Урок із позакласного читання

Про матеріал

Конспект уроку, на якому учні будуть продовжувати вивчати творчу спадщину В.О. Сухомлинського на прикладі оповідань «Протоптали стежку», «Навіщо кажуть «Спасибі»»;вчитися оцінювати вчинки головних героїв оповідань, наслідувати їх позитивні риси, прагнути до самовдосконалення; розвиватимуть мислення, усне мовлення, творчі здібності;формуватимуть мовну, комунікативну, життєву компетенції.


Перегляд файлу


Урок із позакласного читання в 4 класі

 

Тема: «Людина починається з добра»

(за творами В.О. Сухомлинського) 


Задачі уроку: продовжити вивчати творчу спадщину В.О. Сухомлинського на прикладі оповідань «Протоптали стежку», «Навіщо кажуть «Спасибі»». Вчити учнів оцінювати вчинки головних героїв оповідань, наслідувати їх позитивні риси, прагнути до самовдосконалення. Виховувати бажання примножувати добро, бути ввічливими і вдячними за доброту. Розвивати мислення, усне мовлення, творчі здібності. Вдосконалювати навички читання: свідомість, виразність, швидкість. Формувати мовну, комунікативну, життєву компетенції.

Обладнання: портрет В.О. Сухомлинського, макет телефону, таблиці для розчитування, роздатковий матеріал .

Хід уроку:
1. Оргмомент.
Привітання.

11.Перевірка домашнього завдання.

Сьогодні у нас урок позакласного читання.Хто повідомить , що було на домашнє завдання.

1.Переказування учнями прочитаних творів.

2.Інсценізація оповідання «Іменинний обід».

Автор. У Ніни велика сім’я: мати, батько, двоє братів, дві сестри й бабуся. Ніна найменша: їй восьмий рік. Бабуся – найстарша: їй вісімдесят два роки. У бабусі руки тремтять. Несе ложку бабуся – ложка дрижить, капельки падають на стіл.

Ніна. У мене незабаром день народження.

Мама. Так, доню, і на твої іменини у нас буде святковий обід. Ти можеш запросити на свято своїх подруг.

Ніна. Добре, матусю!

Автор. Ось і настав цей день. Мама накрила стіл білою скатертиною.

Ніна. Ой, ще й бабуся за стіл сяде! А в неї ж руки тремтять. Подруги сміятимуться. Розкажуть потім у школі, що у моєї бабусі руки тремтять. Мамо, хай бабуся сьогодні за стіл не сідає.

Мама. Чому?

Ніна. В неї руки тремтять. Капає на стіл.

Автор. Мати зблідла. Не сказавши й слова, вона зняла зі столу білу скатерть і сховала її в шафу.

Довго сиділа мовчки.

Мама. У нас сьогодні бабуся хвора. Тому іменинного обіду не буде. Вітаю, Ніно, тебе з днем народження!

Моє тобі побажання: будь справжньою людиною!

https://1.bp.blogspot.com/-C5SZvVaxbII/W7oibf3CrVI/AAAAAAAAAPs/ao3eExqZtc8Yzo9zicZLrVxafV1RkFTMQCLcBGAs/s200/IMG_1819.JPGhttps://2.bp.blogspot.com/-iVE8HDDGhwY/W7ocsbB_GbI/AAAAAAAAAO4/fa76xKjgAFEdYiYBQJC-PZo_SGSBqMQEACLcBGAs/s200/IMG_1817.JPG

 

111.Оголошення теми і мети уроку.

-Учні, чому навчають нас твори, які ми почули?

-Яке побажання озвучила мама для Ніни?

-Хіба ж вона не була справжньою людиною?

-А що потрібно робити щоб нею стати?

-Саме тому ось так звучить  тема нашого уроку.

        «Людина починається з добра»

Епіграфом  до нього я  підібрала  слова Любові Забашти:Сказав мудрець:
— Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро i вищу правду вiра
Людину відрiзня вiд мавпи і вiд звiра.
Хай оживає iстина стара
Людина починається з добра. 

           IV. Основна частина уроку.

       1.    Гра «Криголам».
Придумайте людські чесноти до кожної букви слова «доброта»:Д – добросовісний, доброзичливий, допитливийО – об’єктивний, оптимістичнийБ – благородний, благодійнийР – ретельний, романтичний, різностороннійО – освіченийТ – талановитий, тямущийА - активний
- Всі ці риси характеру притаманні оцій людині. (Вивішується портрет). 

    2. Виступ групи «Біографи»

 

Народився Василь Олександрович Сухомлинський 28 вересня 1918 року в с.Василівка  Кіровоградської області в незаможній сім,я.Батько його, Олександр Омелянович, орав, працював столярем і теслярем. Мати- працювала в колгоспі, займалася домашнім господарством, азимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розказувала дітям казки.

У сім,ї крім Василя, було ще троє дітей- Іван, Сергій, Меланія. Батьки ніколи не карали дітей, не вживали лайливих слів. Змалку в дітей виховували любов до книги. Тому, мабуть, уся їхні діти обрали професію вчителя.

У діда Сухомлинського була бібліотека.Помираючи, свої книжки він віддав Василеві. Батько змайстрував хлопчикові красиву скриньку, де він зберігав найулюбленішу літературу: твори І.Франка, Л.Українки.

Ріс хлопчик жвавим і допитливим.Змалку любив малювати.Але зошити,фарби й пензлі можна було придбати тільки за лікарські рослини. Тому хлопець цілими днями пропадав у лісі. За склянку насіння акації  одержував два зошити. У навчанні був старанним і здібним,мав чудову пам,ять.

Закінчив семирічну школу. У 17 років Василь Сухомлинський став учителем мови і літератури.Пізніше закінчив полтавський учительський інститут.Брав участь у Другій світовій війні,був тяжко поранений.Згодом повернувся до вчительської праці.Через деякий час був призначений директором Павлиської школи,де працював 23 роки.Всього пропрацював ВасильОлександрович 35 років учителем і директором.

Прожив 52 роки. Написав близько 1500 цікавих розповідей для дітей. Похований на кладовищі всього за триста метрів від школи, якій віддав усе життя.

3. Представлення виставки книг В. О. Сухомлинського .

https://1.bp.blogspot.com/-7yLBjUGTH2Q/W7ogY-PQVgI/AAAAAAAAAPU/JUf79wz15Bgs5Ii0yOmqa9LnjpJ_tYX6gCEwYBhgL/s320/IMG-18723d291aa04fd3aea40fd948a4da3a-V.jpg

 

• В. О. Сухомлинський «Вогнегривий коник».

Ця книга — збірка мудрих і повчальних казок, оповідань, притч, новел, написаних для дітей і дорослих великим українським педагогом і письменником Василем Сухомлинським. Кожна казка, кожне оповідання розповідають читачам про неповторну красу природи, магічну силу доброти і чуйності у взаєминах між людьми, пробуджують у нас бажання захистити слабшого, допомогти старшим.

https://1.bp.blogspot.com/-idTCEhGIdcM/W7ojXDSkFFI/AAAAAAAAAQE/m7l3G-_vl4c73rArgT-H6bjzZWPglY7oQCLcBGAs/s320/IMG-7f1f9157d8f19b93a36899f369131a95-V.jpg

 

У книзі «Квітка сонця»зібрано найцікавіші твори письменника для дітей: притчі, казки та оповідання. Поетичні, щирі, дотепні, з глибоким підтекстом, вони пройняті любов’ю до дитини, до рідного краю, ненав’язливо, часом обережним натяком вчать доброзичливості, поваги до старших, відповідальності за свої вчинки. «Що вкладете в дитину, те з часом і отримаєте»,- говорив В.Сухомлинський. Ця книжка вкладає добро.
4.  Опрацювання оповідання «Протоптали стежку».
     -  Гра «Телефон»  (розшифрувати назву оповідання)

6(3),6(4),6(2),7(2),6(2),6(3),7(2),1(1),5(2),4(1)     7(1),7(2),2(3),3(2),5(1),7(3)                                                                                              https://4.bp.blogspot.com/-kpAk_o_6Als/W7odezA1qtI/AAAAAAAAAPE/g3pROIJnZ4IQgNt5_fLnhKpw0bOHBfEkgCLcBGAs/s200/%25D1%2582%25D0%25B5%25D0%25BB%25D0%25B5%25D1%2584%25D0%25BE%25D0%25BD.jpg

Первинне читання вчителем.
                           ПРОТОПТАЛИ СТЕЖКУ

       Уночі була хурделиця. Намело кучугури снігу. Рано-вранці йшло троє дітей — Юрко, Михайлик і Ніна. Всюди коло хат з'явилися люди. Відкидали сніг лопатами, прокладали доріжки.

        Ось хатина бабусі Марії. Вона живе одна-однісінька. Зупинилися діти біля бабусиного двору. Нікого не видно.

 Як же це бабуся до криниці вийде? — сказав Юрко.— Снігу ж скільки.

 Давайте протопчемо стежечку від хати до криниці! — порадив Михайлик.

      Діти увійшли на бабусине подвір'я. Йшли по глибокому снігу. Від воріт до хати — трохи легше. Пройшли два, три, чотири рази. Протоптали стежку від воріт до хати і від хати до криниці.

      Спітнілі, стомлені, радісні діти йшли до школи. Вони думали: ось бабуся Марія вийшла з хати. Побачила стежечки. Радіє...

-         Бесіда за змістом
Фізкультхвилинка. 

                                                                                                                                                                       https://3.bp.blogspot.com/-7eZKXtIJIb4/W7oiP6Q4TyI/AAAAAAAAAPk/kSThK8GMitIDiLFTjjxBjvMWpX8aArA9QCLcBGAs/s320/IMG-9267f698997ff0ef3315113b870739e2-V.jpg

 


5. Опрацювання оповідання «Навіщо кажуть спасибі». 

                 -Розчитування за таблицею.

               -   Самостійне читання

                                     Навіщо кажуть спасибі. 

      Дрімучим лісом йшло двоє подорожніх. Дідусь і хлопчик. Було жарко і хотілося пити.

Нарешті вони прийшли до струмка. Тихо дзюрчала холодна вода. Мандрівники нахилилися, напилися.

Дідусь сказав:

- Спасибі тобі, струмочку.

Хлопчик усміхнувся.

- Чого ти усміхнувся, хлопче? - запитав дідусь.

- Навіщо ви, дідусю, сказали струмкові "Спасибі"?

 

Він же не жива істота і не дізнається про вашу подяку, не почує ваших слів.

- Це так. Якби води напився вовк, він міг би і не дякувати. Ми ж не вовки, а люди.

 

 Розумієш, навіщо людина каже "Спасибі"? А знаєш, кого це слово вшановує, звеличує, підносить? Хлопчик замислився. Він ще ніколи не думав над цією мудрою істиною. Тепер саме час був подумати: дорога через ліс ще довга.

https://3.bp.blogspot.com/-yvRwdrfYEmU/W7oiGbI857I/AAAAAAAAAPg/-ltuq_QR-EcJq0nrKI7dFxyTXePLrfwoQCLcBGAs/s320/IMG_1815.JPG

- Переказування.

https://4.bp.blogspot.com/-MR_UonNNTGk/W7oh7mfWR3I/AAAAAAAAAPc/Uppl4cojTCgnMCzLVg_6CLZgwcpDVCzygCLcBGAs/s320/IMG_1812.JPG

 

I V.Домашнє  завдання.

V. Підсумок уроку. 

- З якими оповіданнями ми познайомилися?
- Хто автор цих творів?
- Чому навчають ці твори, до чого закликають? 

        Нехай існує істина стара

         Людина починається з добра

 

Завантаження...
docx
Додано
7 жовтня 2018
Переглядів
1354
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку