Урок із зарубіжної літератури для 5 класу "Образ Аліси, світ її уяви і захопливі пригоди"

Про матеріал
Мета уроку: допомогти учням глибше усвідомити зміст повісті-казки «Аліса в Країні Див»; розвивати вміння і навички виразного і коментованого читання, мислення за допомогою асоціативних образів; вдосконалювати навички мовленнєвої діяльності; сприяти формуванню вдумливого читання; формувати вміння характеризувати образ персонажа, давати йому власні оцінки; виховувати інтерес до читання художньої літератури.
Перегляд файлу

Образ Аліси, світ її уяви і захопливі пригоди

    Мета: допомогти учням глибше усвідомити зміст повісті-казки «Аліса в Країні Див»;  розвивати вміння і навички виразного і коментованого читання,  мислення за допомогою асоціативних образів; вдосконалювати навички мовленнєвої діяльності; сприяти формуванню вдумливого читання; формувати вміння характеризувати образ персонажа, давати йому власні оцінки; виховувати інтерес до читання художньої літератури.

    Тип уроку: комбінований.

    Обладнання: підручники із світової літератури, книжка Л. Керролла «Аліса в Країні Див», малюнки до твору; костюми та обладнання, необхідні для інсценізації.

 

Жила –була Аліса…, що вірить в чудеса.

А як повіриш в диво – воно уже твоє,

Брехливе чи красиве – приймай яке вже є!

Юрій  Воронюк

 

Хід уроку

    І. Актуалізація навчальної діяльності школярів

    1.Бесіда за питаннями вчителя

    - Поясніть, чому Льюїса Керролла називають найзагадковішим письменником?

    - Що ви дізнались про історію створення книжки «Аліса в Країні Див»?

    - Що ви дізналися про продовження книжки – «Аліса в Задзеркаллі»?

 

    2. Прийом «Хмари слів» (учні за допомогою списку слів створюють «психологічний портрет» письменника). (Додаток 1).

 

    ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми

    1. Прослуховування аудіозапису пісні «Аліса» (слова і музика Юрія Воронюка)

 

    2. Слово вчителя

    Багато років тому в Англії жила маленька дівчинка Аліса Лідделл. З дитинства її привчали до вишуканих манер, усталених правил поведінки. Аліса мусила ходити повільно, не галасувати, говорити правильною й гарною мовою.

    І це не дивно, адже її батько, Генрі Лідделл, був ректором Оксфордського коледжу, а сувора гувернантка слідкувала за кожним кроком дівчинки. Алісі дозволяли гратися тільки в тихі й малорухливі ігри. Тому коли до їхнього будинку приходив Льюїс Керролл, добрий знайомий батька, дівчинка та її сестри дуже раділи. Справжній майстер на вигадки і жарти, він розповідав їм неймовірні історії, в яких все летіло шкереберть: щоденні обов’язки, вишукані манери,, усталені правила поведінки. Смішний професор часто робив сестер героїнями своїх оповідань. Сталося це і в один літній день, коли Чарльз Лутвідж Доджсон відправився з Алісою і її сестрами на прогулянку річкою Темзою. У той день народилася казка «Аліса в Країні Див», а наймолодша із сестер, Аліса, стала її головною героїнею.

    Сьогодні на уроці ми разом з Алісою вирушаємо в подорож до фантастичної країни, на нас чекають цікаві пригоди. Ми зустрінемося з незвичайними персонажами. Під час подорожі будемо спостерігати  за поведінкою та вчинками Аліси. Результати своїх спостережень ви зафіксуєте на картці «Характеристика літературного героя» (додаток 2).

 

    ІІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку

 

    ІV. Формування нових знань, умінь, навичок

    1. Повідомлення учнів-дослідників з використанням мультимедійної презентації «Пригоди Аліси в Країні ілюстраторів та художників» (учні демонструють найцікавіші ілюстрації Туве Янсон, Джона Тенніела,Ральфа Стедмана, Пітера Блейка, Яой Кусами, Євгенії Гальчинської, які супроводжували тексти Льюїса Керролла)

 

    2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

    Висловити свою думку: « Я вважаю, що ілюстрація художника (прізвище) є найбільш вдалою, тому що…»

    Учні заповнюють картку «Характеристика літературного героя, колонку «Портрет» (якою вони собі уявляють героїню твору).

 

    3. Бесіда за розділом 1

    - Поясніть, чому Аліса занудьгувала, сидячи на березі річки?

    - Хто промайнув повз неї?

    - Чому Кролик видався дівчинці незвичайним?

    - Як Аліса потрапила до Країни Див?

    - Коли героїня твору повільно падала донизу, вона мала можливість міркувати вголос. Про що говорила дівчинка?

    - За допомогою яких чарівних предметів дівчинка збільшувалася, зменшувалася?

 

    4. Робота з текстом

    Учні отримують картки, на яких записані уривки з повісті-казки (розділ 1). Зачитують їх, обговорюють і визначають риси характеру Аліси, які вписують у запропоновану вчителем анкету головної героїні (групова робота).

Картка 1.«Аж тремтячи з цікавості, вона кинулася за ним навздогін — і, на щастя, ще встигла помітити, як він гулькнув у велику кролячу нору під живоплотом.

Аліса з розгону пірнула слідом за Кроликом, навіть не подумавши, як буде звідти вибиратися».

« Овва! — чудувалася Аліса. — Після такого падіння не страшно й зі сходів скотитися! Ото вдома дивуватимуться, яка я хоробра! Та що там сходи! Тепер я й не писнула б, якби впала навіть із даху! (І це, мабуть, було правдою.) (Допитливість, сміливість).

Картка 2. «З одного мисника вона прихопила баночку з наліпкою «ПОМАРАНЧЕВЕ ВАРЕННЯ» — та ба! — виявилося, що вона 1улла1яя. Викидати її було лячно (ще вб'є когось унизу), тож Аліса примудрилася тицьнути її на одну з поличок, повз яку пролітала». (Піклується про інших).

Картка 3. «Цікаво, скільки миль я вже пролетіла? — міркувала Аліса вголос. Мабуть, уже й до центру Землі недалеко. Ану прикиньмо: по-моєму, до нього ще десь чотири тисячі миль.

(Аліса, бач, просвітилася в цих питаннях на уроках у школі, і хоч зараз 1улла не найкраща нагода  хизуватися знаннями — слухати нікому! — а все ж попрактикуватися ніколи не завадить.)

— Так, здається, 1улла стільки, але тоді постає питання: на якій я широті й довготі?». (Допитлива, багато знає).

Картка 4. « А що, як я провалюся наскрізь*? Ото буде кумедно — вигулькнути серед людей, що ходять униз головою! Антипади, чи як їх там (вона 1улла навіть рада, що ніхто зараз її не чує, бо слово пролунало якось трохи не так)». (Любить фантазувати).

Картка 5. «Уявляю, як Діні буде сумно сьогодні без мене! (Діна — це кішка.) Хоч би ж не забули, як питимуть чай, поставити і їй блюдечко з молоком. Діно, кицюню моя! Як жаль, що ти не зі мною!» (Турботлива, любить тварин).

Картка 6. «Цього разу на столику вона вгледіла маленьку пляшечку («Раніше її точно не було», — подумала Аліса) з прив'язаним до шийки папірцем, де гарними великими літерами було видрукувано: «ВИПИЙ МЕНЕ». Коли тобі пропонують «Випий мене» — це, звісно, чудово, але мудра маленька Аліса не збиралася діяти зопалу.

— Ні, — сказала вона собі, — спочатку я гляну, чи нема тут де напису «Отрута». (Обережна).

Картка 7. «Зазвичай Аліса давала собі непогані поради (хоча й рідко до них прислухалася), а подеколи картала себе аж до сліз. Якось, пригадується, навіть спробувала нам'яти собі вуха за те, що змахлювала, граючи сама з собою в крокет».(Самокритична).

 

5. Виразне читання уривку з розділу 2 (від слів «Все дивасніше й дивасніше…» і до «А ну, прочитаю вірша «Хороша перепілонька…»)

 

6. Обговорення

- Чи можемо ми назвати діалог Аліси з власними ногами нісенітницею?

- Поясніть, чому дівчинка почала плакати?

- Чому героїня почала пригадувати всіх знайомих дітлахів свого віку? Роздуми Аліси є логічними?

- Як дівчинка перевіряла себе на знання таблиці множення, географії, віршів?

 

Коментар вчителя

Льюїс Керролл у своїй книжці висміював ті художні твори, які були перевантажені моральними прикладами й повчаннями. У розділі 2 письменник придумав віршик про крокодила на зразок вірша Ісаака Воттса про маленьку бджілку, котра постійно працює. Вірш жартівливий, уживання пестливих слів стосовно крокодила викликає комічний ефект, як і епітети для характеристики тварини – хороший, зубоньки, привітно сміючись.

 

7. Інсценізація (розмова Аліси й Миші)

Обговорення

  • Як Аліса познайомилася з Мишею?
  • Як дівчинка звертається до тваринки?
  • Чи можна назвати її чемною, ввічливою?
  • Що зробила дівчинка, коли зрозуміла, що образила Мишу?
  •  

8. Виразне читання уривку з розділу 3 (від слів «Я хотів просто сказати…» і до «Вона не знала, що й сказати, то ж просто вклонилася…»)

Учні заповнюють запропоновану вчителем картку « Гра «Гасай-Коло» (правила, маршрут, учасники). (Додаток 3).

 

9. Бесіда за розділом 3

- Чи можна назвати Алісу товариською?

- Як поводила себе дівчинка під час вручення наперстка?

- Чому всі тварини розійшлися, й Аліса залишилася сама?

- Поясніть, чому бідолашна дівчина знову почала плакати?

 

V. Узагальнення матеріалу. Підсумки

Вправа «Продовж речення»

  • Мені було цікаво…
  • Я сьогодні зрозумів…
  • Мені було важко…
  • Ми сьогодні з’ясували…
  • На наступному уроці я хочу…

 

VІ. Домашнє завдання

1. Прочитати розділи 6-8 повісті-казки «Аліса в Країні Див».

2. Намалювати улюблений епізод з цих розділів, стисло переказати його.

3. Індивідуальне завдання: створити ляльку-дергунчик (улюблений персонаж твору).

 

 

 

 

 

 


Додаток 1

Снимок.PNG


Додаток 2

 

 

 

 

002.jpg


Додаток 3

 

 

 

Гра «Гасай-Коло»

аліса.jpg

 

 

 

 

 

 

 

додо.jpg

 

 

docx
Додано
21 березня
Переглядів
242
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку