Урок із зарубіжної літератури для 5 класу:" Елінор Портер «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі."

Про матеріал
Завдання уроку: • Систематизувати та узагальнити вивчений матеріал за романом Е. Портер «Полліанна». • Ознайомити учнів з процедурою проведення уроку-аукціону, інтегрувати знання отримані на уроках історії, літератури, зарубіжної літератури. • Виховувати об'єктивність в самооцінці, дух змагання, прагнення до самоствердження особистості. • Розвивати навички в роботі з першоджерелами, документами, вміння формулювати і конкретизувати відповіді на запитання. • Засвоєння способів самостійної діяльності, развиток пізнавальних і творчих здібностей учнів. Тип уроку: узагальнення і систематизації знань. Форма проведення: урок-аукціон.
Перегляд файлу

Черняк Інна Георгіївна

вчитель зарубіжної літератури

комунальної установи

Сумської спеціалізованої школи

І-ІІІ ступенів №17, м. Суми, Сумської області

 

Тема. Льюїс Керролл  «Аліса в Країні Див». Організація казки як гри (гра з часом і простором, гра зі словами (назвами), гра з правилами).

Мета: поглибити уявлення учнів про літературну казку і повість, розвивати  уявлення учнів про сюжет твору і фантастику; розвивати вміння і навички характеризувати персонажів через гру, розвивати мовлення, вміння аналізувати приховані історичні і суспільні явища у творі; виховувати інтерес до читання художньої літератури.

Обладнання: мультимедійна презентація, картки із завданнями.

Тип уроку: засвоєння знань.

Форма проведення: урок-подорож поза часом і простором.

Методи та прийоми: прийом творчої гри «Сходинки», кросворд, кросенс, філворд, «хмаринки» слів.

Підручник: Зарубіжна література: 5 кл.:  підручн.  загальноосвіт. навч. закл./ О. М. Ніколенко, Т. М. Конєва, Б. В. Туряниця, О. В. Орлова., М. О. Зуєнко, О. І. Кобзар – Вид. 2-е, доопрацьоване відповідно до чинної навчальної програми– К. : Грамота, 2018. – 256с.: іл.  ISBN 978-966-349-664-1

 

 

 

 

Перебіг уроку.

  1.  Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.
  1.               Слово вчителя. У творі Льюїса Керролла все відбувається за законами фантастики, тому всі предмети, персонажі, простір навіть час набувають незвичайних властивостей. Ми знову вирушаємо в подорож  слідом за Алісою, яка погналася за Білим Кроликом. На нас чекає захопливий світ її пригод і зустріч з фантастичними персонажами, яких вона зустріла. Але перш ніж рушити, нам потрібно знайти ключ до першої сходинки пригод.
  2.               Розгадування ребусу: («Униз і вглиб»).

 

  

 

  1.  Робота над темою уроку.

Слово учителя. На початку твору Л. Керролл протиставляє нудьгу та розчарування Аліси від книжки без малюнків і «розмов» силі творчої фантазії, де вже не може бути ніякого смутку. Стрімкий рух героїні в різних просторах, що дивним способом змінюється, а також швидка зміна її самої цілком відповідають законам чарівної казки. І так. Ми розпочинаємо нашу гру «Униз і вглиб за Алісою». 

  1.               Сходинка перша: «Навігатор». (Учні отримують картки і знаходять слова – назви героїв та подій).

Изображение выглядит как текст, квитанция

Описание создано с высокой степенью достоверности

 

Зупинка - «Перешкоди»:

  • Розкажіть про події , що трапилися з Алісою в перших двох розділах.
  • За допомогою яких предметів Аліса то збільшувалася, то зменшувалася.
  • Про що говорили персонажі?
  • Опишіть Білого Кролика, куди він так квапився?
  1.               Сходинка друга: «Візитна картка» (скласти за карткою свою цікаву історію):

Изображение выглядит как снимок экрана

Описание создано с очень высокой степенью достоверности

Зупинка - «Запиталія»:

  •             Які запитання обговорювало товариство, що зібралося на березі?
  •             Назвіть учасників зібрання. Хто головував на ньому?
  •             Доведіть, що в описі дивного зібрання на березі озера автор висміює вади суспільного життя Великої Британії того часу.

(У повісті «Аліса в Країні Див» знайшли відображення особливості суспільного життя Англії того часу. Льюїс Керролл порівнює політичну ситуацію того часу з грою, у якій немає ніяких правил і норм. В українському перекладі В. Корнієнка хоча й немає відповідника виразу «caucus-race», але сутність самої гри відображено точно: «...всі пускалися бігти самі й спинялися, коли заманеться, тому визначити, коли Гасай-Колу кінець, було не так вже й просто».)

  •             Розкажіть про сутність гри «Гасай Коло»? Як вона пов’язана з реальним життям Англії того часу?
  1.               Сходинка третя: «Шалам-балам» (розшифруйте «хмаринку» слів – кому належать слова).

 

 

Изображение выглядит как текст, карта

Описание создано с очень высокой степенью достоверности

 

Зупинка - «Відпочивалія»:

  •             Знайдіть у творі приклади мовної гри.
  •             Складіть власний каламбур.
  1.               Сходинка четверта: «Крокет» (розгадати кросворд).

Зупинка «Мудреців»:

  •             Розкажіть про перебування Аліси в будинку Герцогині.
  •             Охарактеризуйте образ Герцогині. Доведіть, що цей образ містить критику системи виховання того часу.
  •             Які англійські приказки взято за основу образів Чеширського Кота, Капелюшника, Шаленого Зайця?
  •             Поясніть чому садівники перефарбовують кущ троянд з білого на червоний колір?
  •             Чи боїться Аліса Королеву? Доведіть це прикладами.
  1.               Сходинка п’ята: «Прощальна» (проаналізуйте кросенс за схемою ).

Зупинка «Досягнення»:

  •             Доведіть, що «Аліса в країні Див» - фантастична повість-казка. Визначте її характерні ознаки.
  •             Які вади «вікторіанської доби» відображені у творі? Доведіть свою думку прикладами.
  •             Які англійські традиції відтворені в книжці Л. Керролла?
  •             Що на вашу думку, приваблює в цій книжці різні покоління дітей?
  1. Підсумок уроку.

Слово вчителя. Разом з Алісою ми подолали всі перешкоди і пройшли її слідами. Ми змогли ближче пізнати цю чарівну дівчинку і Країну Див, де вона була.  Автор підказав читачеві шлях до розуміння свого твору «униз і вглиб», адже саме так потрапила дівчинка Аліса у фантастичну країну. Письменник піддав веселій критиці суспільні проблеми й наукові істини свого часу, які занадто прямолінійно й нудно тлумачили багатобарвне та складне життя. Льюїсу Керроллу як професору математики і логіки було цікаво порушити усталені правила й закони, переплутати дитячі віршики, відмінити набридлі алегорії, а потім із задоволенням спостерігати за створеним світом. Аліса, яку нам показав автор, швидко орієнтувалася у нових обставинах, не занепадала духом, була сповнена милосердя, людяності і відваги. На думку автора, тільки світ фантастичної плутанини, постійних змін і перевтілень, вільної гри і творчості здатен відкрити шлях до свободи розуму і уяви.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Найбільше в мандрівці мені запам’яталася зупинка…

Ще раз я хотів би опинитися …

Я хотів би заприятелювати з …

  1. Домашнє завдання. Для всіх учнів: скласти сенкани до слів: «Чеширський Кіт», «Капелюшник», «Королева»; індивідуальне завдання: підготувати повідомлення по біографії М. Цвєтаєвої.

 

 

 

 

 

Використані джерела.

  1. Уроки зі світової літератури в 5 класі / [О. М. Ніколенко, Л. В. Мацевко-Бекерська, О. В. Орлова та ін.]. – Київ: "Грамота", 2013. – 144 с.
  2. Ніколенко О. М. Зарубіжна література 5 клас / О. М. Ніколенко, Т. М. Конєва, Б. В. Туряниця. – Київ: "Грамота", 2018. – 256 с. – (2). – (ISBN 978-966-349-664-1).
  3. https://uk.wikipedia.org
  4. http://www.aelib.org.ua/texts/carroll__alices_adventures_in_wonderland__ua.htm
  5. http://moyaosvita.com.ua/literatura/alisa-v-kra%D1%97ni-div-analiz/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

 

Изображение выглядит как текст, карта

Описание создано с очень высокой степенью достоверности

 

 

 

 

docx
Додано
15 серпня 2019
Переглядів
2497
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку