Комунальний заклад Сумської обласної ради
«Обласний ліцей-інтернат спортивного профілю «Барса»
Конспект уроку української мови в 9 класі
ТЕМА: Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення
Мета: поглибити в учнів знання про безсполучникове складне речення; ознайомити з основними ознаками, смисловими відношеннями між частинами безсполучникових складних речень; розвити вміння знаходити ці синтаксичні конструкції у висловлюваннях, правильно інтонувати їх, аналізувати будову безсполучникових складних речень, смислові відношення в них; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття поваги до козацтва й любові до рідної землі.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:
Учень (учениця):
Знаннєва складова
пояснює смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення;
правильно ставить розділові знаки між частинами безсполучникового складного речення та обґрунтовує їх.
Діяльнісна складова
знаходить у тексті безсполучникові складні речення;
визначає основні ознаки, смислові відношення між частинами безсполучникових складних речень;
розмежовує безсполучникові складні речення й сполучникові (складносурядні й складнопідрядні);
розрізняє види безсполучникових складних речень за характером синтаксичних і смислових зв’язків між частинами їх;
правильно інтонує безсполучникові складні речення.
Ціннісна складова
оцінює виражальні можливості безсполучникових речень в усних і письмових висловленнях.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
ПЕРЕБІГ УРОКУ
https://learningapps.org/display?v=p5eqfk20c19
Оголошення епіграфу уроку, перегляд відео
Формулювання мети та завдань уроку.
Учорашні бурсаки раптом перемінилися: замість брудних чобіт — червоні сап'янці зі срібними підківками; шаровари, як Чорне море завширшки, з силою складок і зборок, обперезані золотим очкуром; до очкура начеплено було довгі ремінці на люльку з китицями та всякими брязкальцями. Кармазинові жупани, з блискучого, як вогонь, сукна, підперезані мережаним поясом; турецькі, золотом биті, пістолі були засунуті за пояс; шабля бряжчала при боці. Їхні лиця, ще не дуже засмаглі, здавалося, покращали й пояснішали; молодий чорний вус тепер наче яскравіше відтіняв їхню білизну і дужий, могутній цвіт юності; вони були прегарні під чорними смушковими шапками з золотим верхом.
……був із корінних полковників давнього гарту: весь він удався на бойове завзяття і відзначався крицевою щирістю своєї вдачі.
……один із перших ставав під знамена спритних бурсаків і ніколи й ні за яких обставин не виказував своїх товаришів; ніякі канчуки й різки не присилували б його таке вчинити.
Жіноча постать часто витала в його розпалених мріях; він, слухаючи філософські диспути, повсякчас бачив її — свіжу, чорнооку, ніжну.
Скласти безсполучникове складне речення про Тараса Бульбу, його синів чи козацтво загалом
VI. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
VII. Рефлексія.
1. Слово вчителя
- Одним з показників людської духовності й культури є пам'ять про минуле, у якій ми черпаємо досвід життя.
Подвиг, мужність, безкорисне служіння Батьківщині, товаришам назавжди залишається в пам’яті нащадків. Героїв пам’ятають, про них складають вірші та співають пісні, їх подвиги повторюють наступні покоління.
Відео «Козацький марш»
Знайшовся слід Тарасів. І поміж тими козаками, поміж тими всімома полками найвиборніший був один полк, і вів його Тарас Бульба. Не варто описувати ні всіх боїв, де показали себе козаки, ні всього, що трапилося під час тієї війни: все те записано на сторінках літопису. Відомо, яка буває війна в нашій землі, коли вона підіймається за святу віру: нема дужчої сили, як віра. Грізна вона і нездоланна, як нерукотворна скеля серед бурхливого, вічно мінливого моря. З самої середини морського дна здіймає вона до неба непробивні свої стіни, вся збудована з суцільного каменю. Звідусіль її видко, і дивиться вона просто у вічі хвилям, що котяться повз неї. 1 горе кораблеві, що ненароком наскочить на неї! На тріски розлітається його недолуга снасть, тоне й трощиться на гамуз усе, що є на ньому, й повітря здригається від жалібного крику тих, що йдуть на дно.
…А вже вогонь піднявся вгору і лизав його ноги, обіймаючи потроху все дерево... Та хіба знайдуться у світі такі вогні й муки, така сила, що перемогла б козацьку силу?..