24 вересня о 18:00Вебінар: Використання елементів проєктної діяльності в умовах змішаного навчання

Урок "Історія розвитку українського війська."

Про матеріал
Давньослов’янське військо. Військова організація давніх слов’ян . Військо княжого періоду. Організація, озброєння і тактика дій. Бойова організація українського війська періоду козаччини. Бойова діяльність військових формувань у складі Російської імперії після скасування козаччини.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель предмету «Захист Вітчизни»

Скадовської ЗОШ І-ІІІ №3

Коршуна Олександра Михайловича

 

 

 

 

 

План-конспект № 18

проведення заняття із предмету «Захист Вітчизни»

з учнями 11-х класів

 

 

Дата: 29.11.2019

 

Розділ І. Збройні Сили України на сучасному етапі.

Тема І. Історія розвитку українського війська.

 

Заняття І.

Навчальні питання:

  1. Давньослов’янське військо. Військова організація давніх слов’ян .
  2. Військо княжого періоду. Організація, озброєння і тактика дій.
  3. Бойова організація українського війська періоду козаччини.
  4. Бойова діяльність військових формувань у складі Російської імперії після скасування козаччини.

Мета:

  1. Вивчити основні історичні етапи розвитку українського війська (V - XVІІІ сторіччя).
  2. Виховувати повагу до героїчного минулого нашого народу.

 

Час: 45 хв.

Місце: кабінет предмету «Захист Вітчизни»

Метод: розповідь, бесіда, показ.

Методичне забезпечення: таблиці, плакати, підручник предмету «Захист Вітчизни» (М.Р.Гнатюк Київ «Генеза» 2018 р.), підручник предмету «Захист Вітчизни» І.М.Герасимів Тернопіль «Астон» 2011), підручник предмету «Захист Вітчизни» (М.М. Бака Київ «Вежа» 2006 р.).

Матеріальне забезпечення: комп’ютер, мультимедіа проектор, екран.

 

І. Підготовча частина - 12 хв.

1. Приймаю рапорт від КВ, привітання.

2. Перевіряю наявність особового складу, їх зовнішній вигляд.

3. Провожу стройовий тренаж (вихід із строю та повернення в стрій, рух стройовим кроком, повороти в русі).

4. Виконання Державного Гімну України.

5. Перевіряю домашнє завдання.

Питання:

  • військова дисципліна, її суть і значення;
  • заохочення, які застосовуються до солдат та сержантів;
  • стягнення, які накладаються на солдат та сержантів;
  • завдання варти, її призначення, склад та озброєння;
  • чатовий та його обов’язки;
  • пост, його обладнання та оснащення;
  • способи охорони поста, положення зброї у чатового на посту.
  1. Об’являю тему, навчальні питання та мету заняття.

 

ІІ. Основна частина – 30 хв.

Зміст матеріалу

Час

Дії керівника

Перше навчальне питання.

Давньослов’янське військо. Військова організація давніх слов’ян .

V- початок ІX ст.

Військо на роди та види не ділилось та діяло в пішому порядку.

Командував військом воєвода, якого вибирали з самих досвідчених воїнів тільки на час бойових дій. Вибирався воєвода на віче ( збори громади).

Озброєння: 2-3 списи різних видів, сокири, ножі, луки зі стрілами, пращі, щити, іноді меч та шолом.

Військову освіту юнаки отримували вдома (батько, старший брат).

 

Друге навчальне питання.

Військо княжого періоду. Організація, озброєння і тактика дій.

Початок ІX ст.

З приходом варягів змінилася тактика дій війська та його озброєння. Військо ділилося на види та роди: піхота, кіннота та флот

Командували військом  князі та бояри, вони ж приймали військові рішення.

Основною ударною силою цього періоду була дружина (професійне військо), а для збільшення чисельності війська залучалось ополчення (вої).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Озброєння: зачіпна та охоронна зброя

Зачіпна: мечі, шаблі, списи, сокири, луки, арбалети, ножі.

Охоронна: щит, шолом, панцир, кольчуга, налокітники, наколінники.

Військова освіта: майбутні дружинники отримували військову освіту в школах при монастирях та князівських дворах, вої отримували військову освіту вдома ( від батька або старшого брата).

Третє навчальне питання.

Бойова організація українського війська періоду козаччини.

Могутність війська за княжих часів було зумовлено зв’язком з державою. Татарська навала XІІІ - XІV сторічь призвела до занепаду держави та її війська. Українські землі опинились під владою литовських, польських, угорських та молдавських правителів. Небезпека з боку орд кочівників, які грабували, нищіли, брали в полон стало основною причиною зародження козацтва. Перші ватаги козаків з’являються у XV сторіччі, у яких тактика – локальна війна, а мета – здобич. В першій половині XVІ сторіччя козаки освоїли простори нижче Дніпрових порогів (Низ). У 1553 році – волинський князь Дмитро Вишневецький (Байда) за свій кошт озброїв 300 чоловік і повів їх у Дике поле за Дніпровські пороги, де збудував форт – Запорізьку Січ. А вже через 15 років козаки стали однією з кращих армій Європи. У 1568 році польський король Сигізмунд Август прийняв козаків на організовану військову службу. Так з’явилося реєстрове козацтво. Козаків наймають на службу і королі інших держав (так наприклад король Франції під час франко-іспанської війни).

Військова структура запорізького війська.

Керівництво – гетьман, генеральна старшина (обозний, осавули, судді, писар, хорунжий, підскарбій).

Військові рішення приймались гетьманом та радою (генеральна, військова, повна)

Види та роди військ: піхота, кіннота, артилерія, флот.

Тактика дій піхоти: трьохрядне шикування, «гуляй-місто», «рухома фортеця», «галас», «розгардіяш», «герць», копання окопів та інших захисних споруд.

Тактика дій кінноти: розвідка, «лава», переслідування.

                                                    

Артилерія. На озброєнні були гармати різних калібрів  (бомбарди, тарасинці, гуфниці). На той час артилерія мала найбільшу руйнівну силу.

 

 

Флот: легкі бойові човни – «чайки»  ( до 30 м в довжину, 3-4 м в ширину, 2,5 м в висоту та розвивали швидкість близько 15 км за годину). Човен мав 30 чоловік  екіпаж, та вміщував до 70 чоловік  десанту і мав на озброєнні 4-6 легких гармат.

Озброєння:

вогнепальна зброя та холодна зброя.

Вогнепальна зброя:

 мушкети, самопали, рушниці, пістолі.

Холодна зброя:

шаблі, списи, сокири, келипи та інше.

Військова освіта.

На Січі військову освіту юнаки отримували у школі «джур» та молодих козаків, а також у січових та козацьких школах при монастирях.

Чисельність козацького війська коливалась від 10-12 тис. у XVІ сторіччі, до 400 тис. в період національно-визвольної боротьби під проводом Богдана Хмельницького.

 

Четверте навчальне питання.

Бойова діяльність військових формувань у складі Російської імперії після скасування козаччини.

Полтавська катастрофа поклала край незалежності України від Росії. Цар Петро І після Мазепиної «зради» всіма способами намагався знищити українське військо. Цю традицію продовжила його послідовниця Катерина ІІ. У 1775 році Катерина ІІ знищує Запорозьку Січ.

Питання про повернення козацтва в російській державі виникло під час російсько-турецької війни (1787–1791 рр.). Князь Г. О. Потьомкін, який так багато зробив для знищення Запорозької Січі, вдало використовує запорозьких козаків у війні з Туреччиною (1787–1791 рр.). У 1783 році створюється при російському війську полк вірних козаків, який згідно з наказом від 22 січня 1789 року отримав назву «Військо вірних козаків». Військо очолила колишня запорізька старшина (Сидір Білий, Захар Чепіга, Антон Головатий), якій вручили конфісковані в 1775 році клейноди Запорозької Січі, військові прапори «За віру та вірність». Так було створене Чорноморське козацьке військо (1787–1792 рр.), яке було найбільш боєздатною частиною військ О. В. Суворова і брало участь у різних бойових діях.

 

 

 

6 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідаю про військову організацію давніх слов’ян та їх військову майстерність. Розповідь супроводжую показом таблиць, плакатів та слайдів.

 

 

 

 

 

 

 

Розповідаю про військову організацію, озброєння і тактику дій війська княжого періоду. Розповідь супроводжую показом таблиць, плакатів та слайдів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідаю про організацію, озброєння, тактику дій та бойові можливості козацького війська. Розповідь супроводжую показом таблиць, плакатів та слайдів.

Тактика дій піхоти:

 

 

 

 

 

 

 

«рухома» фортеця»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідаю про бойову діяльність військових формувань у складі Російської імперії після скасування козаччини.

Розповідь супроводжую показом слайдів.

Надзвичайне військове мистецтво як на морі, так і на суші, хоробрість та відвагу козаки проявили в боях з турками при взятті Очакова. Особливо відзначилися козаки при взятті турецької фортеці на о. Березань. Незважаючи на шалений вогонь із турецьких кораблів, козаки сміливо накидалися на них, брали на абордаж. Фортеця була захоплена внаслідок умілих дій А. Головатого, який керував козацьким флотом. Зразки хоробрості козаки проявили при взятті міст Бендер і Хаджібея (тепер м. Одеса).

За подвиги козаків у 1788 році військо отримало назву «Чорноморське».

За участю козаків війська О. В. Суворова оволоділи м. Кілія, замком Тульча, фортецею Ісака та взяли Ізмаїл.

 

 

 

 

ІІІ. Заключна частина – 3 хв.

  1. Нагадую тему, питання та мету заняття.
  2. Об’являю оцінки, відмічаю кращих, вказую на недоліки.
  3. Відмічаю дисципліну на уроці.
  4. Даю домашнє завдання  (підручник предмету «Захист Вітчизни» М.Р.Гнатюк Київ «Генеза» 2018 р. стор.33-39)

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Захист Вітчизни (рівень стандарту, академічний, профільний, для хлопців) 11 клас (Пашко К.О., Герасимів І.М., Щирба Ю.П., Фука М.М.)
Додано
15 квітня
Переглядів
223
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку