Мета: підбити підсумки контрольних робіт; проаналізувати допущені учнями типові помилки; виробляти в учнів уміння аналізувати і виправляти власні помилки; виховувати любов до рідної мови.
Аналіз контрольних робіт. Речення з однорідними членами, зі звертаннями, вставними словами
Мета: підбити підсумки контрольних робіт; проаналізувати допущені учнями типові помилки; виробляти в учнів уміння аналізувати і виправляти власні помилки; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: тести, картки.
ХІД УРОКУ
I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
II. ЗАГАЛЬНА ОЦІНКА ВЧИТЕЛЕМ КОНТРОЛЬНИХ РОБІТ
III. ОГОЛОШЕННЯ ОЦІНОК
IV. КОЛЕКТИВНА РОБОТА УЧНІВ НАД ПОМИЛКАМИ
V. ІНДИВІДУАЛЬНА РОБОТА УЧНІВ НАД ПОМИЛКАМИ
Орфографічна розминка
Словниковий диктант
Уранці, сніжно-білі, де-не-де, з року в рік, щоранку, щовесни, тільки що, ніжно-пурпурові, з’являються, промінчик, білосніжний, вічнозелені, ледве-ледве, по-новому, по твоєму обличчю, взимку, зогори, конферансьє, ад’ютант,портьєри,Червона книга, кінець кінцем, чин чином, аніскільки, деколи, будь-що.
Використовуючи слова, скласти речення так, щоб у ньому були коми. (Під час перевірки звернути увагу на речення з однорідними членами, наголосити на вживанні ком)
Лексична розминка
Виправте помилки в реченні
Лист написаний синіми чорнилами. Скрізь була розставлена мебель. Хиляться до лану золоті колосся.
Від духмяних пахощів сіна у мене, сидячи на вулиці, розболілась голова. Через різку біль він схилив голову.
Орфографічна розминка
Розподільний диктант.
Прикметники запишіть у дві колонки: 1) ті, що пишуться через дефіс; 2)ті, що пишуться разом.
Одно/бічний, чорно/бровий, ячмінно/житній, криво/бокий, добро/сердний, синьо/жовтий, яскраво/червоний, огне/дишний, стурбовано/розгублений, жовто/гарячий, людино/любний,солоно\кислий, лютнево\брезневий.
З других букв прочитаєте закінчення вислову Лесі Українки: «До чистої мети треба йти…». Прокоментуйте його. Яку б синтаксичну роль мали ці слова в реченні? Виберіть ті, які могли б бути однорідними, вибір поясніть,складіть з ними речення (декілька кращих варто записати на дошці).
Навчальний зоровий диктант.
Запишіть текст під диктовку, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть і поясніть вивчені пунктограми й орфограми.
Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять нижче розпатланих обвислих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить що так співають лебедині крила. Я придивляюсь до їхнього маяння прислухаюсь до їхнього співу і мені теж хочеться полетіти за лебедями, тому й підіймаю руки наче крила. І радість і смуток і срібний передзвін огортають та й огортають мене своїм снуванням.
Конструювання
Поширити речення означеннями: 1в. – однорідними, 2в. – неоднорідними. Виконати повний синтаксичний розбір одного з речень.
Недавно заворушилась несамовита … сила. Пішов у … ліси та … верховини.
Самостійна робота
Знайдіть у поданих реченнях пунктуаційні помилки.
1. Ранок теж був тихий і безвітряний, і обіцяв сонячний жаркий день (Гр. Тютюнник). 2.І барвінком, і рутою, і рястом - квітчає весна землю, мов дівчину в зеленому гаї... (Т. Шевченко). 3. Народ наш вистояв у тих битвах і живе, і гонить з другого кореня нове пагіння... (І. Цюпа). 4. Досвідчена вчителька, і словом, і увагою пригріла хлопчика (І. Цюпа).
КЛОУЗ-ТЕСТ №1
ТЕСТ №2
1. Звертання:
А) називає того, хто звертається; Б) називає того, до кого звертаються; В) виражає ставлення мовця до повідомлюваного ним.
2.Скласти речення із звертанням, звертання позначити,підкреслити головні і другорядні члени речення.
3. У реченні звертання :
А) є головним членом речення; Б) є другорядним членом речення; В) не є членом речення.
4. Вставні слова і сполучення слів:
А) виражають ставлення мовця до повідомлюваного ним;
Б) означають час, місце, умову, причину того, про що йдеться у реченні;
В) називають того, до кого звертаються.
5.Скласти речення із вставним словом чи сполученням слів, вставне слово (сполучення слів)позначити, підкреслити головні і другорядні члени речення.
6. На письмі звертання виділяються:
А) комами або знаком оклику залежно від інтонації, Б) лапками; В) тире.
7. У реченні Мабуть, не з тієї ноги встав (Нар.творч.) вставне слово стоїть:
А) на початку речення; Б) у середині речення; В) у кінці речення
8.Звертанням у реченні Водичко, умий моє личко є:
А) личко; Б) водичко; В) моє.
9. Укажіть речення, у якому реченні правильно підкреслені всі члени речення:
А) Йшла жорстка за правду війна. Б) Пожовклий лист у вікно моє влетів.
В) Пливла хмаронька над країною.
10. Укажіть речення, у якому є однорідні члени:
А) Ліс якусь хвилину стояв нерухомо. Б) Мудрим ніхто не родився, а навчився.
В) Солов’їні пісні навіювали на мене теплі спомини.
11.Укажіть речення, у якому правильно розставлено розділові знаки:
А) І плащі, й костюми, й блузки — усе це можна купити в магазині одягу.
Б) Ми назбирали: боровиків, маслюків, лисичок, сироїжок.
В) Вийшов з хати Юрко, і побачив велику крижану бурульку.
12.Укажіть речення, у якому правильно виділене звертання: А) Ні брате , я не залишу тебе самого. Б) Їж , Мартине , мати ще підкине. В) Ловись рибко , велика та все велика.
13. Укажіть речення, у якому є вставне слово або сполучення (розділові знаки не розставлені):
А) Журавлі ключем витягнулись в небі прощально закурликали.
Б) Хвилі накочувались одна на одну і розбивались об каміння.
В) Як відомо ластівки на зиму відлітають у вирій.
14. Продовжіть речення, увівши до них однорідні члени речення. Поставте розділові знаки:
1)Діти кинулись рвати квіти …. …. …. …. . 2)…. …. …. все покрилось туманом.
Перевірка правильності виконання.
VI. Підбиття підсумків уроку.
VІІ. Оцінювання відповідей учнів.
Короткий коментар
VIII. Домашнє завдання
Повторити вивчені правила про однорідні члени речення, звертання, вставні слова та вставлені конструкції. *Виписати по 3 речення різних типів.
1