Урок із української мови в 9 класі на тему "Складносурядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому"

Про матеріал
Урок із української мови в 9 класі на тему "Складносурядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому". Теоретичний матеріал, проілюстрований прикладами, поєднується зі значною кількістю практичних завдань, різних за змістом та за складністю. Урок містить елементи інноваційних технологій, також ураховано особистісно-зорієнтований підхід до навчання. Завдання такого типу сприятимуть формуванню в учнів точності слововживання, креативного мислення, збагачуватимуть словниковий запас; виховуватимуть кмітливість, мовленнєву культуру та інтерес до вивчення мови.
Перегляд файлу

Тема. Складносурядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому

 

Мета: поглибити знання учнів про складне речення, будову складносурядного  речення, засоби зв’язку в ньому; розвивати уміння і навички розрізняти складні речення різних типів; розвивати творчі вміння моделювати складносурядні речення та використовувати їх у висловлюваннях; формувати вміння розрізняти складні речення і прості з однорідними і відокремленими членами речення; формувати інтерес до вивчення синтаксису української мови; виховувати патріотичні почуття.

 

Обладнання: Українська мова: підручник для 9 класу загальноосвітнього навчального закладу/ В. В. Заболотний, О. В. Заболотний. – Київ: Генеза, 2017. – 272 с.; роздрукований текст, роздатковий матеріал, таблиця «Сполучники сурядності».             

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Епіграф:                                          Україно! Доки жити буду,

                                                          Доти відкриватиму тебе!

                                                                                                 В. Симоненко

Хід уроку

І. Організаційна частина. Створення позитивної емоційної атмосфери

Слово вчителя

Україна! Як  багато  почуття  вкладено  в  це  слово!  Чарівна  і  велична  наша  держава. Батьківщина  - це  солов’їні  гаї, безмежні степи, високі гори, синьоокі  ріки  та  озера, вони оспівані  багатьма  поетами.   Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій та мальовничій землі - на нашій славній Україні.

 

Я закоханий палко, без міри
У небачену вроду твою.
Все, що в серці натхненне і щире,
Я тобі віддаю.

Ти дала мені радісну вдачу,
Кров гарячу пустила до жил.
Я без тебе нічого не значу,
Ніби птиця без крил.

Кожну хвилю у кожну днину
Гріє душу твоє ім’я,
Ненаглядна, горда, єдина,
Україно моя.

 

Ось такі чудові слова про нашу неньку Україну написав відомий український поет                  В. Симоненко, якому доля відміряла так мало років  життя. Він жив і працював заради          неї - ненаглядної, гордої, єдиної України.

 

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

 

 

Слово вчителя

Сьогодні на уроці ми продовжимо поглиблювати знання про складне речення, будову складносурядного  речення, засоби зв’язку в ньому,  і в цьому нам допоможуть твори відомих українських письменників про неповторну красу нашої Батьківщини, яку ми повинні берегти і примножувати її скарби.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Гра «Мікрофон»

Діти передають «мікрофон» по ряду ланцюжком і дають відповіді на запитання.

  • Яке речення називається простим?
  • Яке речення називається складним?
  • Скільки простих речень може бути у складному реченні?
  • Що таке сполучник?
  • Які є типи сполучників?
  • На які групи поділяються сполучники сурядності?
  • Які типи складних речень ви знаєте?
  • Як пов’язані між собою прості речення, що входять у складносурядне речення?
  • Як пов’язані між собою прості речення, що входять у складнопідрядне речення?

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Інтерактивний прийом „Коло ідей”
  • Виписати складносурядні речення, підкреслити граматичні основи. Довести, що речення є складносурядними. Визначити, до яких розрядів належать вжиті для зв´язку їхніх частин сполучники.
  • Чи є підстави сплутувати складносурядні речення з простими реченнями, ускладненими однорідними членами?

(Щоб уникнути цього, слід починати синтаксичний розбір речення з визначення граматичних основ. Якщо граматична основа одна, то речення просте з однорідними членами).

  1. І барвінком, і рутою, і рястом квітчає весна землю (Т. Шевченко).
  2. Скрізь якась покора в тиші розлита, і берізка гола мерзне під вікном.
  3. Люблю я осінні квіти, прощальну красу вечорів, і сині оголені віти, і вітру осіннього спів (В. Сосюра).
  4. То сніг кружля, то цвіт рожевий має, то в золоті яскріє далина.

 

  1. Коментар учителя

    Складносурядне речення – це складне речення, до складу якого входить два чи більше простих,  рівноправних, незалежних одне від одного речень, які з’єднуються сполучниками сурядності та інтонацією.

      Будову складносурядного речення можна зобразити за допомогою схеми. У ній частини складносурядного речення позначаються двома квадратними дужками, між якими ставиться відповідний розділовий знак і сурядний сполучник. Наприклад: І сходило сонце, і місяць вставав, і гуси кричали на фоні заграв. Схематично це речення можна зобразити так:                              І [ ], і [ ], і [ ].

 

  1. Робота з таблицею

Розряди сполучників сурядності

Приклади

Єднальні:  і (й), та (в значенні і),     ні … ні, як …так і, не тільки …але й.

Реве Дніпро, й лани широкі медами пахнуть, колосом шумлять

 (Т. Шевченко).

Протиставні:  а (= але), але, та (в значенні але), проте, зате, однак,     а в тім.

Усе іде, але не все минає над  берегами вічної ріки (Л. Костенко).

Розділові:  або, чи, хоч…хоч, то…то, не то…не то, або…або.

Чи то пташки ущухли, чи то звірина причаїлася, чи то малі комашки завмерли в травиці.

Зіставний: а (не можна замінити протиставним але)

Привчав мене батько трудитись до поту, а мати – любити пісні   (П. Воронько).

 

  1. Робота в парах

Опрацювати теоретичний матеріал підручника, провести взаємоопитування у формі діалогу.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

Дослідження-відновлення

 Переписати речення, замість крапок уставляючи пропущені сполучники сурядності. До якого розряду належить кожен сполучник?

  1. Відшуміло вже літо, … осінь прийшла.
  2.  … гори Карпати сповиті в синяві мряки, … непроглядні густі праліси синіють здалека (О. Кобилянська).
  3. Сузір’я бігли за Чумацьким возом, …ми пливли в чумацькому човні.
  4. Із-за темного дуба … калинова вітка витягнеться,  … колюча рожа покаже дрібні листочки й пахучу квіточку  (Марко Вовчок).
  5. Вітру на морі не було, … клекотів сильний прибій (М. Трублаїні).

 

Творче моделювання

Скласти і записати  складносурядні речення за схемами на тему «Це моя Україна», використовуючи подані світлини. Пояснити правила вживання розділових знаків.

 

http://www.rakhivnews.in.ua/uploads/posts/2017-04/1491894623_218988.jpghttp://files.ub.ua/ist/?action=3&w=490&f=/gallery/photos/17/703514_Chernomoreotdyh-62059427.jpg

  1. F:\Users\Lena\Desktop\Новая папка\20160518155015.jpgF:\Users\Lena\Desktop\Solovej_pticy_06-650x425.jpgF:\Users\Lena\Desktop\17171461-wheat-poppies-and-cornflowers-in-the-field--Stock-Photo.jpg[  ] , а [  ].
  2. [  ] , і [  ].
  3. То [  ] , то [  ].
  4. [  ] , та й [  ].
  5. Не тільки [  ] , а й [  ].

 

 

 

Два – чотири – усі разом

Перебудуйте усно прості речення на синонімічні складносурядні.

  1. Січень снігом січе, морозом вогняним пече.
  2. Несподівано налетів вітер і зірвав пожовкле листя з клена.
  3. Кульбаба розкривала свої вологі золотисті повіки і грілася під теплим весняним сонцем.

 

Синтаксичний практикум

Спишіть речення, розкриваючи дужки та розставляючи пропущені розділові знаки.  Підкресліть граматичні основи, накресліть схеми речень.

  1. Місяць піднімається ви(шч, щ)е, і краплі зриваючись з дерев мер(е,и)хтять самоцвітами (М. Стельмах).
  2. Чи то в(и, е)сни колиска запашна мене гойднула в чисті небозводи, чи може хто з благослове(нн, н)им словом до мене в душу стиха нахиливсь (М. Вінграновський).
  3. Цідилась ніч крі(с,з)ь темне сито неба, і зорі танули як вогники малі (В. Симоненко).
  1. Не то осі(н, нн)і  води шуміли збігаючи в (д, Д)унай,  не то вітер бився в заломах прова(лл, л)я (М. Коцюбинський).
  2. (По)волі буйнотрав’я пр(е, и)гасає, але цвіте голублячись до ніг  петрів батіг  (Л.Тендюк).

 

Моделювання-дослідження

Продовжити цитати, які за будовою є складносурядними реченнями. Пояснити розділові знаки у змодельованих реченнях.

  1. Сонечко встає, і  [ … ].                                          ( в росі трава).
  2. Співають ідучи дівчата,  а [ … ].                          ( матері вечерять ждуть).                           
  3. Всім серцем любіть Україну свою —  і  [ … ]!    (вічні ми будемо з нею!).

4. Шука козак свою долю,  а   [ … ].                          ( долі немає.).

5. Мене водило безвісті життя, та  [ … ].                 (я вертався на свої пороги).

  1. Ой, на горі та женці жнуть, а  [ … ].                  (попід горою, яром-долиною  козаки йдуть).
  2. Чи то так сонечко сіяло, чи [ … ]?                   (так мені чого було?)
  3. Сичі в гаю перекликались  та [ … ].                (ясен раз у раз скрипів).

 

Дослідження-пошук

Прочитайте текст, виконайте подані після нього завдання, які передбачають вибір речення, що містить певне мовне явище. Виберіть правильні відповіді (їх може бути одна, дві, три або більше). Позначте складносурядні речення.

(1) Вітальня була залита сонцем, і в ній плавали срібні порошини. (2) Жовті виграви грали на зеленій підлозі, і від надміру світла все повітря в кімнаті стало прозоре й трепетне.           (3) Дівчина підійшла до фортепіано і обережно відчинила кришку. (4) Загадкова усмішка знову засвітилася на її обличчі, а пальці спокійно пішли по клавішах. (5) Дівчина грала, заплющивши очі, і, здається, бачила засипану круглими пухнастими голівками кульбаб галявину.

(6) Від річки здіймався теплий ранковий туманець, а верби  закутались у найпрозорішу тканку. (7) Здається, побачила вона, як через галявину  пробігло веселе біле собача з атласною шкуркою. (8) За собачам їхав на велосипеді, уявлялося дівчині, хлопчак.               (9) Голова його була покрита золотим волоссям, а очі волошково сяяли. (10) Хлопчак на велосипеді — сьогоднішній ранок.

                                                                           (За В. Шевчуком)

  1. Позначте складносурядні речення.
  2. Позначте речення, яке ускладнене відокремленою обставиною.

 

VІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Фронтальна бесіда

  • Що називається складним реченням?
  • На які групи діляться складні речення?
  • Яке речення називається складносурядним?
  • Які засоби зв'язку характерні для складносурядного речення?
  • Як відрізнити складне складносурядне речення від простого, ускладненого однорідними членами  речення?

 

VІІ. Підсумки уроку

  1.  Рефлексія
  • Що ви взяли з уроку для життя?
  • Які вправи були цікавими?
  • Який матеріал ви хотіли б повторити на наступних уроках?
    1. Оцінювання учнів

 

VІІІ. Домашнє завдання

  1. Вивчити п. 10;
  2. Дібрати 5 складносурядних речень із різними сполучниками на тему «Це моя Україна». Записати, підкреслити граматичні основи, накреслити схеми речень.

 

 

docx
Додано
9 березня 2019
Переглядів
4020
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку