Урок на тему "Джеймс Олдрідж. "Останній дюйм". Проблема взаємин між батьками і дітьми. Символічність назви оповідання"

Про матеріал
Урок за оповіданням Дж. Олдріджа "Останній дюйм" на тему "Проблема взаємин між батьками і дітьми. Символічність назви оповідання" для учнів 7 класу з компонентом ВДГ/ОПЛ (виховання демократичної громадянськості в області прав людини).
Перегляд файлу

Конспект уроку зарубіжної літератури з використанням компоненту

ВДГ/ОПЛ «Джеймс Олдрідж. «Останній дюйм». Проблема взаємин між  батьками і дітьми. Символічність назви оповідання»

 

7 клас

 

Мета.

Дидактична: 

Ø    удосконалювати навички аналізу художнього твору;

Ø    формувати читацьку активність;

Ø    вчитися висловлювати свою думку і вміти її аргументувати; Ø     повторити літературознавчі поняття.

Розвивальна:

Ø    розвивати навички роботи у групах;

Ø    розвивати творчі здібності учнів;

Ø    розвивати культуру мовлення;

Ø    розвивати комунікативну, літературознавчу та громадянську компетентності.

Виховна:

Ø    виховувати любов і повагу до батьків;

Ø    виховувати прагнення до взаєморозуміння і взаємоповаги у родині; Øвиховувати мужність, вміння самостійно приймати рішення; Øвиховувати здатність запобігати конфліктам.

Епіграф:

      Не плоть і кров, а серце робить нас батьками і дітьми

                                                                                                       Ф. Шиллер

                                                        Хід уроку

І. Організаційно-мотиваційний етап Мозковий штурм.

image                           Що для вас означає слово родина?

                           Що таке сімейні цінності?

                           Що ви думаєте про взаємини між членами родини?

                           Чи правда, що в дитинстві людина самотня?

image                           Яку ситуацію можна назвати екстремальною?

 Чи завжди потрібна екстремальна ситуація, щоб люди порозумілися?

image                           Чи існує конфлікт між батьками і дітьми?

                           Що таке символ?

                           Які символічні образи ви знаєте?

 - Отже, про що ми сьогодні будемо вести розмову на уроці? Сформулюйте тему уроку.

-А з якою метою ми будемо обговорювати цю тему? Сформулюйте мету уроку.

              Перегляд відеоролику №1 «Листи до батьків».

https://drive.google.com/file/d/1MV6NHB4NW12FZ0L40pNoEQsRR3cM7k Is/view?usp=sharing

              Звернімося до епіграфу. Як ви розумієте слова Ф. Шиллера: «Не плоть і кров, а серце робить нас батьками і дітьми»?

Для подальшої роботи на уроці ми об’єднаємося у чотири групи:

літературознавці, природознавці, психологи, правники. 

ІІ. Операційно-виконавчий етап

-Що ви знаєте про Джеймса Олдріджа, автора оповідання «Останній дюйм»?

-Пригадаємо, що називається оповіданням?

-Ваші враження від прочитаного? (Одним словом)

-Скільки головних героїв у оповіданні «Останній дюйм»?

              Розповідь   літературознавців          про    Бена, Деві, Джоанну     з використанням цитатного матеріалу. Учні використовують створений ними лепбук.

image 

Які відносини склались між батьком і сином на початку оповідання?

              Психологи роблять висновки щодо питання: «Чому важко було порозумітися Бену і Деві?»

              Правники відповідають на питання: «Які права дитини були порушені?»

(Конвенція ООН про права дитини, статті 6, 10, 12, 18, 19, 27). Лепбук правників.

                                    image                       image 

  

              Чи актуальна проблема батьків і дітей? Щоб відповісти на це запитання, психологи провели опитування серед учнів 5-8 класів. Участь у опитуванні узяло 100 учнів.

Результати опитування.

*           На запитання «Чи можете ви поділитися своїми проблемами з батьками?» відповіли:

Завжди - 34               інколи - 53              дуже рідко  - 9             ніколи - 4.          

*           «Чи розуміють вас батьки?»

Завжди -55                інколи -38               дуже рідко -6               ніколи -1.      

*           «Чи можете ви назвати свого батька другом, порадником?»

Завжди - 46               інколи -39               дуже рідко -10              ніколи -5.      

*           «Чи буваєте ви самотні у житті?»

Завжди - 3                 інколи - 35              дуже рідко -35              ніколи -27.      

Отже, проблема актуальна.

ІІІ. Дискусійно-дослідницький етап

Подивимося, як вона вирішується у оповіданні Дж. Олдріджа «Останній дюйм».

              Де відбувається дія у оповіданні?


Розповідь природознавців про Єгипет, Червоне море, Акулячу

бухту та її мешканців. Лепбук природознавців.

image 

-Порівняйте описи Акулячої бухти. (Оповідання: від «Двоє льотчиків повітряної лінії…» до  «…які час від часу шукали собі тут захистку.»).

              Чому саме тут відбувається дія?

              Визначимо символічні образи. (Море – символ бурхливого життя, у якому то шторм, то штиль; пустеля – символ самотності, відчуження, роз’єднання).

Тож не дивно, що саме тут і відбулася велика життєва драма, яка була спричинена самотністю і відчуженням.

              З якою метою Бен летить до Акулячої бухти?

              Як поводиться Деві під час польоту?

              Що ви скажете про Бена як про льотчика, кінооператора, людину?

(Гарний фахівець, неординарна людина).

              Чому ж Бен не порозумівся з сином, знаючи так багато, маючи певний життєвий досвід?

-Послухаємо поради психологів. Лепбук психологів.

image 

              Допоможіть Бену зрозуміти сина, дайте йому поради.

Переконайте Деві у тому, що батько все ж таки любить його.

 –Який епізод у оповіданні є кульмінаційним?

     ( Тяжке поранення Бена акулами та неймовірні зусилля Деві врятувати батька).

              Перегляд уривку з фільму «Останній дюйм».

https://drive.google.com/file/d/1Y5n5qI1jWOtYLaRz1KhrsUY9XpnRRJoP/v iew?usp=sharing

              Що зблизило Бена і Деві? (Бажання вижити).

              Що змінилося у їхніх стосунках?

              Дюйм – це скільки сантиметрів? Накресліть у зошитах відрізок, що означає 1 дюйм. 

              Великий він чи ні? (Як математична величина – маленький, а як відстань між людьми – може буди дуже великою перепоною, яку важко здолати).

              Згадайте англійські фразеологізми, у складі яких є слово дюйм.

(Іnch by inch   (індж бай індж) – дюйм за дюймом, що в українському перекладі означає дуже повільно, але наполегливо).

              Як можна розуміти назву оповідання «Останній дюйм»? (До речі, словосполучення останній дюйм зустрічається у оповіданні 6 разів).

Пряме значення: для кожного літака існує своя висота вирівнювання. Для «Остіна» вона дорівнює 6 дюймів, які Бен називає останнім дюймом. «Та ось хвіст і колеса літака торкнулися землі,- це був останній дюйм». Символічне значення: крок за кроком наближатися один до одного, знаходити спільну мову. Батько і син ціною неймовірних зусиль знаходять шлях до серця одне одного. (Пригадайте слова Ф. Шиллера). «Останній дюйм, який розділяє всіх і все, нелегко подолати, якщо не бути майстром своєї справи».

              Чи подолали Бен і Деві останній дюйм у відносинах?

              Складіть асоціативний ланцюжок: самотність – байдужість – непорозуміння – страх / хвилювання – турбота – зближення – довіра.

              Що їм допомогло? (Екстремальна ситуація, бажання вижити).

              Згадайте героїв вивчених творів, герої яких теж потрапляють у екстремальну ситуацію.

              Перекладіть з англійської мови текст: «There can be decisive minutes in life and decisive inches are left. From time to time. But decisive forces can

be found in the wounded pilot’s heart – bones and blood vessels people had never imagined of. When it seems that everything is over. Those forces triumph.

Переклад: «У житті не раз настають вирішальні хвилини і залишаються вирішальні дюйми, а в пошматованому серці льотчика знайшлись вирішальні сили – кістки і кровоносні судини, про які люди й не підозрювали. Коли здається, що все вже скінчено, вони беруть своє»).

ІV. Рефлексійно-оціночний етап

-Цитатне асорті від групи літературознавців:

image                           Дитина народжує батьків. (Станіслав Єжи Лец) 

 Найкращий спосіб зробити дітей хорошими - це зробити їх щасливими.

(Оскар Уайльд) 

*           Діти святі й чисті. Не можна робити їх іграшкою свого настрою.

(Антон Павлович Чехов) 

*           Головний зміст і мета сімейного життя – виховання дітей. 

(Василь Сухомлинський)

image                           Відразу після бога йде батько. (Вольфганг Амадей Моцарт) 

                           Дітям потрібні не повчання, а приклад. (Жозеф Жубер) 

                           Всі діти світу плачуть на одній мові. (Леонід Леонов) 

-Чи стосуються ці вислови теми нашого уроку? Прокоментуйте один з них і запишіть у зошит.

-Перегляд відеоролику №2 «Листи до батьків».

https://drive.google.com/file/d/1u9-

nymJ6vyKkvRy6im5ba92FhvdR82sr/view?usp=sharing

–Які відносини у вашій родині? Чи доводилося вам долати останній дюйм?

- Заповніть кола Венна.(Два кола заповнюються колективно, а коло «Моя родина» кожен учень заповнює індивідуально).

 Презентація колажів «Моя родина».

                                              

 

 


                                                Родина у оповіданні

image            ідеальна родина                                                                   моя родина

 

 

До уроку я склала акровірш. Послухайте його.

 Останній дюйм подолати Людина не завжди вміє. Дюйм страху, образи і втрати Розвіює попелом мрії.

І щоб себе відшукати,

Долайте і дюйми, і милі,

Живіть, не втрачайте надії. 

 

 V. Підбиття підсумків  

Заключне слово учителя. Я бажаю вам усім жити у любові і злагоді зі своїми рідними. Шануйте і поважайте своїх батьків, бо ви для них найкращі діти на світі. Нехай  між вами завжди панує довіра, взаєморозуміння, духовна близькість, і тоді вам ніколи не доведеться долати останній дюйм.

 

 Домашнє завдання.

Напишіть твір-мініатюру «Рецепт щасливої родини».

pdf
Додано
8 січня 2021
Переглядів
2194
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку