав найкращу книгу про людську захопленість».
3. Слово вчителя. Написаний на початку ХVII століття твір Сервантеса привертає увагу сучасного читача. У чому причина його дивовижної популярності? Чому ми називаємо цей твір безсмертним? Чому Дон Кіхот є вічним образом? Про все це ми поговоримо сьогодні.
На попередньому уроці кожна група отримала дослідницьке завдання. Тому продемонструйте результати своїх проектів.
4. Презентація робіт
«Історикознавці»
1. Дослідження історичної доби часів життя Сервантеса.
2. Як образ Дон Кіхота використовується в побуті в різних країнах світу.
« Літературознавці»
«Мистецтвознавці»
2. Прослухати арію з опери «Дон Кіхот».
5. Перегляд фрагменту фільму «Дон Кіхот» ( 1957р.)
6. Запитання після перегляду уривку
- Чи змінилося ваше уявлення про героя?
- Яким ви побачили його сьогодні?
- Що дало підстави віднести цей образ до вічних?
- Доведіть чи спростуйте думку В. Белінського : «Кожна людина є трішки Дон Кіхот».
7. Коментар учителя
Пророчими стали слова Дон Кіхота у 2 розділі книги : «Щасливим буде той час, коли нарешті побачить світ мої діяння, що гідні будуть відлитими у бронзі, висічені з мармуру та зображеними на полотні на згадку майбутнім поколінням». Так і сталося, що образи роману увінчані в мармурі і в бронзі, висічені на камені і металі, зображені на полотнах всесвітньо відомих художників, покладені на музику, зняті в кіно приваблюють гуманними ідеалами, потрібні для всіх народів і в усі часи.
Завдяки головному героєві роману Сервантеса з’явилося таке поняття як « донкіхотство». Познайомтеся зі значенням цього слова та дайте відповідь на проблемне питання, яке було поставлене на початку уроку.
V. Підсумок уроку
1. Творче завдання
1 група. Скласти асоціативний ряд зі словом Іспанія ( ідальго, Сервантес, подвиги, Алонсо, неперевершений , ідеал, яскравий). 2 група . Скласти сенкан до словосполучення Дон Кіхот 3 група . Намалювати улюблений персонаж з роману
2.Перегляд фрагменту фільму ( останній епізод)
Чи зрозумів герой свої вчинки? ( відповіді учнів)
2.Слово учителя « Дон Кіхот» не тільки пародія лицарського роману, у ньому є значно більше. Його багатство і загальнолюдське значення значно ширше, тому у різні періоди, різні народи знаходять у ньому щось близьке саме їм. Це багатство робить роман смішним , а образи вічними»- так сказав про знаменитий твір наш поет Іван Франко. А закінчити урок мені хочеться словами Юлії Друніної:
Кто говорит, что умер Дон Кихот?
Вы этому, пожалуйста, не верьте
Он не подвластен времени и смерти,
Он в новый собирается поход…
VI. Домашнє завдання
Написати листа літературному героєві ( порада, схвалення, невдоволення, критика тощо)