Урок історія, єгипет та Передня Азія

Про матеріал
Дана розробка уроку дає можливість узагальнити та систематизувати набуті знання з теми вивчення історії країн Стародавньго Сходу і Передньої Азії.
Перегляд файлу

Всесвітня  історія,  6  клас.

Тема:  Урок  узагальнення і систематизації знань  із  теми «Стародавні  цивілізації  Азії  та  Африки».

Мета: закріпити знання про географічне положення та природно-кліматичні  умови розвитку  давньоєгипетської держави та країн Дворіччя; пояснити вплив природних умов на спосіб життя та господарську діяльність населення Єгипту та країн Месопотамії в ІІІ – І тис. до н.е.

Визначити особливості розвитку цих країн, зробити порівняльний аналіз життя стародавніх цивілізацій Африки та Передньої Азії. Формувати  практичні навички роботи з історичною термінологією та хронологією, історичними документами та персоналіями. Закріпити практичне  застосування географічних  знань  при  вирішенні   історичних завдань.

Розвивати в дітей вміння аналізувати, порівнювати, працювати зі стрічкою часу, історичною та географічною картами, компасом, азимутом.

Виховувати в дітей інтерес та повагу до надбань різних цивілізацій.

Очікуванні  результати: після  уроку учні  зможуть

- закріпити свої знання про природні умови країн стародавніх цивілізацій Азії та Африки;

 - визначати особливості розвитку кожної держави зокрема;

- визначити спільні та відмінні риси розвитку  давньоєгипетської  цивілізації  та цивілізацій Месопотамії;

- сформувати практичні навички застосування історичних та географічних знань.

 

Тип уроку – нетрадиційний інтегрований урок (історія  та  географія)

Форма  проведення уроку – уявна мандрівка з елементами квест-уроку.

Епіграф  уроку

«Єдиний  шлях,  що  веде до  знання, - це  діяльність» 

(Дж. Б. Шоу)

Проблемне  питання: Чи  можемо  ми  стверджувати,  що давні  цивілізації Азії  та  Африки називають колискою  сучасної  цивілізації?.…

 

Хід  уроку.

І. Організаційний  момент.

Взаємне привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Організація уваги учнів:побажання гарного настрою, цікавої роботи, нових знань та відкриттів.

ІІ. Мотивація  навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя. В сучасному світі є величезна кількість народів та країн. Чи є вони всі однаковими? Чи залишилися вони такими, якими були, наприклад, тисячу років тому. Давайте поміркуємо, чим усе-таки відрізняються люди? (діти дають відповіді). Отже, народи відрізняються мовою, вірою, побутом, сімейними традиціями, рівнем знань, рівнем життя та ін. А яким одним словом ми можемо це назвати? (відповідь – цивілізація). Отже, цивілізація – це:

- це країни та народи, яких об’єднує певний рівень економічного розвитку, духовна культура та традиції;

- це культурні, національні, релігійні, економічні особливості країни чи кількох країн,пов’язаних на певному історичному етапі;

- рівень розвитку суспільства та його культури.

В ч и т е л ь. Однією з перших цивілізацій, що утворилася в давні часи в Північно-Східній Африці була держава Єгипет, що залишили людству чудеса світу, безліч загадок та навіть цілу галузь історичної науки – єгиптології (показ презентації про Єгипет).

У сиву давнину на території Передньої Азії виникли одні з найперших цивілізацій на землі. Ще в ІІІ тис. до н.е. тут були створені перші міста-держави, а пізніше сформувався новий тип держави – імперія. Неоціненним є вклад народів цього регіону в світову культуру та економіку. Саме вони подарували людству  гончарний круг, плуг, колесо, фінікійський алфавіт став новим видом писемності та прикладом для інших народів. На цих теренах вперше зародився культ єдинобожжя та була створена книга всіх часів та народів – Біблія. Ось сьогодні ми і маємо пригадати  головні  моменти історії цього регіону, який з повним правом можна назвати колискою цивілізацій( початок показу презентації про країни Месопотамії).

ІІІ. Актуалізація  опорних  знань.

Прийом  «Візитка»

В ч и т е л ь. Уявіть, що ми вирушаємо в мандрівку по Давньому Єгипті та Передній Азії. Ми пропливемо від витоків Нілу до дельти; від південних схилів Кавказьких гір, де беруть початок Тигр та Євфрат, до узбережжя Перської затоки. Але для того , щоб потрапити на корабель, ви маєте «купити» квиток.

Кожен  учень по черзі тягнуть фантики, де написана назва країни, яку вони за допомогою одного-двох речень при допомозі відео зйомки повинні  охарактеризувати особливості  фізико-географічного положення  цієї країни та вказати на специфічні особливості  її розвитку. В переліку цих країн такі: Єгипет, Вавилон,  Фінікія, Персія, Сирія, Ізраїльсько-Іудейське царство, Халдейське царство,  Ассирія. Після цього отримують квитки та сідають у корабель і вирушають у мандрівку.  При цьому ви повинні уявити себе на мить жителем тієї країни, яку ви будете  характеризувати. (елементи рольової гри).

«Шумерів та аккадців». Ми – перші поселенці Месопотамії. Це ми навчилися водночас будувати водовідвідні та зрошувальні канали, штучні насипи і дамби. Це ми подарували людству плуг, колесо, гончарний круг.

«Вавилон». Ми – нащадки давніх шумерів та аккадців. Ми прославили свою державу неперевершеними законами Хаммурапі, специфічними школами «будинками табличок».

«Халдейське царство».   Ми – славні нащадки амореїв та аакадців. Вони ще у ХІХ ст.. до н.е. створили державу, столиця якої була названа «ворота бога» - Вавилон. Нашу найбільшу гордість «Вавилонську вежу» знали всі стародавні народи, навіть складали про неї легенди. А висячі сади Семіраміди – одне з чудес світу.

«Фінікія». Ми – нащадки ханаанців, названих пізніше фінікійцями. Ми заснували велику державу, збудувавши  прекрасні міста – Бібл, Тір, Сідон. Всі знають нас як безстрашних мореплавців, що вперше в історії здійснили плавання навколо африканського континенту. Наш народ заснував багато колоній в Середземномор’ї, серед них – і славний Карфаген.

«Персія». Ми – нащадки еламітів та благородних аріїв. Живемо на території Іранського нагір’я. Земля наша не надто привітна: переважають кам’янисті грунти та неродючі пустелі, але, завоювавши велике число сусідніх народів, ми значно розширили кордони країни та створили величну імперію.

«Ассирія». Ми  утворилися ще у  ХVІІІ ст. до н.е. як могутня держава Ассирія, назва якої походить від назви міста Ашшур. Тремтіть перед непереможним ассирійським військом, народи Сходу! Нещадні і безжалісні ми до ворогів наших. Проливши ріки крові, створили державу зі столицею Ніневією – недарма її називають «лігвом левів».

«Ізраїльсько-Іудейське царство». Ми – нащадки давніх євреїв. Наша держава утворилася на території древньої Палестини. На її теренах вперше зародився культ єдинобожжя та була створена книга всіх народів – Біблія.

«Велика Скіфія». Ми- скіфи, великі воїни і чудові скотарі. Ми зуміли перемогти войовничих кіммерійців та поселитися на їхніх землях. Вирушаючи у далекі завойовницькі походи на Схід, ми зуміли дійти до кордонів самого Єгипту та у VІІст. до н. е. стали володарями всієї Передньої Азії. У причорноморських степах створили ми свою могутню країну –Велику Скіфію.

Прийом «Бліцопитування».

Вчитель. Ось ми й прибули до славетного регіону. Але щоб зійти на цю землю. Необхідно задобрити богів цих регіонів , давши відповіді на запитання.

Особливості природи і господарства Давнього Єгипту.

1.На які періоди поділяється історія Єгипетської держави?

2.Яка річка тече в Єгипті?

3.Як називають землі в долині Нілу?

4.Як називають вітер пустелі Сахара?

5.Що називають оазами?

6.Яку рослину єгиптяни використовували для письма?

7.Як назвав Єгипет давньогрецький історик Геродот?

8.Що таке іригація?

9.Які метали виробляли єгиптяни?

10.Чи використовували гроші в Давньому Єгипті?

 

Особливості  розвитку держав Дворіччя

1.Які річки протікають у Дворіччі?

2.Як називають країну у Дворіччі?

3.Які племена заселяли долину Тигру та Євфрату у другій половині 4 тис.до н. е.?

4.Яке царство вони утворили?

5.Основні заняття його мешканців.

6.Яке знаряддя для обробляння землі винайшли місцеві хлібороби?

7.Основне плодове дерево Дворіччя.

8.Із якого матеріалу виготовляли майже все необхідне у господарстві?

9.Як називається писемність Стародавнього Дворіччя?

10.Як перекладають слово «Вавилон»?

 

Вчитель.  Нарешті  ми ступили на землі давніх східних цивілізацій. Погляньте на ці миловидні краєвиди. Давайте спробуємо описати природу Стародавнього Єгипту та країн Передньої Азії за пунктами плану ( у вигляді піраміди):

1)географічне положення: Єгипет розташований в північно-східній  частині материка Африка, а  держави Передньої Азії – на півдні  материка Євразія. Всі ці держави знаходилися в північній півкулі по відношенню до екватора та в східній півкулі по відношенню до нульового меридіану. Єгипет омивався водами теплого Середземного моря,  а країни Передньої Азії – того ж самого Середземного моря та Перської затоки.

2)основними формами рельєфу у  Єгипті були рівнинні території – Лівійська та Аравійська пустелі, долина р. Ніл.;  країни Передньої Азії розташувалися на території Месопотамської низовини.

 

3)Прийом «Метеожурнал»

 В ч и т е л ь. Діти, коли и говоримо про якусь країну чи то просто про територію, а особливо коли ми відправляємося туди у подорож, нас зазвичай цікавить прогноз погоди. Ми з вами ведемо щоденники та календар погоди своєї місцевості. Давайте пригадаємо, що ми розуміємо  під  терміном  «погода».

У ч н і. Температуру повітря, яка вимірюється термометром;  хмарність, яку ми визначаємо візуально; наявність та кількість опадів, яку ми визначаємо за допомогою опадоміра; напрям вітру, який визначається за допомогою флюгера або підручних матеріалів.

В ч и т е л ь. Давайте ж охарактеризуємо погодні умови Єгипту та країн Передньої Азії у давнину.  А чи можемо ми шляхом безпосереднього спостереження це зробити? Звичайно, ні! Тому ми будемо це робити через відомі нам вже знання, заповнюючи наш  метеожурнал. (зроблений макет метеожурналу, куди можна вписати основні показники клімату).

Орієнтовані відповіді: температури високі протягом  усього року ( Єгипет- 100 – 270 -470 С;  Передня Азія -   . Атмосферні опади в Єгипті на узбережжі 25 – 30 дощових днів на рік, у Верхньому Єгипті дощ випадає 1раз на десять років. Суховій Хамсин із пустелі Сахара. Клімат спекотний.

Назва країни

Температура повітря, 0 С

Атмосферні опади

Вітер

Клімат

Єгипет

10-270  С

25-30 дощових днів на рік,

1 раз на 10 рік.

Суховій хамсин

Спекотний і посушливий

Месопотамія

до 500 С

Взимку-4місяці дощ,влітку – 7-8 місяців без дощу

 

Спекотне посушливн літо, волога і дуже тепла зима

 

Після зробленого висновку дітей показати слайд з презентації «Природні умови Месопотамії».

 

Висновок:  визначення спільних та відмінних  природно-географічних умов Єгипту та держав передньої Азії відтворити у вигляді таблиці «Два кола» («Діаграма Ейлера-Вена»).

 

Єгипет                                                                              Межиріччя

            Обмаль опадів ,                 Багато  сонячних               Великі сезонні опади,

         корисні природні                та теплих днів,                  з корисних природних

        копалини – камінь,              розливи річок,                    копалин – лише глина.

мідь, олово, золото              дамби, іригаційна                                                            

                                                          система, родючий мул,

                                                           непролазні зарості

                                                           біля берегів, хижаки.

 

В ч и т е л ь. Дайте, будь-ласка, відповідь на запитання:

1)Який висновок можна зробити з цієї діаграми?

2)Геродот називав Єгипет «даром Нілу». Чи можна стверджувати, що Дворіччя – дар Тигру та Євфрату?

3)Якими могли бути заняття населення Дворіччя?

В ч и т е л ь. А зараз діти ви дасте відповіді на запитання, які «ростуть» на «Дереві рішень».  (діти по черзі підходять до дерева, відривають по одному листочку, дають відповіді на запитання ).

Прийом  «Дерево  рішень»  (впізнати за висловом чи легендою історичного діяча).

На дошці на великому аркуші паперу або ж з пінопласту зроблено малюнок-дерево, до якого прикріплені листочки-питання. Учні по черзі з кожної команди відривають листочок з деревця і читають питання.  Проводиться у вигляді історичної естафети.

1.Цар, який, за легендою, отримав попередження, написане вогняними буквами: «Обчислений, зважений і проданий персам», але не прислухався до попередження.

(Валтасар).

2.Завдяки якому царю були збудовані висячі сади Семіраміди? (Навуходоносор).

3.Якого царя, за легендою, вигодувала собака і виховав пастух? (Кір).

4.За багатьма легендами, він – наймудріший із царів, найсправедливіший із суддів. (Соломон).

5.Кого легенда називає засновником Іудейського царства? (Давид).

6.Кому, за легендою, євреї завдячують своїм визволенням з єгипетської неволі? (Мойсей).

7.Його знайшли немовлям у кошику, що плив за течією Євфрату. Коли він виріс, став садівником і виночерпієм, а потім убив свого вихователя і став царем. (Саргон).

8.Його закони були першими писаними законами у світі? (Хаммурапі).

9.За його правління була зібрана перша у світі бібліотека. (Ашшурбаніпал).

10.Він рік простояв з військом під стінами Дамаска, а потім наказав підвести до стін 20 «великих мух», які стріляли каменями й розбивали стіни фортеці.(Тіглатпаласар).

11.Як звали царицю, яка поклялась напоїти царя Кіра кров’ю, і виконала свою погрозу?  (Томіріс).

12.Який цар-завойовник отримав у відповідь від скіфів птаха, жабу, мишу і 5 стріл?(Дарій).

В ч и т е л ь. Тепер ми виконаємо письмову тестову роботу та перевіримо один у одного.

Встановити відповідність між:

-         Термінами та їх значеннями:

А    саркофаг        1    архітектурна форма, символізувала сонячні промені;

Б     обеліск           2    знак, схематизований малюнок, що позначав цілі слова та

                                       поняття;

В      дельта             3    ділянка пустелі, вкрита рослинністю;

Г      ієрогліф           4    труна, невелика гробниця;

Д     оаза

-         Правителями Єгипту  та їх діяльністю:

А    Джокер               1    засновник першої династії єгипетських царів і першої

                                           загальнодержавної  столиці, яка мала назву – Хет-ка-Птах

                                           (грецькою  Мемфіс); 

Б     Рамзес  ІІ             2    виступив проти грізного суперника – Хеттського царства.

                                            Спорудив багато храмів;

В     Аменхотеп  ІV    3   очолив повстання міста Фів проти загарбників-гіксосів,

                                            унаслідок чого їх було вигнано з країни;

Г     Міна                       4   провів релігійну реформу: запровадив поклоніння єдиному

                                              богові Атону і назвав себе сином нового бога.

Д     Яхмос  І

-         Єгипетськими царствами і династіями фараонів:

А    Пізнє царство                         1       ХІ – ХІІ;

Б    Раннє царство                         2      ХХІ – ХХХ;

В    Нове  царство                          3      І – ІІ;

Г     Давнє  царство                        4      ХVІІІ – ХХ.

Д    Середнє царство.

 

- єгипетськими царствами і їх характеристиками:

А    Раннє царство           1       розпад держави на Верхній і Нижній Єгипет;

Б    Середнє царство       2      завоювання Єгипту гіксосами;

В    Нове царство              3      поява рабства;

Г    Пізнє царство              4    підкорення Палестини, Сирії, Фінікії.

-         Назвами богів та їх призначенням:

А     бог  сонця                    1       Сет;

Б     бог природи                2       Амон;

В     бог пустелі                   3       Самсет;

Г     бог війни                       4       Озіріс.

-         Термінами та визначенням:

А      баку                               1      пристрій для подачі води на поля;

Б      чаті                                 2      назва невільників у Єгипті;

В      шадуф                            3     скульптура у вигляді лева з головою фараона;

Г       сфінкс                             4     верховний посадовець, друга людина після фараона.

 

В ч и т е л ь. Для виконання наступного завдання ми повинні поділитися на 2 групи. Вчитель демонструє два конверти.

  Метод «Асоціативна загадка». Прийом   «Поштова скринька».

Вчитель тримає в руках конверти. Діти роблять припущення, для чого вчитель взяв в руки конверти. Вкінці вчитель робить відповідні висновки – це визначення адресної  характеристики певних географічних об’єктів – географічних координат(визначення географічної широти та географічної довготи):

1)дельти річки Ніл;

2)дельти річок Тигр та Євфрат.

Перед цим діти повторюють значення термінів географічна широта, географічна довгота, географічні координати.  Під час здійснення цієї  роботи один учасник із групи коментує процес виконання завдання.

В ч и т е л ь. Боги Єгипту та держав Месопотамії сховали від нас завдання, без виконання яких ми не зможемо в повній мірі охарактеризувати давні цивілізації Єгипту та країн Передньої Азії.

1)Для першої групи необхідно виконати таке завдання , щоб віднайти приховане: необхідно рухатися від заданої вчителем точки по азимуту 450, відстань 3м, масштаб незвичний : в 1 м 2 кроки.

2)Для другої  групи необхідно виконати таке завдання, щоб віднайти приховане: необхідно рухатися від заданої вчителем точки по азимуту 1750, відстань 2м, масштаб незвичний: в 1м 2 кроки.

Для виконання даного завдання використаємо такий алгоритм роботи учнівської команди (внизу).

Прийом «Лабіринт» (елементи квест-уроку):

Основне питання ( для першої учнівської групи):

  1.     Чи правильним є твердження, що господарство Давнього Єгипту та держав Межиріччя переважно залежало від природно-кліматичних умов?

Основне питання (для другої учнівської групи):

  1.     Чи користувалися у Давньому Єгипті та державах Передньої Азії авторитетом освіченість  і моральні чесноти та якими шляхами  це реалізувалося?

Тип завдання: аналітична задача.

Алгоритм роботи учнівської команди

1.Ознайомтеся уважно із завданням вашої команди.

2.Розподіліть між собою ролі та індивідуальні завдання.

3.Визначте основні етапи роботи вашої команди над завданням.

4.Виконайте  практичні  географічні завдання.

5. Віднайдіть сховані історичні джерела для виконання основного завдання.

6.Зробіть висновки, яких ви дійшли, працюючи над завданням.

Діти отримують завдання за вказаним азимутом,напрямом та відповідним масштабом в межах класу, зображеними на плані місцевості (умовному).

Хронологічна   гра –«Чи знаєш ти?..»

В ч и т е л ь.  Діти, як називається різновид історичної науки, що вивчає час? Хронологія. Ось зараз ми попробуємо викласти хронологічний графік основних подій на стрічці часу. На столі лежать картки з датами. Діти по черзі підходять до столу, беруть ці картки і чіпляють на стрічку часу, повідомляючи про подію, що відбулася в даний час.  Події на картках зображені двома кольорами – червоним та чорним. Вкінці діти зможуть зробити висновок про одночасність або послідовність подій Єгипту та держав Передньої Азії.

Передня Азія (чорний колір):

734р. до н.е. – захоплення грецькими переселенцями міста Сіра-Кузи;

612р. до н.е. – захоплення та зруйнування столиці Ассирії Ніневії вавілонянами;

669 – 627 рр. до н.е. – правління ассирійського царя Ашшубаніпала;

1005 – 965рр. до н.е. – царювання Давида;

539р. до н.е. – завоювання Вавилона персами;

1792 – 1750 рр. до н.е. – правління царя Хаммурапі;

550 – 330рр. до н. е. – заснування Перської держави Ахеменідів;

605 – 562 рр. до н. е. – правління  Навуходоносора ІІ в Халдейському  царстві;

Основні події Єгипту (червоним кольором):

3000 – 2134рр. до н.е. – Давнє царство;

2040 – 1750рр. до н.е. – Середнє царство;

1580 – 1050рр. до н.е. – Нове царство;

Х – VІ ст. до н.е. – Пізнє царство;

525 -332рр. до н.е. – Перський період;

332 – 30рр. до н.е. – Греко-македонський період;

Від  30р. до н.е. – Римський період;

3000 р. до н.е. – споруджена перша піраміда фараона Джосера.

В ч и т е л ь. Я знаю, що ви дуже полюбляєте математику, ось ми зараз і спробуємо розв’язати історичні задачі.

Історична  математика.

1.Цар Міна створив об’єднану єгипетську державу у 3000р. до н.е. Скільки років минуло відтоді? (5015 років).

2.1922 року була знайдена гробниця Тутанхамона. Скільки років минуло відтоді?

(93 роки)

3.Скільки століть минуло від завоювання гіксосами Єгипту (ХVІІст. до н.е.) до правління Аменхотепа ІV (ХІVст. до н.е.)?(3 ст.)

4.Скільки років минуло між експедицієї Хатшепсут до країни Пунт (1481 р. до н.е.) та початком правління Рамзеса ІІ  (1379р. до н.е.)?(202 роки)

В ч и т е л ь. Ми всі вже дуже проголодалися і скуштували б доброї страви. Але для того, щоб її приготувати треба знати компоненти даної страви. Вам пропонується перелік винаходів держав Месопотамії, а ви повинні їх зібрати докупки, назвавши ту країну, де ці винаходи були зроблені.

Гра  «Історична кухня». Учням пропонується перелік винаходів мешканців Єгипту та держав  Передньої Азії, діти повинні відгадати  назву цієї країни, таким чином зібравши докупи «компоненти конкретної страви»(фоторепортаж   або  назви  цих  винаходів).

1)Гончарний круг, колесо, плуг та сівалку, вітрильний човен  (Шумер,  Аккад);

2) перший в історії писаний звід законів Хаммурапі  (Вавилон);

3) алфавіт, скло, пурпурова фарба для тканин (Фінікія);

4) книга всіх книг – Біблія, віра в єдинобожжя (Давньоєврейське царство);

5) мова санскрит, поштова кінна служба (Персія);

6)чудова  кінська збруя, поховальні кургани, «скіфські баби» (Велика Скіфія).

Прийом «Формування власного судження».  Робота з історичним джерелом.

Вчитель пропонує учням уривок з Біблії, в якому розповідається про загибель Ніневії.

«Горе тобі, місто криваве. Сповнене обману й безперервного грабунку! Вершники мчать, виблискує меч і блищать списи. Убитих безліч, гори трупів скрізь. Зруйнована Ніневія. Хто пожалкує за нею? Народ твій розсіявся по горах, нема кому зібрати його! Немає ліків на рани твої, болять виразки твої. Всі, хто почує звістку про тебе, будуть радіти і веселитися, бо ж на кого не простяглася безконечна злоба твоя...?»

Завдання:

1.Чому авторові цих слів не жаль ассирійців?

2.Чи маємо ми право засуджувати ассирійців? Чому?

«Фінікійських купців усюди зустрічали радісно… Очі жінок спалахували вогнем, як побачать бурштинові намиста, золоті та срібні браслети з ліпними візерунками, сережки, прикрашені розетками з блакитних сапфірів, червоних карбункулів і зелених смарагдів, найтонші покривала і пурпурні тканини… матері віз їх далеко». нерідко  забували про дітей і згадували про них тільки тоді, коли корабель фінікійців

1.Для чого фінікійці викрадали дітей?

2.Чи існує подібне явище в наші дні?

Прийом  «Термінологічний  пінг – понг (диктант)

Робота в парах. Учні кидають один одному м’ячик та при цьому називають термін з відповідної теми. Інший учень з пари дає швиденько відповідь. І навпаки. Якщо хтось помиляється , виправити може  інший учень.

Пропонуються наступні терміни для виконання цього завдання:

Держава, цивілізація, фараон, сфінкс, жрець, номарх, піраміда, іригаційне рільництво, політеїзм, культ, міфологія, дельта, чаті, шадуф, піктографія.

Клинопис, закон,місто-держава, імперія, колонізація, колонія, метрополія, сатрапія, сатрап.

Метод «Займи позицію».

Вчитель пропонує учням два твердження. Вони обирають позицію та аргументують її.

1.Цар Соломон був мудрим та розсудливим правителем.

2.Цар Соломон був жорстоким та пихатим.

Прийом «Фотозагадка».

На екрані висвітлюється фотографії чудес світу – Єгипетських пірамід та Висячі сади Семіраміди. Учні за бажанням повідомляють інформаційну довідку про даний об’єкт.

1.Висячі сади Семіраміди. Вавилонський цар Навуходоносор ІІ був завбачливим і, щоб заручитися добрими стосунками з Мідією, одружився з донькою войовничого Астіага  Аметідою. Шлюб з розрахунку перетворився на кохання. Навуходоносор так покохав дівчину, що ладен був виконати будь-яке бажання. Дізнавшись, що дружина з тугою згадує Мідію та нудиться за її природою, цар наказав побудувати кам’яні тераси й засадити їх тамтешніми деревами і рослинністю. Чужинці, що відвідували Вавилон, помилково приписували спорудження садів ассирійській цариці Шамбурамат, що грецькою означає Семіраміда, яка правила за двісті років до Навуходоносора. Саме тоді висячі  сади  називають садами Семіраміди і вважають їх одним із чудес світу.

2.Єгипетські піраміди. Автором ідеї будівництва пірамід  та керівником першого будівництва був сановник фараона Джосера – Імхотеп. Протягом багатьох віків він вважався найвидатнішим мудрецем, був обожнений, на його честь навіть будували храми. Після смерті був проголошений богом писців.

Фараонів ховали у велетенських пірамідах, князів і сановників – у менших, простих людей- у мазанках або просто у гарячому піску в пустелі, який не давав тілу розкладатися. Мумії робили і з тіл котів, собак, биків, птахів.

Першим фараоном, що відмовився від будівництва пірамід, був Тутмос І, який вважав, що піраміди все одно не могли вберегти мумії від осквернення.

Прийом  «Картографічне лото». Діти шукають на карті території, де проживали скіфи. Позначають ці території на контурній карті,коментуючи процес виконання завдання.

На  макеті фізичної карти України приколюють за допомогою булавки  фішки різного кольору – червоного (регіон  проживання царських скіфів);  зеленого – (регіон проживання  скіфів-землеробів);  білого -  (регіон  проживання скіфів-орачів).

Прийом «Історичний ланцюжок».

В ч и т е л ь. Могутніми державами давньої Північно-Східної Африки та Передньої Азії правили великі історичні постаті. Зараз ми пограємо гру «Історичний ланцюжок». Кожен по черзі називає одного історичного діяча, опис якого представлений на картці.

1.Цар Верхнього  Єгипту, який об’єднав під своєю владою Верхній і Нижній Єгипет і утворив єдину єгипетську державу.(Яхмос І).

2.Жінка-фараон. «Перша серед найвродливіших». Правила Єгиптом 22 роки. Організувала експедицію до країни Пунт. (Хатшепсут)

3.Великий завойовник Нового царства. За його правління кордони Єгипту збільшилися втричі. (Тутмос ІІІ)

4.За легендою він заснував Іудейське царство. Спочатку він служив у царя Саула зброєносцем та музикантом, написав релігійні пісні. Та невдовзі він посварився із Саулом, втік від нього та заснував свою державу. (Давид)

5.Цар, за якого Перська держава досягла найвищого розквіту. Провів реформи. Зазнав поразки під час походу на скіфів у степах Північного Причорномор’я.(Дарій І).

6.Мав необмежену владу. Був царем, верховним суддею та воєначальником. Побудував іригаційні споруди. Видав перші писемні закони. Висічені на базальтовому стовпі.(Хаммурапі).

7.За життя заслужив титул «Великий». Його ім’я згадане в Біблії. Уславився як будівничий. Мав зріст понад 2 метри, прожив майже 90 років і мав 200 дітей.(РамзесІІ)

8.ПравительЄгипту. Помер у 18 років. Його гробницю 1922р. знайшов англійський археолог Г.Картер.(Тутанхамон

 

1.Нелегко жилося в Месопотамії. Але вже в ІV тис. до н.е. долина Тигру та Євфрату була перетята каналами. На полях почали вирощувати пшеницю, льон, просо, ячмінь та ін..

Як людям вдалося змінити долину Тигру та Євфрату? Що спільного було в господарствах Єгипту та Месопотамії?

2. Геродот, характеризуючи систему зрошення в Ассирії, писав: «Земля ассирійців зрошується дощем мало. Дощової води достатньо лише для початкового живлення коріння хлібних рослин;  виростає ж посів і достигає хліб за допомогою зрошення з річки. Зрештою, річка ця не розливається по полях, як в Єгипті; зрошують тут руками і за допомогою насосів».  Що ви дізналися з цього уривка про природу та господарство Ассирії? Чим відрізнялися природні умови Ассирії  від Месопотамії та Єгипту?

3.У вавилонському документ йдеться про хлопчика, який запізнився на заняття, погано навчався і був декілька разів покараний ударами палиці. А коли ввечері розповів про це батькові, той дуже занепокоївся. Наступного  дня батько запросив учителя. Його посадили на почесне місце, пригостили добрим вином, потім подарували  вчителеві  нарядний одяг і наділи на палець каблучку. Подумайте, чому був занепокоєний батько учня. Чому він приймав вчителя як високого гостя і зробив йому дорогі подарунки?  

4.Єгиптяни з чеснот людини над усе цінували доброту, щедрість, мовчазність, працелюбність, вміння бути вдячним вчителям. Єгиптяни не слухали наклепів, не шукали вади у чужій праці. З чим, на вашу думку, пов’язана така висока мораль?

ІV. Підсумок. Розв’язання  проблемного завдання.

Вчитель.  Тільки  гарними  оцінками  ви  зможете  віднайти  відповідь  на  поставлене  проблемне  запитання.

  Висновок.

Домашнє завдання. (повторити  термінологію  та  хронологію).

Виставлення  оцінок.Кожна  дитина оцінює сама себе, виставляючи собі бали під час виконання кожного завдань у так званому «Журналі  оцінок».

 

 

Максимальна кількість балів - 35

 

1.Визначення  терміну                                                                                                 1

2.Прийом «Візитка»                                                                                                       1

3.Прийом «Бліцопитування 2                                                         

4.Прийом «Метеожурнал»                                                                                         2(5)

5.Прийом «Дерево  рішень»                                                                                        1

6.Тестовий  контроль                                                                                                      4

7.Прийом «Поштова скринька»                                                                                    2

8.Прийом  «Лабіринт»                                                                                                    5(всі)

9.Хронологічний крос                                                                                                       2

10.Історична  математика                                                                                                1

11.Прийом «Формування власного судження»                                                         5

12.Прийом «Термінологічний пінг-понг»                                                                    1

13.Метод «Займи позицію»                                                                                            5

14.Фотозагадка                                                                                                                   5

15.Історичний ланцюжок                                                                                                 1                                                                                                             

 

35-30 балів – високий рівень

25-30 балів – достатній рівень

20 – 25 балів – середній рівень

15 – 20 балів – початковий  рівень

Ткачук  Галина  Степанівна, вчитель  історії  та географії

Боложівської  загальноосвітньої  школи  І – ІІ ступенів

Шумського  району Тернопільської  області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Ткачук Галина
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
9 листопада 2023
Переглядів
805
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку