Тема. Складносурядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому
Мета: поглибити знання учнів про складне речення, будову складносурядного речення, засоби зв’язку в ньому; розвивати уміння і навички розрізняти складні речення різних типів; розвивати творчі вміння моделювати складносурядні речення та використовувати їх у висловлюваннях; формувати вміння розрізняти складні речення і прості з однорідними і відокремленими членами речення; формувати інтерес до вивчення синтаксису української мови; виховувати патріотичні почуття.
Обладнання: Українська мова: підручник для 9 класу загальноосвітнього навчального закладу/ В. В. Заболотний, О. В. Заболотний. – Київ: Генеза, 2017. – 272 с.; роздрукований текст, роздатковий матеріал, таблиця «Сполучники сурядності».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Епіграф: Україно! Доки жити буду,
Доти відкриватиму тебе!
В. Симоненко
Хід уроку
І. Організаційна частина. Створення позитивної емоційної атмосфери
Слово вчителя
Україна! Як багато почуття вкладено в це слово! Чарівна і велична наша держава. Батьківщина - це солов’їні гаї, безмежні степи, високі гори, синьоокі ріки та озера, вони оспівані багатьма поетами. Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій та мальовничій землі - на нашій славній Україні.
Я закоханий палко, без міри
У небачену вроду твою.
Все, що в серці натхненне і щире,
Я тобі віддаю.
Ти дала мені радісну вдачу,
Кров гарячу пустила до жил.
Я без тебе нічого не значу,
Ніби птиця без крил.
Кожну хвилю у кожну днину
Гріє душу твоє ім’я,
Ненаглядна, горда, єдина,
Україно моя.
Ось такі чудові слова про нашу неньку Україну написав відомий український поет В. Симоненко, якому доля відміряла так мало років життя. Він жив і працював заради неї - ненаглядної, гордої, єдиної України.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Сьогодні на уроці ми продовжимо поглиблювати знання про складне речення, будову складносурядного речення, засоби зв’язку в ньому, і в цьому нам допоможуть твори відомих українських письменників про неповторну красу нашої Батьківщини, яку ми повинні берегти і примножувати її скарби.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра «Мікрофон»
Діти передають «мікрофон» по ряду ланцюжком і дають відповіді на запитання.
ІV. Вивчення нового матеріалу
(Щоб уникнути цього, слід починати синтаксичний розбір речення з визначення граматичних основ. Якщо граматична основа одна, то речення просте з однорідними членами).
Складносурядне речення – це складне речення, до складу якого входить два чи більше простих, рівноправних, незалежних одне від одного речень, які з’єднуються сполучниками сурядності та інтонацією.
Будову складносурядного речення можна зобразити за допомогою схеми. У ній частини складносурядного речення позначаються двома квадратними дужками, між якими ставиться відповідний розділовий знак і сурядний сполучник. Наприклад: І сходило сонце, і місяць вставав, і гуси кричали на фоні заграв. Схематично це речення можна зобразити так: І [ ], і [ ], і [ ].
Розряди сполучників сурядності |
Приклади |
Єднальні: і (й), та (в значенні і), ні … ні, як …так і, не тільки …але й. |
Реве Дніпро, й лани широкі медами пахнуть, колосом шумлять (Т. Шевченко). |
Протиставні: а (= але), але, та (в значенні але), проте, зате, однак, а в тім. |
Усе іде, але не все минає над берегами вічної ріки (Л. Костенко). |
Розділові: або, чи, хоч…хоч, то…то, не то…не то, або…або. |
Чи то пташки ущухли, чи то звірина причаїлася, чи то малі комашки завмерли в травиці. |
Зіставний: а (не можна замінити протиставним але) |
Привчав мене батько трудитись до поту, а мати – любити пісні (П. Воронько). |
Опрацювати теоретичний матеріал підручника, провести взаємоопитування у формі діалогу.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Дослідження-відновлення
Переписати речення, замість крапок уставляючи пропущені сполучники сурядності. До якого розряду належить кожен сполучник?
Творче моделювання
Скласти і записати складносурядні речення за схемами на тему «Це моя Україна», використовуючи подані світлини. Пояснити правила вживання розділових знаків.
Два – чотири – усі разом
Перебудуйте усно прості речення на синонімічні складносурядні.
Синтаксичний практикум
Спишіть речення, розкриваючи дужки та розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть граматичні основи, накресліть схеми речень.
Моделювання-дослідження
Продовжити цитати, які за будовою є складносурядними реченнями. Пояснити розділові знаки у змодельованих реченнях.
4. Шука козак свою долю, а [ … ]. ( долі немає.).
5. Мене водило безвісті життя, та [ … ]. (я вертався на свої пороги).
Дослідження-пошук
Прочитайте текст, виконайте подані після нього завдання, які передбачають вибір речення, що містить певне мовне явище. Виберіть правильні відповіді (їх може бути одна, дві, три або більше). Позначте складносурядні речення.
(1) Вітальня була залита сонцем, і в ній плавали срібні порошини. (2) Жовті виграви грали на зеленій підлозі, і від надміру світла все повітря в кімнаті стало прозоре й трепетне. (3) Дівчина підійшла до фортепіано і обережно відчинила кришку. (4) Загадкова усмішка знову засвітилася на її обличчі, а пальці спокійно пішли по клавішах. (5) Дівчина грала, заплющивши очі, і, здається, бачила засипану круглими пухнастими голівками кульбаб галявину.
(6) Від річки здіймався теплий ранковий туманець, а верби закутались у найпрозорішу тканку. (7) Здається, побачила вона, як через галявину пробігло веселе біле собача з атласною шкуркою. (8) За собачам їхав на велосипеді, уявлялося дівчині, хлопчак. (9) Голова його була покрита золотим волоссям, а очі волошково сяяли. (10) Хлопчак на велосипеді — сьогоднішній ранок.
(За В. Шевчуком)
VІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Фронтальна бесіда
VІІ. Підсумки уроку
VІІІ. Домашнє завдання