Вчитель історії та географії
Кам’яномостівської ЗОШ І – ІІІ ступенів
Балинська Ольга Владиславівна
Предмет: Всесвітня історія
Клас: 10
Тема уроку: «Тоталітарні режими: державний контроль над публічним життям і суспільною свідомістю»
Тип уроку: розвитку компетентностей
Мета уроку:
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:
Міжпредметні зв’язки:
Матеріально-технічне забезпечення:
Складова моделі успішного випускника: громадянин
Орієнтир складової моделі успішного випускника: загальноприйняті моральні норми суспільства; громадянська позиція
Педагогічний інструментарій для формування успішного випускника: практичне заняття
Ознаки успішного зростання випускника (очікувані результати) (відповідно до моделі успішного випускника):
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина:
1. Перевірка наявності учнів; перевірка готовності учнів до уроку.
2. Проведення тестування «Експеремент Аша». Чи згідні ви, що на слайді 2 зображені всі чоловіки; а на слайді 3 всі жінки; якого кольору квадрати на слайді 5. ( заздалегідь домовлятися з групою учнів, які даватимуть не вірні відповіді на поставлені питання)
ІІ . Актуалізація опорних знань.
Чи погоджуєтеся Ви з твердженням українського політолога, Ігоря Лосева про те, що тоталітаризм народжується не з диктатур чи тиранії, а з «демократії без берегів»? Які відомі Вам історичні події чи факти доводять чи, навпаки, спростовують такий погляд на природу зародження тоталітаризму?
Ігор Лосеєв пояснює, що «тоталітаризм у Європі зароджувався не з диктатур, а з «демократії без берегів»: з хаосу, свободи й лібералізму. З Лютневої революції в Росії 1917 р. народилася перша у світі тоталітарна держава більшовиків, з відносної демократичності Італії короля Віктора Еммануіла III— фашизм Муссоліні, а з демократичної безладності Веймарської республіки — нацистська диктатура в Німеччині. Це не апологія диктатур, а запрошення до роздумів».
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності учнів.
Початок ХХ-го століття приніс людям чимало страждань і розчарування, економічні кризи, жорстокі повстання та революції і світова війна.
Демократія, на яку покладалося стільки надій, не спромоглася захистити народи від небаченних руйнувань і багатомільйонних жертв. Тому саме в демократії звичайні люди вбачали корінь зла і схилялися до думки що лише сильна влада може забезпечити їм спокійне й сите життя.
І поки політики розробляли рецепти повного облаштування світу і пропонували їх народам, владу захоплювали ті, хто давав прості і зрозумілі моделі відповіді та обіцяли заманливі перспективи. З того часу й виросла небачена дотоді протилежність демократії - тоталітаризм.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Види тоталітарних і диктаторських режимів
Науковці висловлюють різні думки щодо різновидів тоталітаризму. Одні з них поділяють його на правий (фашизм, націонал-соціалізм) і лівий
(більшовизм), інші – на тоталітаризм німецького й радянського зразків та ін.; у цілому ж спільні знаки дають підстави вести мову про три різновиди тоталітарних режимів: більшовизм (СРСР), фашизм (Італія), націонал-соціалізм(нацизм) (Німеччина). Інколи для спрощення італійський фашизм і німецький нацизм узагальнено називають фашизмом.
(словникова робота – учні записують у зошит поняття «тоталітаризм», «фашизм», «нацизм»).
1.Тоталітаризм – відкрито антидемократичний режим що базується на
однопартійній системі, всезагальним проникненням держави в економіку, культуру, суспільне й особисте життя.
2. Нацизм – це реакційна течія, в основі якої лежить ідея національної винятковості, національної переваги «арійської раси» і знищення або поневолення «неповноцінних» рас, яка спирається на пряме насильство в суспільстві.
3. Фашизм – це реакційна політична течія, форма тоталітаризму, терористична диктатура, що відкрито знищує демократичні права і свободи та спирається на пряме насильство.
Завдання 2. Користуючись інтернет-ресурсами заповнити таблицю «Тоталітарні режими»
2. Ознаки тоталітарного режиму
Завдання 3. Ознайомтеся з наведеними нижче уривками з історичних джерел. Які ознаки тоталітаризму висвітлені в них?
«Назвати основні ознаки сталінського тоталітаризму... — означає перерахувати звичайні характеристики військової організації. Радянська Росія перетворилася на державу-гарнізон, у якій кожен насправді перебував в армії».
Р. В. Деніелз, англійський історик (Daniels R.V. Is Russia refomable?: Change a resistance from Stalin to Gorbachev. — Boulder; London, Westview Press, 1988. — P. 20-21)
«Уряд має законодавчо оформити такі положення: 1) єдиною політичною партією в Німеччині є Націонал-соціалістична німецька робітнича партія; 2) той, хто підтримуватиме іншу партію чи організує іншу партію, буде покараний за вироком суду тяжкими роботами до трьох років чи ув’язнений на строк від шести місяців до трьох років.
Берлін, 14 липня 1933 р. Канцлер Адольф Гітлер» (John М. Thompson, Kathleen Hedberg. People and Civilizations. A World History. — Ginn and Company, 1977. — P. 681)
Ознаки:
Встановлення тоталітарних режимів приносило неоднозначні результати, причому не завжди негативні. Так, в Італії було взято курс на власні ресурси, вирішилася зернова проблема, вкладалися фінанси в розвиток машинобудування, важкої, видобувної промисловості. Для Німеччини також був характерним ріст економіки: до 1936р., не стало безробіття, підвищувалася заробітна плата, високими темпами розвивалася важка індустрія. СРСР наприкінці 30-х рр., став індустріально-аграрною країною.
Однак цінність досягнень тоталітаризму є дуже відносною. У тоталітарних державах існувала диспропорція в розвитку економіки. Держава здійснювала політику методом насильства і страху.
Завдання 4. Робота із фотографією.
• Розгляньте фото. Що зафіксувала фотокамера?
• Що для Вас особисто символізують люди в протигазах?
• Чи можливо проявити індивідуальність в умовах, коли особистість змушена розчинятись у натовпі?
Оборона піонерів. Фото В. Булли. 1937 р.
Завдання 5. Робота із агітаційними плакатами.
• Порівняйте політичні плакати із зображеннями Б. Муссоліні, Й. Сталіна та А. Гітлера.
• Якими на цих плакатах постають італійський, радянський та німецький диктатори?
• Які емоції в громадян мали формувати такі пропагандистські матеріали? Заради чого, власне, їх створювали?
На вашу думку, провідники фашизму, нацизму - хто вони? (генії, злочинці, політики?)
• Ознайомтеся з наведеними нижче уривками з історичних джерел. Від яких, на Вашу думку, моральних якостей має бути зроблене «щеплення», щоб особистість перетворилася на homo totalitaricus — особливий тип людей, сформований тоталітарним режимом?
«Щоб брати участь в управлінні тоталітарною державою, недостатньо бути готовим прийняти на віру добрі наміри для негідних вчинків: людина повинна бути здатною з власної волі порушити будь-яку моральну норму, яку вона колись знала, якщо це необхідно для досягнення поставленої мети».
Фрідріх Гаєк, австрійський економіст (Хайек Ф. А. Дорога к рабству // Новый мир. — 1991. — №8. — С. 194-195)
«Раніше ми зазвичай казали: це правильно чи неправильно. Тепер ми повинні ставити запитання: що сказав фюрер? Ми гордо зобов’язані визнавати вищим проявом нашого народного духу закони, освячені Адольфом Гітлером».
Ганс Франк, нацистський міністр юстиції (John М. Thompson, Kathleen Hedberg. People and Civilizations. A World History. — Ginn and Company, 1977. - P. 682)
«Я докладаю нелюдських зусиль, щоб просвітити цих людей... Вони мають зрозуміти, що стануть зрілими, лише підкоряючись. Коли вони навчаться коритися, вони повірять у те, що я кажу, і тоді підуть маршем, стрункими колонами під мою команду».
Беніто Муссоліні (Смит Д. Муссолини. — М.: ИнтерДайджест, 1995. — С. 76)
«Хвала Сталіну! Сталін сяє, як сонце. Сонце сяє лише вдень, а Сталін сяє вночі та вдень!» (Гасло з радянського плакату)
3. Плюси і мінуси тоталітарного режиму
Зараз ми з вами спробуємо визначити плюси і мінуси тоталітарного режиму на прикладі 2 держав, яскравих представників тоталітаризму – Німеччини та СРСР. Працювати будемо в групах. 1 група буде визначати «плюси», а 2 група – «мінуси
Але нам треба пригадати правила дискусії:
V. Закріплення вивченого
1. Проблемне питання
Учитель
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 10; повторити поняття, виконати питання 6 стор. 13