Урок із зарубіжної літератури "Життєвий і творчий шлях Анни Ахматової"

Про матеріал
висвітлити основні етапи життя і творчості Анни Ахматової; простежити еволюцію її літературного світогляду; поглибити знання про акмеїзм; розвивати пізнавальну самостійність учнів, вміння виділяти головне з почутого, навички аналізу поетичного твору; виховувати зацікавленість геніальною та непересічною постаттю Анни Ахматової, любов до прекрасного, естетичний смак
Перегляд файлу

Тема. Життєвий і творчий шлях Анни Ахматової. Акмеїзм, його естетичні засади і поетика у її творчості. Пізня поезія Ахматової («Реквієм»). Анна Ахматова і Україна

 

Мета:     висвітлити основні етапи життя і творчості  Анни Ахматової; простежити еволюцію її літературного світогляду; поглибити знання про акмеїзм; розвивати  пізнавальну самостійність учнів, вміння виділяти головне з почутого, навички аналізу поетичного твору; виховувати зацікавленість геніальною та непересічною постаттю Анни Ахматової,  любов до прекрасного, естетичний смак.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Наочність та обладнання:  мультимедійний проектор, комп’ютер, тексти поезій, хрестоматія - підручник «Зарубіжна література» за ред.. Є.Волощук с.145 – 149 (текст поеми «Реквієм).

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання

 

Робота з індивідуальними картками

1 Який час в російській літературі називають «золотим»?

2. Як в російській поезії називають епоху модернізму?

3. Назвіть хронологічні рамки «срібного століття» російської поезії.

4. Що ви можете сказати про долю поетів «срібного століття»?

5. Які три напрями, течії «срібного століття» ви можете назвати?

6. Творчість якого російського поета вважають вершиною російського символізму?

7. Що лежало в основі поезій символістів? Як виражали вони свої почуття?

8. Кого із найвідоміших поетів-акмеїстів ви запам’ятали?

9. Що означає слово «акмеїзм»?

10. Що означає слово «футуризм»?

11. До якої літературної течії належав О.Блок?

12. Яка подія в особистому житті юного Блока надихнула його на створення циклу «Вірші про Прекрасну Даму»?

13. Дід О.Блока.

14. Дружина О.Блока.

15. Що ви можете сказати про останні роки життя О.Блока?

 

ІІІ. Мотивація навчально – пізнавальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку

- Я впевнена, що сьогоднішній наш урок запам’ятається вам  назавжди і залишить у вашому серці помітний слід. А для того, щоб налаштуватися на роботу, я вам дарую рецепт гарного настрою, бо він має чудодійну силу.

 

         Сьогодні ми полинемо у світ літератури,

Щоб пізнати  вічні цінності буття,

Бо це потрібно вам, майбутнє покоління,

Бо вам  ще треба діяти, творити і рости.

Як не зламатись? Як не здатись?

Як досягти поставленої мети?

І як праведно  прожити у цім світі?

Питання хвилюють дуже вас такі.

Відповіді на ці питання актуальні

Дасть вам сьогоднішній наш урок

Тому що дороговказом його буде

Творчість геніальної Анни Ахматової.

(демонстрація портрету)

  • Доля цієї шляхетної жінки була сповнена  драматичних переживань і страшних випробувань, але вона змогла вистояти і добитися поставленої мети.

 Вивчення  її поетичної спадщини є актуальним в тому ключі, що вона описує у своїх творах одвічні проблеми людства і поетичними барвами вимальовує витонченість жіночої душі.

Тому темою нашого уроку буде: «Життєвий і творчий шлях Анни Ахматової. Акмеїзм, його естетичні засади і поетика у її творчості. Пізня поезія Ахматової («Реквієм»). Анна Ахматова і Україна»   

 

- Її ім’я "Анна" повне  енергетичного наповнення.  Це біблійське ім’я, що означає «благодать» Вважається, що це ім’я має силу і повинно належати видатній людині, можливо, тій, яка виконує особливу місію. І Анна Ахматова виконала її на 100 відсотків. Давайте у цьому зараз переконаємося.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

 

  1. Розповідь учнів про основні етапи життя і творчості  А. Ахматової

 

1-ий учень - біограф

Дитинство та юність

   Народилася Анна Ахматова (справжнє прізвище – Анна Горенко) 11 червня  1889 р. під Одесою в родині відставного інженера-механіка флоту. Через рік після народження дочки сімя переїхала до Царського Села (поблизу Петербурга), де вона прожила до 16 - ти років. В Царському Селі Анна любила великі парки, статуї античних богів та героїв, палаци, вулиці, міщанські будиночки. Кожне літо Анна проводила поблизу Севастополя (з 7 до 14 років), на березі Стрілецької бухти. Читати вчилася по азбуці Льва Толстого. А в 5 років почала розмовляти французькою. Перший вірш написала в 11 років.

   Дівчина стала ученицею Маріїнської гімназії, у 1905 році після розлучення батьків Анна з матір’ю переїхала до Євпаторії. У 1906-1907 рр. вона навчалася у випускному класі київської Фундуклеївської гімназії.

   У 1908 – 1910 роках навчалася на юридичному відділенні київських Вищих жіночих курсів. Пізніше відвідувала жіночі історико – літературні курси в Петербурзі.

       Не отримавши батьківської підтримки в прагненні бути поетесою, Анна відмовляється від прізвища Горенко і бере прізвище своєї прабабусі по материнській лінії – Ахматова.

        У 21 рік вийшла заміж за поета Миколу Гумільова, разом із ним почала працювати в акмеїстичному літературному угрупованні  «Цех поетів». Молоде подружжя подорожує до Парижа та Північної Італії.

      У вересні 1912 р. у молодого подружжя народився син Лев. Але після розлучення Ахматової та Гумільова (1918 р.) Лев проживав з бабусею.

   

2-ий учень - біограф

Літературна діяльність

 

     З 1912 по 1922 р. виходять збірки:

 «Вечір» (перша збірка Ахматової)  1912 р.  (інтимна лірика),

«Чотки» 1914 р.  (криза індивідуальної свідомості),

 «Біла зграя» вересень 1917 р.  (перехідна збірка: з’являється образ Батьківщини, відлуння війни, шепіт молитви, тема поета і творчості»),                                                                                                                «Подорожник» та «Аnno Domini» обидві 1921 р. (туга за долею Батьківщини, філософські роздуми). З кожною збіркою світогляд поетеси змінюється.

    Жовтневу революцію Ахматова не прийняла: "все расхищено, предано, продано", "все голодной тоскою изголодано". Але  вона не покинула Росію, відмовила тим, хто кликав її виїхати на чужину, де опинились її численні сучасники - письменники.
     Після революції Ахматова працювала в бібліотеці Агрономічного інституту, не припиняючи творчої діяльності. Тяжко переживала розстріл М. Гумільова.

 

Розповідь вчителя  про  «Роки мовчання»

   Після чергового “указания свыше” з 1924 р. твори Ахматової не друкують.  У 1926 році могло вийти двотомне зібрання її віршів, проте цього не відбулося, попри тривалі та наполегливі клопотання. Поетеса терпіла бідність та ізоляцію від літературної діяльності.

   В цей час Ахматова заглиблюється у дослідження творчості О.Пушкіна.

   “Двенадцать лет я провалялась на диване”

з гіркою посмішкою Ахматова коментувала одну зі своїх фотографій.

Лише в 1940 р. побачила світ невелика збірочка «Із шести книг», а дві наступних – аж у 1960-і роки («Вірші» 1961; «Плин часу», 1965).

    На початку 1930-х р. Миколу Пуніна (другого чоловіка Ахматової, який у 1953 р. загинув в одному з таборів ГУЛАГУ ) та її сина Лева було заарештовано. Лева заарештовували тричі, він провів в таборах загалом 14 років; пізніше був реабілітований). Всі ці роки вона терпляче і невтомно, але безплідно намагалася йому допомогти.

 

Завдання:

визначити риси того часу

  •              Винищується цвіт нації, її найкращі сини та доньки. Тоталітарна система винищує цілі народи
  •              Голодомори, сталінські репресії, цькування, арешти, тортури, переповнені, залиті кров’ю в’язниці, бараки сибірських таборів, ГУЛАГів.
  •              Країна стрімко перетворювалась на жорстоку виправну колонію з постійним хрустом кісток і ріками крові.

  

- Як же переживає  трагедію епохи Анна Ахматова?

(Вона вболіває за долю свого народу, мучиться у сумнівах і протиріччях, але її позиція незмінна — вона всім серцем пов'язана зі своєю вітчизною, віддана їй всією душею).

 

    Особливе місце в творчості поетеси посідає поема   «Реквієм». Над цією поемою Ахматова працювала з 1935 – 1943 рік (доповнена в 1957-1961 рр.), а в СРСР опублікована вже після смерті поетеси (1987 р.).  В ній прочитується біль за сина, за близьких людей, за всіх тих, кому довелося стати “ жертвою ” страшного тоталітарного режиму…

   Вірші, які ввійшли до цієї поеми, Ахматова не записувала, а переказувала. Після того як співбесідник їх запам'ятовував, вона їх спалювала .

 

“ Реквием” знали наизусть 11 человек, и никто меня не предал.

 

   І лише у 1962 році  поему  “ Реквієм ” було перенесено на папір.

 

Учень 3

Роки Великої Вітчизняної війни. Післявоєнний період

     Вітчизняна війна застала Ахматову в Петербурзі і змусила її переїхати в Москву, а потім евакуюватися  в Ташкент, де вона жила до 1944 р. . Виступала с читанням віршів у госпіталях перед пораненими. Багато і тяжко хворіла. В її віршах цих років звучала патріотична тема.

   В 1945 р. вірші Ахматової часто з'являлися в  газетах та журналах, її виступи проходили з тріумфом. Але несподівано у 1946 р. Ахматова була виключена із Союзу письменників СССР. А ще через три роки повторно заарештували чоловіка та сина. І Ахматова відчайдушно намагається допомогти синові, вона наважилась на найвищу міру приниження для справжнього поета: написала вірші, в яких прославляла Сталіна.

 

Учень 4

                                        Останні роки життя 

 Була завершена “ Поема без героя ” (1940-1965), що стала духовним заповітом поетеси.

До Ахматової поступово поверталось офіційне визнання, любов читачів не залишала її ніколи.

1964 р. – вона стала лауреатом міжнародної премії  “Етна- Таорміна” (Італія).

1965 р. - Ахматова отримала ступінь почесного доктора літератури Оксфордського університету.

5 березня 1966 р. померла після четвертого інфаркту в селищі Домодєдово, похована Анна Ахматова на кладовищі в селищі Комарово під Ленінградом (нині м.Санкт-Петербург).

 

Творчість Анни Ахматової розглядається як одне з найповніших утілень можливостей акмеїзму.

 

2. Робота з літературознавчим терміном «Акмеїзм» (пояснення вчителя за схемою)

 

3.Робота над поезією «Довкола жовтий вечір ліг»

Довкола жовтий вечір ліг,
Тремтить квітнева прохолода.
Ти запізнивсь на стільки літ,
Та радість буде там, де згода.
Присядь до мене ближче ти,
I подивись веселим оком:
Блакитні зошита листки -
Віршів моїх дитячі спроби.
Пробач, що сумно так жила
I сонце бачила несміло.
Пробач, пробач, що багатьма
Я багатьма переболіла.

Перекладач: С. Жолоб

 

Бесіда за питаннями:

  1. Прикладом якої лірики є дана поезія? Підтвердіть свою відповідь цитатою. (Інтимної)
  2. Який настрій вірша? (Ніжний, спокійний, немає потужного сплеску почуттів, перепадів емоцій, прочитується на одному подиху)
  3. Визначте основні мотиви вірша. (Мотив спокійної радості, творчості, кохання, провини: жила НЕ ТАК)
  4. Якими словами можна охарактеризувати ліричну героїню? (Страждала, знала труднощі)

 

4. Робота над поезією «Дав мені юнь ти сутужную…»

 

Дав мені юнь Ти сутужную... 
Був ти нещедрим у ніжності. 
Скільки журби, далебі! 
Як же багатством у бідності 
Душу зігріти Тобі? 
Пісню слави лесливую 
Нам доля співа сліпа. 
Господи! Та ж недбайлива я, 
Твоя рабиня скупа. 
Ні прутиком, ні трояндою 
Не буду в садах Отця. 
Я від кожної тріски падаю, 
Здригаюся від слівця. 

Перекладач: П.Перебийнос 

 

 Бесіда за питаннями:

  1. У якій формі написана поезія? (Монологу. Звернення до Бога)
  2. Визначте тему поезії. (Хоче зрозуміти духовну сутність людини і тому звертається до Бога. Як пройти через печаль на життєвому шляху, не розтратити духовних сил, а збагатити душу
  3. Наведіть приклади з тексту, як лірична героїня характеризує свою життєву долю, саму себе. (Молодость трудная – молодость скудная – песня льстивая – нерадива – творя раба)
  4. Знайдіть прийом антитези у вірші. (Душа: «скудная – багатая»;

                                                               Не  буду « Ни розою, ни билинкою»).

5) В чому проявляється автобіографічність поезії? (Ахматова пережила складні душевні потрясіння від життя)

 

5. Робота над поемою «Реквієм»

1. Виступ літературознавця . (Термін «реквієм»)

Ре́квієм (лат. Requiem - «(на) упокій») — заупокійна служба (месса) в католицькій і лютеранській церквах, відповідає панихиді в Православній церкві.
Слово « Реквієм » походить від перших слів латинської молитви "Вічний спокій" і означає "спокій".

 

2. Бесіда за питаннями:

   1) Сформулюйте тему поеми. (Трагедія радянського народу в період тоталітарної системи)

   2) За жанром – це ліро – епічна поема. Ліро – у формі віршів, а чому – епічна? (Розповідь про конкретну історичну добу та її особливості)

   3) З яких частин складається поема? (Замість передмови. Посвята. Вступ. Вирок. Розп’яття. Епілог)

   4) Який із віршів поеми справив на вас найбільше враження?

   5) Як розкривається тема плачу за жертвами репресій? (Розділ Х)

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Коло думок

Що допомогло Анні Ахматовій перемогти цю тиранію зла?

  •                 воля;
  •                 наполегливість;
  •                 працелюбство;
  •                 терпіння;
  •                 мужність;
  •                 патріотизм;
  •                 розуміння;
  •                 віра, надія, любов.

Поезію  Анни Ахматової називають «щоденником жіночої душі». І це справді так, тому що вона показала епоху глибоких криз через чутливе сприйняття жінки. Душа ахматівської героїні – це душа, що кохає і ненавидить, мучиться і жертвує собою, переживає драматичний розрив і прагне возз’єднання. Це душа, у якій може все вигоріти від горя, але житиме всупереч смерті.

 

Бесіда з учнями.

1. Як справжнє прізвище Анни Ахматової? (Анна Андріївна Горенко).

2. Як Анна Ахматова пов’язана з Україною? (Народилася під Одесою; коли батьки розлучилися, жила з матір’ю на півдні, в Євпаторії, потім – в Києві. Там закінчила гімназію і вступила на юридичний факультет вищих жіночих курсів).

3. Які збірки поетеси ви знаєте? («Вечір», «Чотки», «Біла зграя», «Подорожник», «Аnno Domini”, «Біг часу»).

4. Коли написала перший вірш?  Перші свої кроки у ліриці Ахматова починала у якому літературному напрямі, якій мистецькій течії? Чому? (У річищі акмеїзму, видатним теоретиком і засновником якого був її перший чоловік Микола Гумільов).

 

VІ. Підсумок уроку

Оцінювання учнів.

 

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника с.140-151.

Прочитати поему Анни Ахматової «Реквієм».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
8 лютого
Переглядів
223
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку