Черняк Інна Георгіївна
вчитель зарубіжної літератури
комунальної установи
Сумської спеціалізованої школи
І-ІІІ ступенів №17, м. Суми, Сумської області
Тема. Льюїс Керролл «Аліса в Країні Див». Організація казки як гри (гра з часом і простором, гра зі словами (назвами), гра з правилами).
Мета: поглибити уявлення учнів про літературну казку і повість, розвивати уявлення учнів про сюжет твору і фантастику; розвивати вміння і навички характеризувати персонажів через гру, розвивати мовлення, вміння аналізувати приховані історичні і суспільні явища у творі; виховувати інтерес до читання художньої літератури.
Обладнання: мультимедійна презентація, картки із завданнями.
Тип уроку: засвоєння знань.
Форма проведення: урок-подорож поза часом і простором.
Методи та прийоми: прийом творчої гри «Сходинки», кросворд, кросенс, філворд, «хмаринки» слів.
Перебіг уроку.
Слово учителя. На початку твору Л. Керролл протиставляє нудьгу та розчарування Аліси від книжки без малюнків і «розмов» силі творчої фантазії, де вже не може бути ніякого смутку. Стрімкий рух героїні в різних просторах, що дивним способом змінюється, а також швидка зміна її самої цілком відповідають законам чарівної казки. І так. Ми розпочинаємо нашу гру «Униз і вглиб за Алісою».
Зупинка - «Перешкоди»:
Зупинка - «Запиталія»:
(У повісті «Аліса в Країні Див» знайшли відображення особливості суспільного життя Англії того часу. Льюїс Керролл порівнює політичну ситуацію того часу з грою, у якій немає ніяких правил і норм. В українському перекладі В. Корнієнка хоча й немає відповідника виразу «caucus-race», але сутність самої гри відображено точно: «...всі пускалися бігти самі й спинялися, коли заманеться, тому визначити, коли Гасай-Колу кінець, було не так вже й просто».)
Зупинка - «Відпочивалія»:
Зупинка «Мудреців»:
Зупинка «Досягнення»:
Слово вчителя. Разом з Алісою ми подолали всі перешкоди і пройшли її слідами. Ми змогли ближче пізнати цю чарівну дівчинку і Країну Див, де вона була. Автор підказав читачеві шлях до розуміння свого твору «униз і вглиб», адже саме так потрапила дівчинка Аліса у фантастичну країну. Письменник піддав веселій критиці суспільні проблеми й наукові істини свого часу, які занадто прямолінійно й нудно тлумачили багатобарвне та складне життя. Льюїсу Керроллу як професору математики і логіки було цікаво порушити усталені правила й закони, переплутати дитячі віршики, відмінити набридлі алегорії, а потім із задоволенням спостерігати за створеним світом. Аліса, яку нам показав автор, швидко орієнтувалася у нових обставинах, не занепадала духом, була сповнена милосердя, людяності і відваги. На думку автора, тільки світ фантастичної плутанини, постійних змін і перевтілень, вільної гри і творчості здатен відкрити шлях до свободи розуму і уяви.
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Найбільше в мандрівці мені запам’яталася зупинка…
Ще раз я хотів би опинитися …
Я хотів би заприятелювати з …
Використані джерела.
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3