Конспект уроку зарубіжної літератури з використанням компоненту
ВДГ/ОПЛ «Джеймс Олдрідж. «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками і дітьми. Символічність назви оповідання»
7 клас
Мета.
Дидактична:
Ø удосконалювати навички аналізу художнього твору;
Ø формувати читацьку активність;
Ø вчитися висловлювати свою думку і вміти її аргументувати; Ø повторити літературознавчі поняття.
Розвивальна:
Ø розвивати навички роботи у групах;
Ø розвивати творчі здібності учнів;
Ø розвивати культуру мовлення;
Ø розвивати комунікативну, літературознавчу та громадянську компетентності.
Виховна:
Ø виховувати любов і повагу до батьків;
Ø виховувати прагнення до взаєморозуміння і взаємоповаги у родині; Øвиховувати мужність, вміння самостійно приймати рішення; Øвиховувати здатність запобігати конфліктам.
Епіграф:
Не плоть і кров, а серце робить нас батьками і дітьми
Ф. Шиллер
Хід уроку
І. Організаційно-мотиваційний етап Мозковий штурм.
Що для вас означає слово родина?
Що таке сімейні цінності?
Що ви думаєте про взаємини між членами родини?
Чи правда, що в дитинстві людина самотня?
Яку ситуацію можна назвати екстремальною?
Чи завжди потрібна екстремальна ситуація, щоб люди порозумілися?
Чи існує конфлікт між батьками і дітьми?
Що таке символ?
Які символічні образи ви знаєте?
- Отже, про що ми сьогодні будемо вести розмову на уроці? Сформулюйте тему уроку.
-А з якою метою ми будемо обговорювати цю тему? Сформулюйте мету уроку.
• Перегляд відеоролику №1 «Листи до батьків».
https://drive.google.com/file/d/1MV6NHB4NW12FZ0L40pNoEQsRR3cM7k Is/view?usp=sharing
• Звернімося до епіграфу. Як ви розумієте слова Ф. Шиллера: «Не плоть і кров, а серце робить нас батьками і дітьми»?
Для подальшої роботи на уроці ми об’єднаємося у чотири групи:
літературознавці, природознавці, психологи, правники.
ІІ. Операційно-виконавчий етап
-Що ви знаєте про Джеймса Олдріджа, автора оповідання «Останній дюйм»?
-Пригадаємо, що називається оповіданням?
-Ваші враження від прочитаного? (Одним словом)
-Скільки головних героїв у оповіданні «Останній дюйм»?
• Розповідь літературознавців про Бена, Деві, Джоанну з використанням цитатного матеріалу. Учні використовують створений ними лепбук.
Які відносини склались між батьком і сином на початку оповідання?
• Психологи роблять висновки щодо питання: «Чому важко було порозумітися Бену і Деві?»
• Правники відповідають на питання: «Які права дитини були порушені?»
(Конвенція ООН про права дитини, статті 6, 10, 12, 18, 19, 27). Лепбук правників.
• Чи актуальна проблема батьків і дітей? Щоб відповісти на це запитання, психологи провели опитування серед учнів 5-8 класів. Участь у опитуванні узяло 100 учнів.
Результати опитування.
На запитання «Чи можете ви поділитися своїми проблемами з батьками?» відповіли:
Завжди - 34 інколи - 53 дуже рідко - 9 ніколи - 4.
«Чи розуміють вас батьки?»
Завжди -55 інколи -38 дуже рідко -6 ніколи -1.
«Чи можете ви назвати свого батька другом, порадником?»
Завжди - 46 інколи -39 дуже рідко -10 ніколи -5.
«Чи буваєте ви самотні у житті?»
Завжди - 3 інколи - 35 дуже рідко -35 ніколи -27.
Отже, проблема актуальна.
ІІІ. Дискусійно-дослідницький етап
Подивимося, як вона вирішується у оповіданні Дж. Олдріджа «Останній дюйм».
• Де відбувається дія у оповіданні?
Розповідь природознавців про Єгипет, Червоне море, Акулячу
бухту та її мешканців. Лепбук природознавців.
-Порівняйте описи Акулячої бухти. (Оповідання: від «Двоє льотчиків повітряної лінії…» до «…які час від часу шукали собі тут захистку.»).
• Чому саме тут відбувається дія?
• Визначимо символічні образи. (Море – символ бурхливого життя, у якому то шторм, то штиль; пустеля – символ самотності, відчуження, роз’єднання).
Тож не дивно, що саме тут і відбулася велика життєва драма, яка була спричинена самотністю і відчуженням.
• З якою метою Бен летить до Акулячої бухти?
• Як поводиться Деві під час польоту?
• Що ви скажете про Бена як про льотчика, кінооператора, людину?
(Гарний фахівець, неординарна людина).
• Чому ж Бен не порозумівся з сином, знаючи так багато, маючи певний життєвий досвід?
-Послухаємо поради психологів. Лепбук психологів.
• Допоможіть Бену зрозуміти сина, дайте йому поради.
Переконайте Деві у тому, що батько все ж таки любить його.
–Який епізод у оповіданні є кульмінаційним?
( Тяжке поранення Бена акулами та неймовірні зусилля Деві врятувати батька).
• Перегляд уривку з фільму «Останній дюйм».
https://drive.google.com/file/d/1Y5n5qI1jWOtYLaRz1KhrsUY9XpnRRJoP/v iew?usp=sharing
• Що зблизило Бена і Деві? (Бажання вижити).
• Що змінилося у їхніх стосунках?
• Дюйм – це скільки сантиметрів? Накресліть у зошитах відрізок, що означає 1 дюйм.
• Великий він чи ні? (Як математична величина – маленький, а як відстань між людьми – може буди дуже великою перепоною, яку важко здолати).
• Згадайте англійські фразеологізми, у складі яких є слово дюйм.
(Іnch by inch (індж бай індж) – дюйм за дюймом, що в українському перекладі означає дуже повільно, але наполегливо).
• Як можна розуміти назву оповідання «Останній дюйм»? (До речі, словосполучення останній дюйм зустрічається у оповіданні 6 разів).
Пряме значення: для кожного літака існує своя висота вирівнювання. Для «Остіна» вона дорівнює 6 дюймів, які Бен називає останнім дюймом. «Та ось хвіст і колеса літака торкнулися землі,- це був останній дюйм». Символічне значення: крок за кроком наближатися один до одного, знаходити спільну мову. Батько і син ціною неймовірних зусиль знаходять шлях до серця одне одного. (Пригадайте слова Ф. Шиллера). «Останній дюйм, який розділяє всіх і все, нелегко подолати, якщо не бути майстром своєї справи».
• Чи подолали Бен і Деві останній дюйм у відносинах?
• Складіть асоціативний ланцюжок: самотність – байдужість – непорозуміння – страх / хвилювання – турбота – зближення – довіра.
• Що їм допомогло? (Екстремальна ситуація, бажання вижити).
• Згадайте героїв вивчених творів, герої яких теж потрапляють у екстремальну ситуацію.
• Перекладіть з англійської мови текст: «There can be decisive minutes in life and decisive inches are left. From time to time. But decisive forces can
be found in the wounded pilot’s heart – bones and blood vessels people had never imagined of. When it seems that everything is over. Those forces triumph.
Переклад: «У житті не раз настають вирішальні хвилини і залишаються вирішальні дюйми, а в пошматованому серці льотчика знайшлись вирішальні сили – кістки і кровоносні судини, про які люди й не підозрювали. Коли здається, що все вже скінчено, вони беруть своє»).
ІV. Рефлексійно-оціночний етап
-Цитатне асорті від групи літературознавців:
Дитина народжує батьків. (Станіслав Єжи Лец)
Найкращий спосіб зробити дітей хорошими - це зробити їх щасливими.
(Оскар Уайльд)
Діти святі й чисті. Не можна робити їх іграшкою свого настрою.
(Антон Павлович Чехов)
Головний зміст і мета сімейного життя – виховання дітей.
(Василь Сухомлинський)
Відразу після бога йде батько. (Вольфганг Амадей Моцарт)
Дітям потрібні не повчання, а приклад. (Жозеф Жубер)
Всі діти світу плачуть на одній мові. (Леонід Леонов)
-Чи стосуються ці вислови теми нашого уроку? Прокоментуйте один з них і запишіть у зошит.
-Перегляд відеоролику №2 «Листи до батьків».
https://drive.google.com/file/d/1u9-
nymJ6vyKkvRy6im5ba92FhvdR82sr/view?usp=sharing
–Які відносини у вашій родині? Чи доводилося вам долати останній дюйм?
- Заповніть кола Венна.(Два кола заповнюються колективно, а коло «Моя родина» кожен учень заповнює індивідуально).
Презентація колажів «Моя родина».
Родина у оповіданні
ідеальна родина моя родина
До уроку я склала акровірш. Послухайте його.
Останній дюйм подолати Людина не завжди вміє. Дюйм страху, образи і втрати Розвіює попелом мрії.
І щоб себе відшукати,
Долайте і дюйми, і милі,
Живіть, не втрачайте надії.
V. Підбиття підсумків
Заключне слово учителя. Я бажаю вам усім жити у любові і злагоді зі своїми рідними. Шануйте і поважайте своїх батьків, бо ви для них найкращі діти на світі. Нехай між вами завжди панує довіра, взаєморозуміння, духовна близькість, і тоді вам ніколи не доведеться долати останній дюйм.
Домашнє завдання.
Напишіть твір-мініатюру «Рецепт щасливої родини».