Тема: І.Франко «Лисичка і Журавель».
Мета: вчити учнів виділяти в тексті дійових осіб, давати їм елементарну
характеристику; спостерігати за структурою і сюжетом казки;
закріплювати вміння відтворювати зміст знайомих казок, правиль-
но оцінювати поведінку персонажів; формувати навички пра-
льного й свідомого читання мовчки та вголос; розвивати пам’ять,
мислення, увагу; виховувати чуйність, доброзичливість, гостин-
ність, порядність.
Обладнання: грамзапис казки « Лисичка і Журавель», портрет І.Франка,
ілюстрації до казки, маски лисички і журавля,картки з прислів’ями.
Хід уроку
І.Організація класу
Дзвоник дзвонить, не стихає,
Школярів усіх скликає:
– Гей, до класу поспішайте
На місця свої сідайте –
І урок розпочинайте.
На уроці ми будемо працювати під таким девізом:
Не просто слухати а чути,
Не просто дивитися, а бачити,
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати .
ІІ.Мовленнєва розминка
1.Вправа на розвиток дихання
«Задми свічку», «Понюхай квіточку», «Пий чай із блюдця», «Подми
на кульбабку», «Годинник»
2.Читання чистомовки
ця-ця-ця — жила собі лисиця
лем-лем-лем — зустрілася з журавлем
ни-ни-ни — запросила на гостини
ла-ла-ла — каші наварила
3.Робота над скоромовкою
На болоті журавель жував журавлину,
А у лісі їжачок – живильну ожину.
ІІІ.Перевірка домашнього завдання
-Яким був Казкар?
-Які думки приходили до нього?
-Що виходило, коли Казкар складав думки одну до одної?
-Для кого казкар писав свої веселі казки?
-Що призвело до того, що Казкар став сумним?
(На дошці презентація малюнків)
ІV. Мотивація навчальної д-ті. Повідомлення теми та мети уроку.
-Cьогодні я пропоную вам подорож країною, а саме ви її мені підкажете?
Розгадаємо кросворд:
,,, З ,,,,
Тож гаразд часу не гаєм
і в мандрівку вирушаєм.
-Діти, пригадайте, на які групи ми поділяємо казки?
-Які казки ми називаємо народними?
-Які літературними?
-Яку літературну казку ми будемо читати ви мені скажете , коли розгадаєте загадку.
В казці цій рудий хтось, хитрий
Кашки наварив і в миску
Він налив її для гостя.
Скуштувать не довелося...
Та нечемною була Лисичка-сестричка,
Тому казочка про них
Зовсім невеличка.
Та мораль там велика
І для всіх дається
Хто ж герої ці, згадай,
Назву казки відгадай .
Сьогодні на уроці ми ознайомимося з авторською казкою І. Я. Франка «Лисичка і Журавель» .
2.Відомості про автора.
Хто Франко? Ми всі це знаєм!
Всі Франка ми величаєм
- Він великий наш казкар, поет,
Гляньте — ось його портрет.
Іван Франко писав не тільки казки , а й вірші та оповідання. Він
написав дуже багато творів для дітей.
Який згодом став великим українським письменником Іваном Яковичем Франком.
У селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту 27 серпня 1856 року, у родині Яця з Гори, відомого на всю округу коваля, народився рудоволосий, ясноокий хлопчик Батьки не могли натішитися сином. Хлопчик зростав розумною, допитливою дитиною. Цілими днями він бігав по полю, по луках, понад гірською річечкою з високими берегами і кам'янистим дном Його цікавило все: чому сонце маленьке, коли казали, що воно велике? Про що шепоче листя на осиці? Про що розмовляють між собою лісові звірі? Над усім задумувався хлопчик. На ці та інші питання хлопчик міг одержати відповідь у батьківській кузні, що стояла на околиці села понад шляхом. Про це І. Франко та про інше згадує у своїх творах.
3.Опрацювання казки «Лисичка і Журавель».
- Героїв казки ви назвали, але цікавого ще не пізнали. Давайте казку ми прослухаємо і в ролі юних дослідників побудемо. (Слухання аудіозапису казки).
4.Словникова робота.
Призволяйся - дала зарік, обіцянку не робити чого-небудь.
Облизня спіймавши - затоваришували.
Зареклася- пригощайся, їж.
Заприятелювали- що означає залишитися ні з чим.
5.Фізкультхвилинка.
Ми з вами трохи потрудились
І мабуть трохи притомились.
Тепер настав час відпочинку,
Ми почнемо фізкультхвилинку.
Рано-вранці сонце встало
І проміння всім послало.
Сонце в спинки припікає,
Лиски з нірок вибігають
І під сонечком стрибають.
Дмухнув вітер – лиски сіли,
Бо страшенний вітер збив їх.
Піднялися, тихо встали,
Мило з нами танцювали.
Будемо ми всі сідати
Й далі плідно працювати.
6.Читання казки учнями «ланцюжком».
7.Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.
- Прочитайте, як Лисичка запрошувала Журавля в гості.
-Чи щирими були її слова?
-Як Лисичка поводилася зі своїм гостем під час обіду? Як ви оцінюєте її дії?
-Як Журавель пригощав Лисичку? Чому він так робив?
- Чому розпалася дружба Лисички і Журавля?
- Чи схвалюєте ви їхню поведінку?
-Як ви думаєте, на чиєму боці автор?
8. Гронування
— Як можна охарактеризувати Лисичку? Яка вона? Виберіть слова, які належать Лисичці, а які Журавлеві.(УЛЕСЛИВА ДОВГОНОСИЙ , ХИТРА ,ПУХНАСТА ,СІРИЙ ,РУДА ,НЕЩИРА , ДОБРИЙ, ВИНАХІДЛИВА ,ДОВІРЛИВИЙ ,ЩИРИЙ ,ВВІЧЛИВИЙ ).
Якими словами ви можете охарактеризувати лисичку ?
-Який Журавель?
9.Читання казки в особах.(драматизація)
10. Закріплення вивченого матеріалу
1).Гра Закінчи речення»
Вчитель читає речення, а учні шукають його і дочитують до кінця.
2.) Робота в групах
1 група – з’єднати частини прислів’я так, щоб можна будо його прочитати.
Як посолиш, так і їстимеш.
Роби добро, воно добром вернеться.
2 група – складіть прислів’я і подумайте, яке з них може бути заголовком до нашої казки.
Друзі напізються в дібі. ( Друзі пізнаються в біді.)
Яке ннячастува, таке й ваннядяку. (Яке частування, таке й дякування.)
-Яке прислів’я може бути заголовком до казки?
ІV. Підсумок уроку.
-Чи сподобалася вам казка «Лисичка і Журавель»?
-Чого вона навчає?
V.Домашнє завдання.
Переказувати казку. Сильнішим- продовжити казку, щоб вона закінчила-
ся добре.
.
.