Тема: Джеймс Олдрідж “Останній дюйм” своєрідність вирішення проблеми батьків та дітей.
Формування характеру Деві за надзвичайних обставин.
Мета: повторити відомості про письменника, ознайомитися зі змістом оповідання;
навчити визначати ключові епізоди, формувати основну думку твору;
навчати визначати проблему твору, розмірковувати над нею, висловлювати власні судження;
вдосконалювати навики текстологічного аналізу твору;
виховувати культуру зв’язного мовлення, культуру відповіді, гідного громадянина, який може відстоювати свою точку зору.
Обладнання: портрет Джеймса Олдріджа, ілюстрації до твору художника Д.Присяжнюка, виставка творів Д.Олдріджа, комп’ютер, проектор.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Вибір шляху, вибір дії, вибір світогляду
Джеймс Олдрідж
Хід роботи
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
А потім було знайомство з іншими новелами, повістями, романами письменника.
І ось тепер разом з вами ми намагаємося зрозуміти життя та головні проблеми творчості англійського письменника.
ДОДАТОК №1
Кожна людина живе не на безлюдному острові, не ізольована. Її оточують живі істоти. Кожна зі своїм характером, зі своїми принципами, поглядами. У складні взаємовідносини один з одним вступають і герої нашого оповідання. Читаючи його ми розмірковуємо над дуже серйозною проблемою – взаємини між батьками та дітьми.
IIІ Актуалізація опорних знань учнів.
- Які ваші враження від прочитаного?
- Що сподобалось (не сподобалось)?
- Що примусило задуматись?
IV. Формування нових знань, умінь та навичок.
Користуючись тлумачним словником з’ясувати значення слова: дюйм, фут, миля
Дюйм – одиниця довжини в ангійській системі мір, дорівнює 2,54 см
Фут - одиниця довжини в ангійській системі мір, дорівнює30,48 см
Миля - одиниця довжини в ангійській системі мір, яка використовується здебільшого в морській справі, рівна 1852 м
2.Робота з текстом
Епіграфом до нашого уроку є слова Олдріджа: «У моїх книжках – головна тема завжди одна – ВИБІР Вибір шляху, вибір дії, вибір світогляду» Слайд №1
3.Схема - характеристика еволюції стосунків Бена та Деві
(учні підтверджують відповіді текстом)
ДОДАТОК №2
4.Бесіда
Висновок: Хлопець “у десять років зрозумів, що мати ним не цікавиться, а батько – чужа людина”.
Оскільки хлопчик залишився один, без матері, батько був вимушений взяти його з собою під час польоту до моря для зйомок акул під водою.
(Орієнтовні питання до схеми-характеристики, паралельно відтворюючи епізоди з твору у презентації та коментуючи цитатами з твору:
-Обличчя Бена, звернене до сина.
Як ви вважаєте, що воно виражатиме? Які почуття?
(Зневагу, роздратування, ніякого співчуття до сина)
- Що ми можемо сказати про Бена як про льотчика, кінооператора, людину?
Чи можемо ми зробити висновки, що перед ними неординарна людина?
- Чому сталося так, що він навчився за життя багато, але не навчився розуміти власного сина?
-А що виражатиме заплакане обличчя хлопчика?
(Розгубливість, страх, розпач, біль)
-Чи потурбувався батько про сина заздалегідь, чи підготував усе необхідне для нього?
(Ні, звичайно)
-У чому виявляється відсутність звички турбуватись про сина?
( не взяв для нього води, не нагадав, щоб Деві взяв собі щось для розваги)
-Чи намагається він змінити стосунки?
-Що найстрашніше у цій ситуації? (Ні у хлопця, ні у Бена немає більше нікого з рідних).
-Чому Деві заплакав? Хіба може політ на літаку бути сумним? Адже мрія кожного хлопчика – самому вести літак, а Бен іноді садив його за кермо.
-Чи небезпечна ця поїздка? (так, звернути увагу на запитання хлопчика, яке він повторював кілька раз)
“Поведінка героїв при пораненні Бена.”
- Що трапилося з батьком під час підводних зйомок?
Виразне читання фрагменту від «Опам’ятавшись, Бен одразу ж згадав» до «Хлопця не скоро знайдуть у цій спаленій сонцем країні».
- Чого найбільше злякався Бен? Як це його характеризує?
- Про кого відразу починаємо думати?
(Як урятувати сина, як урятувати себе задля сина).
- Як ви вважаєте, його попереднє ставлення до Деві було виявом нелюбові до сина?
( Ні, його неуважність пояснюється відсутністю, зайнятістю, пошуками роботи, конфліктними стосунками з дружиною).
Виразне читання фрагменту від «Деві, - сказав він, намагаючись зосередитись…» до « Найгірше ще попереду…»
-Чи змінилось його ставлення до хлопчика? Доведіть.
( Він намагається зрозуміти хлопчика, розгледіти вираз його обличчя, підбирає слова «хлопчику», «синку», «бідолахо», «малюк», бажання налякати Деві).
-Який результат нових взаємин батька і сина?
«Політ та приземлення. Подолання останнього дюйму»
Обличчя Бена , що виражає воно тепер?
(Подив здивування, захоплення, радість, гордість за сина)
(«Останній дюйм»-це відстань, яка розділяє батька і сина, відстань їхнього непорозуміння).
-Як ви вважаєте чи здолають батько і син відстань, що їх розділяє.)
ДОДАТОК №3
VІ. Рефлексія.
Використання прийому «Вільний мікрофон»
Я хотів би, щоби мої батьки давали мені змогу…
Хочу, щоб батьки…
Хочу, щоб мої стосунки з батьками були…
Чи треба було включати твір до шкільної програми для семикласників, чи краще було б зачекати, поки вони подорослішають?
Хочу сказати, діти, що в сьогоднішньому складному житті ваші батьки також мають багато проблем.
Вони зайняті, заклопотані. Саме тому вони бувають іноді неуважними до вас.
Бажаю вам повного взаєморозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості.
VІІ. Домашнє завдання. Письмова робота за цитатою « На це варто витрачати час …?!»
Поставте в її кінці один із запропонованих пунктуаційних знаків. Поясніть значення кожного з них.