Урок: Календарний фольклор людей, які живуть на Луганщині.

Про матеріал
Мета: - виховна: * формувати національну свідомість , любов до рідної землі, повагу до культури та історії свого народу; * виховувати шанобливе ставлення до національних традицій; * формувати навички ведення діалогу й переговорного процесу; * виховувати соціально компетентних громадян і патріотів своєї Батьківщини. - навчальна: * формувати в учнів уявлення про народні традиції і родинні свята українців на Луганщині, звичаї, обряди, народні ігри і підкріплювати знання позитивними емоціями; * формувати систему знань з даної теми; * вчити учнів використовувати набуті знання для вирішення практичних завдань. - розвивальна: * розвивати у дітей прагнення до участі у відродженні народних і сімейних свят; * розвивати критичне мислення, що має забезпечувати формування особистісної позиції , уміння продукувати нові конструктивні ідеї.
Перегляд файлу

Білокуракинська гімназія

 

 

 

 

 

 

Календарний фольклор людей, які живуть на Луганщині

Заняття з курсу «Культура добросусідства»,

1 клас

 

 

 Підготувала:

                                          Вчитель початкових класів

                                          Лапта І.М.

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Календарний фольклор людей, які живуть на Луганщині.

Мета: - виховна:      

 * формувати  національну  свідомість , любов до рідної землі, повагу до культури та історії свого народу;

  * виховувати шанобливе ставлення до національних традицій;

  * формувати навички ведення діалогу й переговорного процесу;

  * виховувати соціально компетентних громадян і патріотів своєї Батьківщини.

            - навчальна: 

 * формувати в учнів уявлення про народні традиції і родинні свята українців на Луганщині, звичаї, обряди, народні ігри і підкріплювати знання позитивними емоціями;

  * формувати систему знань з даної теми;

  * вчити учнів використовувати набуті знання для вирішення практичних завдань.

            - розвивальна:

 * розвивати у дітей прагнення до участі у відродженні народних і сімейних свят;

 * розвивати критичне мислення, що має забезпечувати формування особистісної позиції , уміння продукувати нові конструктивні ідеї.

Обладнання: презентація,правила роботи в групах, бджілка Меліса, набори літер для складання слів, прислів’я, віночок, матеріал для виготовлення пташок, дерево, потяг настрою, смайлики

 

                                                       Хід уроку

І.Вступ.

1.Привітання.

Діти, сьогодні на уроці у нас гості. Поверніться до них обличчям, посміхніться оченятами. Привітайте їх щиро і сердечно. «Добрий день!»

Треба разом привітатись

- Добрий день!

Дружно голосно сказати

- Добрий день!

Вліво, вправо поверніться

- Добрий день!

До сусіда усміхніться

- Добрий день! 

У долоні поплескайте

- Добрий день!

Дружно всі, не відставайте

- Добрий день!

        2.                           Гра « Це чудово!»

Діти, ми з вами знайомі, а от наші гості хочуть з вами познайомитися поближче. Зараз ви по черзі будете називати своє ім’я і захоплення, а ми всі разом будемо піднімати вгору великий палець і вигукувати «Це чудово!»

     Усі ми різні, у нас різні уподобання й захоплення, але ми всі навчаємось у школі, в одному класі, живемо в одній країні, любимо свою землю, є громадянами України – це нас об’єднує. І це чудово!

3. Вправа «Настрій»

Добрий день, шановні друзі!

Всі прийшли сьогодні в клас

На поїзді кольоровім

Покажіть, який настрій у вас.

Візьміть смайлик і поставте його в той вагончик, який відповідає вашому настрою

4.Настанова.

Сьогодні до нас у гості на урок культури добросусідства, як завжди, завітала весела і допитлива  бджілка Меліса,яка і надалі буде вам вірною супутницею і помічницею у захопливій подорожі по нашому краю, який зветься Луганщина. І ми продовжимо вчитися товаришувати і бути добрими сусідами.

5. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ми з вами продовжимо говорити про календарний фольклор людей, які живуть на Луганщині, а саме про веснянки та заклички, про їх значення для культурної самобутності різних народів Луганської області, а також розучимо та пограємо в народні хороводні ігри, в які зазвичай грала молодь навесні, виготовимо та намалюємо «помічників» Весни.

ІІ. Основна частина.

1.Актуалізація опорних знань.                                                                                       Робота в групах.

Для того, щоб ми з вами чітко змогли зрозуміти про що конкретно буде йти мова на уроці я пропоную вам зібрати з літер деякі терміни.

Але для початку ми повинні з вами повторити правила роботи в групі.

* працюють всі;

* один говорить – решта слухають;

* говори коротко і чітко;

* право на власну думку;

* добровільна активність;

* правило підведеної руки.

Працюємо!

Отже, які слова у вас вийшли?

 * Свято(особливий радісний день, що святкується на честь чи в пам'ять кого-небудь, чого-небудь.)

  * Обряд(суворо визначений порядок відзначення яких-небудь подій чи свят.)

 * Звичай(загальноприйнятий порядок, правила поведінки, які здавна існують у громадському житті й побуті якого-небудь народу чи групи людей.)

 * Традиція(те,що успадковане від попередніх поколінь: ідеї, смаки, погляди, звичаї тощо. І це передається нащадкам.)

( Перегляд презентації «Шануймо традиції Луганщини»)

 

2.Розповідь вчителя

Вчитель. Життя було б нудним і нецікавим, якби люди не вигадали свята. Саме у святах найкраще віддзеркалюються традиції кожного народу ,який населяє Луганщину , віддзеркалюється те, у що вірять люди, чим пишаються і захоплюються. Якісь свята почали святкувати люди дуже давно, деякі – нещодавно.

Вчитель. У своїх легендах і казках український народ створив світлий образ весни. Весна за народними уявленнями – гарна молода дівчина, з вінком квітів на голові. Народний образ Весни – це образ краси, сили, надії. Вона бажаний і довгожданий гість. Закликають весну, як правило, діти, дівчата. Це не завжди відбувається на «сорок мучеників», — іноді на «Теплого Олекси», іноді на «Явдохи», а то й напередодні Благовіщення. Час закликання весни залежить від кліматичних умов року — ранньої чи пізньої весни.. Обряд «Зустрічі Весни» супроводжувався обрядовими піснями-закличками, хороводними співами з пантомімою, іграми, в яких висловлювалося бажання пришвидшити прихід того часу, коли починалася сівба, основа майбутнього урожаю. Отже, сьогодні ми з вами також спробуємо зустріти весну так, як зустрічали її наші далекі предки — давні українці.

3. Робота в зошиті(с.50) (Культура добросусідства, частина 1)

А зараз я пропоную звернутися до зошита і виконати завдання, яке для нас підготувала бджілка Меліса . Ми з вами будемо читати веснянки білоруською, російською та українською мовами. Що є спільного в усіх веснянках?

А тепер давайте виконаємо українську веснянку «Ой минула вже зима»

Ой минула вже зима,                         Снігу, льоду вже нема.                                                                                                                                                          Ой нема, ой нема,                                                                                                                                                          Снігу, льоду вже нема.

  Прилетіли журавлі                                              Й соловеєчки малі.                                                                                                                                                          Ой малі, ой малі                                                                                                                                                                        Соловеєчки малі.

  Лугом квіточки цвітуть,                                                 Вівці травку вже пасуть.                                                                                                                                            Ой пасуть, ой пасуть,                                                                                                                                                          Вівці травку вже пасуть.

  Всі веснянку співаймо,                                                  Весну красну вітаймо.                                                                                                                                                          Вітаймо, вітаймо,                                                                                                                                                                        Весну красну вітаймо.

4.  Вчитель. У весняних обрядах завжди були присутні дитячі хороводні ігри. Найпоширенішими по всій Україні є ігри «А ми просо сіяли», «Мак», «Зайчик», «Подоляночка». Пісню-гру «Подоляночка» ми розучили на уроці музики. Я думаю вам цікаво буде пограти в нові ігри, а саме «Золотые ворота».

Гра «Подоляночка», Гра «Золотые ворота»

5. Вчитель. З нетерпінням чекали люди весну. Вони вважали, що це птахи приносять її на своїх крилах. Тому в кожній хаті, де були діти, жінки випікали з тіста пташок. А так, як жайворонок прилітає до нас дуже рано, іноді тоді, коли бувають ще морози, це печиво називали «жайворонками». Діти вибігали з ними у двір, піднімали вгору «жайворонків» і весело співали. Зараз ми з вами виготовимо пташечку з паперу.

(Відео «Виготовимо пташку своїми руками»)

6. Вчитель. З перших весняних днів люди спостерігали за явищами природи: за небом, хмарами, сонцем, за поведінкою птахів, тварин. З їх спостережень народилися такі прислів’я і приказки

З’єднати частини народних прикмет.

 Граки рано прилетіли – буде рання весна.                   Сухий березень, а мокрий май – буде каша й коровай.                                                                      Пізня весна – на гарне літо.                                                                                                                                            Бджоли рано вічко розліпили – на теплу весну.                                                                                                  Грім гримить – буде хліб родить.             

7. Робота в зошиті. (с. 51)

 Вчитель. А тепер діти я вам пропоную прочитати заклички і намалювати «помічників» Весни.

(Лунає музика «Выглянуло солнышко из-за серых туч»)

8. Вчитель. От і зустріли ми весну за давнім українським звичаєм, відтворили  веснянки, заклички, ігри, яким, може, понад тисячу років. У цих піснях наше коріння, краса, талант і мудрість нашого народу. Тож давайте берегти їх, вивчати, співати і весну закликати.             

ІІІ. Заключна частина.

1.Підбиття підсумків.

Діти стають в коло, передають віночок

Продовжити речення:

«Я дізнався……..»,

«Я зрозумів……..»,

 «Я запам’ятав…..»

2.Хвилинка рефлексії.

Розфарбувати в зошиті у прощальному паровозикові маску настрою, яка найбільше відповідає твоєму настрою у кінці уроку.

3.Ритуал прощання.

Діти беруться за руки і промовляють : «Будьмо здорові! Будьмо щасливі! Хай усім щастить! До зустрічі!»

 

 

 

 

 

                     

            

docx
Додав(-ла)
Лапта Ірина
Додано
6 травня 2021
Переглядів
311
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку